שיחות קמפוס

"אני שואף לתפקידי ניהול בכירים ומאמין שהתואר יקדם אותי לשם"

מוחמד כרוואן היה רק בן 25, כאשר גבר על מועמדים רבים אחרים, שהתמודדו מולו במכרז, והתמנה לתפקיד חשוב במינהל החינוך של עיריית תל-אביב-יפו - להיות המנהל האדמיניסטרטיבי של תיכון עירוני י"ב ביפו, המתנהל בשיטת הניהול העצמי. במסגרת תפקידו הוא מנהל את בית הספר מבחינה כלכלית, אחראי על כל מה שקשור לכסף ולתקציב בית הספר. "עניין של כמיליון וחצי שקלים מדי שנה על תפעול שוטף ופרויקטים", הוא מספר. נוסף על כך, הוא זה שמדווח על שעות עבודתם של מורי בית הספר, לצורך קבלת המשכורת, "וכאן מדובר בניהול של כשלושה וחצי מיליון שקלים נוספים", הוא מוסיף.

כרוואן , נשוי למורה לאנגלית ותושב יפו, למד לתואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול, עם התמחות בתוכנה ובניהול, במכללת אפקה בתל-אביב. כאשר החליט ללמוד לתואר שני, הוא בחר במסלול ניהול טכנולוגיה ב-H.I.T. המכון הטכנולוגי חולון. "התלבטתי בין תואר שני במינהל חינוכי לבין תואר שני בניהול טכנולוגיה", הוא מודה, "אבל כאשר ראיתי את רשימת הקורסים של ניהול טכנולוגיה, היה לי ברור שאני מתחבר לזה הרבה יותר, כי תחומי העניין הניהוליים שלי הם הנדסה וכספים. הבחירה במכון הייתה קלה, משום שיש לו שם מצוין בשוק ומרצים בעלי שיעור קומה והישגים גם באקדמיה וגם בשטח". 
 
טעם את "מקדונלדס" 
רגע לפני שמוחמד כרוואן החליט לחבוש שוב את ספסלי בית הספר, אך הפעם כמנהל, הוא עשה קריירה מרשימה, ויש שיגידו גם טעימה, ב"מקדונלדס". במשך כארבע שנים ניהל סניף של "מקדונלדס" בקניון "אבנת" בפתח-תקווה, והיה גם שותף להקמת הסניף בקניון גבעתיים. הוא היה מועמד להתקדם ולתפקיד של אחראי תפעול של עשרה סניפים, "אבל אז הבנתי שאלה לא החיים שאני רוצה לחיות", הוא אומר, "כי לנהל סניף של 'מקדונלדס' זה עבודה של 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. אם אתה מנהל סניף, מבחינת האחריות אתה מתפקד למעשה כבעל העסק: אין דבר כזה ללכת הביתה בשקט בלי לדאוג, כי מנהל הסניף אחראי על הכול: עובדים, תחזוקה, מלאי, מכירות. הוא חייב להיות כל הזמן עם היד על הדופק".

העבודה האינטנסיבית ב"מקדונלדס" עוזרת לך בעבודתך הנוכחית בעולם החינוך?
"שתי המשרות הניהוליות האלה שונות בתכלית. ב'מקדונלדס' מדובר בניהול בשוק הפרטי, שם אני יכול, למשל, לבחור ספק שנראה לי מבלי שיעבור מכרז, בעוד שבניהול הציבורי אני מחויב למכרז, לקבלת שלוש הצעות מחיר לפחות ועוד. כרגע אני מעדיף את הניהול במגזר הציבורי. אני מקווה להתקדם בסולם הניהול במגזר הציבורי, תוך קריצת עין לשוק הפרטי, שם ארצה לעסוק בניהול פרויקטים ובניהול כספי".

האם אתה מיישם בעבודתך ידע שרכשת בלימודים?
"לימודי התואר הראשון בהנדסת תעשייה וניהול עוזרים לי מאוד בעבודתי, ואני משתמש בידע שרכשתי בניהול הדוחות הכספיים, בניהול תקציב וכד'. כעת אני מקווה שהידע שארכוש במהלך לימודי התואר השני שלי בניהול טכנולוגיה יקדמו אותי צעד נוסף בדרך אל תפקידי הניהול הבכירים, שאליהם אני שואף. בינתיים, בלימודי התואר השני אני מוצא עניין וגם הנאה".