תחום שילוב טכנולוגיות

 

×

ייחודו של המכון כמסגרת אקדמית הכוללת תחומים רחוקים לכאורה זה מזה באה לידי ביטוי באשכול זה – עיצוב לצד מדעי המחשב, טכנולוגיות הוראה לצד הנדסה וניהול טכנולוגי. כאן תזכו להזדמנות לצאת מגבולות ההתמחות המקצועית שלכן ושלכם ולהכיר שילובים מפתיעים וחדשניים בין תחומי ידע שונים. 

 

המחלקה ללימודים רב-תחומיים מהווה מסגרת להפקת תועלת מהמפגש בין תחומי מחקר ויצירה מגוונים, ומטפחת יכולות לעבודת צוות מבוססת-פרויקטים תוך שיתוף פעולה בין מרצים וסטודנטים ממחלקות שונות. במסגרת הלימודים באשכול שילוב הטכנולוגיות, תוכלו לפתח כישורים וליישם ידע תוך היכרות עם גופי ידע 'זרים'. סטודנטים בקורסים אלו זוכים להטמיע בעשייה המקצועית כלים מתחומי ההנדסה, העיצוב, מדעי המחשב והטכנולוגיה, תוך שיתופי-פעולה החוצים גבולות דיסציפלינריים.

 

לקורסים אלו חשיבות מיוחדת התורמת להשתלבות מקצועית בכלכלה עתירת-ידע, בה נדרשים אנשי מקצוע מובילים לתפקד מקצועית בתהליכים המערבים מגוון תחומים מקצועיים. בעולם העבודה של ימינו המצריך גמישות מקצועית וחשיבתית, כמו גם התמחות במגוון תחומים, קורסים אלו יעניקו לכם התנסות וכלים שימושיים ביותר. 
 
במסגרת הלימודים בתחום שילוב הטכנולוגיות ניתן מרחב לפיתוח למידה חדשנית מבוססת-פרויקטים, תוך חיבור לתעשיות הרלבנטיות. בקורסים אלו תרכשו כישורים מעשיים הנדרשים בכלכלה של המאה ה-21, והיכרות עם התעשיות שבהן אתן ואתם עתידים להשתלב. באמצעות הפרויקטים אנו מקוים לפתוח דלתות לחברות המובילות במשק, כך שסטודנטים יוכלו להיקלט בהן לאחר גמר לימודיהם.
 
הפרויקטים שיפתחו ויעצבו יהוו חלק בלתי נפרד מתעודת הזהות האקדמית ותיק העבודות שלהם מול התעשייה.

 

שימו לב! חלק מהקורסים מוכרים כקורסי בחירה בפקולטות השונות.

 

ד"ר נאווה שקד, ראש המחלקה ללימודים רב תחומיים, מספרת על האשכול

 

טכנולוגיה מקרבת לשיפור המפגש הרפואי

מרצים:
ד"ר גילי פלג
ד"ר יואל טוויל

אופן הוראה: שיעור + פרויקט
שעות שבועיות: 4
נקודות זכות: 4
דרישות קדם: אין

רפואה דיגיטאלית, שמטרתה לשפר את התנהלות תעשיית הבריאות העולמית, רותמת את הטכנולוגיה לטובת זיהוי, ריפוי, ומניעת מחלות. עם זאת, כניסת הטכנולוגיה לעולם הרפואי גם שנתה את אופי היחסים בין הפרסונל הרפואי למטופלים ומביאה לעיתים ליחסי ריחוק, ניכור, ואפילו עוינות ואלימות בין הצדדים. לכן, נוצר הצורך לשמר ולייעל את האינטראקציה הבין-אישית של המטופל עם הפרסונל הרפואי. קורס זה, הממקם במרכז את הקשר האנושי במפגש הרפואי, רותם את הטכנולוגיה לטובת שיפור אינטראקציה זו. הנושאים עליהם יושם דגש במסגרת הקורס הם: האתגרים המרכזיים הנוגעים לתקשורת בשירותי הרפואה הציבורית בת זמננו, בדגש על מגבלות זמן, רפואה רב תרבותיות ורפואה מתגוננת, צורך בהגברת האמפתיה בסיטואציות שונות במפגש מטפל-מטופל, התמודדותו של הצוות הרפואי עם מצבים של חוסר תקשורת כתוצאה ממצבו של החולה. נושאים אלו ידונו מנקודות מבט דיסציפלינאריות שונות: טכנולוגית, ביולוגית, פסיכולוגית, סוציולוגית ולימודי תיאטרון פרפורמטיבי.

