המהפכה הדיגיטלית ביססה בשנים האחרונות את תחום טכנולוגיות הלמידה כאחד המקצועות המבוקשים בעתיד הקרוב והרחוק. לימודי תואר שני במסלול זה מיועדים לאנשי היי-טק, חברות מסחריות, מוסדות חינוך ואקדמיה, המעוניינים להשתלב בתעשייה כאנשי למידה טכנולוגית. מי יכול להגיש מועמדות?
המהפכה הדיגיטלית שנתה את כלל מרכיבי החיים ובהם את דפוסי הלמידה הטבעיים שלנו. כל בעיה או אתגר איתם אנו מתמודדים כיום נפתרים באמצעות גישה למאגרי ידע בדמות Google או רשתות חברתיות כדוגמת Facebook. העולם הארגוני מושתת כמעט במלואו על מידע ומערכות מידע. קצב השינויים הטכנולוגיים אדיר וכמויות הידע בלתי נתפסות. טכנולוגיות למידה הפכו לכלים קריטיים בסיוע לארגון להישאר תחרותי ורלוונטי. בכל שנה יותר ויותר תהליכי למידה בכל מסגרת (חינוך, אקדמיה ובעיקר תעשייה) הופכים לדיגיטליים ואינטראקטיביים.
למרבית הארגונים תשתיות ניהול למידה ותוכניות למידה מתוקשבות ומרביתם מדברים על התרחבות העשייה בתחום בשנים הקרובות. לאור הרגלי הלמידה של דור Y ו Z המצטרף בקרוב למעגל העבודה, למידה ניידת הופכת להכרח ויצירת חווית למידה עכשווית הפכה בגדר חובה. שוק הלמידה הדיגיטלית בעולם מוערך במיליארדי דולרים בשנה והוא עתיד לצמוח עוד בשנים הקרובות.
אז מה הן בעצם טכנולוגיות למידה?ד"ר
ערן גל, מרצה וחוקר בפקולטה לטכנולוגיות למידה: "טכנולוגיות למידה (Instructional Technologies) הוא שם כולל לכל טכנולוגיה המשמשת להדרכה או למידה. טכנולוגיות למידה מהוות מרכיב קריטי בתהליכי למידה בכל תחומי החיים: חינוך, אקדמיה ומסגרות אירגוניות.
אילו תחומים מרכיבים את עולם טכנולוגיות הלמידה:לדבריו של ד"ר
ערן גל, ניתן להצביע כיום על 7 משפחות טכנולוגיות המרכיבות את עולם טכנולוגיות הלמידה:
מערכות ניהול למידה – תשתית מחשובית המאפשרת לבית הספרמוסד להשכלה גבוהה או הארגון לנהל את כלל מהלכי הלמידה המתקיימים בו.
מחוללי למידה – תוכנות לעריכה ועיצוב פרטי למידה ממוחשבים עשירים במדיה ואינטראקציה. תוצר הלמידה הבסיסי מכונה "לומדה" – רצף למידה ממוחשב המאפשר למידה יחידנית בכל מקום ובכל זמן באמצעות כל מכשיר.
מערכות למידה מרחוק – קיום הרצאה או שיחה בין משתתפים בזמן נתון מנקודות מרוחקות זו מזו. הפתרון השכיח בטכנולוגיה זו מכונה Webinar – הרצאה המועברת ברשת. במשפחה זו טכנולוגיות מוכרות כגון Skype או Hangout וכן תוכנות ייעודיות לארגונים כגון Webex.
תשתיותרשתות למידה חברתית – יישומי מחשב המאפשרים לקהילת עניין מסוימת לקיים דיון, לשתף ולהעמיק בתחומי תוכן מוגדרים. חלק מהיישומים מסחריים ומוכרים לכולם כגון YouTube או LinkedIn. כמו כן קיימים יישומים דומים המותאמים לארגון וללמידה המתקיימת בו.
למידה ניידת – תוכן או מידע המאפשר למידה וזמין באמצעות מכשיר קצה (טלפוןטאבלט). בולטים בתחום: יישומי ווידאו, מציאות רבודה (הוספת שכבות מידע על המציאות הנצפת דרך המכשיר) ומציאות מדומה (יצירת סביבה אלטרנטיבית ואפשרות פעילות בתוכה).
