צריכים שינוי

קושי חברתי וקוגניטיבי בלימודים בזום לסטודנטים – מחקר חדש

 

קושי חברתי וקוגניטיבי בלימודים בזום לסטודנטים – מחקר חדש

 

 

תקופת הקורונה הציבה אתגר משמעותי ומורכב הן בפני אנשי ההוראה והן בפני הסטודנטים.

ממצאי מחקר שנערך על ידי ד"ר חגית מישר טל מהפקולטה לטכנולוגיות למידה HIT, וד"ר אריאלה לונברג מהמכללה האקדמית גורדון, בדק את השפעת המעורבות הפעילה של סטודנטים בשיעורים מקוונים והתנהגות המרצים, על חוויית הלמידה של הסטודנטים בתקופת הקורונה.

 

ד"ר מישר טל: "תקופת הקורונה אילצה את הסטודנטים והמרצים במוסדות ההשכלה הגבוהה בעולם ובישראל לעבור בחטף וללא הכנה מוקדמת להוראה מקוונת. מעבר זה ללא ספק יצר חווית למידה ייחודית. במחקר הנוכחי נבחנה חווית הלמידה של סטודנטים שעברו ללמידה מרחוק מקוונת בעת הקורונה. עבור כך, נבדק הקשר בין חווית הלמידה לבין אופן ההשתתפות של הסטודנטים בשיעורים המקוונים ולבין אופן הניהול של הקורס על ידי מרציהם.

 

"בפקולטה לטכנולוגיות למידה עברו מהר יחסית ללימוד מקוון", אומרת ד"ר מישר טל, "בעיקר בשל התשתית הפדגוגית אשר הייתה קיימת בפקולטה זה לא מכבר. הוראה סינכרונית מרחוק לא הייתה דבר חדש. סוג הלמידה הסינכרוני מאפשר למידה שבה המרצה והסטודנטים נמצאים במרחב וירטואלי משותף ומתקיים שיעור במתכונת הדומה לשיעור רגיל. אולם, בבניגוד לעבר שבו נעשה שימוש בכלי הזה על מנת להציג בעיקר אורחים אשר נבצר מהם לבוא להרצות באופן פרונטלי, הרי שעתה היה צורך לעבור בצורה רב מערכתית להוראה מקוונת ובאופן מיידי.

המצב החדש דרש התאמות שהתייחסו לעייפות מצפייה במסך, הישיבה המרובה מול מסכים, פתיחה או אי פתיחה שלהמצלמות (חלק מהסטודנטים סירבו) ואילו חלק מהמרצים התנגד להקלטת השיעור.

 

ד''ר מישר טל

ד''ר חגית מישר טל | צילום: מאיה אהרוני

 

עם הזמן וההסתגלות החליט כל מרצה לקחת את סגנון ההוראה החדש למקום בו יהיה לו נוח. לאט לאט אף הוכנסו שיעורים א-סינכורניים שבהם ניתן חופש לכל סטודנט להאזין לשיעור בזמנו.

המחקר ניסה לבדוק מהי חווית הלמידה של הסטודנטים לאור המעבר למצב החדש. במחקר השתתפו למעלה מ-100 סטודנטים והשאלון אותו קיבלו בחן מספר אספקטים של חווית הלמידה מבחינה קוגניטיבית, חברתית וסביבתית. בין המסקנות אליהן הגיעו החוקרות נמצא כי העובדה שלמדו מהבית, לא הפריעה כלל לסטודנטים ואף נתפסה כחיובית, אולם מבחינה לימודית קוגניטיבית הם חוו קושי. הבעייה החמורה ביותר הייתה במישור החברתי. הסטודנטים דיווחו על רמה נמוכה מאוד של חוויה חברתית, המאפיינת בדרך כלל את הלימודים הסטודנטיאליים. ממצא אחר קשור לחווית להמידה עצמה ולמעורבות המרצים. נמצא שככל שהמרצה ניסה לעורר את הסטודנטים על ידי מטלות והפעלות במהלך השיעור בזום – כך חווית הלימודים שלהם הייתה פחות טובה. כלומר, ההפעלות של הרמצים פגעו בחווית הלמידה.

 

מסקנות המחקר:

בלמידה מקוונת יש צורך לשמור על מינונים שבין למידה פעילה לבין למידה פסיבית ויש לאפשר לסטודנטים לחוות גם למידה פסיבית.

יש צורך לרווח את השיעורים ולשלב שיעורים א-סינכורניים בתוך מערך הלימודים, על מנת שיוכלו ללמוד בזמנם החופשי ולתכנן את הלימודים באופן עצמאי.

המחקר הוצג בכנס צ'ייס 2021 שנערך בפברואר.

 

 

 

לינק למחקר:

 

השפעת המעורבות הפעילה של סטודנטים והתנהגות המרצים על חווית הלמידה של סטודנטים בתקופת הקורונה

 

 

פורסם: 25/02/2021

קריאה נוספת