מדריך לשילוב כלי בינה מלאכותית בהוראה פעילה באקדמיה

מדריך זה מציג מגוון פרקטיקות פדגוגיות לשילוב כלי בינה מלאכותית בהוראה אקדמית. הפרקטיקות מותאמות לצרכים השונים של הסגל האקדמי ומיועדות לקדם למידה משמעותית, מעורבות סטודנטים, חשיבה ביקורתית ומיומנויות רלוונטיות בשילוב בינה מלאכותית.

דיסקליימר: מגבלות ואתגרים בשילוב כלי בינה מלאכותית יוצרת בהוראה

שילובם של כלי בינה מלאכותית יוצרת (כמו ChatGPT וכלים דומים) בהוראה, כרוך במגבלות וסוגיות אתיות ומעשיות שחשוב להיות מודעים להן. כלים אלו עשויים לשקף ולהעצים הטיות קיימות במידע שעליו אומנו ולהשפיע, לפיכך, על ייצוג מגדרי, תרבותי או פוליטי. נוסף על כך, השימוש בכלים אלה מעלה שאלות משמעותיות בנוגע לפרטיות ואבטחת מידע, במיוחד כאשר מוזנים לתוכם נתונים אישיים או תכנים רגישים. חשוב לשים לב גם לנגישות הכלים – לא לכל סטודנטית וסטודנט יש גישה כלכלית או טכנולוגית שווה לכלים אלו, ויש לקחת בחשבון את הפערים האפשריים ביצירת סביבת למידה שוויונית.

פרקטיקות מומלצות לשילוב כלי בינה מלאכותית בכיתה

מהי הפרקטיקה?
הצגת שיחה חיה עם כלי בינה מלאכותית בזמן השיעור, תוך שיתוף הסטודנטים בניסוח השאלות וניתוח ביקורתי של התשובות המתקבלות.

מתי להשתמש?

  • כהקדמה לדיון על נושא חדש או מורכב
  • במטרה להציג גישות מרובות לסוגיה מסוימת
  • בשיעורים העוסקים בניתוח טקסטים, כתיבת קוד או פתרון בעיות מתמטיות/סטטיסטיות

יתרונות פדגוגיים:

  • פיתוח חשיבה ביקורתית אצל הסטודנטים באמצעות ניתוח תשובות בזמן אמת
  • הדגמת טכניקות לניסוח שאלות אפקטיביות
  • יצירת סביבת למידה אינטראקטיבית ומעוררת עניין
  • הזדמנות להדגים כיצד לזהות מידע שגוי או מוטה בתשובות הבינה המלאכותית
  • חשיפת הסטודנטים לכלי טכנולוגי שיכול לסייע בלמידה עצמאית

הכנה נדרשת:

  • גישה לכלי בינה מלאכותית כגון ChatGPT אוClaude  על מסך נגיש לכל הכיתה
  • הכנת שאלות מנחות מראש כדי להבטיח דיון פורה
  • שקילת אפשרות להכין "פרומפטים" (הנחיות) מתקדמים, שידגימו שימוש מיטבי במודלי שפה

דוגמה ליישום:
בקורס על תאוריות כלכליות, המרצה מציגה לצ'אט את השאלה: "הסבר את התאוריה הקיינסיאנית והביקורת עליה". לאחר קבלת התשובה, הסטודנטים מתבקשים לזהות נקודות מפתח, לבקר היבטים בתשובה ולהציע שאלות המשך. המרצה מדגימה כיצד ניסוח שונה של השאלה (למשל: "השווה בין התאוריה הקיינסיאנית לתאוריות ניאו־ליברליות") מוביל לתשובות עשירות יותר.

ואריאציות:
אפשר לתת לסטודנטים לנהל בעצמם את השיח עם הצ'אט, ביחידים, זוגות או קבוצות, ולחפש הטיות או שגיאות בתשובה.

מהי הפרקטיקה?
שימוש בכלי בינה מלאכותית ליצירת דימויים חזותיים או אחרים, המלווים עבודות אקדמיות, מצגות או פרויקטים.

מתי להשתמש?

  • בעיצוב מצגות בכל תחום דעת
  • בתרגילים לפיתוח חשיבה יצירתית
  • כאמצעי פרשנות לטקסטים אקדמיים
  • במשימות הערכה חלופית
  • בפקולטות יצירתיות כמו עיצוב ותקשורת חזותית

יתרונות פדגוגיים:

  • פיתוח אוריינות חזותית
  • העשרת למידה באמצעות ייצוגים ויזואליים
  • עידוד חשיבה מטאפורית ויצירתית
  • הנגשת מושגים מופשטים באמצעות דימויים קונקרטיים
  • למידה של שימוש בכלי text-to-image עכשוויים

הכנה נדרשת:

  • גישה לכלי יצירת דימויים כמו DALL-E, Midjourney או  Stable Diffusion
  • שיקול אתי לגבי סוגי התכנים שמתאימים ליצירה

דוגמה ליישום:
בקורס אדריכלות ותכנון עירוני, סטודנטים מתבקשים ליצור דימויים המייצגים קונספטים מרכזיים בפרויקט התכנון שלהם. הם מנסחים בקשות לבינה מלאכותית כדי ליצור דימויים הממחישים מושגים כמו "קיימות אורבנית" או "אינטגרציה בין מרחב פרטי לציבורי". בהמשך מתקיים דיון על האופן שבו הדימויים תורמים לתהליך התכנון והתקשורת החזותית של הרעיון האדריכלי.

מהי הפרקטיקה?
שימוש בכלי בינה מלאכותית ייעודיים ליצירת מפות חשיבה, אינפוגרפיקות ותרשימים המארגנים מידע באופן חזותי.

מתי להשתמש?

  • בהצגת מושגים מורכבים והקשרים ביניהם
  • בהנגשת נתונים כמותיים ומחקרים
  • ככלי עזר לסטודנטים בארגון חומר לקראת בחינות

יתרונות פדגוגיים:

  • שיפור הבנה של יחסים וקשרים בין מושגים
  • יצירת תמונה כוללת של נושאי הקורס
  • תמיכה בלומדים ויזואליים
  • הפיכת מידע מורכב לנגיש ופשוט להבנה

הכנה נדרשת:

  • גישה לכלים כמו Napkin AI, MindMeister AI או Monica AI (מרביתם מאפשרים שימוש בסיסי ללא עלות)
  • בחירת הנושאים המתאימים למיפוי חזותי
  • אופציונלי: הכנת דוגמאות להמחשה

דוגמה ליישום:
במסגרת קורס מבוא למערכות מידע, המרצה יוצרת אינפוגרפיקה המציגה את הארכיטקטורות השונות של מסדי נתונים ויחסי הגומלין ביניהן. הסטודנטים מקבלים משימה ליצור מפות חשיבה משלהם, המקשרות בין סוגי מסדי נתונים שנלמדו לבין תרחישי שימוש מתאימים בתעשייה, תוך שימוש בכלי בינה מלאכותית לארגון המידע והוויזואליזציה שלו.

