מורי ישראל אוהבים להשתמש באפליקציית המסרים וואטסאפ WhatsApp בעבודה מול תלמידיהם וחוששים מהרשת החברתית פייסבוק. כך עולה משני מחקרים שנערכו במכון הטכנולוגי בחולון בהנחיית ד"ר חגית מישר־טל, בפקולטה לטכנולוגיות למידה.
המחקר הראשון שנעשה ע"י שחר ברוקס וסיון גיורא, עסק בהרגלי השימוש של מורים בוואטסאפ. הוא נערך באמצעות ראיונות עומק עם מחנכים ומורים בבתי ספר תיכוניים באזור המרכז, המנהלים קבוצות וואטסאפ עם תלמידיהם. 80% מהם העידו כי האפליקציה משרתת אותם ומהווה כלי נוח ויעיל להעברת מסרים באופן מרוכז לחברי הכיתה.
המורים הסבירו עוד כי וואטסאפ יכול לסייע לתלמידים מופנמים להתגבר על מחסום הבושה, ותורם לחיזוק הקשר עמם ולהעלאת הביטחון האישי שלהם.
כמו כן העידו המורים כי האפליקציה מאפשרת להם, כצפוי, להיות זמינים יותר לתלמידיהם. הקבוצה עוזרת להם גם להתחבר לעולמם של התלמידים, להתקרב אליהם ולהמשיך את הלמידה גם לאחר שעות בית הספר.
במחקר השני, שעסק בשימוש בפייסבוק ונערך ע"י ירדן ברקת ותימור ניסים, השתתפו מורים ממערכת החינוך הפורמלית בישראל. ממנו עולה כי מרבית המורים פתחו פרופיל כדי לשמור על קשר עם מכרים ומשפחה. רק מעטים העידו כי עשו זאת לצרכים מקצועיים בלבד.
עוד עולה מהממצאים כי מורים נוהגים להפעיל הגדרות פרטיות נרחבות הכוללות חסימות צפייה בפרופיל האישי שלהם. רוב המורים (62%) הצהירו כי חשוב להם לשמר את התדמית שהם יוצרים בפני תלמידיהם בבית הספר ולכן נמנעים מהעלאת פרסומים העלולים לשנות אותה.
"ההבדל העיקרי בין וואטסאפ לפייסבוק", מסכמת ד"ר מישר־טל, "הוא שבעוד ששימוש באפליקציה אינו חושף את התלמידים לעולמם האישי של המורים, הרשת החברתית מטשטשת את הגבולות בין האישי למקצועי. לכן וואטסאפ נתפס כאמצעי מתאים יותר לצורכי תקשורת בין מורים לתלמידים.