שיחות קמפוס

כשנפגשתי עם התחום הטכנולוגי - ידעתי שזה זה!

"מאז היותי ילדה תמיד שאפתי ללמוד ולהתקדם בחיים בזכות ההשכלה", אומרת אלכסנדרה ריבקין, המתגוררת באשקלון. "את לימודיי לתואר הראשון התחלתי בגיל 17, אחרי שאת התיכון זכיתי לסיים מוקדם יחסית מאחר והקפיצו אותי כיתה", מוסיפה ריבקין, "כבר בגיל 19 התקדמתי לתפקיד ניהולי בתחום הרכש בחברה בה אני עובדת כיום. במכון לא מודעים לגילי, מאחר ואני לא מייחסת חשיבות מיוחדת למעמד שלי, למרות שאנשים מקבלים את זה בפליאה".

ריבקין, המחזיקה בתואר ראשון בלוגיסטיקה וכלכלה מאוניברסיטת בר אילן, הגיעה ללימודי התואר השני ב-H.I.T מכון טכנולוגי חולון ממש במקרה. "שמעתי על התואר מחברה שהתעניינה בלימודים. אחרי שסיימתי את התואר הראשון, רציתי 'לטעום' את השוק, להתנסות בתעשייה, ועל סמך הניסיון בעצם להחליט על כיוון המשך הלימודים. ברגע שחברתי הציגה בפניי את התואר, הבנתי שמדובר בלימודים פרקטיים אשר הולמים באופן אידיאלי את התחום בו אני עוסקת. עברתי על מבחר הקורסים והסילבוסים והגעתי למסקנה שהתואר יכול לספק לי כלים ולתרום לי מאוד בתעשייה".

בסופו של דבר אותה חברה לא התקבלה ללימודים במכון. ריבקין עצמה התקבלה: "הייתי צריכה לעבור השלמות לא קלות, מאחר ואיני מגיעה מתחום ההנדסה. ולאחר סמסטר של השלמות, אני לומדת לפי התכנית הרגילה".

למה בחרת דווקא בתואר שני בניהול טכנולוגיה?

"הסיבה העיקרית היא האטרקטיביות של התואר, בעצם היותו תואר המשלב ניהול עם ידע טכנולוגי. אני עובדת בתחום האלקטרוניקה בחברת 'ווקטריה', הממוקמת באשקלון, כמנהלת לוגיסטיקה ואבטחת איכות, ועוסקת בניהול פרויקטי פיתוח בתחום ה-RF. התואר מאוד ממקד, נותן לי כלים, מרחיב אופקים ומשפר את יכולת הראייה המערכתית בתחום העבודה שלי. קורס הנדסת מערכות, למשל, נותן כלים ושיטות לניהול והנדסת פרויקטים מערכתיים. בעזרת הקורס הזה אני רואה את עצמי מגיעה לאותה רמה של הבנה מערכתית עם יכולת ניהולית כמו המהנדסים, למרות שאני עצמי לא מגיעה מרקע טכני. כשאנשים כמוני, שאינם מהנדסים, מגיעים לרמות ניהול, לרוב נתקלים בקשיים בהתמודדות עם צוותים המורכבים ממהנדסים, מאחר ואינם מדברים בשפה אחידה. אני מקווה שלאחר סיום התואר אהיה שלמה עם עצמי ועם הכלים שבידיי בשביל להתמודד עם קשיים אלו.

"לפני שנחשפתי לתעשייה, הייתי בטוחה שאתמקד בתחום הכלכלה. במהלך התואר הראשון עסקתי כיועצת מימון בחברת ISL, אשר נותנת הלוואות לסטודנטים. לקראת סוף הלימודים, כשהתחלתי לעבוד בווקטריה ונחשפתי להתמודדות עם התחום הטכנולוגי ולעבודה המאתגרת, מיד ידעתי שזה זה, זה הכיוון בשבילי".

למי היית ממליצה להירשם לתואר שני בניהול טכנולוגיה?

"התואר משלב מספר תחומים בתעשייה, שוקי הון, הנדסה, תעשייה וניהול. כך שרבים יכולים למצוא בו עניין. למשל, מהנדסים שרוצים להתקדם לכיוון ניהולי. כמעט כל אחד ימצא במהלך התואר קורסים שיכולים מאוד לתרום לו".

ספרי קצת על הלימודים עצמם.

"צוות המרצים הוא משכמו ומעלה. המרצים מגיעים מהאקדמיה או מהתעשייה עצמה. מרצים כמו מר אהרון רטנר, ד"ר אבי מסיקה, מר משה גוטסמן ואחרים, מגיעים מהתעשייה ולכן יש להם רקע עשיר. הם נותנים כלים פרקטיים ודוגמאות מהעולם האמיתי, מקרים שקרו בפועל. 

כמעט בכל קורס אנו נדרשים להגיש עבודות ולהציג מצגות. חלקן מחייבות בחינה ועיון בחומר מעבר לחומר הנלמד, שנועד להעשיר את ידע הסטודנטים. מטלות אחרות מצריכות ניתוח של החומר התיאורטי ויישומו באופן פרקטי. למשל, בקורס ניהול שרשרת אספקה, כל זוג סטודנטים נפגש עם מנהל שרשרת אספקה או הפצה בחברה כלשהי, מקיימים ראיון לקבלת מידע על שרשרת האספקה של החברה ומנתחים את התהליכים. הניתוח הוא ביחס לחומר התיאורטי שלמדנו. את מסקנות הניתוח אנו מגישים כהצעת ייעול לחברה.

"ניתן לראות שלתעשייה יש רצון לשתף פעולה עם הסטודנטים. יש מודעות ליכולות ולכלים שיש לסטודנטים, בפרט לתואר שני, ודרכם מגיעות הצעות לשיפור שיכולות להיות מיושמות בפועל".

מה התכניות לעתיד? 

"להתקדם מבחינת קריירה, להגיע לניהול בכיר יותר בתעשייה הטכנולוגית. יש היום יותר שוויון הזדמנויות לנשים מבעבר. יחסי הכוחות בין גברים לנשים בתעשייה מתקרבים והפערים מצטמצמים. אני מתעניינת בפיתוח, ביכולת של המוח האנושי להמציא המצאות טכנולוגיות שונות ולהביא להתקדמות. בשבילי, התמודדות עם אתגרים זה סוג של הגשמה עצמית".