חדשות ואירועים

טלפון נייד- חלק מהציוד האישי של תלמיד בבית הספר?

ד"ר חגית מישר טל, סגנית דקאן הפקולטה לטכנולוגיות למידה
 
שנת הלימודים תשע"ז בפתח ובאלפי בתי אב בישראל מתלבטים הורים בשאלה האם לצייד את ילדיהם בטלפון נייד לבית הספר. האם הטלפון הנייד הוא אמצעי מסיח את הדעת מלמידה או אמצעי עזר בלמידה? לצערי, בשנים האחרונות לא מעט מורים בוחרים לאסוף את הטלפונים הסלולריים מידי התלמידים בתחילת השיעור. נראה כי בתי ספר רבים אוסרים על שימוש בטלפון בשטח בית הספר ואוי לו לתלמיד שיראה עם טלפון ביד בזמן הלימודים.
 
הטלפון החכם אינו רק טלפון, למען האמת, הדבר הכי פחות חשוב בו הוא הטלפון. הטלפון החכם הוא מחשב נייד מחובר לאינטרנט לכל דבר ולכל עניין. אם בשנות ה-80 וה-90 רק יכולנו לחלום שבידי כל תלמיד יהיה מחשב אישי שיוכל לשאת אותו עימו לכל מקום, בכל כיתה ובכל מרחב לימודי חוץ כיתתי, הרי שהיום קיים מכשיר כזה בידי התלמידים ומה אנחנו עושים? מונעים את השימוש בו!
 
במקום למנוע ולהעניש תלמידים שמשתמשים בטלפונים חכמים בבית הספר צריך למצות את הפוטנציאל הקיים בהם ללמידה ופוטנציאל זה הוא עצום. הטלפון החכם מאפשר למורים להפנות את התלמידים לחומרים רלוונטיים ללמידה באינטרנט, לפתח אסטרטגיות חיפוש מידע והערכת מידע, לעשות שימוש בחומרים אקטואליים ורלוונטיים. המכשירים החכמים מצויידים במערכות מולטימדיה, מצלמה, רשמקול, חיישנים שונים שמאפשרים מדידה של קול, מרחק, טמפרטורה, כיוון ומה לא? בנמצא שפע רב של אפליקציות לימודיות שניתן לעשות בהם שימוש לצרכי למידה.
 
 
ניתן לשלב את הטלפונים הניידים בהוראה בכיתה על ידי שימוש במערכות ליצירת סקרים ומשחקים אינטראקטיבים שעושים שימוש בטלפונים ניידים כדוגמת sms-hit או kahoot. וניתן באמצעותם להרחיב את הלמידה אל מחוץ לכותלי הכיתה ולהפוך את המרחב החוץ כיתתי למרחב למידה מהנה ומאתגר, באמצעות שימוש באפליקציות ליצירת משחקים מבוססי מיקום דוגמת treasure-hit ואחרים.
 
ישאלו המקטרגים, מה עם התלמידים שאין להם טלפון? האם מערכת החינוך צריכה להגדיל את הפער בין אלו שאין להם ואילו שיש להם? התשובה היא שגם כך וגם כך מרבית התלמידים מגיעים עם טלפונים והפער הסוציואקונומי קיים. התעלמות מן העניין אינה הפתרון וגם לא מניעת השימוש בטלפון. הפתרון צריך להיות נקודתי על ידי מתן מענה לתלמידים שאין להם טלפון בסגנון הפתרונות שניתנו בעבר בפרויקט "מחשב לכל ילד". הסטטיסטיקה אומרת שלמעלה מ- 90% מהתלמידים יש טלפונים, לפיכך המערכת תצטרך לתת מענה לנותרים בלבד.
 
המסר שאנו צריכים להעביר לתלמידים הינו שטלפון חכם אינו "אוייב" הלמידה, אלא ההיפך הגמור. זהו אמצעי תומך למידה שנמצא תמיד ברשותו של התלמיד ועם ידע והנחיה נכונים יוכל לשמש ככלי עזר ללמידה בכל מקום ובכל זמן.