תלמידי בית ספר שלהבות
הקורונה הציבה אתגר חדש בפני מובילי הקורס אשר התבצע עד כה באמצעות מפגשים תקופתיים של סטודנטים וילדי בתי ספר יסודיים ,אשר יחד יצרו תוצרים בסדנאות משותפות שהתקיימו בבתי הספר עצמם. הסטודנטים קיבלו במכון הכשרה בנושאים הקשורים באיכות הסביבה, מורכבות החברה הישראלית והנגשת ידע מותאם בשיטות אפקטיביות להוראה. בעזרת עזרים מגוונים וסדנא חוויתית ביצעו יחד עם הילדים ניסויים שונים הקשורים לנושאי קיימות, מיחזור, אנרגיה חלופית ועוד. אירוע שיא של כל קורס היה טקס הסיום שבו התכנסו התלמידים והסטודנטים במכון לקבלת תעודות "שגריר/ה ירוק/ה".
הקורונה אילצה את יוזמי הקורס ד"ר חן פרימן מרצה בפקולטה להנדסה ואת יפעה בנר מדקאנט הסטודנטים לעשות חשיבה מחודשת ולמצוא דרך שבה ניתן יהיה לעביר את הקורס גם מרחוק. הפיתרון היה משלוח קיטים שהוכנו מראש על ידי הטודנטים, לילדי בתי הספר וקיום הניסויים בזמן אמיתי אך מרחוק באמצעות הזום.
ד"ר חן פרימן הוגה הרעיון ומוביל הקורס: "למדנו ממשובים ששלחנו שנוצרה מחוייבות אצל הילדים דווקא בזמנים המאתגרים הללו וכי לימוד נושאי איכות הסביבה בצורה חוויתית יכול להיות תמריץ ללימודים.
לימוד חוויתי יכול להתרחש בכמה מתודולודגיות כמו לימוד סביב פרויקטים או לימוד מתוך משחק, סימולציה ועוד. מחקרים מראים כי הלימוד האפקטיבי ביותר הוא לימוד אקטיבי, ממוקד מטרה ורלוונטי לתלמיד וכי תלמידים משקיעים אנרגיה וזמן בפרויקטים בעלי משמעות עבורם.
המסקנה אליה הגיעו מארגני הקורס היא כי על אף הלימוד מרחוק והאתגר שנלווה אליו קורס "שגרירים ירוקים בקהילה" לימד גם את הסטודנטים כיצד להפוך את נושא איכות הסביבה שלמדו, לפעילות חוויתית לתלמידים הצעירים. הפעילויות הללו יצרו תהליך משמעותי לתלמידים שכן הם יכלו לקחת חלק פעיל בשיעורי הזום ולא להסתפק בהאזנה פסיבית בלבד.
על פי מבדקי הבנת החומר שנעשו עם התלמידים באשר לחומר שלמדו מתברר כי בתום הקורס הם הראו הבנה גדולה יותר לחומר וענו לשאלות המבדק שנשלח אליהם, תוך שהם מראים ידע נרחב יותר.

מבחינתי זו הייתה אמנם חוויה מאתגרת, אבל מעניינת ומתגמלת הרבה יותר מאשר ציפיתי".
פורסם: 19/01/2022