המחקר התבסס על ראיונות עם סטודנטיות לתואר ראשון, תוך שימוש בתאוריית קהילת החקירה (Community of Inquiry), המשלבת בין שלושה מרכיבים קריטיים ללמידה מקוונת: נוכחות קוגניטיבית, נוכחות הוראתית ונוכחות חברתית. מהממצאים עולה כי רבות מהסטודנטיות חוות את החדרים הווירטואליים כמרחב לימודי מוגבל, שלא תמיד תורם באופן משמעותי להבנה ולשיתוף פעולה. הסיבות העיקריות לכך הן תחושת בדידות, היעדר הנחיה ברורה וקושי ביצירת אינטראקציה משמעותית עם חברי הקבוצה.
עם זאת, במקרים שבהם שלושת סוגי הנוכחות ממומשים במלואם – כאשר ההנחיה ברורה, האינטראקציה בין המשתתפות תומכת ותחושת המעורבות בלמידה גבוהה – חוויית הלמידה של הסטודנטיות גבוהה.
המאמר לא רק מציע תובנות עמוקות על תפיסות הלמידה המקוונת, אלא גם משמש דוגמה מרשימה לשיתוף פעולה אקדמי בין מרצה לסטודנטית בתואר ראשון, שיתוף שמחזק את הערכים של הפקולטה ללמידה מבוססת מחקר, פדגוגיה מתקדמת וקרבה בין סגל לסטודנטים.
זכייה במענק ממכון מופ"ת
לצד פרסום המאמר ממשיכה ד"ר מישר־טל להוביל מחקרים פורצי דרך בתחום החינוך בעידן הבינה המלאכותית. לאחרונה, זכתה במענק יוקרתי מטעם מכון מופ"ת בשיתוף עם פרופ' תמי זייפרט ופרופ' מירי שינפלד ממכללת סמינר הקיבוצים.
המחקר המשותף, שנמצא כעת בשלבי עבודה ראשוניים, עוסק בשינויים שחלו בפרקטיקות ההוראה של מרצים בעקבות כניסת טכנולוגיות בינה מלאכותית גנרטיבית, ובעיקר כלים מבוססי מודלים שפתיים גדולים (כמו Chat GPT).
המחקר מתמקד בשאלות פדגוגיות עמוקות, כמו כיצד מגיבים המרצים לשימוש שעושים הסטודנטים בכלים אלו? או אילו התאמות נעשות בתכנון השיעורים, בהערכת הלמידה וביחסי ההוראה?
באמצעות שילוב של שאלונים כמותיים וראיונות עומק איכותניים, שואפות החוקרות למפות את עמדות המרצים, לזהות את האתגרים ולשרטט כיוונים לפיתוח מקצועי שיאפשר למורי המורים להכשיר את הדור הבא של המורים, תוך התאמה למציאות טכנולוגית משתנה.
כבר מהממצאים הראשוניים עולים פערים בין הגישות: חלק מהמרצים מגלים פתיחות גבוהה וטוענים שהבינה המלאכותית יכולה לשפר את ההוראה, בעוד שאחרים חוששים מהשפעתה על תהליכי הלמידה. עם זאת, רובם תומכים בגישה של שילוב אחראי ולא באיסור מוחלט.
"מחקריה של ד"ר מישר־טל לא רק מקדמים את הידע התאורטי בתחום טכנולוגיות למידה, אלא גם מציעים כלים מעשיים למערכת החינוך ולאקדמיה להתמודד עם האתגרים של עידן הבינה המלאכותית", אומרת פרופ' גילה קורץ, דקנית הפקולטה לטכנולוגיות למידה. "אני גאה במיוחד בשילוב סטודנטים וסטודנטיות במחקר אקדמי כבר בשלב התואר הראשון, המדגים את המחויבות של הפקולטה לטיפוח דור העתיד של בוגרות ובוגרים שיובילו את התחום".
הישגיה המחקריים של ד"ר מישר־טל, הן בשיתוף פעולה עם סטודנטים והן כחלק מצוותים רב מוסדיים, ממחישים את המחויבות של HIT לקידום מצוינות אקדמית, חדשנות פדגוגית והתמודדות מעשית עם אתגרי ההוראה בעידן הדיגיטלי.