מודל הכשירויות המעודכן ATD – מחזקים את הבסיס, מתכוננים למחר

סוף סוף זה קרה! ATD עדכנו את מודל הכשירויות שלהם שיצא לאחרונה ב 2014 ומאז, למרות כל השינויים הדרמטיים בשוק הלמידה ושוק בעבודה בכלל, לא עודכן.


דר' ערן גל

 

סוף סוף זה קרה! ATD עדכנו את מודל הכשירויות שלהם שיצא לאחרונה ב 2014 ומאז, למרות כל השינויים הדרמטיים בשוק הלמידה ושוק בעבודה בכלל, לא עודכן.

 

המודל העדכני רב שכבתי. המודל מתייחס לתמורות במקצוע ובסביבת העבודה, כמו כן מחזק את היסודות המסורתיים עליהם נשענת הפרופסיה.

 

קיים שינוי סמנטי (אולי עקרוני) בטרמינולוגיה מכשירות (Competency) ליכולת (Capability). אישית ניראה לי יותר נוח ופחות מחייב להתייחס ל"יכולת" (לה ציר שליטה רחב יותר להבנתי) מאשר "כשירות" המאופיינת לרוב בסף ובתוקף.

 

ATD's Talent Development Capability Model

 

המודל מוצג בצורה אינטראקטיבית עם המון חשיבה על ייצוג ידע ואינטראקטיבי, במסך קטן אפילו עוד יותר חוויתי לדעתי.

 

המודל מתייחס לשלושה תחומי עשייה בהם עלינו לשלוט במגוון כשירויותיכולות כדי ליצר ערך מקצועי:

  1. יכולת מקצועית. כשירויות הבסיס לתחום הלמידה. חלק זה דומה מאוד למודל מ 2014 עם תוספת מתבקשת של יכולות בתחום "מדעי הלמידה". הבסיס המחקרי מעולמות הלמידה, חינוך וחקר המוח עליהם מבוססת העשייה הלימודיתהדרכתית. כמו כן הכשירות המתייחסת לטכנולוגיות למידה הורחבה משמעותית ועכשיו כוללת 15 היגדים שונים בדבר היכולת להבחין, לבחור ולהטמיע פתרונות למידה מבוססי טכנולוגיה.
  2. יכולות אישיות. חלק זה מתייחס ליכולות בעולם "הכשירות הרכה". קיימת הלימה (גם היא מתבקשת) בין רשימת "כשירויות המאה ב 21" לבין כשירויות הנדרשות מאיש הלמידה. החלק הזה מתייחס ליכולות אישיות ובין אישיות של איש המקצוע וכן ביכולתו לטפח כשירויות אלו בקרב אחרים. מיישר קו עם המגמה הרחבה לפי ארגונים מעודדים ויוזמים מהלכי למידה רוחביים סביב כשירויות ליבה לצורך שיפור ושימור כוח האדם בארגון.
  3. אימפקט ארגוני. סט יכולות בעולם הניהול וניהול למידהמשאבי אנוש בפרט המחבר בין פעילות הלמידה לפעילות הארגון ומייצר כתוצאה מכך השפעה עסקיתאפקטיבית למהלכי למידה. חלק מהכשירויות נמצאות גם במודל הקודם (עדיין רלוונטיות כמו שיפור ביצועים, ניהול השינוי, ניהול המשאב האנושי – Talent). אחרות עדכניות יותר כמו ניתוח מסדי נתונים (היכולת להסיק תובנות מניתוח נתונים – Data Analytics) וכן מוכנות לעתיד או במילים אחרות (ויותר מוכרות) Reskilling ו Upskilling כמהלך ליבה נדרש מאנשי למידה וארגונים בכלל בעת הנוכחית.

 

 

המודל לא רק מציג יכולות והיגדים המייצגים אלא גם מציע ממשק בחינה עצמית בו כל איש למידה יכול לאפיין את הפערים הקיימים אצלו מול הסטנדרט אותו מנסה לייצר המודל. רכיב זה (בתשלום) מתכתב יפה מאוד עם מערכות כמו LinkedIn המציעות מיפוי כשירויות וכן גישור על הפערים האישיים באמצעות לימוד עצמי.

 

כל שנותר לי לעשות הוא לעדכן את כל המצגות שלי בהן נמצא המודל הקודם ולקחת חזרה את כל הביקורת שלי על ה ATD אותה השמעתי בשנתיים האחרונות בהן הצורך במודל עדכני כבר זעק לשמיים.

 

מאוד התרשמתי ובהחלט מאמץ את המודל העדכני. ATD תורמים שוב לתחום הדעת וליכולת שלנו להגדיר עצמנו כפרופסיה סדורה ומדידה.

 

 

פורסם: 19/01/2020

קריאה נוספת