מכאן הכל התחיל
כבן בכור להורי, אימי שהייתה רופאת ילדים ואבי שהיה מורה בברית המועצות לשעבר, חינוך והשכלה היה ערך עליון במשפחתי. גדלתי וחונכתי במערכת חינוך יוצאת מן הכלל בעיר היסטורית 'קונקאנד' שבאוזבקיסטן, שם מצאתי את אהבתי הראשונה – מתמטיקה.
כנער בגיל 15 הוכתרתי כאלוף מתמטיקה של אוזבקיסטן, בהמשך הוכתרתי כסגן נשיא של האקדמיה לנוער בעיר. יזמתי אולימפיאדה מקומית במתמטיקה, פיזיקה, כימיה וטכנולוגיה.
בלימודי הגבוהים באוניברסיטת טשקנט, בחרתי בלימודי מתמטיקה, שם השלמתי את לימודי לתואר ראשון, שני ושלישי בהצטיינות יתרה ולאחר מכן הפכתי למרצה, ולפרופסור במחלקה לאנליזה מתמטית.
בשנת 1990 משפחתי ואני הגשמנו את חלומנו הציוני ועלינו לארץ ישראל. הועסקתי כחוקר בכיר בטכניון, המחקר שלי התקדם טוב, הוצאתי במשותף שני ספרי מחקר שפורסמו על ידי הוצאת Springer העולמית. אבל עדיין משהו היה חסר, רציתי להשתמש בידע ובניסיון שלי כדי לעשות משהו משמעותי עבור החברה הישראלית, במיוחד עבור צעירים.
החיבור הקוסמי עם HIT
בעקבות ביקור חולין במוסד אקדמי שהפך לימים ל-HIT מכון טכנולוגי חולון מצאתי את תרומתי המשמעותית ל'נוער' הישראלי. HIT הפך לבית השני שלי בו לימים ייסדתי והובלתי את תכנית "מצויינוער" לתלמידי תיכון מצטיינים שישלימו תואר אקדמי במתמטיקה ובהנדסה, תוך כדי לימודים בתיכון, והתוכנית למתמטיקה שימושית עם שותפים רבים וטובים ממוסדות אקדמיים מובילים. לימים הקמתי והובלתי את הפקולטה למדעים שמונה כיום כ-1,800 סטודנטים וסטודנטיות מוכשרים הלומדים לתואר ראשון ושני, בשנת 2011 מוניתי כסגן נשיא למחקר ובשנת 2013 נבחרתי להיות נשיא HIT.
זכות גדולה נפלה בחלקי לעמוד בראש מוסד אקדמי ייחודי המצוי בתנופת פיתוח אקדמית ופיזית מתמדת, השוקד על מחקר יישומי המייצר ערך, ומטפח הוראה איכותית ומתקדמת בשיתוף פעולה עם התעשייה. HIT הוא מוסד אקדמי המקנה כלים יישומיים ועדכניים לבוגרים מתוך מגמה של אקדמיה משלבת התנסות, ורואה בתרומה לחברה משום שליחות.
הייעוד שלנו
HIT מכון טכנולוגי חולון שוקד על מחקר והוראת המדעים, ההנדסה, העיצוב והטכנולוגיה, מתוך ראיה רחבה, חדשנית, יישומית ורב-תחומית. גדולתו של המכון מצויה ביכולתו לזהות ולהצמיח תחומים חדשניים שהקדמה והטכנולוגיה מזמנים לנו.
לצד עשרות תוכניות לימודים לתואר ראשון ושני עם תזה וללא תזה, ישנן שתי תוכניות לימוד ייחודיות שהובילו להתפתחות תחומים חדשים בתעשייה ופועלות כיום במכון: 'טכנולוגיות למידה', ו-'טכנולוגיות דיגיטליות ברפואה' המשמשת גם כתוכנית קדם-רפואה המאפשרת לבוגריה להמשיך ללימודי רפואה במסלול ה-4 שנתי, או מכשירה אותם למקצוע מבוקש של מנתחי מידע רפואי.
