רשמים מכנס טכנולוגיות הלמידה בארה"ב – DevLearn 2015.

DevLearn הנו הכנס השנתי המרכזי של ה e-Learning Guild. זהו כנס טכנולוגיות הלמידה הגדול ביותר בארה"ב, כ-2,500 משתתפים ומציגים. הכנס נערך עלפני שבוע שלם ב Las Vegas לרוב במהלך אוקטובר. מאת דר' ערן גל

DevLearn הנו הכנס השנתי המרכזי של ה e-Learning Guild. זהו כנס טכנולוגיות הלמידה הגדול ביותר בארה"ב, כ-2,500 משתתפים ומציגים. הכנס נערך עלפני שבוע שלם ב Las Vegas לרוב במהלך אוקטובר.
השנה השתתפתי כלומד ומרצה בכנס. להלן רשמים המרכזיים שלי מהכנס, תובנות וכלים שכדאי לזכור ביום שאחרי.
 
מהות הכנס הנה חדשנות בלמידה ושיח עמיתים. שלושת הימים הראשונים מוקדשים לסדנאות יום שלם בהן ניתן ללמוד ולתרגל מיומניות ספצפיות כמו פיתוח באמצעות מחוללים, פיתוח הדרכה או עיצוב אפליקציות. שלושת הימים הבאים מהווים את עיקר הכנס ומוקדשים לרצף אדיר של סדנאות והרצאות בהיבט הרחב של התחום. הכנס מכיל תמהיל מוצלח מאוד לדעתי של שלושה עוגנים:
  1. חוויה – הכנס נערך תמיד בלאס ווגס כך שלרוב המשתתפים יש לו"ז יום ולאחר מכן לו"ז לילה כמתבקש בעיר. כמו כן תכנית הכנס מכילה הרצאות חווייתיות ( (Entertainment התורמות ביצירת אווירה חיובית והמון כיף.
  2. שיח מקצועי – מקום מפגש בלתי רגיל עם מובילים ופעילים בתחום. עשרות חברות המציגות תערוכת ספקים ענקית, מפגשים יזומים לצורך שיח, תערוכת פרויקטים ענקית, ובעיקר המון הזדמנויות לשיח בלתי אמצעי עם עמיתים.
  3. למידה – המון המון (המון) הרצאות וסדנאות בהתאם לקטגוריות ליבה בתחום: טכנולוגיות למידה, פיתוח למידה מתוקשבת, תמיכה בביצוע, למידה חברתית, למידה ניידת, תקינה, ווידאו ועוד.
אז מה בכנס 2015
ניתן לזהות מספר מוטיבים בולטים בכנס השנה המצביעים, לפחות מבחינת ה e-Learning Guild , על המגמות הבולטות בתחום:
Badges (תגים). השם הרשמי של הכנס השנה הוקדש לנושא התגים (Badges). המון דגש על הזדמנויות לקדם תרבות למידה ותהליכי למידה על בסיס יישום אסטרטגית התיוג או התגים. הרעיון בבסיס פשוט, מתן קרדיטציה עבור למידה. ברמה הראשונית מוכר לכולם כתעודת גמר או סרטיפיקציה. ברמה יותר מתקדמת מדובר על תגים דיגיטליים ותגים פתוחים (Open Badges) המכילים מטה דאטה על כל למידה שהי וכך מאפשרים לייצר:
  • מסלול למידה המורכב מכל פעילות אותה נגדיר כלמידה בתנאי שזו מדידה וניתן לייצר עבורה תג בעל משמעות (שליטה בשפה, יכולת לבצע פעולה בתוכנה, יכולת לנגן בכלי מסוים, שליטה בנתונים או פרטים באשר לאירוע מסוים ועוד ועוד).
  • אפשרות לשייך את התגים לפרט ולהפוך אותם שמישים בכל ארגון או תפקיד אותו מבצע. חשבו על מעין היסטורית למידה מקיפה ההולכת איתי לכול מקום ומאפשר לארגונים להתאים משימות ותפקידים לפי רצף תגים.
 
