כל הדרך מהחקלאות בקיבוץ ועד הפרס הראשון בתחרות של ארגון ההשקיה האמריקאי

הסטארט אפ הישראלי Treetoscope שייסד בוגר HIT, דותן עשת זכה בפרס הבינלאומי על המוצר שהולך לשנות את עולם ההשקיה בחקלאות.

דותן עשת, בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי שבפקולטה לעיצוב

אם הייתם אומרים לדותן עשת, הסטודנט שהתחיל בראשית שנות האלפיים את דרכו במחלקה לעיצוב תעשייתי שבפקולטה לעיצוב ב-HIT מכון טכנולוגי חולון, שייצא משערי המכון כאשר הוא חובק אישה, ילדים והבטחה לעתיד מזהיר, הוא בוודאי לא היה מאמין לכם. עשת סיים את הלימודים ב-2005 כאשר הוא נשוי לשיר עשת עמיאל, בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי כיום מרצה במחלקה, והחל את דרכו כמעצב תעשייתי בחברת IM SEGEV שמתמחה בייצור ריהוט ממתכת.

דותן מספר שמהר מאד הוא הבין שהוא רוצה להתקדם והמעבר לתחום הניהול נעשה כמעט באופן טבעי. "התחלתי את תפקידי כמעצב מוצר, אבל מהר מאד עברתי לנהל את ההנדסה והפיתוח, ומשם הגעתי לתפקיד סמנכ"ל החברה", מספר עשת. "לאחר IM SEGEV עברתי לתחום תעשיית המזון וכיהנתי כמנכ"ל של מספר חברות המייצרות חומרי גלם" .

בדצמבר 2020 עשת הקים את מה שנראה לו הכי טבעי לנוכח עברו הקיבוצי והטכנולוגי- חברת הסטארט אפ Treetoscope. "כמי שגדל בקיבוץ כברי ורוב ילדותו בילה בשדות במקום בבית הספר, היה לי חשוב לייצר אימפקט משמעותי בעולם החקלאי, שהינו עולם שמרני, הנאלץ להתמודד עם חוסר הולך ומחמיר של משאבים מחד, ומאידך אחראי להאכלת כלל אוכלוסיית העולם." אומר עשת. "המוצר המוביל של החברה SapSense, מבוסס על פטנט פרי פיתוחה של החברה, הכולל חיישן שמתחבר לרקמות הצמח ויודע לנטר את צריכת המים שלו באופן מדויק ובזמן אמת. אנחנו עושים שימוש במודלים אנליטיים מתקדמים ולימוד מכונה, בשילוב עם מקורות מידע נוספים דוגמת צילומי לווין ונתונים מטאורולוגיים, על מנת לספק המלצות השקיה מדויקות, בעלויות נמוכות, ובצורה סקיילאבילית".

לפי דו"ח של ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO), תעשיית החקלאות העולמית צורכת כ-70% מהמים המתוקים המשמשים לצריכה אנושית. זוהי כמות עצומה של מים, במיוחד בהתחשב בכך שמיליוני אנשים ברחבי העולם סובלים ממחסור במים. "חיסכון של שני אחוזים בהשקיה בחקלאות הינה שוות ערך לצריכת המים של כלל אוכלוסיית ארצות הברית במשך שנה שלמה" מסביר עשת.

הסטארט אפ Treetoscope ממוקם במרכז נטר, במבנה ההיסטורי שבמקווה ישראל, בית הספר החקלאי הראשון שהוקם בישראל בשנת 1870. החברה נמצאת בצמיחה מהירה, ומעסיקה נכון להיום כ-30 עובדים בארץ ובעולם.

לחברה הסכמים לשיתופי פעולה מסחריים עם תאגידי ענק בתחום החקלאי, בהם חברת Toro האמריקאית (נסחרת לפי שווי של 11 מיליארד דולר), עמה נחתמו הסכמים למכירות במיליוני דולרים, ועם חברת נטפים, מובילת שוק הטפטוף העולמית.

לפני כחודש זכתה החברה במקום הראשון בתחרות היוקרתית של איגוד ההשקיה האמריקאי, על המוצר החדשני והמבטיח לשנת 2023, מה שסיפק הכרה בינלאומית נוספת לחברה, שמוכרת נכון להיום את שירותיה בצפון ומרכז אמריקה, אירופה ובמזרח התיכון.

 

קריאה נוספת