ראש המעבדה: פרופ' לב רפופורט
טריבולוגיה, או שחיקה מכנית, הינה תחום מחקר חשוב ביותר בתעשייה העולמית, העוסק בשאלה: כיצד ניתן להקטין חיכוך ובלאי במכונות תעשייתיות, בכלי רכב, במטוסים, או בכל מכונה אחרת? תופעת השחיקה נגרמת על ידי מגוון גורמים סביבתיים – כמו חוזק חומרים, טמפרטורה, עומס, מהירות החלקה, תכונות של זוג החומרים המתחככים זה בזה (כמו במשפחה…), ועוד. בעקבות החיכוך והבלאי יש צורך להחליף חלקים מכאניים, גלגלים, וגם זוגות נעליים, דבר הכרוך לא פעם בהשבתה ובעלויות ניכרות.
המעבדה לטריבולוגיה מצוידת במגוון רחב של מתקנים לבדיקת חיכוך ובלאי של חומרים בתנאים שונים: טמפרטורות, מהירויות, ואקום, ועוד. מכשירים מתקדמים נוספים משמשים לאנליזה של תכונות כימיות ופיזיקליות של החומרים ושל פני השטח התחככים – לפני ואחרי החיכוך והבלאי.
החוקרים במעבדה עוסקים במחקר ניסויי ותיאורטי, בשתי זירות עיקריות:
במהלך השנים זכו החוקרים במעבדה לטריבולוגיה במענקים בינלאומיים רבים, פעלו בשיתוף עם מוסדות מחקר בגרמניה ובארצות הברית, ורשמו מספר רב של פטנטים על פיתוחים מקוריים. בין היתר נרשמו פטנטים על מגוון פתרונות מבוססי ננו-חלקיקים בשיתוף עם המעבדה לסינתזה וחקר ננו-חומרים במכון טכנולוגי חולון, ואף הוקמה חברה על בסיס הידע שנצבר במעבדות.
להלן רשימה (חלקית) של מחקרים ופיתוחים חדשניים במעבדה לטריבולוגיה במכון טכנולוגי חולון:
פיתוח ראשון מסוגו בעולם! הפחתה משמעותית של חיכוך ובלאי במכונות תעשייתיות באמצעות ננו-כדוריות של החומר MoS2 (מוליבדן דיסולפיד) המשולבות בגרפיט או בשמני סיכוך. המחקר פורץ הדרך בוצע בשיתוף עם המעבדה לסינתזה וחקר ננו-חומרים במכון.
לתעשייה הצבאית – הקטנת מקדם החיכוך במערכות נשק.
לתעשייה האווירית – בדיקת מקדמי החיכוך של פולימרים במטרה להקטין את החיכוך היבש למינימום (0.1~ ).
מנועים זעירים למיקרוסקופים – עם רגישות גבוהה מאוד, ותנועה בממדים של מיקרונים.