למידה מתוקשבתמה הלאה? עולה חזק מאוד מכל הדוברים פחות או יותר אבל לא מהפרויקטים או הספקים בכנס. כולם די מגנים את הלמידה הלינארית והשטוחה שמאפיינת את מרבית תוכניות הלמידה מרחוק בעולם מ MOOC דרך Lynda.com ועד כל תכנית בארגון כל שהו. כולם מדברים על הפער שנוצר בין תהליכי למידה אישיים שכולנו מבצעים כל הזמן. מנות קטנות, כל מקום כל זמן, בקונטקסט של עשייה, מעניין ועשיר במדיה, מושתת על רשת חברתית וכו'. מצד שני….אל תרגישו לא נוח אם הלמידה בארגון שלכם לא ממש מתנהלת כך. אתם ככל הנראה לא לבד. כל הספקים וכל הפרויקטים שהוצגו נמצאים באותו אזור פחות או יותר. בהחלט יש מגמה לצאת ה flat e-Learning zone אבל זה עדיין לא קורה.
ואם כבר מדברים על משהו שלא קורה אך מדובר בו המון הנה הגענו ל xAPI כמובן. המון הרצאות כולל סדנת יום שלם לעיצוב תכנים תואמים לתקן. אבל אף אחד לא באמת מיישם אותו. מדובר על תקן לתקשורת בין מכשירים או תכנים למערכות ניהול למידה, אמור להחליף את SCORM הוותיק. התקן החדש רחב מאוד ולמעשה מאשר לנו לדווח על כל פעילות לימודית אם בגבולות הארגון ואם מחוץ לו (מתחבר ליישום אסטרטגית תגים שהוזכרה קודם לכן). כולם מסכימים שכדי ליישם למידה רשתית, ניידת, חברתית מותאמת אישית עלינו לאמץ את התקן אבל אין באמת מישהו שעושה את הצעד הראשון. ההסבר טמון ככל הנראה בנו, אנשי הלמידה בארגון, שלא מאמצים למידה אחרת ובכך לא באמת זקוקים לתקן.
עוד מונח דומיננטי הינו ה Learning Ecosystem. מדובר במונח שמגיע ממערכות מידע ומדבר על איחוד כלל המערכות בארגון תחת קורת גג אחת כך שכל המידע הנאגר בארגון ינותח בצורה אחידה ובהתאם יופקו ממנו תובנות משמעותיות הרבה יותר. לגבי למידה מדובר על כל המערכות בהן או באמצעותן מתבצעת למידה. למשל הפורטל הארגוני, LMS, HR, רשת חברתית פנימית, מערכת סקרים וכו'. אם נלך טיפה יותר רחוק גם מערכות מחוץ ל fire wall של הארגון התורמות גם הן ללמידה כמו רשתות חברתיות, אפליקציות מסוימות ואתרים מסחריים. אם נצליח לייצר מסד נתונים אחיד עבור כל פרט בו יתועדו כל מהליכי הלמידה הפורמליים ואפורמליים שבצע רק חשבו על פוטנציאל התובנות וההתאמות שנוכל לבצע מול מסד אחיד כזה. בתור התחלה מדברים על איחוד כל מערכות הלמידה בארגון כמו LMS (יש ארגונים להם יש שניים או יותר) ו HR. זה אכן קורה אבל בהחלט בשלבי השיח יותר משלבי היישום.
מודל 70-20-10. המודל הוותיק מקבל זרקור משמעותי בכנס. המון שיח על למה הוא כל כך נכון היום ואיך נכון ליישם. המודל או יותר נכון הגישה מאוד רחבה כך שניתן לייחס אליה כל יישום בתחום למידה חברתית, תמיכה בביצוע, למידה במקטעים קטנים ((Micro Learning או למידה לפי צורך-On Demand.
למידה מתואמת אישית (Learning Personalization). גם מונח וותיק שמקבל משנה תוקף בכנס. וכאן בעצם ניתן לכנס את כל המונחים יחד למגמה המובילה בלמידה לשנים הקרובות: יציאה מחוץ לקווים המנחים של ה LMS והכיתה המסורתית כמובן ומעבר ללמידה מתמשכת, רלוונטית, גמישה וחוויתית. נכון אמרו את זה קודם לפני (גם לפניהם) אבל ניראה ששני מנועים פועלים היום לקרב אותנו לנחלה. האחד הוא הטכנולוגיה המתפתחת בכיוון ומציע יותר ויותר יישומים ללמידה רשתית. מנוע שני הוא אנשי הלמידה המבינים ככל הנראה שחייבים לעשות משהו אחר ומחפשים את הפתרונות לצד הידע המקצועי איך ליישם את השינוי.
 