מהי הפרקטיקה?
שימוש בבינה מלאכותית ליצירת סימולציות של שיחות עם דמויות רלוונטיות לחומר הנלמד – דמויות היסטוריות, מומחים בתחום, דמויות בדיוניות המייצגות עמדות תאורטיות או בעלי עניין בפרויקט מסוים.

מתי להשתמש?

  • בקורסים העוסקים בתולדות הדיסציפלינה
  • בהוראת עמדות תאורטיות מגוונות
  • ביצירת מקרי בוחן (סטאדי קייס) ללימוד יישומי

יתרונות פדגוגיים:

  • הפיכת תכנים תאורטיים למוחשיים ומעניינים
  • פיתוח מיומנויות שאילת שאלות
  • העמקת ההבנה של תאוריות דרך "מפגש" עם מפתחיהן
  • עידוד חשיבה ביקורתית בהערכת התשובות

הכנה נדרשת:

  • הצעות לדמויות רלוונטיות ללימוד הנושא
  • הכנת שאלות מנחות ראשוניות לסטודנטים

דוגמה ליישום:
בקורס על ארכיטקטורת מחשבים, סטודנטים מחולקים לקבוצות ו"מנהלים שיחה" עם ג'ון פון נוימן או אלן טיורינג (באמצעות כלי בינה מלאכותית). הם מכינים שאלות על התפתחות ארכיטקטורת המחשב, תאוריות חישוביות ויישומים עכשוויים, מנהלים את השיחה, מנתחים את התשובות ומציגים בכיתה את התובנות העיקריות. בסיום, מתקיים דיון על ההשפעה של רעיונות היסטוריים אלו על מערכות מחשוב מודרניות.

מהי הפרקטיקה?
שימוש בבינה מלאכותית ליצירת מקרי בוחן (Case Studies) מפורטים ומורכבים, המאפשרים לסטודנטים ליישם ידע תאורטי במצבים מציאותיים. הבינה המלאכותית מייצרת תרחישים עשירים ומפורטים בהתאם לתחום הנלמד, כולל נתונים, אילוצים, ודילמות הקרובים למציאות המקצועית. המרצה יכול/ה להשתמש בבינה המלאכותית כדי ליצור מקרי בוחן מראש או, לחלופין, לבקש מהסטודנטים ליצור בעצמם מקרי בוחן באמצעות בינה מלאכותית.

מתי להשתמש?

  • בקורסים יישומיים הדורשים הטמעת ידע תאורטי במצבים מעשיים
  • להמחשת דילמות ואתגרים בתחומים כמו הנדסה, עיצוב, מדעי המחשב ורפואה
  • כפעילות קבוצתית המעודדת שיתוף פעולה ופתרון בעיות

יתרונות פדגוגיים:

  • פיתוח חשיבה ביקורתית וכישורי פתרון בעיות
  • הכנה לסיטואציות מקצועיות אמיתיות
  • עידוד שיתוף פעולה ודיון בין סטודנטים

הכנה נדרשת:

  • הגדרת מאפייני מקרה הבוחן הרצוי (סוג הבעיה, מורכבות, אילוצים)
  • הכנת שאלות מנחות לניתוח מקרה הבוחן – אופציונלי

דוגמה ליישום:
בקורס הנדסת תוכנה, המרצה משתמשת בבינה מלאכותית ליצירת מקרה בוחן מורכב של חברת סטארט-אפ המפתחת מערכת לאבטחת מידע רפואי. מקרה הבוחן כולל תיאור מפורט של דרישות הלקוח, אילוצי תקציב וזמן, ארכיטקטורת מערכת קיימת ואתגרים טכניים ספציפיים. הסטודנטים מחולקים לצוותים ומתבקשים לנתח את הבעיה, לתכנן ארכיטקטורה, להציע אלגוריתמים מתאימים ולהתמודד עם סוגיות אבטחה והגנת פרטיות. הם מציגים את הפתרונות שלהם ולאחר מכן מקבלים מהבינה המלאכותית "עדכון למקרה הבוחן" – אירוע בלתי צפוי או שינוי בדרישות – שמחייב אותם להתאים את הפתרון שלהם במהירות.

טיפים ליישום אפקטיבי:

  • ודאו שמקרה הבוחן מאזן בין מורכבות ריאליסטית לבין היקף שניתן להתמודד איתו במסגרת הקורס
  • שלבו אלמנטים של אי־ודאות ו"הפתעות" בתרחיש כדי לדמות מצבים אמיתיים
  • דרשו מהסטודנטים לא רק להציע פתרון, אלא גם לנמק את החלטותיהם
  • שקלו לבנות מקרי בוחן מתפתחים לאורך הסמסטר, כך שכל שלב נבנה על השלב הקודם לו

מהי הפרקטיקה?
שימוש בבינה מלאכותית לצורך קבלת הסברים על מושגים ותאוריות ברמות שונות של מורכבות, מהסבר בסיסי ("תסביר לי כאילו אני תלמיד תיכון") ועד להסבר מתקדם ("תסביר לי כאילו אני פרופסורית מומחית").

מתי להשתמש?

  • להנגשת מושגים מורכבים לסטודנטים
  • להעמקה הדרגתית בחומר לימוד
  • לגישור על פערי ידע קודם בין סטודנטים

יתרונות פדגוגיים:

  • התאמה אישית של רמת ההסבר לצורכי הלומד
  • תמיכה בתהליך למידה הדרגתי ומתפתח
  • פיתוח מודעות מטא־קוגניטיבית לרמות שונות של הבנה

הכנה נדרשת:

  • זיהוי המושגים המורכבים בקורס שעשויים להצריך הסברים ברמות שונות
  • הכנת דוגמאות לפרומפטים מותאמים

דוגמה ליישום:
בקורס מבוא לתכנות, המרצה מדגימה כיצד לבקש מבינה מלאכותית להסביר את הקונספט של "תנאי" בשלוש רמות: "הסבר כאילו אני מתחיל/ה ללמוד תכנות", "הסבר כאילו אני סטודנט/ית לתואר שני במדעי המחשב", ו"הסבר כאילו אני מהנדס/ת תוכנה מנוסה". הסטודנטים משתמשים באסטרטגיה זו בלמידה עצמאית של מושגים מורכבים נוספים בתחום, ומתבקשים לזהות את ההבדלים המהותיים בין רמות ההסבר השונות והכלים המתמטיים והתכנותיים שנוספים בכל רמה.

