כאן תרבות | גם כן תרבות – גואל פינטו – 24.05.20
לשיעורי למידה מרחוק במערכת החינוך יצא שם רע בשבועות הקורונה האחרונים. באקדמיה עולים נתונים שאולי אצלם יש הצלחה בלימודים מרחוק. אוניברסיטת קיימברידג' ואוניברסיטאות אחרות הודיעו שימשיכו בשיעורי למידה מרחוק עד 2021. ריאיון עם פרופ' גילה קורץ דיקן הפקולטה לטכנולוגיות למידה מהמכון הטכנולוגי חולון HIT.
תמלול:
גואל פינטו : לשעורי הלמידה מרחוק יצא שם רע בשבועות קורונה האחרונים כולנו חווינו את הילדות והילדים שלנו יושבים שעה שעתיים ביום כמו זומבים לא ממש מצליחים להבין ולא להפנים את החומר כשמולם מורות ומורים שגם הם לא ממש מצליחות ומצליחים להתמודד עם הכלי הדיגיטלי של המאה עשרים ואחת . לעומת זאת הנתונים המגיעים מהאקדמיה מראים שאולי כאן אצלם יש הצלחה, ההוכחה אוניברסיטת קיימברידג' היוקרתית כמו גם אוניברסיטאות מובילות אחרות ברחבי העולם מודיעה שהיא תמשיך בשעורי הלמידה מרחוק עד 2021 הפרופסור גילה קורץ דיקן הפקולטה לטכנולוגיות למידה מהמכון הטכנולוגי נמצאת איתנו הבוקר , בוקר טוב לך . H.I.T חולון
בוקר טוב.
גואל פינטו : אפשר להכריז שבאקדמיה זו הצלחה ?
פרופ' גילה קורץ : תלוי איפה ללא כל ספק הצלחה רבה יותר מאשר במערכת החינוך. אם אנחנו מסתכלים על ההודעה של אוניברסיטת קיימברידג' היא חריגה בנוף האקדמיה בארץ ובעולם כי ההודעה שלהם מודיעה בוודאות שהם ממשיכים במפגשים און ליין כלומר, הלמידה תהייה מרחוק עד סוף 21 וזו החלטה מאוד משמעותית.
גואל פינטו : העובדה שבאמת אוניברסיטה יוקרתית כל כל מודיעה החלטה שכזאת זה בטח גם יתן אישור לאוניברסיטאות אחרות לעשות את אותו הדבר.
פרופ' גילה קורץ : נכון ממש ככה וברשותך אני רוצה להסתכל גם היו כמה אותיות קטנות הם כתבו שהסיבה שהם עושים את זה בגלל הסושיאל ביזנס הצורך בריחוק חברתי ואם זה ישתנה הם ישנו ועוד … ימשיכו להתקיים זאת .. מאוד משמעותית שאומרת הלמידה המעשית בקבוצות קטנות תהייה פנים אל פנים
ולא מרחוק .
גואל פינטו : זאת אומרת בעצם אנחנו כאן מדברים על מן סוג של היברידיות גם וגם , גם לעשות לימודים מרחוק וגם לחבר את התלמידות והתלמידים יחד. האם אפשר לומר רק פרופסור קורץ מדוע בבתי הספר זה נכשל ומדוע באקדמיה זה הצליח יותר ?
פרופ' גילה קורץ : אני לא נוח לי לדבר באופן גורף על בתי הספר מערכת החינוך כי אני חושבת שיש מקומות של הצלחה ..
גואל פינטו : אוקי גרוסו מודו .
פרופ' גילה קורץ : כן זו הצלחה כן ה.. המרכזית שנתקלו בקשיים במעבר בעניין של תשתית שעדיין לא הייתה מוכנה וגם
מורים לא היו מוכנים , אבל עם זאת אנחנו רואים מקרים
נקודתיים של מורים שלקחו יוזמה והפכו את הלמידה ללמידה
אחרת ובוא נזכור , ללמוד באמצעות זום זה סקנד בסט זה
לא משהו שרצינו .
