תחום שילוב טכנולוגיות

 

המכון מכשיר את תלמידיו להשתלבות מקצועית בכלכלה עתירת-ידע, ובמסגרתה נדרשים אנשי מקצוע מובילים לתפקד מקצועית בתהליכים המערבים מגוון דיסציפלינות מקצועיות. ייחודו של המכון לענין זה הוא בהיותו מסגרת אקדמית המפגישה תחומים רחוקים לכאורה זה מזה (במונחי תשתית הידע), כמו עיצוב לעומת מדעי המחשב, טכנולוגיות הוראה והדרכה לעומת הנדסה.

 

המחלקה ללימודים רב-תחומיים מהוה מסגרת להפקת תועלת ייחודית ממפגש זה, ולהפיכתה למנוף להשבחת הלימודים לתואר, וזאת על-ידי טיפוח יכולות לעבודת צוות מבוססת-פרויקטים תוך שיתוף פעולה בין-תחומי. במסגרת הלימודים בתחום שילוב הטכנולוגיות, תלמיד לתואר בתחומי הנדסה, עיצוב, מדעי המחשב וכו' יפתח יכולת לישם ידע וכישורים מקצועיים תוך פתיחות למקורות ידע אחרים, שאותם ילמד להטמיע בעשייתו המקצועית, ולקיים שיתוף פעולה החוצה גבולות דיסציפלינריים.


במסגרת הלימודים בתחום שילוב הטכנולוגיות ניתן מרחב לפיתוח למידה חדשנית מבוססת-פרויקטים, תוך חיבור לתעשיות הרלבנטיות. תלמידי המכון ירכשו בדרך זו כישורים מקצועיים מעשיים הנדרשים בכלכלה מודרנית, והיכרות עם התעשיות שבהן הם עתידים להשתלב. באמצעות הפרויקטים אנו מקוים לפתוח לתלמידינו דלתות בחברות המובילות במשק, כך שיוכלו להיקלט בהן לאחר גמר לימודיהם.


הפרויקטים שיפתחו ויעצבו יהוו חלק בלתי נפרד מתעודת הזהות האקדמית ותיק העבודות שלהם מול התעשייה.

 
ההרשמה לקורסים מתבצעת בעמדת המידע תחת לימודים רב תחומיים.
 
שימו לב! חלק מהקורסים מוכרים כקורסי בחירה בפקולטות השונות.
 
ד"ר נאווה שקד, ראש המחלקה ללימודים רב תחומיים, מספרת על האשכול
 

 


סרטון הסבר
ביומימיקרי כמודל לחדשנות

ביומימיקרי כמודל לחדשנות

סרטון הסבר
רובוטים חברתיים - אינטראקציה טכנולוגית חברתית

רובוטים חברתיים

סרטון הסבר
הבעות פנים וביומרטריה

הבעות פנים וביומרטריה

סרטון הסבר
שעונים ביולוגיים

שעונים ביולוגים

סרטון הסבר
מיכשוב לביש - אתגרי תעשיה

מיחשוב לביש-אתגרי תעשייה

סרטון הסבר
סמטריה ופרקטלים

סימטריה ופרקטלים

רשת אפלה

רשת אפלה

סרטון הסבר
תכנות לכולם

תכנות לכולם

X

ד"ר אלעד שגב
ד"ר סייפן בורגיני

אופן הוראה: שיעור + פרויקט
שעות שבועיות: 4
נקודות זכות: 4
תנאי קדם לקורס – ראיון אישי ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית, הלומדת על הקשר בין המבנה והתפקוד של מערכות בטבע, ומנצלת ידע זה כדי לעורר השראה בעיצוב ופיתוח טכנולוגיות ומוצרים חדשים. בקורס זה הסטודנטים יחשפו וילמדו בדרך של (לימוד באמצעות פרוייקטים-PBL) על מערכות ביולוגיות חשובות, ינתחו אותן ויבחנו אילו עקרונות ניתן ללמוד מהן, וכיצד עקרונות אלו יכולים לשמש בפתרון בעיות ואתגרים הניצבים בפני האנושות כיום.