מהי הפרקטיקה?
שימוש בכלי בינה מלאכותית ליצירת משחקי למידה המבוססים על תכני הקורס – חידונים, תחרויות, חדרי בריחה וירטואליים וסימולציות משחקיות.

מתי להשתמש?

  • לקראת תקופת מבחנים, כפעילות חזרה על החומר
  • בשיעורים שדורשים שינון ותרגול (כמו מושגים ותאריכים)
  • לגיוון שיטות ההערכה המסורתיות
  • כפעילות קבוצתית לחיזוק למידת עמיתים

יתרונות פדגוגיים:

  • הגברת מוטיבציה ומעורבות בלמידה
  • חיזוק זכירה של מידע דרך חוויה רגשית
  • עידוד שיתוף פעולה ותחרות בריאה
  • יצירת מרחב בטוח לטעויות ולמידה מהן

הכנה נדרשת:

  • גישה למודלי שפה כמו GPT ליצירת תכני המשחק
  • היכרות עם כלים טכנולוגיים משלימים ליצירת חווית המשחק המלאה, כמו Kahoot, Quizlet או websim, wordwall, Genially ואחרים

דוגמה ליישום:
בקורס מבני נתונים, המרצה נותנת לסטודנטים מטלה ליצור "חדר בריחה וירטואלי", שבו צריך לפתור חידות המבוססות על סוגים שונים של מבני נתונים (עצים, גרפים, ערמות וכו'). הבינה המלאכותית מסייעת ביצירת התסריט, החידות והרמזים, והסטודנטים עובדים בקבוצות קטנות כדי לבנות את החדר תוך יישום החומר הנלמד בקורס. בהמשך, כל קבוצה תנסה לפתור חדר בריחה שיצרה קבוצה אחרת ללא עזרת AI!

מהי הפרקטיקה?
יצירת פאנל מומחים וירטואלי באמצעות בינה מלאכותית, שבו "מומחים" מדיסציפלינות שונות מגיבים לסוגיה, דילמה או שאלה אקדמית.

מתי להשתמש?

  • בקורסים בין-תחומיים
  • בדיונים על סוגיות מורכבות הדורשות נקודות מבט מגוונות
  • בלימוד גישות מתודולוגיות שונות
  • בדיונים על דילמות אתיות ומקצועיות

יתרונות פדגוגיים:

  • חשיפה למגוון פרספקטיבות דיסציפלינריות
  • העמקת ההבנה של מורכבות בעיות אקדמיות ומעשיות
  • עידוד חשיבה רב־ממדית
  • הכנה לעבודה בצוותים רב־מקצועיים

הכנה נדרשת:

  • הגדרת הדמויות/מומחים ­­שה־AI יגלם (למשל: כלכלנית, סוציולוג, אקולוגית)
  • הכנת שאלות או דילמות מנחות לדיון
  • הכנת מסגרת לסטודנטים לניהול הפאנל ולביצוע רפלקציה

דוגמה ליישום:
בקורס על אבטחת סייבר, המרצה יוצרת פאנל וירטואלי שכולל "מומחה אבטחת מידע", "מהנדס תוכנה", "מומחה פרטיות ואתיקה", ו"מנהל IT ארגוני". הפאנל מתבקש להגיב לשאלה: "כיצד יש להתמודד עם איומי סייבר מתקדמים בארגונים". הסטודנטים מנהלים את הדיון, שואלים שאלות המשך על אסטרטגיות אבטחה שונות ומבצעים רפלקציה על ההבדלים בין הגישות הטכנולוגיות, הארגוניות והאתיות. בהמשך, הם מתבקשים לסנתז את הגישות לכדי אסטרטגיית אבטחה מקיפה ומאוזנת עבור ארגון היפותטי.

מהי הפרקטיקה?
שימוש בכלי בינה מלאכותית לתמיכה, שיפור והעשרה של תהליכי הערכת עמיתים, כאשר ה־AI משמש כשכבת הדרכה, תיווך וניתוח נוספת.

מתי להשתמש?

  • בקורסים המשלבים עבודות כתיבה או פרויקטים
  • בכיתות גדולות שבהן יש צורך לייעל תהליכי הערכת עמיתים

יתרונות פדגוגיים:

  • שיפור מיומנויות מתן וקבלת משוב
  • פיתוח חשיבה ביקורתית והערכה
  • הגברת אובייקטיביות בהערכה

הכנה נדרשת:

  • יצירת מחוון מפורט
  • הכנת הנחיות לשימוש בבינה מלאכותית בתהליך ההערכה
  • שיקול באיזה שלב של תהליך ההערכה לשלב את הבינה המלאכותית

מודלים ליישום:

  1. הנחיית AI לפני הערכה: הבינה תנתח את העבודה בהתאם למחוון ותציע שאלות מנחות ונקודות להתייחסות
  2. שיפור המשוב באמצעות  AI: הסטודנטים כותבים משוב ראשוני ומעבירים אותו דרך AI לשיפור

דוגמה ליישום:
בקורס פרויקט הנדסי בתכנון מערכות תוכנה, המרצה מיישמת תהליך הערכת עמיתים מובנה בשלבים:

  1. סטודנטים מגישים את מסמך האפיון והארכיטקטורה הראשוני של הפרויקט שלהם.
  2. AI מנתח כל עבודה ומכין שאלות מנחות ספציפיות הנוגעות לסוגיות כמו יעילות, סקלביליות, אבטחה ותחזוקתיות.
  3. סטודנטים קוראים את עבודת העמית עם השאלות המנחות וכותבים משוב ראשוני.
  4. הם מעבירים את המשוב דרך AI לשיפור הניסוח, לאיזון בין פידבק חיובי ושלילי ולהבטחת כיסוי של כל היבטי הפרויקט.
  5. מקבל המשוב מגיב לנקודות שהועלו ומיישם שינויים בתכנון המערכת.

מהי הפרקטיקה?
שימוש בכלי בינה מלאכותית כמורה פרטי או חונך, המותאם לצרכים האישיים של הסטודנט ומסייע בהבנה, תרגול והעמקה בחומר הלימוד.

מתי להשתמש?

