חדשות ואירועים

סטודנטים מ-HIT פיתחו כלים להתמודדות עם אלימות ברשת

 

קורס "מניעת אלימות ברשת" הינו קורס המופעל במסגרת "קורסים משלבי עשייה" ב-HIT בהובלת דקאנט הסטודנטים ובהנחייתו של ד"ר אבשלום אדרת מהמחלקה ללימודים רב תחומיים.

 

 

הקורס פועל זו השנה הראשונה בהובלת דקאנט הסטודנטים. במהלך הקורס, הסטודנטים ביצעו מספר פרויקטים בתחום שימוש נבון ברשת יחד עם תלמידי כיתות ה'-ו' במטרה להעלות את המודעות בקרב התלמידים לשימוש נבון ברשת הכוללים נזקים העלולים להיגרם כתוצאה משיתוף והפצת מידע וסרטונים הכוללים תכנים פוגעניים ואלימים.

 

באירוע סיום מרגש שנערך בבית ספר "ביאליק" בחולון השתתפו הסטודנטים של HIT, תלמידי בית הספר "ביאליק", ובכירים בעיריית חולון.

קורס "מניעת אלימות ברשת" עוסק בנושא המורכב של שימוש נבון ברשת על ידי ילדים ונוער, לאור הבעיות החברתיות הנובעות משימוש בפלטפורמות דיגיטליות המאפשרות להם גישה לרשתות חברתיות, לקבוצות וואטצאפ וכל כלי המשמש לפרסום ושיתוף מידע.

במהלך האירוע הסטודנטים הציגו את הפרויקטים שלהם, התקיים מופע אימפרוביזציה עם שחקנים בשיתוף הקהל שבו התלמידים והסטודנטים היו שותפים מלאים לתכנים שהוצגו במופע, ביחד עם השחקנים הדגימו סיטואציות שונות של אלימות ברשת ולבסוף אף הציגו פתרונות אפשריים להתמודדות בסיטואציות כאלה. הסטודנטים התחלקו ל-4 צוותי עבודה והדריכו את תלמידי בית הספר באמצעות מערכי הוראה המסבירים את תופעת האלימות ברשת, ההתמודדות מולה ודרכי פעולה אפשריים לצמצום התופעה. במקביל כל צוות בנה פרויקט המציע תכנית להתמודדות מול האלימות ברשת.

 

הפרויקטים:


איך מתמודדים עם אלימות ברשת

במהלך הקורס פותחו כלים להתמודד, לדווח, לדעת להיות מעורב ולא לעמוד מהצד.

הסטודנטים יצרו סימולציות של מקרים וגילו, תוך עבודה משותפת עם התלמידים, כיצד לדעתם כדאי להגיב.

נעשתה פעילות שנקראת " אני רשת" שבה עשו האנשה לרשתות חברתיות ולמדו יחד איך להשתמש בה נכון. בנוסף יצרו קיר חזותי לכלל בית הספר, שבו מוצגת הפעילות, עם טיפים איך להשתמש בכל רשת נכון, מוצגות גם מראות שבהן יש טיפים על איך עוזרים לחבר לכיתה שעובר בריונות ברשת ואיך מדווחים.

 


שימוש במשחקים להגברת מודעות הילדים לאלימות ברשת

כדי להנגיש את הנושא המורכב והלא פשוט של אלימות ברשת לילדים המציאו הסטודנטים והילדים מספר משחקים שגורמים לילדים להיות מודעים לנושא בדרכים עקיפות. באירוע השיא של הפרויקט כל שכבת ו' שיחקה בחצר בית הספר במשחק "מחפשים את המטמון" שמבוסס על רמזים שפוזרו ברחבי בית הספר, אליהם הילדים יכלו להגיע באמצעות ברקוד שהוחבא במקומות שונים עד ההגעה אל ה"מטמון".

 


הקמת אתר להסברה ולמניעת אלימות ברשת

העקרונות בבניית האתר היו:

  1. גישה – מהירה וקלה דרך שימוש במחשב, סמארטפון או טאבלט כניסה לאתר דרך ברקוד או חיפוש לינק דרך רשתות חברתיות כמו פיסבוק ואינסטגרם במילת חיפוש "בואו נדבר על זה". 
  2. מידע – מידע ברור מופשט ועדכני לנושא. באתר יש ריכוז מפורט ומופשט לסיפורים עם קישורים  ולשונית בשם "צריכים עזרה?" שנותנת פניה למענה מקצועי רלוונטי גם בסוגים שונים של אלימות.
  3. אותנטיות – באתר קיים "שיתוף סיפורים". מה שמייחד את האתר משאר האתרים הוא האפשרות לכל משתמש לכתוב את הסיפור שלו בדומה לפייסבוק ולאינסטגרם.