רגעי השיא בכנס
הרצאות מליאה (key note) תמיד מספקות שיאים ועניין רב. בכנס שלוש הרצאות מליאה כולן היו יותר חווייתיות (Entertainment) מאשר מלמדות. על הבמה הופיעו כוכבי טלוויזיה אמריקאים העוסקים במדע ומחקר בזווית משועשעת בתוכניות שלהם: Adam Savage המגיש תוכנית בשם MythBusters (הפרכת מיתוסים דרך ניסויים מדעים די משוגעים) וכן David Pogue קומיקאי ומוסיקאי המגיש תוכנית מדע וחידושים טכנולוגיים. לבסוף הופיעה גם Natalie Panek מהנדסת חלל בנס"א שדברה על שבירת מסגרות וגבולות בעיקר עבור נשים בתעשייה.
כמו כן בכנס תערוכת ספקים ענקית סביבה נערכו המון אירועים חברתיים ולימודיים. באופן מפתיעה המון ספקי שירות ותוכן הפעם ופחות ספקי טכנולוגיה.
Demo Fast הוא אירוע הצגת פרויקטים חדשניים בו לקחו חלק 80 מציגים שונים בו זמנית. ניתן היה לעבור וללמוד מכל אחד באופן אישי וכן להצביע לפרויקט האהוב עליך
רגע מקסים מבחינתי היה סדנה בנושא השפעת המוסיקה על למידה ולמידה מתוקשבת בפרט. הרצאה מאוד "שונה" בה למדנו לנגן יוקללי ושרנו יחד שירים שכל אמריקאי מדקלם מגיל אפס.
רגע שיא עבורי הוא כמובן להרצות הכנס. הרצאה שלי נערכה ביום הראשון לכנס. הצגתי יחד עם חברת Walkme הישראלית שילוב כלים חברתיים בפלטפורמה לתמיכה בביצוע וכיצד אלו מסיעים ללמידה ופיתוח כשירויות בארגון.

אנשים ששווה להכיר
כנס בין לאומי גדול מרכז אליו לרוב דמויות בולטות בעולם המקצועי והמסחרי סביב טכנולוגיות למידה. הנה מספר אנשים מובילים בכנס הנוכחי, אנשים ששווה להכיר ושווה שהם שיכירו אתכם.