ביומימיקרי כמודל לחדשנות

מרצים:
ד"ר אלעד שגב
ד"ר סייפן בורגיני

אופן הוראה: שיעור + פרויקט
שעות שבועיות: 4
נקודות זכות: 4
תנאי קדם לקורס: ראיון אישי

ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית, הלומדת על הקשר בין המבנה והתפקוד של מערכות בטבע, ומנצלת ידע זה כדי לעורר השראה בעיצוב ופיתוח טכנולוגיות ומוצרים חדשים. בקורס זה הסטודנטים יחשפו וילמדו בדרך של (לימוד באמצעות פרוייקטים-PBL) על מערכות ביולוגיות חשובות, ינתחו אותן ויבחנו אילו עקרונות ניתן ללמוד מהן, וכיצד עקרונות אלו יכולים לשמש בפתרון בעיות ואתגרים הניצבים בפני האנושות כיום.

רובוטים חברתיים

מרצים:
ד"ר נאווה שקד
איציק אורבך

אופן הוראה: שיעור + פרויקט
שעות שבועיות: 4
נקודות זכות: 4

קורס יעסוק באספקטים שונים של תיכנון ופיתוח מערכת רובוטים חברתיים. נושא מורכב זה הוא טכנולוגי ועיצובי במהותו אולם מושפע במידה רבה מנושאים חברתיים והשפעתם על בחירת פתרונות טכנולוגיים תוך כדי כיבוד נושאי הנדסת אנוש כמו גם הבנת מרחב הפעולה והשימוש במערכות רובוטיות אלו, יושם דגש רב על השפעות מנטליות ומערכת היחסים של "אדם מכונה" בתוך סביבה זו. דוגמא לרובוטים חברתיים בתחומים שונים כגון: רובוטים ביתיים, רובוטים לגיל השלישי/ מוגבלים, רובוטים במרחב הציבורי, רובוטים למערכת החינוך מטרת הקורס והדגשים בו הם הבנה ויישום של עקרונות של תהליכים שיקולי מעצבים ומהנדסים הפועלים יחדיו במערכת שיקולים מולטידספלינארית, בפיתוח רובוט חברתי: היבטים חברתיים התנהגותיים עיצוביים מורפולוגיים והבטים הנדסיים. נבחן את צרכי משתמש, וחווית המשתמש, (User Experience), נבין את המורכבות של בעיות עיצוביות והנדסיות תוך רכישת מיומנויות של פתרון בעיות מורכבות על ידי לימוד עצמי, ניתוח נתונים ודרישות, כל זאת תוך פיתוח חשיבה יצירתית ויישום מיומנויות של עבודה מתודולוגית.-עבודת צוות.נושאי הלימוד במהלך השיעורים: הגדרת רובוטים חברתיים, אספקטים טכנולוגיים, עיצוביים וחברתיים, מתודולוגיות להגדרת פרוייקט, מתודולוגיות לתכנון טכנולוגי ומרכיבי הפיתרון, ממשק אדם מכונה – רובוט, משתמש ומה שבינהם. עיצוב רובוטים – שיקולים ואתגרים, אספקטים אתיים ומוסרים בתחום הרובוט החברתי.

הבעות פנים וביומרטריה

מרצים:
ד"ר מרינה שורר זלצר
ד"ר גילי פלג

שעות שבועיות: 4 + הנחיית פרוייקט
נקודות זכות: 4
דרישות קדם: אין

כיוון שהבעות פנים משקפות את הרגשות והכוונות במידה טובה יותר ממילים, זיהוי אוטומטי של רגשות, ומסרים אמינים ושקריים חשוב ביותר הן לזיהוי כוונות טרור אצל מפגעים מסתננים, והן להבנת והכוונת המהגרים עצמם. במסגרת קורס זה יכירו הסטודנטים את הרקע התיאורטי הקשור לטרור עולמי, מאגרי מידע ועיבודם, תנועות אוכלוסין בעולם, פרופיל מהגרים, ביומטריה בדגש על פנים והבעות פנים,ויחשפו לטכנולוגיות רלוונטיות.הסטודנטים יתכננו כלי המתבסס על זיהוי הבעות פנים, וביומטריה שמטרתו סיוע לרשויות הביטחון וההגירה.