 

במהלך הפרויקט למדו התלמידים איך לעבוד בקבוצות טוב יותר ולמי צריך לפנות במקרה של בריונות ברשת. התלמידים הכינו  משחק ופוסטרים על בריונות ברשת.

את כל התוצרים ריכזו בחדר ביטמוג'י שנגיש לכולם. באמצעות לחיצה על חפצים בחדר אפשר לגלות את המשחקים ואת כל הדברים שהכינו התלמידים וללמוד מהם דברים חדשים.
ברחבי בית הספר מפוזרים פוסטרים עליהם מופיע ברקוד שמוביל לחדר.

 


 

ד"ר יוליה עינב, דקאנית הסטודנטים:

הקורס מניעת אלימות ברשת נועד להקנות לסטודנטים ולתלמידים ידע בתחום התוכן של שימוש נבון ברשת, ובנוסף להעניק להם גם גישה וכלים לעשייה חברתית, הלכה למעשה. 18 סטודנטים מכל הפקולטות והמחלקות במכון השתתפו בקורס אשר התקיים השנה בפעם הראשונה. אני משוכנעת שהפעילות המשותפת של הסטודנטים והילדים הצליחה ולו במעט להעלות את המודעות לסכנות האורבות ברשת ולהעניק את הכלים הדרושים להתמודדות עם סכנות אלה. אנחנו בדקאנט הסטודנטים מפעילים קורסים ופרויקטים חברתיים רבים ותוכניות למעורבות חברתית בקהילה במטרה לתרום ממשאבי האקדמיה לקהילה לטובת שינוי חברתי חיובי, ארוך טווח ובר קיימא, ואני מזמינה את כל הסטודנטים לקחת חלק בפעילויות המבורכות הללו.

 

ד"ר אבשלום אדרת, מרצה קורס "מניעת אלימות ברשת":

קורס זה בא לעולם בעקבות מותו הטרגי של בני ערן לפני 24 שנים. ערן היה מהקורבנות הראשונים של האלימות באינטרנט. מאז למרבה הצער האלימות רק הלכה וגברה. ככל שהמסכים והרשת  הופכים לחלק בלתי נפרד מחיי הילדים, כך גם הסיכוי לפגיעה בילדים ברשת הולך וגדל.

מתוך פעילותי רבת השנים בתחום היזמות החברתית במסגרות אקדמיות ובעמותות, אני יודע שהסטודנטים יכולים להיות סוכני שינוי מצוינים בנושא זה.

גם בקורס הזה הסטודנטים חוללו שינוי קודם כל במודעות שלהם לנושא אבל בעיקר בקרב הילדים שהשתתפו בפרויקטים השונים, ודרך אירועי השיא גם לכל חבריהם בשכבה ו'.

פרויקט כזה צריך להתקיים בכל בתי הספר היסודיים בארץ! העיסוק בנושא צריך להיות שוטף לאורך כל שנת הלימודים.

תודה לסטודנטים שכל כך התמסרו לנושא והוכיחו לכולנו שהדור הצעיר מחויב לערכים של סולידריות חברתית ולקידום נושאים חברתיים.

 

אופק פוליטי מהפקולטה להנדסת תעשייה וניהול שנה ב':

הקורס העלה את המודעות לחומרת האלימות ברשת ונתן לי ידע וכלים לזהות את האלימות ברשת ולהתמודד עמה. יישמנו את הכלים בכך שהתלמידים לקחו חלק פעיל בהכנת סרטון, משחקים ופוסטרים בנושא למניעת האלימות ברשת. את כל התוצרים התלמידים והסטודנטים הציגו באירוע השיא. התלמידים הראו בקיאות רבה בנושא ונכונות להמשיך את הפרויקט ולהעבירו לשכבות הגיל הבאות בבית ספרם.

אני חושבת שקורס זה מאוד חשוב ונחוץ במערכת החינוך. אנחנו שומעים כל הזמן על אירועי חרמות והתאבדויות בעקבות אלימות ברשת, ולכן מאוד מאוד חשוב להשתית את זה גם במערכת החינוך כחלק אינטגרלי מתכנית הלימודים".

 

 

פורסם: 03/06/2021