חדשות ואירועים

טיפים להצלחה בשוק ההייטק הישראלי

 

פרופ' יוסף בן עזרא, דקאן הפקולטה להנדסת חשמל ואלקטרוניקה מציג שישה טיפים איך לעשות זאת בדרך הנכונה ביותר.

 

פרופ' יוסף בן עזרא | צילום: סיון פרג'

 

מדי שנה יוצאים לשוק העבודה אלפי בוגרים טריים של המוסדות להשכלה גבוהה ורובם מצטרפים לשוק ההיי-טק הישראלי המבעבע.

ניתן כבר לומר בודאות כי מגפת הקורונה האיצה תהליכים וחידדה תובנות שהחלו עוד הרבה לפני ההתפרצות שלה, ובעיקר את ההבנה שכיום אין עסק אשר יכול להתנהל ללא טכנולוגיות דיגיטליות - החל מתחום הרפואה ועד לקמעונאות, שירותים ותחום המסעדנות.

ההכרה הזו פתחה מגוון של אופציות תעסוקה חדשות בענף ההייטק הישראלי.

 

כיצד ניתן להשתלב בתחום ההייטק וגם לשגשג בו?

 

להיות אופטימיים - אבל לא שאננים

״יש הרבה פוטנציאל כי שוק העבודה צמא״, הוא מסביר, ״השוק גדל מהר מאוד בזמן קצר. ההבנה ששירותים דיגיטליים הם חשובים הייתה גם לפני כן, אבל ארגונים לעתים מתכננים לטווח קצר בגלל שהם נמדדים לפי רווחים מידיים ונמנעים מהשקעות גדולות לטווח הארוך. לפעמים יש קטליזטור שמאיץ וגורם לקבל החלטות וזה מה שקרה בעקבות הקורונה, ברמה העולמית וגם הארצית. חברות הבינו שטכנולוגיה היא סוד להצלחה, לביטחון כלכלי וגם לביטחון אזרחי. עכשיו חברות פותחות עוד ועוד מפעלים ועוד ועוד משרות, וצריך לאייש את כל המשרות האלה בזמן קצר ובכל הדרגות - אם יש יותר עובדים צריכים גם יותר מנהלים ויותר מנהלי מחקר ופיתוח ומשרות בכירות נוספות, כך שזה גם זמן טוב ללמוד תארים מתקדמים״.

יחד עם זאת פרופ' בן עזרא מזכיר שריבוי משרות אינו מעיד על כך שכולם מתקבלים לעבודה. ״כשם שספורטאי לא מגיע רק לתחרויות וצריך להתאמן ביומיום, כך גם בכל מקצוע אחר״, הוא אומר. ״בשביל להיקלט בשוק ולהצליח, צריך קודם כל להגדיר לעצמך מה את/ה רוצים ואז להוכיח שיש לכם מה להציע כדי להשתלם למעסיק. זו התאמה דו צדדית. יכול להיות אדם מבריק אולם שאינו מתאים לתפקיד. הגדרת מטרות ויעדים, אם כך, והבנה של המקצועות השונים בתחום ואילו מהם מתאימים לכל אינדיבידואל - הם הצעד הראשון".

 

תתחילו לחשוב על הקריירה

כבר אמרנו שחשוב להגדיר מהם התפקידים אליהם אתם מכוונים ואת השאיפות שלכם בקריירה. עתה הזמן לעשות תחקיר מעמיק על החברות שאתם מגישים אליהן מועמדות, ולהתאים עבורן גם את קורות החיים: ״אל תכתבו קורות חיים אוניברסליים״, הוא מפציר, ״בעמוד וחצי אנחנו צריכים להיות מספיק מעניינים כדי שיקראו לנו לראיון, אז צריך להבין מה הארגון, מה התפקיד ולחדד את מה שצריך בקורות החיים בהתאם".

