תוכניות לעידוד לימודי מדעי המחשב אצל בנות

על אף העובדה שמחשבים הם חלק בלתי נפרד מחיינו מספר הסטודנטיות במחלקות למדעי המחשב נותר קטן. ד"ר אילת בוטמן, מציינת כי הנוכחות הנשית במחלקתה עדיין אינה משביעה רצון 20%-30%.

ד"ר אילת בוטמן

כאישה הנמצאת בעולם מדעי /אקדמי שנחשב גברי, אומרת ד"ר בוטמן כי תקרת הזכוכית לנשים בתחום הזה קיימת והיא די עבה. "אני בטוחה שהשיחה שאנו מנהלות עכשיו תיראה מגוחכת בעוד מאה שנה", היא אומרת "אולם נכון לרגע זה העובדות הן די עצובות. "באופן אישי אני יכולה להעיד על עצמי שכל השנים אהבתי את התחום. היה לי ברור מאז ומעולם שבתיכון אלמד מתמטיקה ומחשבים".

לדברי ד"ר בוטמן הבעיה טמונה בחינוך. בנות מוסללות באופן אוטומטי למקצועות ההומאניים ובנים- לריאליים. זה עדיין קורה. ולכן השינוי חייב לבוא מלמטה. צריך לעשות אפליה מתקנת.
"השאלה היא האם אנו בכלל מעודדים למידה אצל בנות. עוד לפני שנשאל איזה מקצועות הן תלמדנה צריך לבדוק האם הן עושות את אותו מספר היחידות בבגרות או עדיין התפיסה התת מודעת היא שאשה למטבח והגבר ללימודים. "המסרים עוברים באופן תת הכרתי" היא אומרת "ולכן עלינו לשים לב כשאנחנו מדברים עם בנות צעירות לכך, שלא יהיה הבדל במסרים הללו ביניהן לבין הבנים. הייתי רוצה לראות את הצבא מגייס יותר ויותר בוגרות של מגמות פיזיקה וכימיה ומנתב בנות לתחום הסייבר. לדבריה על משרד החינוך לעודד ולתת תמריצים לבתי ספר שמעודדים בנות ללמוד במגמות ריאליות בתיכון. זו בהחלט תקרת זכוכית שעלינו עדיין לשבור", מסכמת ד"ר בוטמן.

אני בטוחה שהשיחה שאנו מנהלות עכשיו תיראה מגוחכת בעוד מאה שנה, אולם נכון לרגע זה העובדות הן די עצובות.

תוכנית אליסקוד
רשמים של סטודנטיות המשתתפות בתכנית ומספרות
  • מאי פיצחזדה, סטודנטית בפקולטה לטכנולוגיות למידה ואחראית על הכשרה מקוונת באליסקוד. להיות חלק ממלגת אליסקוד זה אומר להיות חלק מצוות ענק שביחד עם המון מוטיבציה נותן הכשרה לילדות שבעתיד יוכלו להשתלב במקצועות טכנולוגיים בעתיד. אני מרגישה שהתרומה למען מטרה מדהימה חיזוק בנות לקראת עתיד טכנולוגי שבנתיים קצת מלא בגברים.
  • ירין ברום, סטודנטית למדעי המחשב ורכזת סטודנטיות באליסקוד. על אליסקוד שמעתי דרך הנבחרות, תוכנית מנהיגות לסטודנטיות שעשיתי דרך המכון. היה לי עצוב לשמוע שגם בדור הצעיר בנות בוחרות לא ללמוד מקצועות טכנולוגיים בגלל הסטיגמות שיש עליהם ובדיוק את זה אליסקוד באה לשנות. אני גדלתי בסביבה שבה לימדו אותי שהכל תלוי בי ואם אני רוצה להשיג משהו אז אני צריכה להשקיע כדי להשיג אותו. מעבר לחיזוק הכוח הנשי ויצירת קשרים, התהליך שהילדות עוברות באליסקוד הוא מדהים, מחניכות הן יכולות להמשיך להיות תומכות הדרכה ולאחר מכן מדריכות. אפילו מלווים אותן בגיוס לצבא.
  • עדי יצחקוב, סטודנטית למדעי המחשב, ניהול צוות בחממה ופיתוח פרוייקטים. התחלתי את המסלול באליסקוד בשנה השנייה שלי בתואר מדעי המחשב דרך HIT ברגע ששמעתי על התוכנית הזאת אמרתי, איך אצלי בעיר אין את המסלול הזה?! המסלול הכי מטורף שנערה/ילדה יכולה להיחשף למדעי המחשב בגיל צעיר כל כך. התמיכה, הלמידה, ההסבר והנתינה שניתנים בגיל הזה בשביל להיחשף לתחום.

חשיבותה של התוכנית היא שהיא מלמדת את הבנות שניתן לפתור בעיות מהחיים בעזרת תכנות, הן עושות את זה כמשחק והן נוכחות לדעת שהן מסוגלות לעשות את זה", אומרת אורנה קופלוביץ. הילדות מטמיעות את המסר "את יכולה לעשות את זה"."אני מאמינה בתהליך, הוא אומנם ארוך טווח ומצריך התמדה וסבלנות", מסכמת עו"ד קופלוביץ "יש כאן שני מימדים, הראשון הוא התוצאות המספריות, שאנחנו מקווים שיראו בפועל בתוך כעשור, והשני, קורה כבר עכשיו מול עיננו, ומתייחס לתחושת מסוגלות, להבנה בחשיבות של למידת מדעי המחשב, בכלים והמיומנויות שהמדריכות רוכשות למנהיגות ועמידה מול קהל, בתחושת השליחות שממנה הן פועלות ועוד. יצרנו שותפות נפלאה עם עמותת אליס קוד, שכל שלב במערכת יוצא ממנה נשכר כבר עתה ויש לך ערך מוסף רב לכל המשתתפות".