הכירו את ד"ר דן כהן וקס ראש התוכנית לתואר ראשון בפקולטה לטכנולוגיות למידה ומוביל אשכול המקצועות הטכנולוגיים
ד''ר דן כהן וקס, ראש התוכנית לתואר ראשון בפקולטה לטכנולוגיות למידה
הכנס השנתי השביעי לטכנולוגיות למידה HIT – ספטמבר 2020
מעבדת Articulate 360 יחידה מסוגה בארץ נחנכה ב HIT
פרס בינלאומי לפרופ' גילה–קורץ וד"ר דן כהן-וקס
ד"ר כהן וקס, ראש התוכנית לתואר ראשון בפקולטה לטכנולוגיות למידה, נמנה על הצוות המייסד ביחד עם פרופ' מיקי רונן ז"ל. הוא מחזיק בתואר ראשון ושני בתקשורת, ובדוקטורט במדעי המחשב מאוניברסיטת לינאוס בשבדיה.
במסגרת עבודתו במכון ד"ר כהן-וקס חוקר טכנולוגיות מציאות מדומה ורבודה לטובת העצמת תהליכי למידה והדרכה. כמו כן הוא עוסק במחקר ברובוטים אנושיים וחברתיים לטובת העצמת תהליכים אלה. רובוט אנושי מתוכנן לחקות נראות ומוטוריקה של בני אדם. הרובוט החברתי- מיועד לתקשר עם בני אדם תוך שמירה על חוקים ונורמות חברתיות.
בנוסף, יזם ד"ר כהן-וקס יחד סגל הפקולטה וקבוצת סטודנטים, מחקר פורץ דרך העוסק בשימוש ושילוב של הרובוט בתהליכי למידה הדרכה ארגונית. "פיתחנו חדר בריחה שמתאים לפעילות הדרכה בארגון שבו המנחה הוא רובוט״. הפרויקט הושק לפני שנתיים ומחקרים אודותיו מפורסמים בימים אלה ברחבי העולם.
ד"ר כהן-וקס עובד בימים אילו על מחקר חדש העוסק בהקניית כלים לשימוש ברשתות חברתיות באמצעות סדנה בהנחיית רובוט אנושי. במהלך הסדנה, הרובוט תוכנן לשחק את תפקידו של ״הנכד״ המלמד את הסבים והסבתות לתקשר עמם ולהתמודד עם האתגרים של הריחוק החברתי אותו חווים בימי הקורונה.
באמצע שנות ה-90 שימש דן כמנהל המעבדה למדיה דיגיטלית במרכז הבין תחומי שבהרצליה ומשם המשיך לעוד ארבע שנים בחברות שעסקו בעיקר בתחום הטלקום. "תחומי מדעי המחשב, התקשורת והמדיה מרתקים אותי מאז ומתמיד" הוא אומר. "אבי היה איש מדעי המחשב והתחום הזה היה חלק בלתי נפרד מחיי. תמיד אימצתי לחיי עיסוקים בתחומים טכנולוגיים.
לפני 17 שנה נענה למודעה שחיפשה מוביל טכנולוגי למיזם חדש – המיזם היה הקמת מחלקה (לימים פקולטה) לטכנולוגיות למידה ב HIT. "עד היום אני זוכר את המשפט שאמרה לי פרופ' מיקי רונן ז"ל ,כאשר קיבלתי את התפקיד: דן, אתה עומד ללמוד מקצוע חדש". ואכן כך היה. מימוש אסטרטגיות חינוך/הדרכה דרך חווית משתמש ומימוש טכנולוגי הוא דבר שעד אז כמעט ולא ניתן היה ללמוד באופן מסודר.
אחד האתגרים המרכזיים בהקמת הפקולטה היה למצוא את הדרך הנכונה ללמד את המקצוע החדש הזה. כלומר, "כיצד מלמדים סטודנט מפרופיל הדומה למדעי החברה לפתח מערכות טכנולוגיות למימושי למידה והדרכה? אולי לא צריך ללמד סטודנטים עם פרופיל כזה בדרך הקלאסית והידועה?״. כאן נכנסת גישת ההוראה הייחודית שלנו: בתיווך נכון, ניתן ללמד גם סטודנטים מתחומים אחרים ממדעי המחשב כיצד לפתח תוכנה ולהגיע לתוצאה מאוד גבוהה.
"אחד החידושים בפקולטה שלנו נובע שלא לקחנו את דרכי ההוראה הקלאסית בפיתוח טכנולוגי, אלא אימצנו והתאמנו גישה ייחודית שהיום הופכת לנחלת הכלל. הפקולטה השכילה לפתח גישת הוראה מותאמת לסטודנטים מתחומים נוספים ולא רק ממדעי המחשב. אני סבור שבמידה רבה, במקצוע שלנו, אנו משמשים אדריכלים של טכנולוגיות הלמידה הוא מסביר .
את הדוקטורט שלו עשה ד"ר כהן-וקס בנושא: "עיצוב ופיתוח ארכיטקטורה לתמיכה טכנולוגית בתהליכים של למידה ניידת" .מחקר שעוסק בתהליכי למידה והדרכה היכולים להתקיים בכל מקום ובכל זמן, ובצורה שחוצת הגדרות וקונטקסטים.
"אחת התוצאות האפשריות של למידה ניידת היא למידה מרחוק" מסביר ד"ר כהן וקס. "הניידות של הלמידה והגמישות של תהליך הלמידה יכולה להיות בתנאים משתנים. התפיסה שהכיתה היא מרכז הלמידה עברה מן העולם. הקורונה לא השאירה לנו ברירה אלא לקיים שגרת למידה והדרכה ובעצם אילצה את כולנו לטעום גישות חדשניות בלמידה והדרכה.
ד"ר כהן-וקס תופס את תפקידו כראש התוכנית, מעבר למימד האקדמי. כלומר, אחריות על הכנה כוללנית של הסטודנטים לחייהם הבוגרים. הוא סבור כי הקורונה כמשבר סיפקה הזדמנות לטעום חוויות ופרקטיקות שונות ממה שהורגלנו אליו ובעצם הוציאה את כולנו מאזור הנוחות ומאלצת אותנו לחשוב ולפעול באופן אחר.
פורסם: 2/11/20