העצמת חווית למידה בכיתה – שילוב כלים לאינטראקציה, משחק, סימולציה או הדגמה במסגרת הכיתה המסורתית. לדוגמה: קיום חידון באמצעות אפליקציה ייעודית (Kahoot למשל) או שימוש בלוח חכם להדגמה או דיון בכיתה.
מערכות תמיכה בביצוע – יישומים המאפשרים למדריךאיש הטכנולוגיה לייצר כלי עזר בממשק מערכות המידע בארגון, כך שהמשתמש מקבל תמיכה בזמן אמת תוך כדי עבודה. הפתרונות מדמים GPS המסייע למשתמש לתפעל מערכת מידע אותה לא הכיר בהכרח קודם.
מה לומדים בתואר השני בטכנולוגיות למידה?
לימודי תואר שני בטכנולוגיות למידה מבית הפקולטה לטכנולוגיות למידה ב HIT, הינם מסלול ייחודי, המאפשר רכישה והתנסות ביכולות פיתוח וניהול למידה דיגיטלית. התואר מכיל אינטגרציה בין שלושת העוגנים המרכזיים במקצועות טכנולוגיות הלמידה:
– פיתוח למידה והדרכה מתוקשבת
– מחקר בנושא יישום והשגת ערך של טכנולוגיות הלמידה בארגון
– התנסות מעשית בסביבה ארגונית אוטנטית
למי מיועד התואר השני בטכנולוגיות למידה?
לימודי התואר השני בטכנולוגיות למידה מיועדים לכל בוגר או בוגרת תואר ראשון, המעוניינים לרכוש או להרחיב סל יכולות פיתוח והטמעה של פתרונות למידה מבוססי טכנולוגיה בארגונים. כמו כן, התואר מכיל מסלול ייעודי לבוגרי
התואר הראשון בטכנולוגיות למידה המבקשים להעצים יכולות ולהתנסות בפיתוח תוצרים מתקדמים.
מה כוללת תכנית הלימודים לתואר שני ?תוכנית הלימודים כוללת 4 סמסטרים (פרוסים על פני שנתיים) בהם נלמדים ונרכשים יכולות אבחון, פיתוח והתאמת פתרונות למידה מבוססי טכנולוגיה מותאמים לצרכי הארגון. התוכנית כוללת קורסים בשיפור ביצועים, פיתוח הדרכה ופיתוח למידה מתוקשבת. כמו כן, כוללת התוכנית מרכיב מחקרי בו נלמדים ומיושמים כלים לביצוע חקר תהליכי ותוצאתי של שילוב טכנולוגיות למידה בארגון. לקראת סיום הלימודים מתבצע
פרויקט גמר אינטגרטיבי, בו באות לידי ביטוי כלל היכולות שנצברו בתואר. במסגרת
פרויקט הגמר חוברים סטודנטים לארגון בו הם מאפיינים, מנתחים, מטמיעים ומודדים ערך מפתרון טכנולוגי לימודי.
לסיכום, מדוע כדאי להירשם לתואר שני בטכנולוגיות למידה?ד"ר
ערן גל: "התואר השני בטכנולוגיות למידה מצייד את המוסמכים שלנו בסט כלים מעשיים ומתקדמים, המאפשר להשתלב בתעשיית הלמידה וטכנולוגיות הלמידה בפרט, במסגרות חינוך, היי-טק, אקדמיה או תעשייה. המוסמכים מסיימים את הלימודים עם תיק עבודות שפיתחו במהלך הלימודים ועם ניסיון מעשי במסגרת ארגונים ויחידות הדרכה בפרט. הם אוחזים בראיה רחבה בדבר טווח הפתרונות ודרכי ההטמעה שלהם, לצד יכולות פיתוח ועיצוב תוצרים באופן עצמאי באמצעות מגוון כלים. למעשה, מדובר בפתיחת דלת לשוק הלמידה הדיגיטלית אשר מוערך בעולם במיליארדי דולרים בשנה והוא עתיד לצמוח עוד בשנים הקרובות".