X

ד"ר נאווה שקד
איציק אורבך
אופן הוראה: שיעור + פרויקט
שעות שבועיות: 4
נקודות זכות: 4
תנאי קדם לקורס – ראיון אישי

 

קורס יעסוק באספקטים שונים של תיכנון ופיתוח מערכת רובוטים חברתיים. נושא מורכב זה הוא טכנולוגי ועיצובי במהותו אולם מושפע במידה רבה מנושאים חברתיים והשפעתם על בחירת פתרונות טכנולוגיים תוך כדי כיבוד נושאי הנדסת אנוש כמו גם הבנת מרחב הפעולה והשימוש במערכות רובוטיות אלו, יושם דגש רב על השפעות מנטליות ומערכת היחסים של "אדם מכונה" בתוך סביבה זו. דוגמא לרובוטים חברתיים בתחומים שונים כגון: רובוטים ביתיים, רובוטים לגיל השלישי/ מוגבלים, רובוטים במרחב הציבורי, רובוטים למערכת החינוך מטרת הקורס והדגשים בו הם הבנה ויישום של עקרונות של תהליכים שיקולי מעצבים ומהנדסים הפועלים יחדיו במערכת שיקולים מולטידספלינארית, בפיתוח רובוט חברתי: היבטים חברתיים התנהגותיים עיצוביים מורפולוגיים והבטים הנדסיים. נבחן את צרכי משתמש, וחווית המשתמש, (User Experience), נבין את המורכבות של בעיות עיצוביות והנדסיות תוך רכישת מיומנויות של פתרון בעיות מורכבות על ידי לימוד עצמי, ניתוח נתונים ודרישות , כל זאת תוך פיתוח חשיבה יצירתית ויישום מיומנויות של עבודה מתודולוגית.-עבודת צוות.נושאי הלימוד במהלך השיעורים: הגדרת רובוטים חברתיים, אספקטים טכנולוגיים, עיצוביים וחברתיים, מתודולוגיות להגדרת פרוייקט, מתודולוגיות לתכנון טכנולוגי ומרכיבי הפיתרון, ממשק אדם מכונה – רובוט, משתמש ומה שבינהם. עיצוב רובוטים – שיקולים ואתגרים, אספקטים אתיים ומוסרים בתחום הרובוט החברתי.

X

ד"ר מרינה שורר זלצר
ד"ר גילי פלג

שעות שבועיות: 4 + הנחיית פרוייקט
נקודות זכות: 4 + הנחיית פרוייקט
דרישות קדם: אין

כיוון שהבעות פנים משקפות את הרגשות והכוונות במידה טובה יותר ממילים, זיהוי אוטומטי של רגשות, ומסרים אמינים ושקריים חשוב ביותר הן לזיהוי כוונות טרור אצל מפגעים מסתננים, והן להבנת והכוונת המהגרים עצמם. במסגרת קורס זה יכירו הסטודנטים את הרקע התיאורטי הקשור לטרור עולמי, מאגרי מידע ועיבודם, תנועות אוכלוסין בעולם, פרופיל מהגרים, ביומטריה בדגש על פנים והבעות פנים,ויחשפו לטכנולוגיות רלוונטיות.הסטודנטים יתכננו כלי המתבסס על זיהוי הבעות פנים, וביומטריה שמטרתו סיוע לרשויות הביטחון וההגירה.