  • כתמיכה ללמידה עצמאית מחוץ לשיעור
  • בקורסים עם פערי ידע משמעותיים בין הסטודנטים
  • בתקופת הכנה למבחנים
  • כשיש צורך בתרגול אינטנסיבי של מיומנויות ספציפיות

יתרונות פדגוגיים:

  • התאמה אישית של קצב וסגנון הלמידה
  • מענה מיידי לשאלות בכל שעה
  • הזדמנות לתרגול רב ומשוב מתמשך
  • יצירת סביבת למידה בטוחה ללא שיפוטיות
  • פיתוח מיומנויות למידה עצמאית

הכנה נדרשת:

  • הנחיות לשימוש בפלטפורמות כמו  Notebook LM
  • פיתוח "פרומפטים" מותאמים לתפקיד המורה הפרטי
  • הכנת חומרי לימוד שניתן להעלות לכלי בינה מלאכותית

דוגמה ליישום:
במסגרת קורס סטטיסטיקה, המרצה מספקת לסטודנטים הנחיות לשימוש ב־AI כמורה פרטי לתרגול. ההנחיות כוללות פרומפט מובנה: "התנהג כמורה פרטי מומחה בסטטיסטיקה. עזור לי להבין את הנושאים הבאים: [רשימת נושאים]. הצג לי חמש אפשרויות: (1) שאל שאלה ספציפית, (2) קבל הסבר מסודר, (3) בקש סיכום, (4) בקש תומכי זיכרון, (5) קבל שאלות לתרגול עם הכוונה." הסטודנטים משתמשים בכלי לאורך הסמסטר ולקראת אירועי הערכה.

וריאציות:

  1. מחברת לימוד חכמה – שימוש בפלטפורמות כמו Notebook LM ליצירת מחברת דיגיטלית אינטראקטיבית שמסכמת, מארגנת ומתרגלת את החומר הנלמד.
  2. בוט ייעודי – יצירת צ'אטבוט המותאם ספציפית לקורס ולתכניו, שיכול לענות על שאלות ספציפיות או לנהל שיחות בנושאים מוגדרים ובהתבסס על מקורות מידע מוגדרים.

מהי הפרקטיקה?
שימוש בכלי בינה מלאכותית לניתוח מובנה ומעמיק של מאמרים אקדמיים, תוך הפעלת חשיבה ביקורתית ופיתוח מיומנויות קריאה אקדמית. הבינה המלאכותית משמשת כשותף דיאלוגי שמסייע בהבנת מבנה המאמר, זיהוי טיעונים מרכזיים, ניתוח ביקורתי והבנת ההקשר הרחב יותר של המחקר.

מתי להשתמש?

  • בקורסים הדורשים קריאת מאמרים מחקריים
  • בהכנת סטודנטים לכתיבת עבודות סמינריוניות
  • בקורסי מתודולוגיה מחקרית
  • לעזרה בפיענוח מאמרים מורכבים או בשפה מקצועית מאתגרת
  • בהוראת חשיבה ביקורתית וניתוח טקסטים אקדמיים

יתרונות פדגוגיים:

  • פיתוח יכולת קריאה ביקורתית של טקסטים אקדמיים
  • העמקת ההבנה של מבנה ורכיבי המאמר המדעי
  • הכנה טובה יותר לכתיבה אקדמית עצמאית
  • גישור על פערי ידע ומתודולוגיה בקרב סטודנטים

הכנה נדרשת:

  • בחירת מאמרים מתאימים לניתוח
  • היכרות עם המגבלות של כלי הבינה המלאכותית בניתוח מאמרים

דוגמה ליישום:
בקורס מבוא להנדסת תוכנה מבוססת נתונים, הסטודנטים מקבלים מאמר מחקרי העוסק במתודולוגיית   DevOps  ושילוב למידת מכונה בתהליכי פיתוח. המרצה מספקת מדריך שאלות מובנה לניתוח המאמר באמצעות בינה מלאכותית. הסטודנטים מעלים את המאמר למודל שפה (כגון Claude או (ChatGPT ועוברים דרך ארבעת השלבים בתהליך הניתוח. לאחר מכן, הם כותבים רפלקציה על התובנות שהפיקו ועל האופן שבו הדיאלוג עם הבינה המלאכותית השפיע על הבנתם. בשיעור העוקב, מתקיים דיון כיתתי על הפרשנויות השונות וכיצד הבינה המלאכותית סייעה או הגבילה את ניתוח המאמר.

טיפים ליישום אפקטיבי:

  • עודדו את הסטודנטים לבקש הבהרות למושגים לא מובנים
  • הדגישו את חשיבות החשיבה הביקורתית ביחס לתשובות
  • למדו את הסטודנטים להתאים את השאלות לסוג המאמר הספציפי
  • הדגישו שהמודל הוא כלי דיאלוגי – יש להשתמש בתשובותיו כבסיס לשאלות נוספות
  • שלבו משימות השוואה בין ניתוח אנושי לניתוח הבינה המלאכותית לפיתוח מודעות למגבלות הכלי

מהי הפרקטיקה?
שימוש מובנה בכלי בינה מלאכותית לתמיכה בתהליך הלמידה וההכנה למבחנים.

מתי להשתמש?

  • בתקופת ההכנה למבחנים
  • בקורסים עם חומר תאורטי רב
  • כחלק מאסטרטגיית למידה פעילה
  • לסטודנטים המתקשים בארגון חומר הלימוד

יתרונות פדגוגיים:

  • הפיכת הלמידה לפעילה ואינטראקטיבית
  • חיזוק הבנה דרך שאילת שאלות ומתן תשובות
  • זיהוי פערי ידע באמצעות למידה מטעויות
  • יצירת מגוון חומרי למידה המותאמים לסגנונות שונים

הכנה נדרשת:

  • הנחיות לשימוש בבינה מלאכותית בהכנה למבחן
  • פרומפטים לסוגים שונים של למידה (דוגמאות, טעויות נפוצות, שאלות)
  • רשימת נושאים למבחן

טכניקות ספציפיות והכנה נדרשת:

  1. למידה מדוגמאות
    • פרומפט לדוגמה: "התנהג כמורה מומחה שמלמד לקראת מבחן ב[שם המקצוע]. נושאי המבחן הם: [רשימת נושאים]. כתוב לי דוגמה שבעזרתה אוכל להבין טוב יותר כל אחד מהנושאים. כתוב גם מדוע הדוגמה מתאימה לנושא"
    • הכנה: רשימה מדויקת של נושאי המבחן ותתי־הנושאים. ניתן גם להעלות חומרי למידה ולבקש מהבינה להתייחס אליהם באופן ספציפי
  2. למידה מטעויות
    • פרומפט לדוגמה: "התנהג כמורה מומחה שמלמד לקראת מבחן ב[שם המקצוע]. נושאי המבחן הם: [רשימת נושאים]. כתוב לי משפט לא נכון על כל אחד מהנושאים ואני אצטרך לכתוב לך מה לא נכון במשפט שכתבת. אחרי שאענה, תן לי משוב ואת התשובה הנכונה"
    • הכנה: רשימה מדויקת של נושאי המבחן ותתי־הנושאים. ניתן גם להעלות חומרי למידה ולבקש מהבינה להתייחס אליהם באופן ספציפי
  3. שאלות חזרה
    • פרומפט לדוגמה: "התנהג כמורה מומחה שמלמד לקראת מבחן ב[שם המקצוע]. נושאי המבחן הם: [רשימת נושאים]. כתוב לי [מספר] שאלות על כל אחד מהנושאים. אחרי שאענה על השאלות, תן לי משוב ואת התשובה המלאה הנכונה"
    • הכנה: רשימה מדויקת של נושאי המבחן ותתי־הנושאים. ניתן גם להעלות חומרי למידה ולבקש מהבינה להתייחס אליהם באופן ספציפי. שיקול איזה סוג שאלות (פתוחות, סגורות, יישומיות) מתאים לחומר