בשנים הקרובות נראה במכון תוכניות חדשניות נוספות בעברית ובאנגלית ונרחיב את תרומתו האקדמית והחברתית של המכון בהנגשת ההשכלה הגבוהה לאוכלוסיות ייחודיות גם בקמפוס וגם מחוצה לו, באמצעות פתיחת תוכניות לימודים חלוציות לאוכלוסייה החרדית בבני-ברק, ובבית שמש ובכך נמשיך להשפיע עוד על המרקם החברתי-תרבותי במדינה, תוך עידוד סטודנטים למצוינות אקדמית בד בבד עם אחריות חברתית ותרומה לקהילה ולחברה באמצעות המדע. בכדי לאפשר רווחה לסטודנטים וסביבת למידה ומחקר, נבנו במכון מעונות לסטודנטים ובקרוב ייבנה בנין חדש לחדשנות ולטכנולוגיות רפואיות.
האקדמיה של התעשייה והדגשת המחקר היישומי
אני רואה חשיבות עליונה בשיתוף פעולה עם תעשיות ההיי-טק של ישראל, בקשר ההדוק, ובהפריה ההדדית בין המכון לבין התעשיות עתירות הידע. שיתוף פעולה זה מאפשר לנו להעניק לבוגרינו יכולות גבוהות כבר במהלך הלימודים ובסיומם הם משתלבים בעמדות מפתח בתעשיות עתירות הידע, ומצעידים קדימה את התעשייה ואת הכלכלה במדינה בארגונים ותאגידים לאומיים וגלובליים שונים.
המכון הקים מרכז יזמות FUTURE שנועד להעמיק את הקשר עם התעשייה והצורך היזמי בעולם הטכנולוגיה, המרכז מאפשר לסטודנטים ולבוגרים להפוך ליזמים ולפתח פרויקטים ויוזמות לכדי מוצרים ממשיים, דרך הכנת תוכנית עסקית, חיבור עם משקיעים ועוד. המכון גם מטפח את הקשר עם בוגריו התופסים עמדות בכירות במשק ובתעשייה.
מעבר לכך מדגיש המכון את המחקר היישומי, תורם למערכת הרפואה בפיתוח טכנולוגיות רפואיות על פי דרישת ארגוני בריאות, וחוקריו זוכים במענקי מחקר בתחומים בעלי משמעות מדעית וחברתית.
כל סטודנטית וסטודנט הם עולם ומלואו
הסטודנטיות והסטודנטים שלנו הם המשאב היקר ביותר שהופקד בידינו, לפיכך היה לנו חשוב לפתוח מסלולי לימוד גמישים לסטודנטים עובדים; להעניק מגוון של מלגות, לשפר את חווית הלימוד ; ולאפשר מערכי תמיכה רחבים לכל סטודנטית וסטודנט. כל עשייתו של המכון מיועדת עבורם ולמען התפתחותם.
מצוינות אקדמית לאומית ובינלאומית
המכון חותר למצוינות בהוראה ובמחקר בארץ ובעולם. למכון שיתופי פעולה עם 140 מוסדות אקדמיים, ב-35 מדינות ברחבי העולם והוא מפתח את הפן הבינלאומי של עשייתו בפתיחת תכניות לימודים לתואר שני באנגלית, ובתכניות להשלמת תואר לסטודנטים בינלאומיים . במכון יותר מ-200 חברי וחברות סגל בכיר, מהם כ-60 פרופסוריות ופרופסורים המפרסמים את פרי מחקריהם בבמות שפיטות ברמה גבוהה, וזוכים במענקי מחקר יוקרתיים ותחרותיים.
היוקרה האקדמית של המכון והשגי חוקריו זיכו אותו בהסמכה חסרת תקדים מטעם המועצה להשכלה גבוהה להעניק באופן עצמאי דרגת 'פרופסור חבר' ב-5 תחומי ידע: מתמטיקה, פיסיקה, מדעי המחשב, הנדסת חשמל ואלקטרוניקה, וניהול טכנולוגיה.
כמשימתי העיקרית אני רואה בצורך לבטא את השגי המכון, חוקריו ותלמידיו בקידום מעמדו במערכת ההשכלה הגבוהה, ובהשפעתו על החברה ועל המדינה כולה,
HIT, עתיד מבטיח צופן לו המחר.
פרופ' אדוארד יעקובוב,
נשיא