X

ד"ר הדס לוי
שעות שבועיות: 2
נקודות זכות: 2
דרישות קדם: אין

לתפקוד השעון וכן לפעילות והאינטראקציה בין השעונים השונים בגוף השפעות על תפקוד המערכות הפיסיולוגיות, הקוגניטיביות והמנטליות ולפיכך השלכות על כל מישורי החיים: אופן התפקוד בחיי היומיום, שינה, יכולת למידה, תפקוד בעבודת משמרות, יכולות קוגניטיביות ומצבים נפשיים בבריאות ובחולי. בקורס יילמדו מושגי יסוד, שיטות עיבוד נתונים ושימוש בטכנולוגיות לאבחון וטפול תוך הבנה של המערכות המחזוריות ומשמעותם לחיי היומיום בבריאות וחולי . לל פתוח הנדסי, פתוח מודלים חישוביים, מערכות תומכות החלטה ועיצוב בפתוח הפתרונות למטפל ולמטופל.

X

ד"ר הראל מנשרי

 

חיינו השתנו ללא הכר במהלך העשורים האחרונים עם התקדמות הטכנולוגיה, ובעיקר – עם התפתחות מרחב הסייבר, אשר מטשטש גבולות מוכרים בין מדינות.
חיי היום-יום של אזרחים, כלכלות מדינות העולם ופעילותן של התשתיות השונות תלויות יותר ויותר ביכולתן לפעול במרחב זה. האינטרנט מהווה תשתית עיקרית לשירותי המסחר הלאומיים במדינות רבות, ולעסקי המסחר הבין-לאומיים. מאגרי מידע אלקטרוניים ואתרים חברתיים המאפשרים ניהול קבוצות מכרים ותקשורת בין-אישית, יוצרים אפשרויות שלא היו קיימות בעבר.

בצד כל הטוב הזה משמש המרחב גם לפעילות מודיעין ותקיפה מצד מדינות, גורמי מסחר וארגוני פשע.
בכל אלו עוסק הקורס. בין תכני הקורס: מושגים מרכזיים הנוגעים למרחב הסייבר; שימושים במרחב; "שחקנים במרחב" – לגיטימיים ואחרים (מדינות, פושעים ונוספים); תשתיות קריטיות; אמל"ח בעולם הסייבר; הבדלי גישות בין אומות העולם – בדגש על הקיטוב המעצמתי בנושאי חקיקה לתחום הסייבר; מוסר ואתיקה במרחב הסייבר; מהי הגנה; אירועים בעולם הסייבר.

 

 

X

ד"ר שקד נאווה
יעקבזון אליעזר
שעות שבועיות: 4
נקודות זכות: 3.5

דרישות קדם: מיועד לתלמידי מכל הפקולטות בתואר ראשון (משנה שלישית).
הקורס ישלב עבודה עם חברה תעשייתית או עם האתגרים והבעיות עמם מתמודד התחום; מתוכם נבחר שאלה המתאימה לפיתרון עיצובי וטכנולוגי. הקורס יסקור את עולם המיחשוב הלביש תוך דגש על תיכנון ופיתוח פתרונות ומוצרים המשבים דגשים של עיצוב מחד וטכנולוגייה הנדסית וחישובית מאידך. של פיתרון (מעשי או תיאורטי) של המרכיבים הטכנולוגיים והשימושיות של הפיתרון.

X

ד"ר גול שי
סמסטר א- יום א 15:00-17:00
סמסטר ב – יום ב 14:00-16:00

 

בקורס זה אנו מנגישים רעיונות מתמטיים מתקדמים לקהל הסטודנטים מדיסציפלינות שונות. אנו מראים איך תוצאות מתמטית מתקדמות משתלבות בחיי היום יום לא רק במדעים מדויקים אלא גם בעיצוב ואומנות. בקורס ננסה לחשוף טת הצדדים היצירתים של הסטודנטים דרך עבודה מתמטית איש איש בתחום לימודיו בין המודלים שילמדו: מהם ריצופים, פרקטלים, בקבוק קליין והטלות סטריאוגרפיות.