דוגמה ליישום:
בקורס אלגוריתמים מתקדמים, המרצה מספקת לסטודנטים רשימת נושאים למבחן בפורמט המותאם לשימוש בבינה מלאכותית. היא מדגימה כיצד להשתמש בפרומפטים שונים ללמידה – למשל, בקשה מה־AI לנסח קטעי קוד שגויים המיישמים אלגוריתמי מיון ונתיבים בגרפים. הסטודנטים מזהים את השגיאות, מתקנים אותן ומקבלים משוב על הפתרונות שלהם. כמו כן, הם מתבקשים ליצור מחברת לימוד דיגיטלית (ב־Notebook LM) המארגנת את החומר למבחן, מציגה מקרים מיוחדים וקצה של אלגוריתמים ומאפשרת תרגול אינטראקטיבי עם ויזואליזציות של מבני נתונים ופעולות אלגוריתמיות.

אתגרים בהטמעת פרקטיקות הוראה מבוססות בינה מלאכותית בכיתה

הטמעת כלי בינה מלאכותית יוצרת בהוראה עשויה לעורר שורה של אתגרים פדגוגיים ויישומיים. ראשית, קיימות רמות שונות של אוריינות דיגיטלית וטכנולוגית בקרב הסטודנטים, ולעיתים גם בקרב אנשי הסגל, מה שעלול להקשות על שילוב אפקטיבי של הכלים. שנית, עשויה להיות התנגדות לשינוי מצד סטודנטים או מרצים, הנובעת מחוסר היכרות, מחשש מהשפעת הכלים על תהליך הלמידה המסורתי או מהחלשת תפקידם של המרצים. כמו כן, השימוש בכלים אלו דורש זמן להשקעה בהדרכה, פיתוח משימות מותאמות והערכת תוצרים – משאבים שלא תמיד זמינים במוסדות ההשכלה הגבוהה. נוסף לאלה, קיימת אי־ודאות לגבי השפעת השימוש בכלים אלו על אמות המידה האקדמיות, כגון מקוריות, תהליכי חשיבה ביקורתית ואחריות אישית בלמידה.

עם זאת, ועל אף האתגרים, שימוש מושכל ואחראי בכלי בינה מלאכותית בהוראה יכול להעשיר את חוויית הלמידה, לקדם למידה מותאמת אישית, לעודד חשיבה יצירתית ולסייע בפיתוח מיומנויות חיוניות לעידן הדיגיטלי. שילוב מושכל של כלים אלו, תוך הכרה במגבלותיהם לצד יצירת מסגרת פדגוגית ברורה ומודעת, יכול לשפר את איכות ההוראה ולקרב את ההשכלה הגבוהה למציאות המשתנה של עולם העבודה והחיים בעידן הבינה המלאכותית.

סיכום

שילוב כלי בינה מלאכותית בהוראה האקדמית מציע הזדמנויות משמעותיות להעשרת חוויית הלמידה, להתאמתה לצרכים אישיים ולפיתוח מיומנויות הרלוונטיות למאה ה־21. הפרקטיקות המוצגות במדריך זה מספקות מסגרת התחלתית שניתן להתאים ולהרחיב בהתאם לצרכים הספציפיים של כל תחום דעת, קורס וקהל סטודנטים.

חשוב לזכור כי הבינה המלאכותית היא כלי בידי המרצה והסטודנטים, ולא תחליף לחשיבה ביקורתית, יצירתיות ולמידה משמעותית. ההטמעה המושכלת של כלים אלה, תוך הקפדה על עקרונות פדגוגיים איכותיים, יכולה להעצים את ההוראה והלמידה ולהכין את הסטודנטים טוב יותר לעולם העתיד.

הערכה באקדמיה בעידן ה־AI

בואו נדבר על הפיל שבחדר: הסטודנטים שלנו משתמשים בבינה מלאכותית. מטלות שבעבר דרשו שעות של כתיבה, מחקר וניתוח, ניתנות כיום לביצוע בכמה קליקים. איך נמדוד ונעריך, כמרצים, למידה בעולם שבו ChatGPT יכול לכתוב עבודה מצוינת בתוך דקות? במדריך שלפניכם תמצאו שורת צעדים שיסייעו לכם להתאים את ההערכה האקדמית למציאות החדשה. והבונוס – אפילו בנינו לכם בוט ייעודי שיוכל לעשות את העבודה הקשה בשבילכם!

האתגר

רבים מהסטודנטים כבר משלבים כלי AI בעבודתם האקדמית, לעיתים מבלי שאנחנו מודעים לכך. כמעט כל מטלה שנועדה לבחון חשיבה עצמאית או יכולות כתיבה וניתוח, יכולה להתבצע כיום בצורה מוצלחת למדי באמצעות שימוש בכלים אלה. כמרצים, אנחנו עומדים בפני דילמה מורכבת: כיצד להעריך נכונה את הלמידה ואת היכולות של הסטודנטים שלנו?

מה כדאי אפוא לנסות?

