עכשיו זה מדעי- באיזה סמארטפון אנחנו יותר מאוהבים ?

מחקר שנעשה על ידי סטודנטיות מהמחלקה לטכנולוגיות למידה בחן את עמדות המשתמשים כלפי האייפון והגלקסי שלהם

175224959
מחקר שנעשה על ידי סטודנטיות מ- HIT מכון טכנולוגי חולון בחן את עמדות המשתמשים כלפי האייפון והגלקסי שלהם.
תואר ראשון ייחודי ב HIT מכון טכנולוגי חולון ב"טכנולוגיות למידה" מכשיר את הסטודנטים להשתלב בתחומי ההדרכה בארגונים, עיצוב חוויית משתמש ופיתוח סביבות אינטראקטיביות.
יחסים זוגיים עם הסמארטפון
בפני כל צעיר עומדת היום החלטה לא פשוטה – מה ללמוד ולאיזה מוסד אקדמי כדאי לפנות.
האפשרויות מגוונות – אוניברסיטה מול מכללה, קרוב או רחוק מהבית, תואר ראשון או לימודי תעודה ? איך מוצאים תחום לימודים שגם ישלב עניין וגם יהיה פתח לקריירה עתידית? ומה יתרום יותר לעתיד – ללמוד תחום יצירתי, תחום טכנולוגי או לימודים הומניים?
HIT מכון טכנולוגי חולון מציע שילוב בין ה"מעניין" ל"ישים" ומכשיר מקצוענים בעלי ראייה רחבה בתכנון, עיצוב, פיתוח והטמעה של יישומי ניו-מדיה. אין ספק כי רשת האינטרנט ובכלל זה הרשתות החברתיות, הסמארטפונים, אתרי שיתוף וידאו, מנועי החיפוש – חוללו מהפכה בצורה בה אנשים מתקשרים, משתפים, צורכים מידע, מלמדים ולומדים.
כתוצאה מכך קיימת דרישה גוברת לאנשי מקצוע בעלי תפיסת עולם מקצועית רחבה הכוללת הבנה מעמיקה באופן בו אנשים צורכים מידע (לומדים), באפיון ועיצוב חווית משתמש ובפיתוח סביבות אינטראקטיביות המסוגלים להתמודד עם סוגיות מורכבות ולשלב כלים ויכולות מתחומים שונים.
דיוה צוקר, סטודנטית המחלקה לטכנולוגיות למדה

התואר ב"טכנולוגיות למידה" (טל"מ) שלHIT מכון טכנולוגי חולון, הינו תואר ראשון אינטגרטיבי, ייחודי, שמאפשר לבוגריו לצאת לשוק ההיי-טק עם יכולת שלא קיימת לאחרים – הבנה רחבה ויכולת לשלב בין תחומי מפתח בשוק זה.
הסטודנטים בטל"מ זוכים כבר בזמן הלימודים להתנסות אמתית ומעניינת, המכשירה אותם לעיסוק עתידי. דוגמא לכך הוא מחקר שנעשה על ידי אינה רדצ'נקו ודיוה צוקר, סטודנטיות לתואר ראשון בטכנולוגיות למידה ב-HIT מכון טכנולוגי חולון, אשר מצא כי משתמשי האייפון מאוהבים בטלפון שלהם הרבה יותר ממשתמשי הגלקסי.
המחקר, שכותרתו "אייפון או גלקסי? על טלפונים חכמים והנטייה לייחס להם תכונות אנושיות", בדק את תחושות משתמשי הסמארטפון כלפי הטלפון שלהם, תוך השוואה בין משתמשי האייפון למשתמשי הגלקסי. מטרת המחקר היתה לבחון את הקשר הרגשי בין המשתמש לטלפון החכם שברשותו, ואיזה טלפון חכם מבין השניים המובילים (אייפון וגלקסי) יוצר זיקה גדולה יותר מצד המשתמש.

