"רוב זיכרונות הילדות שלי קשורים לטיולים בטבע עם המשפחה כשאני במנשא", מספר שחר בז'ה. זיכרונות אלה, שהיוו מקור השראה מתמיד, הובילו אותו לגלות בעיה משמעותיה בשוק המנשאים הקיים. "במחקר שערכתי גיליתי שאין בשוק מנשאים נוחים המתאימים לטיולים בטבע, ואלה שקיימים גדולים מאוד וכבדים לטיול עם תינוק."
תהליך המחקר המעמיק של שחר חשף פער משמעותי בשוק. "בתהליך המחקר עשיתי הקבלה בין עולם המנשאים לתרמילי מטיילים", הוא מסביר. "מנשא טיולים מקביל למוצ'ילה של טיילים – הוא גדול, כבד ונושא משקל רב, לעומת המנשאים לתינוקות המצויים בשוק שהם רכים וללא מערכת תומכת בגב ומיועדים לשימוש יומיומי וקצר טווח."
התובנה הזו הובילה שחר לחזון ברור: "אני רוצה לייצר את מנשא הטיולים שיהווה קטגוריה חדשה של מנשאים ויהיה מנשא קומפקטי וקל, אשר יאפשר למשקל הילד להתפזר עליו בצורה מיטבית."
התשובה של שחר לאתגר זה היא "Baby Ape" – מנשא טיולים היברידי חדשני לתינוקות ופעוטות, שמיועד להרפתקאות בחיק הטבע. המוצר המהפכני משלב את היתרונות של מנשאים מובנים ורכים כאחד, ומציע נוחות מקסימלית הן להורה והן לילד.
מערכת הגב החדשנית של Baby Ape מקרבת את מרכז הכובד של הילד להורה, מספקת איזון טוב יותר ומפחיתה משמעותית את העומס על הכתפיים. הנשאן מתכוונן במלואו כדי להתאים להורים וילדים בגדלים שונים, ומבטיח תמיכה ארגונומית נכונה לאורך כל הטיול.
המוצר עשוי מחומרים עמידים וקלי משקל שנבחרו בקפידה, והוא מעוצב לנוחות ויציבות מקסימלית בכל סוג של טיול. העיצוב לוקח בחשבון לא רק את הפן הפונקציונלי, אלא גם את החוויה הרגשית של הטיול המשפחתי.
הפרויקט, שבוצע בהנחיית גלינה ארבלי ועדי כתרי מהמחלקה לעיצוב תעשייתי, זכה תחילה בתואר פרויקט הגמר המצטיין בפקולטה לעיצוב. לאחרונה קיבל שחר הכרה בינלאומית משמעותיה כאשר זכה ב2 פרסי עיצוב בתחרות IDA International Design Awards בקטגוריית עיצוב מוצרי תינוקות של סטודנטים ובDNA Paris Design Award בקטגוריית עיצוב לאנשים של סטודנטים.
תחרות The International Design Awards IDA , נחשבת לאחת התחרויות המובילות בעולם העיצוב הבינלאומי, והזכייה בה מעידה על רמת החדשנות והמצוינות של הפרויקט. הפרס מציב את שחר ואת HIT במקום כבוד בזירה הבינלאומית של עיצוב מוצרים.
מאחורי הצלחת Baby Ape עומד תהליך עיצובי מקיף שכלל מחקר שוק מעמיק, ניתוח צרכים, פיתוח קונספטים, בדיקות ארגונומיות ובחינת חומרים. שחר עבד בשיתוף הדוק עם המנחות שלו, תוך שימוש במתודולוגיות מתקדמות של עיצוב מוצרים ובחינת חוויית המשתמש.
התהליך כלל גם בדיקות עם הורים אמיתיים, ניתוח ביומכני של תנועת הגוף במהלך הטיול, ופיתוח פרוטוטיפים מתקדמים. כל שלב בתהליך נבחן בקפידה כדי להבטיח שהמוצר הסופי יענה על הצרכים האמיתיים של משפחות מטיילות.
הצלחת הפרויקט מהווה הוכחה לרמת החינוך והמחקר במחלקה לעיצוב תעשייתי ב-HIT. המוצר של שחר לא רק פותר בעיה אמיתית, אלא גם יוצר קטגוריה חדשה בשוק המנשאים – דבר שעשוי להשפיע על התעשייה כולה.
" מאוד נהניתי בתקופת הלימודים", מודה שחר. "זו הייתה תקופה מלאת יצירה, כיף ואתגרים. ב- HIT קיבלתי לא רק כלים טכניים, אלא גם את vפלטפורמה לחלום גדול ולהפוך חלומות למציאות."
הסיפור של שחר ו-Baby Ape מהווה מקור השראה לסטודנטים נוספים ב-HIT ומחוצה לו. הוא מוכיח שעיצוב טוב נולד לא רק מכישרון ומיומנות טכנית, אלא גם מרגישות לצרכים אמיתיים, מתהליך מחקר יסודי ומהעזה לאתגר את הקיים.
הפרויקט גם מדגיש את החשיבות של עיצוב איכותי שמשלב תיאוריה ופרקטיקה, מחקר וביצוע, השראה אישית ופתרון בעיות חברתיות. ב-HIT ממשיכים לטפח את הדור הבא של המעצבים הישראליים, בידיעה שכל פרויקט עשוי להפוך לחדשנות שתשפיע על חיינו.