  • התנסו בעצמכם: שווה לנסות בעצמכם את הכלים שהסטודנטים משתמשים בהם. גלו מה ChatGPT וכלים אחרים יודעים לעשות – מסיכומים ועד לכתיבה אקדמית, תרגום, יצירת מצגות, ניתוח קבצים ועוד. לא חייבים להיות מומחים. היכרות בסיסית כבר עושה הבדל גדול.
  • חפשו למידה ולא העתקה: בפועל, למעט מבחנים פרונטליים, אין לנו כיום דרך אמינה למנוע שימוש בכלי בינה מלאכותית. וגם אם הייתה, רובנו לא רוצים להפוך לשוטרי AI. במקום לנסות "לתפוס" סטודנטים, עדיף להפנות את המאמץ למקום אחר: לבדוק האם התרחשה למידה משמעותית.
  • קחו חלק בשיחה: היעזרו במומחים, קולגות, אנשי פדגוגיה וטכנולוגיה העסוקים באותן בעיות בדיוק. קצב השינויים מהיר ואין פתרון אחד קבוע שיתאים לכל סיטואציה. מומלץ להצטרף לקבוצת ווטסאפ, פייסבוק או כל קהילה לומדת העוסקת בשאלות על AI בהוראה. קיימת גם קבוצה ייעודית של המכון!
  • האפקט האנושי: דווקא בעידן טכנולוגי, המפגש האנושי מקבל משמעות מחודשת. השקיעו בהיכרות עם הסטודנטים – היכרות שתאפשר הערכה מדויקת יותר של תהליכי הלמידה. זה נכון במיוחד בכיתות קטנות, אבל רלוונטי גם בקורסים גדולים, דרך פעולות כמו שאלות פתיחה, התייחסות לשמות או שיחות קצרות במהלך הקורס.
  • שקיפות ואמון: במקום להניח מראש שהשימוש ב־AI הוא בעייתי, פתחו שיחה עם הסטודנטים: מתי זה לגיטימי? מתי זה מקדם למידה ומתי פוגע בה? נוסף לאלה, בקשו מהם לכלול בתוצרים תיעוד של תהליך העבודה: פרומפטים, שלבים, תובנות, רפלקציה אישית. כך תוכלו להעריך את איכות הלמידה ולא רק את איכות התוצר.
  • פדגוגיה אמפתית: כדי לדעת מה באמת מתרחש בעולמם של הסטודנטים, צריך לשמוע אותם לא רק כשהם מגישים עבודה. נסו לייצר מרחבים קבועים, גם אם קטנים, לשיח שוטף: פתיחת שיעור בשאלה פתוחה, פורום לשאלות מתמשכות או תזכורת יזומה שאפשר לפנות ולהתייעץ גם על תהליך ולא רק על תוצאה.
  • בדקו את עצמכם: לפני שמבקשים מהסטודנטים להגיש, מומלץ להדביק את המטלה במודל שפה דוגמת ChatGPT ולראות מה התוצאה. אם מתקבלת תשובה טובה בלחיצת כפתור – כדאי לנסח את המשימה בצורה אחרת ולנסות לשלב בה אלמנטים שמאתגרים את מודלי השפה.
  • שלבו ממד פרסונלי: הממד הפרסונלי הופך להיות משמעותי ביכולת של המרצה להעריך למידה. כאשר ההגשה כוללת רק טקסט כתוב, היכולת הזו פוחתת באופן משמעותי.  הוסיפו חלק פרסונלי להגשה: גם שיחה של 10 דקות עם סטודנט/ית עשויה להספיק.
  • הערכה מעצבת ותהליכית: במקום מבחן מסכם בסוף הקורס, חשבו כיצד לפרק את ההערכה למספר שלבים הכוללים משוב, תיקון וחשיבה משותפת. זה לא רק מקשה על העתקות אלא גם מעניק לסטודנטים יותר כלים להתפתח וללמוד ולמרצה יותר אפשרויות להעריך את תהליכי הלמידה.

מה לא מומלץ לעשות?

אל תנסו להיות "שוטרי AI" ולאתר שימוש אסור בכלי בינה מלאכותית. מסיבות רבות (בעיקר משום שזה לא ממש אפשרי), זו איננה הגישה שמרבית מוסדות ההשכלה הגבוהה בעולם נוקטים כיום. במקום זאת, נוכל לראות במהפכה הזו הזדמנות לחשיבה מחודשת על האופן שבו אנחנו מעריכים למידה.

השאלה איננה האם הסטודנטים משתמשים בכלי AI, אלא כיצד ננחה אותם לעשות שימוש מושכל ואתי בכלים הללו במסגרת לימודיהם.

AI כעוזר הוראה - פרקטיקות מומלצות

הבינה המלאכותית כבר כאן, והיא טומנת בחובה הזדמנות להעשיר ולייעל את ההוראה האקדמית. בין אם אתם עושים את צעדיכם הראשונים בעולמות ה־AI או כבר מומחים בתחום, המדריך שלפניכם מציע מגוון רחב של כלים מעשיים ופשוטים שיעזרו לכם לחסוך זמן יקר בעבודת ההוראה.

הפרקטיקות המופיעות במדריך זה מותאמות לשימוש במודלי השפה הגדולים והמובילים בשוק כרגע: Chat GPT, Claude ו־Gemini. אם טרם יצא לכם להתנסות, לחצו וערכו היכרות קצרה עם הכלים:

Gemini הוא מודל שפה מתקדם מבוסס בינה מלאכותית מבית Google, המתמחה בניהול שיחות בשפה טבעית ובהפקת טקסטים איכותיים במגוון רחב של תחומים. עבור אנשי הוראה, ג'מיני מהווה כלי רב־עוצמה שיכול לסייע בפיתוח תכני לימוד, יצירת תוכן מותאם אישית, הכנת מצגות מקצועיות ועוד שלל משימות – בקלות וביעילות.

Claude הוא מודל שפה מתקדם מבוסס בינה מלאכותית של חברת Anthropic. מעבר ליכולת לנהל שיחה טבעית ולייצר טקסטים איכותיים, קלוד יכול לשמש כעוזר הוראה וירטואלי שמבין את האתגרים היומיומיים של המרצה: מפיתוח חומרי לימוד ועד הכנת מצגות, מהתאמת תכנים לסטודנטים ספציפיים ועד יצירת תרגילים ומטלות, והכול במהירות ובדיוק מפתיעים.

מודל שפה מתקדם מבית OpenAI, מבוסס על בינה מלאכותית. המודל מסוגל לנהל שיחות בשפה טבעית ולהפיק טקסטים באיכות גבוהה במגוון רחב של נושאים. בתחום ההוראה, Chat GPT יכול לסייע למרצים בפיתוח תכני הלימוד, יצירת תוכן מותאם אישית, סיוע בהכנת מצגות ועוד.

  1. בקשו מהבינה לענות כמו דמות מסוימת בהתאם לצורך שלכם: מומחה ל…, מרצה ל…, מורה ל… וכדומה.
  2. הנחו את הבינה כיצד להציג את המידע (כטבלה, רשימה, פסקה) כדי להבטיח שהתוצאה תתאים לצורך.
  3. בקשו מהבינה לשאול אתכם כל שאלה שתסייע לה לתת לכם את התוצאה הרצויה.
  4. עבור בקשות מורכבות, הורו לבינה להציג כל חלק בנפרד. כך תקבלו תשובה מבוססת ומעמיקה.
  5. הוראות חיוביות יעזרו לבינה להתמקד בתוכן הרצוי. במקום לציין מה לא לכלול בתשובה, הגדירו במדויק מה כן נדרש.
  6. הגדירו את הבינה כמומחית לפרומפטים ובקשו ממנה לבחון את הפרומפט, להציע שינויים ולנסח מחדש בצורה אפקטיבית.

