פרויקט גמר של דורין וענבל מטל"מ מסייע בהפחתת חרדה בקרב ילדים והכנתם לקראת בדיקת הרנטגן בביה"ח שניידר.
גיוס הטכנולוגיה לצרכים חברתיים: פרויקט גמר שנעשה בטכנולוגיות למידה מסייע בהפחתת חרדה בקרב ילדים והכנתם לקראת בדיקת הרנטגן בביה"ח שניידר.
על הפרויקט פיתוח ספר אינטראקטיבי המבוסס על מציאות רבודה (AR) לילדים לקראת בדיקת רנטגן. במסגרת פרויקט הגמר במחלקה לטכנולוגיות למידה יצרו הסטודנטיות את הספר "קרן X ומצלמת הקסם". הספר מכין את הילד, העומד בפני ביצוע בדיקת רנטגן, להליך הבדיקה תוך כדי ביצוע פעילויות למידה אינטראקטיביות שגורמות לספר "לקום לתחייה". הספר מכיל אזורים שאותם סורקים באמצעות אפליקציה ייעודית הפועלת באמצעות מצלמת הטלפון הסלולארי.
הספר מנגיש לילדים את המידע אודות הבדיקה בצורה אינטראקטיבית וחווייתית. לדוגמה, באחת מההפעלות, מתבקש הילד לחקור בעצמו כיצד נראית תמונה שצולמה במצלמת רנטגן. בכך משלב הפרויקט בין העולם הישן והמוכר של קריאת סיפור לבין העולם הדיגיטאלי החביב כיום על כל ילד.
איך נולדה היוזמה בכלל?
הגענו לשנה השלישית והאחרונה ללימודינו לתואר BA בטכנולוגיות למידה חדורות מוטיבציה לביצוע פרויקט הגמר. אחת הדרישות היא שהפרויקט יענה על צורך שקיים בשטח ויתבצע מול לקוח אמיתי, ארגון או חברה. כבר בתחילת הדרך היה לנו ברור שאנחנו רוצות לעשות משהו בעל אופי חברתי בארגון ללא מטרות רווח. במהלך הלימודים נחשפנו לפרויקטים רבים ומגוונים שבוצעו במהלך השנים בארגונים שונים וכך גילינו את הקשר ההדוק שיש למחלקה לטכנולוגיות למידה עם בית החולים שניידר לילדים. מכאן הדרך לביצוע פרויקט לארגון זה הייתה טבעית.
עוד בפגישות הראשונות שלנו עם הצוות החינוכי בשניידר וכשראינו את הילדים, הייתה כימיה טובה מאוד והתרגשנו מההזדמנות שניתנה לנו לתרום ולהשפיע על השהייה שלהם בבית החולים. בסיורים הראשונים בשטח היינו עדות לבדיקות ההדמיה מתבצעות במכונות גדולות שמשמיעות רעשים, נעות בחלל ופולטות קרני אור. מעבר לכך, הצוות הרפואי שמבצע את הבדיקה לבוש בבגדים "מוזרים" , עלול להוות איום מנטאלי על הילד הנבדק. כל זאת, ובצירוף העובדה כי מדובר בילדים בעלי נטייה טבעית לחשוש, מגבירים את הקושי בביצוע הבדיקה. האתגר שהוצב בפנינו הוא לנסות להפחית את חששות של הילדים, לעודד את שיתוף הפעולה שלהם ובכך להקל על הצוות הרפואי בביצוע בדיקות אלו.
מה היה עד כה? הכנת הילדים לבדיקות התבצעה על ידי מורות מהמרכז החינוכי של בית החולים, באמצעות חומרים למידה והסברה ומשחקים. מלבד הקושי להסביר לילדים את התוכן המורכב והמופשט והצורך בהמחשות ובהשגת קשב, עצם היכולת לקיים הכנה כזו מותנית בזמינות של המורות בכל עת ובהתאמה לעומס במחלקות ולזמן ההמתנה לבדיקה. הצורך ליצור תהליך למידה קצר וממוקד שיאפשר לילד לעבור תהליך שלם בפרק זמן מינימלי, עודד אותנו לבחון כלים חדשניים, עשירים במולטימדיה כדי ליצור תוכן לימודי חווייתי. הבנו כי בכוחה של הטכנולוגיה לעזור לילדים ללמוד, להקל על השהות שלהם בבית החולים ולהעניק להם חוויה לימודית משמעותית.
במה היה כרוך התחקיר שנעשה לקראת הפיתוח עצמו? השלב הראשוני בתהליך, היה לבצע ניתוח צרכים במטרה להבין את קהל היעד ואת התוכן אותו יש ללמד כדי למצוא פתרון מתאים. לכן ביקרנו בבית החולים, שהינו בחדרי ההמתנה ובמחלקות האשפוז וצפינו בעבודת צוות המרכז החינוכי עם הילדים. בעת הביקור הבחנו בחששותיהם של הילדים: שמענו את השאלות שהם שואלים, ראינו כיצד הם מתבוננים על דלת הבדיקה בחדר ההמתנה ללא ידיעה מה נמצא בפנים והבחנו באופן בו הם נצמדים בחשש כאשר מגיע תורם והם נקראים להיכנס לחדר הבדיקה.