גואל פינטו : אבל בעולם האקדמיה הם לימדו בצורה שונה ממה שלימדו בבתי הספר האם זה כמו שראינו בזום לילדים שזה בעצם מורה או מורה מול מסך ושום דבר לא באמת משתנה , או אולי באקדמיה כן שינו דברים כדי ללמד את זה אחרת .
פרופ' גילה קורץ : מה שהשתנה זה הסטודנטים הסטודנטים הם בוגרים ולא ילדים יש להם משמעות של למידה והייתה הבנה של כולם שאם האקדמיה לא תמשיך הקריירה של הסטודנטים נפגעת גם הסטודנטים הבינו את זה . והייתה לנו מה שנקרא שמחה של ניצולים זה מונח שאנחנו משתמשים ניצלנו מהפסקת ההוראה.
אבל עדיין עם הזמן אנחנו מגלים ובטח בפקולטה שלי שהיא מומחית בתחום הזה אנחנו מגלים שהסטודנטים קשה להם ואנחנו מחפשים אפיקים נוספים על הזום כי הזום לא יכול להיות הבלעדי מבחינת ההוראה.
גואל פינטו : אם את צריכה לומר דבר אחד שכן אפשר לעשות בבית ודבר נוסף שחייבים לעשות בצוותא מה תבחרי?
פרופ' גילה קורץ : העברת ידע ההרצאות התאורטיות של מהלך ההיסטוריה של עם ישראל וימי הביניים נניח מאשר העברת ידע הרצאה שהייתה פנים אל פנים מול שלוש מאות וארבע מאות סטודנטים בהחלט אפשר להעביר אותם מרחוק אני חושבת גם שזה מה שקיימברידג' מתכוונת . כל מה שנדרש עשייה מעשית למשל, תחשוב על קולנוע מי שלומד קולנוע אתה נדרש להנד זון למעשי , או בתחום שלנו לפתח תכנים תכני וידאו אתה צריך להיות במקום להיות עם אנשים אז כל הלמידה המעשית פרויקטים זה פנים אל פנים .
גואל פינטו : יש משהו שיכול לנצח את התחושה שאתה פוגש סטודנטית או סטודנט שלומד יחד אתך ולהחליף אתך כמה דעות במסדרון ?
פרופ' גילה קורץ : לא , ואני שמעתי את פרופסור יורם יובל אומר דבר נורא נכון זאת אומרת מבחינתי שהוא היה חדש ונכון המוח זקוק לקשרים החברתיים , זה לא שאלה של למידה, אנחנו זקוקים לקשר הלא מדווח האנושי. בעידן של השיגרונה הזה של הקורונה אנחנו צריכים למצוא את החלופות שלנו ויש אבל דבר אחד שהמהלך הזה הראה לנו המהלך הדיגיטלי שהטכנולוגיה עובדת . יותר טוב פחות טוב עובדת , זה דבר שלא היה קודם לכן לא היינו בטוחים בכך .
גואל פינטו : ומלה לסיום אם היא אכן עובדת בעיניך מאמינה שהקורונה תשנה את עולם האקדמיה ?
פרופ' גילה קורץ : אני מאמינה שכן אני יודעת שאנחנו נערכים למודל היברידי שילוב של פנים אל פנים עם דיגיטלי ואני חושבת שזה המודל המוצלח גם מול הסטודנטים שוב תזכרו הם צריכים לעבוד יש להם בתואר שני ושלישי משפחה , פרנסה וכך הלאה זה המודל ואת יכולת הבחירה לתת לסטודנטים ולסגל .
גואל פינטו : מעניין מאוד . אני מודה לך עד מאוד הפרופסור גילה קורץ תודה שהיית איתנו הבוקר .
פרופ' גילה קורץ : תודה רבה תודה