  • David Kelly – סמנכ"ל ב eLearning Guild. דמות מאוד מרכזית בארגון. אחראי בין היתר על התוכניות בכל הכנסים של הארגון.
  • Bill Brandon – עורך המגזין Learning Solutions. מגזין מבוקש מאוד. אם רוצים לפרסם בתפוצה רחבה מאוד כדאי להתחיל במייל ל Bill (הוא מאוד חביב ומאוד מקצועי).
  • Cemmy Bean – VP of Learning Design בקינאו ארה"ב. מבריקה!! שווה לעקוב אחרי הבלוג שלה וכל פרסום שמוציאה.
  • Donald Clark – חוקר וכותב בריטי. בשנים האחרונות מתמקד במציאות מדומה ורבודה לצרכי למידה.
  • Clark Quin – יועץ וותיק מאוד ומוערך מאוד בקהילה העולמית. כתב בעבר ספרים על למידה ניידת. דמות מובילה ב eLearning Guild.
  • Karl Kapp – פרופסור בפקולטה לטכנולוגיות למידה, אונ' בלומברג. מרצה וחוקר חדשנות בלמידה ונחשב מוביל בתחום המשחוק.
  • Laura Overton – בעלת ארגון החוקר מגמות בלמידה ארגונית. ממוקמת בבריטניה אך לוקחת חלק בכל כנס משמעותי בעולם וכן מפרסמת דוחות מעניינים מאוד על נתונים ומגמות בתחום.
  • Mathias Vermeulen – בחור צעיר ומאוד מבטיח מבלגיה. מומחה לכלים וטכנולוגיות.
  • Michael Allen – איש פיתוח הדרכה וותיק. מוכר בעיקר בשל ספרו הקורא לנטוש את מודל ADDIE לטובת מודל SAM.
  • Jane Bozarth – בלוגרית מדהימה ואשת מקצוע מבריקה. כותבת המון במוקדי הפרסום השונים של ה eLearning Guild
  • Allison Rossett – פרופסור וותיקה שגם בקרה אותנו בארץ לפני שנתיים בכנס ההדרכה. ממשיכה לכתוב ולהופיעה במרץ רב עם המון תובנות על ניהול ותרבות למידה בארגונים.
 
תכלס (כלים ומערכות ששווה להכיר)
מתוך כלל התכנים והמידע העצום שזרם בכנס אני מרכז רשימות כלים, אתרים וטכנולוגיות שדליתי ממקורות שונים. נכון להכיר ולחקור אותם, כל אחד לפי תחום העניין והעיסוק שלוה.
פיתוח תוכן למכשירים ניידים
שלושת המחוללים המוכרים בעולם ללמידה מתוקשבת: Storyline, Captivate וכן Lectora מאפשרים פיתוח תוכן רספונסיבי אבל ברמה ראשונית עד לא מספקת ובכך מחייבים את מי שרוצה להעמיק בנושא לעבור לכליםשפה ייעודיים לפיתוח אפליקציות.
Captivate נחשב למתאים ביותר משלושתם לפיתוח תוכן רספונסיבי, דווקא Storyline האהוב כל כך בארץ נחשב הכי פחות מתאים בגרסה נוכחית.
פיתוח ב- HTML5
  1. Edge Animate של Adobe. כלי פיתוח HTML5. מאפשר לאחד בתוכו תוצרים שפותחו במחוללים אחרים כמו Captivate או Storyline
  2. Hype – עבור מפתחים ב mac. כתיבה ב html5. מאפשר break points. אפשר לייצר דפים מרובים (סצנות). ריבוי time line בכל סצנה.
  3. Ibook author. פיתוח ספרות אלקטרונית ל ipad ו mac
  4. SCORM Cloud – אתרמחולל המאפשר לארוז כל תוכן ב HTML5 ב SCORM. אם אנחנו רוצים שהתוכן ידווח חזרה ל LMS עלינו לארוז את התוכן ב SCORM ובהתאם להשתמש בכלי זה או "אורזי" SCORM אחרים
 
פיתוח רספונסיבי ואפלקציות
  1. Adapt. קוד פתוח. המון פוטנציאל. אפשר למצוא מידע באתר של Kineo
  2. Appcelerator – מחולל אפלקציות. בונים פעם אחת ואפשר לייצא לכול פלטפורמה. ממיר את הקוד ל קוד native. מאפשר הרבה יותר גמישות והתוצאה מתנהגת כמו אפלקציית native. כאילו תכננתתי עובר הפלטפורמה.
  3. Phonegap – מחולל אפליקציות (אפשר לעבוד עם הטלפון ישירות).
 