שעונים ביולוגיים

מרצה:
ד"ר הדס לוי

שעות שבועיות: 2
נקודות זכות: 2
דרישות קדם: אין

לתפקוד השעון וכן לפעילות והאינטראקציה בין השעונים השונים בגוף השפעות על תפקוד המערכות הפיסיולוגיות, הקוגניטיביות והמנטליות ולפיכך השלכות על כל מישורי החיים: אופן התפקוד בחיי היומיום, שינה, יכולת למידה, תפקוד בעבודת משמרות, יכולות קוגניטיביות ומצבים נפשיים בבריאות ובחולי. בקורס יילמדו מושגי יסוד, שיטות עיבוד נתונים ושימוש בטכנולוגיות לאבחון וטפול תוך הבנה של המערכות המחזוריות ומשמעותם לחיי היומיום בבריאות וחולי . לל פתוח הנדסי, פתוח מודלים חישוביים, מערכות תומכות החלטה ועיצוב בפתוח הפתרונות למטפל ולמטופל.

סייבר

מרצה:
ד"ר הראל מנשרי

חיינו השתנו ללא הכר במהלך העשורים האחרונים עם התקדמות הטכנולוגיה, ובעיקר – עם התפתחות מרחב הסייבר, אשר מטשטש גבולות מוכרים בין מדינות.
חיי היום-יום של אזרחים, כלכלות מדינות העולם ופעילותן של התשתיות השונות תלויות יותר ויותר ביכולתן לפעול במרחב זה. האינטרנט מהווה תשתית עיקרית לשירותי המסחר הלאומיים במדינות רבות, ולעסקי המסחר הבין-לאומיים. מאגרי מידע אלקטרוניים ואתרים חברתיים המאפשרים ניהול קבוצות מכרים ותקשורת בין-אישית, יוצרים אפשרויות שלא היו קיימות בעבר.

בצד כל הטוב הזה משמש המרחב גם לפעילות מודיעין ותקיפה מצד מדינות, גורמי מסחר וארגוני פשע.
בכל אלו עוסק הקורס. בין תכני הקורס: מושגים מרכזיים הנוגעים למרחב הסייבר; שימושים במרחב; "שחקנים במרחב" – לגיטימיים ואחרים (מדינות, פושעים ונוספים); תשתיות קריטיות; אמל"ח בעולם הסייבר; הבדלי גישות בין אומות העולם – בדגש על הקיטוב המעצמתי בנושאי חקיקה לתחום הסייבר; מוסר ואתיקה במרחב הסייבר; מהי הגנה; אירועים בעולם הסייבר.

מיחשוב לביש

מרצים:
ד"ר שקד נאווה
יעקבזון אליעזר

שעות שבועיות: 4
נקודות זכות: 3.5
דרישות קדם: מיועד לתלמידי מכל הפקולטות בתואר ראשון (משנה שלישית).

הקורס ישלב עבודה עם חברה תעשייתית או עם האתגרים והבעיות עמם מתמודד התחום; מתוכם נבחר שאלה המתאימה לפיתרון עיצובי וטכנולוגי. הקורס יסקור את עולם המיחשוב הלביש תוך דגש על תיכנון ופיתוח פתרונות ומוצרים המשבים דגשים של עיצוב מחד וטכנולוגייה הנדסית וחישובית מאידך. של פיתרון (מעשי או תיאורטי) של המרכיבים הטכנולוגיים והשימושיות של הפיתרון.

סימטריה ופרקטלים

מרצה:
ד"ר גול שי

סמסטר א: יום א 15:00-17:00
סמסטר ב: יום ב 14:00-16:00

בקורס זה אנו מנגישים רעיונות מתמטיים מתקדמים לקהל הסטודנטים מדיסציפלינות שונות. אנו מראים איך תוצאות מתמטית מתקדמות משתלבות בחיי היום יום לא רק במדעים מדויקים אלא גם בעיצוב ואומנות. בקורס ננסה לחשוף טת הצדדים היצירתים של הסטודנטים דרך עבודה מתמטית איש איש בתחום לימודיו בין המודלים שילמדו: מהם ריצופים, פרקטלים, בקבוק קליין והטלות סטריאוגרפיות.