הרגשות שאנו מפתחים ל-Smartphone | אינה רדצ'ינקו ודיוה צוקר מתוך "מדברים על זה" בערוץ 2


 

המחקר מצא שאנחנו לא סתם מכורים למכשירי הסמארטפון שלנו, אלא ממש מאוהבים בהם. החוקרות מצאו שעם ההשתכללות המואצת של הסמארטפונים נראה שבעליהם מפתחים כלפיהם קשר רגשי חזק ומייחסים להם מאפיינים אנושיים של ממש. בעוד שמשתמשי הגלקסי מייחסים לטלפון שלהם היבטים חיוביים בהיבט הטכני – גמישות, גודל מסך, איכות מצלמה, קוד פתוח וכו', משתמשי האייפון מציינים תכונות "אנושיות" ומפתחים זיקה רגשית למכשיריהם כאשר הם מעידים כי: יש ביננו קשר חם, אין על אייפי, היה ונשאר הראשון שלי….
מהמחקר עולה כי 94% מוטרדים כאשר מכשיר הנייד לא נמצא לידם ו- 80% מרגישים שייכות, קירבה ואף קינאה כלפי המכשיר שלהם, כאשר הוא בידיים אחרות. המשיבים טענו כי אם מכשירם ייגנב או ייאבד, הם יחושו דיכאון קליני, פאניקה וחוסר אונים. 70% מהנשאלים העידו כי הם תלותיים כלפי המכשיר שלהם במידה גבוהה עד גבוהה מאד.
 

ההבדל בין משתמשי האייפון למשתמשי הגלקסי ניכר היטב, כאשר 100% מבעלי האייפון העידו כי הם מרגישים קשורים אליו, לעומת 68% בלבד מבעלי הגלקסי.
ניתן לסכם ולומר כי המחקר מרמז על כך שקיימים גוונים 'ארוטיים-פטישיסטיים' לזיקה הרגשית שבעלי טלפונים חכמים חשים כלפי המכשירים שלהם, בפרט אצל בעלי אייפון. אינה רדצ'נקו ודיוה צוקר, עורכות המחקר, משערות כי מסכי המגע מובילים ליחס הרגשי הגבוה כלפי המכשיר, שכן תפעולו כרוך ב"ליטוף" חוזר ונשנה של הטלפון. "הצורך לגעת, עיצוב הממשק, ההתאמה האישית, ההיסטוריה האישית המתועדת במכשיר וחוויות מצטברות יחד איתו מובילים לפטישיזם של ממש, כיון שאנו מייחסים תכונות אנושיות למכשירים שלנו".
אינה ודיוה מעידות כי הלימודים בטל"מ מאפשרים להם להתנסות בשטח ולרכוש מיומנויות הנדרשות בשוק העבודה. "אנו מודות למחלקה לטכנולוגיות למידה, על שנתנה לנו את הכלים הדרושים ואת היכולת להסתכל על תופעות חברתיות מזווית קצת שונה, לחקור ולנתח את הממצאים למחקר מקיף ובעל ערך מוסף".
אינה רדצ'נקו, סטודנטית במחלקה לטכנולוגיות למידה

לימודי תואר ראשון בטל"מ מיועדים למתעניינים בעולמות של ניו מדיה ותוכן דיגיטאלי ורוצים להפוך את התחביב למקצוע מבוקש, לבעלי עניין ורקע בהדרכה (בצבא או בכל מסגרת אחרת) ו/או בעיצוב ממשק משתמש ואינטראקטיב ולבעלי "ראש גדול", המעוניינים לשלב בין כמה עולמות ולהיות המובילים בתחום חדש ומאתגר.
טל"מ מאפשרת לסטודנטים לרכוש מקצוע שמשלב גם עולם תוכן יצירתי (עיצוב ממשק משתמש), גם כלים טכנולוגיים של פיתוח מערכות וגם הבנה של תהליכי למידה והדרכה. השילוב המשולש הזה מעניק יתרון לבוגרים אל מול צרכים המשתנים של עולם התעסוקה.
כך, כאשר בוגרי תואר ראשון בטל"מ יוצאים לשוק העבודה הם ממלאים תפקידי מפתח מגוונים כגון: פיתוח וניהול הדרכה, עיצוב ממשקי מידע, פיתוח וניהול אתרים, ניהול ידע בארגונים, פיתוח ועיצוב אפליקציות במובייל, פיתוח משחקי מחשב ועוד…
היחס שלנו ל- Smartphone | אינה רדצנקו ודיוה צוקר, מתוך "החדשות הלילה" בערוץ 2

קריאה נוספת