פרקטיקות מומלצות לשימוש ב־AI כעוזר הוראה

היעזרו בבינה המלאכותית לכתיבת הסילבוס לקורס חדש או לריענון סילבוס קיים:

  1. בקשו מהבינה לכתוב מתווה ראשוני לסילבוס בנושא שאותו אתם מתעתדים ללמד. ככל שתוסיפו פרטים – התוצאה תשתפר.
  2. עברו על הסילבוס הראשוני שהציעה הבינה ובקשו ממנה לתקן או לדייק נקודות ספציפיות בהתאם לצורכי הקורס ומאפייניו.
  3. הקפידו להעריך בעין ביקורתית את התוצאה ולוודא כי התוכן והמקורות שסופקו אכן מהימנים ומתוקפים.

פרומפט מוכן לשימוש:

אני מלמד/ת קורס בנושא ____(השלימו נושא) בהיקף של ____(השלימו מספר ש"ש), לתלמידי תואר ____(השלימו סוג תואר) בפקולטה ל____(השלימו אם יש). דרישות הקדם בקורס הן ____(השלימו אם יש). הצע לי סילבוס לקורס זה.

טיפ | מלבד הפרומפט, מומלץ להעלות לצ'אט את תבנית הסילבוס המוסדית [ בעברית | באנגלית ] ולבקש ממנו להציע סילבוס התואם לה.

השתמשו בבינה מלאכותית לאיתור, סינון וסיכום מקורות אקדמיים רלוונטיים לקורס שלכם:

  1. בקשו מהבינה לאתר מקורות מרכזיים בתחום התוכן של הקורס. ציינו את נושא הקורס ואילו סוגי מקורות אתם מחפשים (מאמרים אקדמיים, ספרי לימוד וכו').
  2. העלו לצ'אט את המקורות שבחרתם בקורס ובקשו סיכום תמציתי של כל מקור והצעה לאופן שילובו בקורס (קריאת חובה/רשות, נושא לדיון/מטלה).
  3. בקשו מהבינה לארגן את המקורות לאורך הסמסטר, תוך יצירת רצף למידה הגיוני. ודאו תמיד כי כל המקורות שהוצעו תקפים ומהימנים!

פרומפט מוכן לשימוש:

אני מחפש/ת מקורות עבור קורס בנושא ____ (נושא הקורס). הקורס מיועד לתלמידי ____ (תואר/שנה) ומתמקד ב____ (תתי־הנושאים המרכזיים). אני מעוניין/ת במיוחד במקורות העוסקים ב____ (נושאים ספציפיים) ומעדיף/ה מקורות מהשנים ____ (טווח שנים). אנא הצע/י רשימה של 10-15 מקורות מרכזיים בתחום, כולל הסבר קצר על הרלוונטיות של כל מקור.

טיפ | כלי מומלץ לאיתור מקורות אקדמיים, שאינו מוזכר בתחילת המדריך, הוא Perplexity  המצוין גם למטרות מחקר!

היעזרו בבינה מלאכותית לניסוח מדויק ואפקטיבי של מטרות הקורס

  1. העלו לצ'אט סילבוס או מבנה כללי של הקורס שלכם, ובקשו ממנו לנסח מטרות למידה רלוונטיות (מומלץ לבקש ניסוח של מטרת על ומטרות ביניים).
  2. התמקדו בידע ומיומנויות – בקשו מהבינה להגדיר מה בדיוק הסטודנטים צריכים לדעת, להבין ולהיות מסוגלים לעשות בסיום הקורס.
  3. בקשו מהבינה לנסח את המטרות בצורה מדידה וברורה – כיצד תדעו שהסטודנטים השיגו כל מטרה ובאיזה אופן היא תבוא לידי ביטוי בפעילויות הקורס.

פרומפט מוכן לשימוש:

אני מעביר/ה קורס בנושא _______ לתלמידי ____ (תואר/שנה). בסיום הקורס אני רוצה שהסטודנטים ידעו/יוכלו ____ (ידע/מיומנויות). מצורפת תוכנית  הקורס ____ (רשימת נושאים/ העלאת סילבוס). הצע/י מטרות למידה מותאמות לקורס בחלוקה למטרת על ומטרות ביניים. 

טיפ | בקשו מהבינה לנסח את המטרות לפי מודל SMART – ספציפיות (Specific), מדידות (Measurable), בנות השגה (Achievable), רלוונטיות (Relevant) ותחומות בזמן (Time-bound). זה יבטיח שהמטרות שתקבלו יהיו אפקטיביות.

השתמשו בבינה מלאכותית לתכנון רצף למידה אפקטיבי ומדויק לאורך הסמסטר

  1. בקשו מהבינה למפות את נושאי הקורס ולהציע מבנה הירארכי – מהמושגים הבסיסיים ועד לנושאים המורכבים. ספקו את רשימת הנושאים המתוכננים.
  2. ציינו את מטרות הקורס שניסחתם בשלב קודם ובקשו מהבינה להציע רצף למידה אופטימלי בהתאם להן.
  3. בקשו מהבינה לחלק את הנושאים ליחידות הוראה בהתאם למספר המפגשים בקורס, והתייעצו מתי לשבץ אירועי הערכה לאורך הסמסטר.

פרומפט מוכן לשימוש:

אני מלמד/ת קורס בנושא ____ (נושא) הכולל ____ (מספר) מפגשים של ____ (משך). הנושאים המרכזיים הם: ____ (רשימה). מטרות הקורס הן: _____ (מטרות). אנא הצע/י רצף הוראה אופטימלי וחלוקה למפגשים.

טיפ | שתפו עם הבינה את לוח השנה האקדמי ובקשו ממנה להתחשב בחופשות ואירועים מיוחדים בעת תכנון רצף הלמידה.

השתמשו בבינה מלאכותית לשדרוג או כתיבה מאפס של בחנים ומטלות, בהתאם לנושאי הלמידה בקורס ומטרותיה

  1. בקשו מהבינה להציע וליצור אירוע/י הערכה בהתאם למטרות הקורס ורמת הלומדים. הדגישו מהם הכישורים והידע שברצונכם להעריך במבחן/מטלה.
  2. אם יש לכם בחנים או מטלות עבר שעליהם תרצו להתבסס, העלו אותם לשיחה ובקשו מהבינה ליצור גרסה חדשה ומשודרגת.
  3. על מנת לקבל תוצאות איכותיות, מומלץ להעלות כמה שיותר מחומרי הקורס הרלוונטיים: מצגות, מערכי שיעור, סילבוס עדכני, בחני ומטלות עבר וכו'.

פרומפט מוכן לשימוש:

אני כותב/ת מטלת הערכה לקורס בנושא (…) לסטודנטים בתואר (…). המטלה צריכה לבדוק (…). מצ"ב חומרי הקורס הרלוונטיים (העלו סילבוס/מצגת/מערך שיעור וכו'). הצע אירוע הערכה וצור שאלות או מטלות מתאימות.