רשת אפלה

מרצים:
איתי יונת
רועי נאון

סמסטר ב: טרם נקבע

הקורס במתכון מולטידיסיפלינרי יסקור את רשתות הסייבר תוך דגש על הרשתות האנונימיות השונות, מאפייניהן, דרכי שימוש בהן ומה ניתן להשיג באמצעותן. נדון בסוגיות הפרטיות ברשת לאור התפתחות השימוש ברשתות השונות ע"י גורמים עסקיים, מדינתיים ופליליים, וכן בסוגיות אתיות ומשפטיות הנובעות מהפעילות ברשתות האפלות. הדגש בקורס יהיה על מספר נושאים מהותיים להבנת התחום: • מאפייני רשתות אנונימיות, ושימוש ברשתות אנונימיות • שיטות חיפוש מידע עיקריות באינטרנט, ברשת העמוקה וברשת האפלה • פרטיות במרחב האינטרנטי – הכרת האיומים והדרכים להתמודדות עימם הקורס ייתן כלים ויכולות לתלמידים לאתר מידע ולבצע פעולות ברשת האפלה כאשר העבודה תיעשה בצוותים מעורבים מתלמידי הפקולטות השונות.

בקורס יחולקו התלמידים לקבוצות עבודה מוליטדיסיפלינאריות עבור תרגילים ופרויקט סיום שיאפשרו חשיבה רחבה וכוללת על נושאים טכנולוגיים, אתיים, בטחוניים ושימושיים. עשייה זו תיצור הרחבת הדעת, לימוד הדדי, עבודה בצוות ויצירתיות במתן פיתרון לבעיות אמיתיות. ה הוא יכול לשלוט בתכנים שיוצגו ללומד.

תכנות לכולם

מרצים:
ד"ר מיכל גורדון
(פרופ' דוד הראל בהרצאות מוקלטות)

אופן הוראה: הרצאה 2 ש' (חלקן מוקלטות)
8 שיעורי און ליין.
5 שיעורים פרונטליים של שעתיים בימי א בשעה 19:00-21:00. הם יתקיימו אחד בתחילת הקורס, הרצאה ראשונה, וארבעה בסיום.
שעות שבועיות: 2
מספר שבועות: 14 שבועות
יחל ב 1.3 (בהפרש של שבוע מתחילת הסמסטר)
יסתיים ב 1.6 (סוף סמסטר ב')
נקודות זכות: 2
דרישות קדם: אין

קורס בינלאומי המתקיים בפורמט ראשוני וייחודי. בחלקו מקוון ובחלקו מפגשים בכיתה. הקרס המקוון הקורס יתנהל באנגלית עם תרגום לעברית ויתנהל באותה עת יחד עם סטודנטים מהעולם כולו. הקורס מנגיש את נושא התכנות לכלל האוכלוסיה, מסביר מהם שפות תכנות בכלל, ומאפשר להבין איך העולם הטכנולוגי פועל. מלמד שפות תכנות וכלים לתכנון מערכות. אין צורך בידע מקדים !!!

הקורס המקוון יעובר בפלטפורמה של EdX, ויתקיים בתאריכים מעט שונים מהסמסטר בישראל. הקורס ככולל הרצאות וידאו קצרות, בהן יכול כל סטודנט לצפות בקצב שלו, ותרגילים דרך האתר, קבוצות דיון ופורומים (שיתקיימו באנגלית). הקורס יתנהל בפורמט היברידי – כלומר הכלאה של קורס מכוון עם קורס רגיל בו יש מפגשים,. בקורס המקוון יש 8 הרצאות בהם סטודנט צופה בבית, ועונה על שאלות או משימות, כאשר התקדמותו נשמרת, והציון יועבר ל HIT, בקורס בכיתה יתקיימו 5 הרצאות נוספות שיאפשרו מפגש בין הדיציפלינות של הסטודנטים ועבודה בקבוצות (עד 3 ) על פרוייקט הקשור לתחום שלהם, כאשר המשימה תהיה לתכנן אינטראקציה תכנותית. מי שירצה יוכל גם להעמיק, אך כולם ידרשו לשתף ולהציג את הפרוייקטים.

המפגש הראשון יתקיים בכיתה בתחילת הסמסטר הראשון, ויענה על כל השאלות ותהליכי העבודה.