X

איתי יונת
רועי נאון
סמסטר ב – טרם נקבע

 

 

הקורס במתכון מולטידיסיפלינרי יסקור את רשתות הסייבר תוך דגש על הרשתות האנונימיות השונות, מאפייניהן, דרכי שימוש בהן ומה ניתן להשיג באמצעותן. נדון בסוגיות הפרטיות ברשת לאור התפתחות השימוש ברשתות השונות ע"י גורמים עסקיים, מדינתיים ופליליים, וכן בסוגיות אתיות ומשפטיות הנובעות מהפעילות ברשתות האפלות. הדגש בקורס יהיה על מספר נושאים מהותיים להבנת התחום: • מאפייני רשתות אנונימיות, ושימוש ברשתות אנונימיות • שיטות חיפוש מידע עיקריות באינטרנט, ברשת העמוקה וברשת האפלה • פרטיות במרחב האינטרנטי – הכרת האיומים והדרכים להתמודדות עימם הקורס ייתן כלים ויכולות לתלמידים לאתר מידע ולבצע פעולות ברשת האפלה כאשר העבודה תיעשה בצוותים מעורבים מתלמידי הפקולטות השונות.

בקורס יחולקו התלמידים לקבוצות עבודה מוליטדיסיפלינאריות עבור תרגילים ופרויקט סיום שיאפשרו חשיבה רחבה וכוללת על נושאים טכנולוגיים, אתיים, בטחוניים ושימושיים. עשייה זו תיצור הרחבת הדעת, לימוד הדדי, עבודה בצוות ויצירתיות במתן פיתרון לבעיות אמיתיות. ה הוא יכול לשלוט בתכנים שיוצגו ללומד.

 

 

 

 

X

שם המרצה/ים: ד"ר מיכל גורדון
(פרופ' דוד הראל בהרצאות מוקלטות)
אופן הוראה: הרצאה 2 ש' (חלקן מוקלטות)
שעות שבועיות: 2 ש'
מספר שבועות: 14 שבועות
נקודות זכות: 2
יתחיל ב 1.3. (זה שבוע הפרש מתחילת הסמסטר)
עד 1.6 (סוף סמסטר ב')
8 שיעורי און ליין.
5 שיעורים פרונטליים של שעתיים בימי א בשעה 19:00-21:00. הם יתקיימו אחד בתחילת הקורס, הרצאה ראשונה, וארבעה בסיום.
דרישות קדם: אין

 

תקציר הקורס:

קורס בינלאומי המתקיים בפורמט ראשוני וייחודי. בחלקו מקוון ובחלקו מפגשים בכיתה. הקרס המקוון הקורס יתנהל באנגלית עם תרגום לעברית ויתנהל באותה עת יחד עם סטודנטים מהעולם כולו. הקורס מנגיש את נושא התכנות לכלל האוכלוסיה, מסביר מהם שפות תכנות בכלל, ומאפשר להבין איך העולם הטכנולוגי פועל. מלמד שפות תכנות וכלים לתכנון מערכות. אין צורך בידע מקדים !!!
הקורס המקוון יעובר בפלטפורמה של EdX, ויתקיים בתאריכים מעט שונים מהסמסטר בישראל. הקורס ככולל הרצאות וידאו קצרות, בהן יכול כל סטודנט לצפות בקצב שלו, ותרגילים דרך האתר, קבוצות דיון ופורומים (שיתקיימו באנגלית). הקורס יתנהל בפורמט היברידי – כלומר הכלאה של קורס מכוון עם קורס רגיל בו יש מפגשים,. בקורס המקוון יש 8 הרצאות בהם סטודנט צופה בבית, ועונה על שאלות או משימות, כאשר התקדמותו נשמרת, והציון יועבר ל HIT, בקורס בכיתה יתקיימו 5 הרצאות נוספות שיאפשרו מפגש בין הדיציפלינות של הסטודנטים ועבודה בקבוצות (עד 3 ) על פרוייקט הקשור לתחום שלהם, כאשר המשימה תהיה לתכנן אינטראקציה תכנותית. מי שירצה יוכל גם להעמיק, אך כולם ידרשו לשתף ולהציג את הפרוייקטים.
המפגש הראשון יתקיים בכיתה בתחילת הסמסטר הראשון, ויענה על כל השאלות ותהליכי העבודה.