כלים ללמידה ופיתוח תוכן
  1. Story cubes (לא טכנולוגי אלא ממש קוביות, יש גם App אם מתעקשים) – משחק חמוד בו מייצרים סיפור על בסיס סמלים על קוביות
  2. Easy Generator – כלי לפיצוח הדרכתי וקביעת מטרות הדרכתיות
  3. Wayfiler – שיתוף קבצים בהתאם למיקום פיזי של המשתמש.
  4. SkillCatch. כלי מדהים של e-Deco. ניתן לייצר סרטוני הדרכה על כל דבר מבוססי ווידאו בשניות.
  5. ThinkLink – יצירת ענן מידע על בסיס תמונות (אישי או חברתי).
  6. ID Guru – כלי עבור מפתחי הדרכה (ID – Instructional Designers). מפתח תכנים דינאמי בתחום (עולה כסף, מחיר סמלי).
  7. Toolkit – ערכה (פיזית) לפיתוח משחקי שולחן (פיזי גם הוא)
  8. מחוללי מציאות רבודה למכשיר נייד: Marko , Layer , AURASMA
  9. QR Stuff – מייצר QR, מאפשר מעקב וניתוח שימוש ב QR שיצרתם (בתשלום)
  10. מחוללי מציאות מדומה (פשוטים): Google Cardboard , Around Media
  11. iBeacon – טכנולוגיה של חיישנים המזהים מכשיר בסביבה ובהתאם שולחים לו הודעה או מידע (זול וקל להפעיל). להתקין לדוגמה בכניסה לארגון או לכיתת הדרכה. דוגמה לאפליקציה שעובדת עם החיישן – pushmote
  12. SnapGuide – יצירת מדריכים והפצתם (רשת חברתית)
 
ועוד כדאי להכיר את המשחקים של חברת knack. מנתחים פרופיל מועמד או עובד על בסיס ביצועים במשחק. רעיון מעולה וביצוע מרשים.
כתבה על החברה ב forbes – http://www.forbes.com/sites/jacobmorgan/2013/12/17/want-to-work-here-play-this-game-first/
 
 
ישראלים בכנס?
מעט מאוד ישראלים פוקדים את הכנס מידי שנה. המחיר והמרחק בהחלט מהווים אתגר לכול מי שרוצה להשתתף או לשלוח נציג. בכל זאת הצלחתי לזהות בקהל שלושה ישראלים (בערך). Walkme הישראלית הציגה את המוצר שלה וכן הרצנו יחד. מהחברה נשלח נציג אחד מישראל שהצטרף לצוות ההדרכה מהמשרד בסאן פרנסיסקו. כמו כן פגשתי את רון זמיר, בעלים של חברת Allen Communication. ספק טכנולוגיה ותוכן יחסית גדול באזור Sault Lake City. וכן מהנדס תוכנה מחברת Sitel המפתחים בין יתר סימולציות רפואיות.
לסיכום
הכנס עצמו מזמן חווית למידה וחוויה חברתית מקצועית בלתי רגילה. בהחלט כנס שנכון לבקר בו לפחות פעם אחת במהלך הקריירה המקצועית של אנשי למידה מתוקשבת טכנולוגיות למידה. העלות והמאמץ בלהגיע וגם לחזור מהווים אתגר. בכל זאת אם הארגון שלכם או אתם שוקלים לצאת לכנס בין לאומי בתחום, בהחלט מומלץ לעשות את המאמץ ולו אחת לכמה שנים. מזכיר כי באירופה הקרובה יחסית כנסים לא פחות איכותיים (אבל קטנים יותר מבחינת היקף ותוכן): Berlin Educa (כל דצמבר בברלין) וכן Learning Technologies (כל סוף ינואר-תחילת פבר' בלונדון).
כנס DevLearn הבא יערך שוב בלאס ווגס בנוב' 2016. אשמח לספק פרטים פרקטיים יותר על הגשת הצעות למסלולי ההצגה השונים בכנס למעוניינים (מרצים פטורים מתשלום לכנס עצמו כ- 1500$).
קריאה נוספת