שיחות קמפוס

"דלת לעולם מרתק"

לוי נולד בסקוטלנד ועלה ארצה כשהיה בן שש. עד גיוסו לצבא התגורר בעיר צפת. בצבא שירת כקצין ביחידת מודיעין בחיל האוויר. לפני שהגיע ל-H.I.T מכון טכנולוגי חולון, הספיק לוי להתגורר בסקוטלנד במשך שנה וחצי, ללמוד ולטייל בעולם. "בתיכון למדתי במגמות ריאליות, פיסיקה ומתמטיקה", מספר לוי, "אחרי הצבא למדתי הנדסה ביו-רפואית בטכניון, במשך שלוש שנים, עד שהבנתי שאני לא ממש רוצה ללמוד את זה. רציתי בעיקר לעבור את המבחנים. לקח לי זמן להבין מה אני רוצה ללמוד. טיילתי בעולם, במזרח, באוסטרליה ובמערב אירופה. עבדתי במהלך הטיולים כטכנאי קול. אני אוהב מוזיקה ואוהב לשיר. כך התגלגלתי לעסקים של מוזיקה. חזרתי לארץ והמשכתי באופן מקצועי לעבוד בתחום המוזיקה. הייתי מדריך בבית ספר לסאונד של יואב גרא בתל-אביב. בסופו של דבר חזרתי הביתה והרגשתי שמשהו חסר, למרות ההנאה מהעבודה. הרגשתי שהימים שלי הולכים לאיבוד. אחרי כמעט חמש שנים חזרתי למה שאהבתי באמת בתיכון. התחלתי לקחת קורסים בפיסיקה ובמתמטיקה באוניברסיטה הפתוחה".
איך שמעת על H.I.T  מכון טכנולוגי חולון?
"שמעתי על H.I.T מכון טכנולוגי חולון מחבר לעבודה שעבד כטכנאי מחשבים בבית הספר לסאונד. הוא סיפר לי על המכון ושיש בו שם קורסים שעשויים לעניין אותי".
מדוע בחרת ללמוד מתמטיקה שימושית?
"בעיני לימודי מתמטיקה זה הדבר הכי מגניב שיש. הרעיון הוא שלא משנה באיזה קורס, אני מרגיש שנפתחת לי דלת לעולם מרתק. אני מגלה דברים חדשים, משהו אחר שלא סיפרו לך עליו. בכל שיעור מקשרים לנו את הכול לדברים שימושיים. זה לא מופשט. יש מתמטיקה ומספרים בכל דבר. יש הסבר מתמטי לכל דבר, למחזוריות, לטבע, להתנהגות חברתית, לפסיכולוגיה ועוד. באמצעות נוסחאות מתמטיות אפשר להגיע להבנה של הכול. יש לי אהבה למספרים ובכל דבר אני מוצא מספרים ואת מה שאני אוהב. קצת צוחקים עלי במשפחה כי אני דוחף מתמטיקה לכול".
ספר על חווית הלימודים במכון.
"לא פספסתי כמעט אף שיעור מתחילת הלימודים לתואר. אני די אוהב את כל המרצים. הפקולטה מלאה באנשים באמת טובים. בכולם קיימת אהבה למתמטיקה. ההרגשה היא שהם מלמדים אותנו בפעם הראשונה. הם קצת מרחפים ונגררים לדיונים פילוסופיים שקשורים במתמטיקה. זה כיף שהמרצה מתלהב כמוך. אנחנו מסבכים בכוונה וגולשים לדיונים על חשבון זמן השיעור. הדקאן והמרצים נותנים יחס אישי. הם מכירים את כולם בשם, משתפים אותנו בבעיות מקצועיות שנתקלו בהן. יש הרגשה של משפחה. הם גם מרצים מצוינים, אם אני משווה לטכניון".
"אחד המרצים במחלקה צרף אותי לפרויקט מקצועי שלו, לעיבוד תמונה וראייה ממוחשבת. אני משתתף בזה בשביל העניין והכיף, לא בשביל הציון".
"נשתתף בפרויקטים משותפים עם התעשייה האווירית, בהדרכת מרצים מהתעשייה. המטרה היא למצוא פתרונות או רמז לפתרון, לבעיות אמיתיות. כמה שזה נשמע לא אפשרי, שני סטודנטים מהכיתה שלי כבר התחילו לנסח פתרון לבעיה שהייתה קיימת עד עכשיו ובתעשייה לא נמצא לה פתרון. זה יהיה הישג גדול שהשיגו בזכות עצמם וגם ייחשב פטנט שלהם. בפקולטה מאוד דוחפים לפרויקטים כאלה. יש דגש גדול על עבודה מעשית, מהחיים האמיתיים. תמיד שואפים לצוות סטודנטים מהמכון כעוזרי מחקר, כדי לנסות ולקדם אותנו בעולם המקצועי".
"באופן כללי, המכון הטכנולוגי הוא מקום קטן יחסית, ירוק ונעים, ואין בו הרבה מדי סטודנטים. כולם מכירים את כולם, או לפחות את הפרצופים. יש תחושה של בית. האווירה החברתית מאוד נעימה. גם המרצים מתייחסים לסטודנטים באופן מאוד אישי. בניגוד, למשל, למה שאני מכיר מהטכניון. אני יכול לגשת למרצה בכל עת והוא מיד מפנה מזמנו עבורי. מעבר לכל זה, הרמה האקדמית מאוד גבוהה".
למי היית ממליץ ללכת ללמוד מתמטיקה שימושית?
"לימודים לתואר במתמטיקה שימושית מתאימים לכל מי שאוהב מתמטיקה וזוכר אותה מהתיכון. חשוב לדעת שיש למקצוע הזה שימוש ויש מה לעשות עם זה בעולם האמיתי. צריך להבדיל בין מתמטיקה תיאורטית למתמטיקה שימושית, שמדגישה את היישום של התחום הזה. יש למקצוע הזה דרישה בתעשייה, כמו שאנחנו רואים במהלך הלימודים, משיתוף הפעולה עם התעשייה האווירית. אבל גם בתחום עיבוד התמונות ותחום הקול יש צורך במתמטיקה שימושית. בעצם בכל מה שהוא דיגיטאלי וכולל עיבוד דיגיטאלי. יש מתמטיקה היום בכל דבר".
מה אתה עושה בזמנך הפנוי, כשאתה לא במכון?
"המכון בשבילי הוא היום יום. אני לא מרגיש פספוס למרות שהייתי רגיל להתעסק בהמון דברים. אני מדריך צלילה חופשית, צלילה טכנית וצלילה רגילה. התעסקתי בזה בערך ארבע שנים. עכשיו זה רק תחביב. הייתי סולן וגיטריסט בלהקת רוק בשם 'אנכרטא'. אבל עכשיו לימודי המתמטיקה ממלאים לי את היום ואני מאוד נהנה מהם".