אם זומנתם לראיון, למדו כל מה שאתם יכולים על החברה. באילו טכנולוגיות היא עוסקת, מה המוצרים שלה, מי המתחרים שלה, מה מצבה הכלכלי מהן השאיפות העתידיות שלה. יש המון מקורות מהם תוכלו לשאוב את המידע - האתר הרשמי, רשתות כמו לינקדין ועוד. צריך לבצע עבודת חקר מעמיקה ולפיה לנסח את קורות החיים לתפקיד או לחברה הספציפית, וגם להתכונן בעקבות התחקיר לראיון. זה יגדיל את הסיכויים שלכם״.

 

אל תפסיקו להתפתח

התקבלתם לעבודה? מעולה, אבל זה לא הזמן לשקוט על השמרים. ״היום מציעים משכורות נאות ותנאים טובים אפילו לבעלי תואר ראשון ללא ניסיון, ואם הארגון נותן לכם הרבה - הוא מצפה לקבל הרבה. צריך להבין שאתם לוקחים על עצמכם אחריות״, אומר פרופ׳ בן עזרא. ״אין דבר כזה תפקידים לא חשובים, כולם חשובים בארגון. אחרי שהתקבלתם אתם צריכים להפגין תשוקה למקצוע, יכולות עבודה עצמאית ועבודה בצוות, מחויבות ללוחות זמנים ומעל הכול - מחויבות ללמוד ולהתפתח".

"אתם לא יודעים משהו? תשאלו ותחקרו. העבודה יכולה להיות אינטנסיבית ומרובת משימות, אבל אסור שזה יבוא על חשבון התפתחות תמידית. חייבים למצוא זמן ללמוד על מגמות חדשות, על התפתחויות טכנולוגיות ועל פריצות דרך בתחום. גם אם אתם לא מתכננים להישאר בארגון עשרות שנים, כדאי שתשאירו חותם בזמן שאתם שם״.

 

תכננו את הקריירה הלאה

לא משנה באיזה שלב אתם בקריירה שלכם בהייטק, פרופ׳ בן עזרא ממליץ לתכנן קדימה לטווח הקצר והארוך. ״מפת דרכים היא חובה לניהול הקריירה״, הוא אומר, ״לכל אחד יש דרך אינדיבידואלית וקצב משלו, אבל תמיד צריך לשאול את עצמכם איפה אתם רוצים להיות בעוד שנה, בעוד שנתיים ובעוד חמש שנים. אי אפשר לנהל קריירה בלי תכנון, ובתוך התכנון הזה צריך לשלב גם את הדרכים להתקדם ולהתפתח, כדי שלא להישאר לא רלוונטיים״.

 

אל תוותרו על תואר מתקדם

אחת הדרכים ללמוד, להתפתח ולהישאר רלוונטיים היא השכלה פורמלית וגם בלתי פורמלית. בעוד פרופ׳ בן עזרא מדגיש את החשיבות של הלמידה וההתפתחות כעשייה יומיומית ותמידית במהלך הקריירה בהיי-טק, בעיניו אין תחליף להשכלה פורמלית בתארים מתקדמים. "שום דבר אינו תחליף לתוכנית לימודים שהשקיעו בה מחשבה והיא נבנתה בהתאם למגמות ולהתפתחויות בעולם. כל אדם ששאיפתו להתפתח במקצוע צריך גם לשאוף ללמוד יותר, וככל שתתפתחו כך גם תראו יותר אפשרויות קריירה״.

 

איך בוחרים מה ללמוד לתואר מתקדם?

״יש אנשים שנקלטים בארגונים ומוצאים את עצמם נהנים יותר מניהול עובדים, ניהול פרויקט או ניהול מוצר, ואז הגיוני ללכת לתואר מתקדם בתעשייה וניהול או מנהל עסקים״, משיב פרופ' בן עזרא, ״אבל אם אתם נהנים מפיתוח ומחקר של טכנולוגיות חדשות - בחרו בתארים טכנולוגיים״. בחרו בתארים המציעים גמישות עבור הסטודנטים, כך שאפשר לשלב אותם עם משרה מלאה, לפתח את הקריירה ובו זמנית לרכוש מיומנויות כדי שתוכלו לייעל את הארגון בו אתם עובדים, להעלות את ערככם בשוק העבודה או לצאת לקריירה חדשה וממוקדת יותר.

 

 

פורסם: 20/07/2021