משיחות עם הצוות החינוכי הבנו כי כתוצאה מהחשש, הילדים מתקשים לשתף פעולה עם הצוות הרפואי במהלך הבדיקה ואף עלולים לפגוע בתוצאותיה. מאפייני קהל היעד הייחודי והצורך הקריטי לשיתוף הפעולה, הביאו אותנו להבנה שעלינו לעזור לגשר בין תחושות הילד להבנת מאפייני הבדיקה ובכך להביא להפחתת החשש.
ערוץ חקירה נוסף עסק בצד הטכנולוגי והעיצובי של המוצר, שכן היה לנו חשוב לאפשר למידה חוויתית. מתוך ההתנסויות הרבות במהלך הלימודים בתואר רכשנו הרבה כלים לאפיון מערכות למידה, לעיצוב ולתכנות שמאפשרים לנו לבצע הכל בכוחות עצמנו. החדשנות היוותה עבורנו ערך עליון והובילה אותנו לחקור טכנולוגיות חדשות ולפתח את המוצר באמצעות "מציאות רבודה – AR" שהיא טכנולוגיה פורצת דרך בשימוש בעולם ההדרכה. המציאות הרבודה (AR) מאפשרת לשלב בין עולמות ווירטואליים שאינם נראים במציאות, ולהלבישם על גבי הסביבה האמתית בזמן אמת.
טכנולוגיה זו באה לידי ביטוי כיום גם בספרים ובחוברות ומתוך כך הוחלט לפתח ספר ילדים מודפס הכולל פעילויות אינטראקטיביות מבוססת מציאות רבודה באמצעותה הספר שפיתחנו יכול "להתעורר לחיים" באופן אינטראקטיבי ולהציג תכנים באופן דו או תלת ממדי. הספר מכיל פעילויות אינטראקטיביות, המופעלות באמצעות הטלפון הסלולארי. על מנת לקחת חלק בפעילויות, הלומד סורק אזורים באיורי הספר ובעקבות כך מופיעה הפעילות על גבי המסך. הפעילויות בספר מהוות תהליך של למידה מתוך סיפור מקרה המועבר בשיתוף עם דמות מלווה. בתהליך הלמידה, הלומד נחשף למידע אודות הבדיקה וממציא הבדיקה, לומד וחוקר בעצמו כיצד נראית תמונה שצולמה במצלמת הרנטגן, נחשף לחדר הבדיקה ועוד.
התגובות עד כה?
כחלק בלתי נפרד מהפרויקט היה עלינו לבצע הפרויקט הינו "שלב הערכה" בו התוצר נבדק בשטח. כשביצענו בדיקות משתמשים ומחקר הערכה בשניידר, התרגשנו מאוד. לא ידענו את גודל ההשפעה שלנו ואיזו חוויה מספר התוצר שיצרנו. התגובות היו נלהבות, מפרגנות והכי חשוב, הצלחנו לראות את הילדים שמשתמשים בספר נהנים ולומדים בעת ובעונה אחת. התגובות התרכזו בחוויה והחדשנות שמביא איתו הספר "וואו איזה מגניב" "הפעילויות של הטלפון היו כיפיות" לצד מידע חדש שהילדים רכשו "לא ידעתי שהבדיקה נקראת על שם מי שהמציא אותה" "לא ראיתי אף פעם רנטגן".
היה מרגש במיוחד לראות איך קהל היעד המגוון של הפרויקט חווה את הלמידה כאשר היא מתבצעת באמצעות הטלפון הנייד לדוגמה, במהלך ההתנסויות עם המוצר בבית החולים, פגשנו אמא חרדית של ילדה מאושפזת שנדהמה לראות שימוש שכזה בטלפון הנייד ובטאבלט, בעודה חווה את השימוש הראשון במכשיר הטאבלט, היא התחילה להעלות בדמיונה רעיונות לפעילויות נוספות שניתן להפיק עם המכשיר.
הכלים שרכשנו במהלך הלימודים לצד המשובים וההכוונה ממנחי הפרוייקט שלנו מטעם המחלקה לטכנולוגיות ומהצוות הרפואי והחינוכי בשניידר הובילו אותנו לביצוע פרויקט גמר ברמה גבוהה שעד היום כשאנחנו מציגות אותו במקומות שונים בשוק העבודה, אנחנו זוכות להתלבות רבה. חשוב לנו להוסיף כי החיבור לשניידר היה טבעי כל כך כאילו אנחנו עובדות איתם כבר שנים. צוות המרכז החינוכי קיבל אותנו בזרועות פתוחות ונתן לנו יד חופשית לעשייה לאורך כל הדרך.
שלושה טיפים קצרים על התנדבות, לכל מי שרוצה להתנדב ולא בטוח.
נסה להבין ולהרגיש את הסביבה ואת הצרכים המיוחדים שלה
נצל את ההתנדבות כהזדמנות ללמידה ולהתפתחות מקצועית ואישית