טיפ | בקשו מהבינה ליצור את אירועי ההערכה לפי הטקסונומיה של בלום: משאלות שבודקות ידע וזיכרון, דרך שאלות שבודקות הבנה ויישום ועד לשאלות שדורשות ניתוח, הערכה ויצירה.

מחוון מפורט מסייע לסטודנטים להבין מה מצופה מהם באירוע ההערכה ומוביל לתוצאות משופרות. כעת תוכלו ליצור מחוון במהירות בעזרת כלי הבינה המלאכותית!

  1. העלו לשיחה את אירוע ההערכה (מבחן/בוחן/מטלה וכו') וציינו את נושא הקורס, קהל היעד ומטרות הלמידה.
  2. בקשו מהבינה לנתח את המטלה ולזהות את הקריטריונים המרכזיים להערכה. ודאו כי הקריטריונים שהוצעו תואמים לתוכן ומטרות אירוע ההערכה.
  3. עבור כל קריטריון שנבחר, בקשו פירוט של רמות ביצוע שונות (מצוין, טוב, בינוני, חלש) וכן הצעה למספר נקודות מקסימלי.

פרומפט מוכן לשימוש:

להלן מטלת הערכה בקורס שאני מלמד/ת בנושא _____ (נושא+ העלאת מסמכים). אני זקוק/ה למחוון מפורט שכולל: 1. קריטריונים מרכזיים להערכה, 2. עבור כל קריטריון – תיאור של רמות ביצוע שונות, 3. מספר נקודות מקסימלי לכל קריטריון.  

טיפ | בקשו מהבינה לנסח את המחוון בשפה ברורה וקונקרטית, שתעזור לסטודנטים להבין בדיוק מה נדרש מהם. במקום תיאורים כלליים כמו "ניתוח מעמיק" או "הסבר ברור", בקשו דוגמאות ספציפיות ל'מה זה אומר בהקשר של המטלה'.

הערכה מעצבת, בניגוד למבחן מסכם, מתרחשת לאורך הקורס ומטרתה שיפור הלמידה באמצעות משוב. הערכה מעצבת מומלצת לשילוב בכל תהליך למידה, והבינה יכולה לסייע בבנייה של אירועי הערכה בהתאם לצורך.

  1. העלו את הסילבוס ובקשו מהבינה לאתר נקודות מתאימות להערכה מעצבת: לפני מעבר לנושא חדש, אחרי למידת מושג מרכזי, או לקראת מטלה גדולה.
  2. לאחר שבחרתם נקודות זמן מתאימות, בקשו מהבינה להציע סוג הערכה: בוחן ללא ציון, תרגיל קצר לכיתה או לבית, משימת יישום וכו'.
  3. בקשו מהבינה להציע כיצד לשלב את ההערכה בתוך השיעור, כך שלא תיתפס כעוד מטלה. למשל, חידון או משחק למידה בתחילת/אמצע השיעור.

פרומפט מוכן לשימוש:

הנה סילבוס/תוכנית הקורס שלי ____ (סילבוס/תוכנית קורס). אנא –    1. זהה/י 4-5 נקודות לאורך הקורס המתאימות להערכה מעצבת. 2. הצע/י עבור כל נקודה את סוג ההערכה המתאים ביותר (לדוגמה: בוחן קצר, תרגיל, משחק למידה).

טיפ | משחוק הלמידה תורם רבות להערכה מעצבת: בקשו מהבינה להמיר שאלות הערכה פשוטות למשחקי למידה קצרים עם משוב מיידי (חידונים, תחרויות, משחקי תפקידים).

השתמשו בבינה מלאכותית ככלי עזר לניתוח ראשוני של עבודות סטודנטים, תוך הפעלת שיקול דעת מקצועי ואישי.

  1. העלו לבינה את הנחיות המטלה, המחוון והעבודה שהתקבלה לניתוח ראשוני. בקשו מהבינה להעריך את המטלה בהתאם להנחיות ולמחוון ולספק משוב.
  2. השתמשו בניתוח כבסיס והוסיפו תובנות מניסיונכם המקצועי, מההקשר הספציפי של הקורס ומההיכרות עם הסטודנט/ית, אם ישנה.
  3. תוכלו לדייק את הפרומפט ולבקש מהבינה לזהות נקודות חוזק וחולשה מרכזיות בעבודה, תוך מתן דוגמאות ספציפיות מתוך הטקסט.

פרומפט מוכן לשימוש:

הנה הנחיות למטלה בקורס שלי והמחוון לבדיקתה. מצורפת גם המטלה שהוגשה על ידי סטודנט/ית. אנא 1. נתח/י את העבודה בהתאם למחוון והצע/י משוב מנומק. 2. זהה/י נקודות חוזק ונקודות לשיפור, כולל דוגמאות מהעבודה עצמה. 3. הצע/י משוב בונה.

טיפ | השתמשו בניתוח של הבינה כנקודת פתיחה בלבד: חשוב להוסיף את המבט האישי שלכם, להתייחס להקשר הספציפי של הקורס והכיתה ולתת דוגמאות רלוונטיות מניסיונכם. המשוב האותנטי שלכם הוא קריטי ללמידה ולמוטיבציה של הסטודנטים.

שיעור מוצלח הוא בדרך כלל שיעור שתוכנן כהלכה. היעזרו בבינה וצרו מערכי שיעור מובנים ואפקטיביים

  1. העלו לצ'אט סילבוס או מבנה כללי של הקורס שלכם, ובקשו מערך שיעור מפורט לשיעור ספציפי ברצף. ציינו את נושא השיעור ומטרתו וכן את משכו.
  2. בקשו מהבינה להציע פעילויות למידה מגוונות ואינטראקטיביות המתאימות לתוכן ולמטרות, כולל חלוקת זמנים מומלצת. שימו דגש על למידה פעילה.
  3. אם יש נקודות מורכבות במיוחד בשיעור, בקשו מהבינה לייצר פעילויות/הסברים בכמה רמות הבנה כך שיתאימו גם לסטודנטים המתקשים.

פרומפט מוכן לשימוש:

במסגרת קורס בנושא ____ (נושא הקורס) שאני מלמד/ת, אני מתכנן/ת שיעור בנושא ____ (נושא) שאורכו ____ (משך). מטרות השיעור הן ____ (מטרות). הסטודנטים כבר למדו ____ (ידע קודם). אנא הצע/י מבנה שיעור, פעילויות מתאימות וחלוקת זמנים.

טיפ | לאחר שיצרתם מערך שיעור לשביעות רצונכם, העבירו אותו לבינה כבסיס ליצירת המצגת. כך תיווצר הלימה מדויקת בין מבנה השיעור לבין תכני המצגת ועיצובה.

בין אם מדובר במצגת קיימת או שאתם צריכים ליצור מצגת חדשה – הבינה המלאכותית יכולה לקצר לכם תהליכים ולעזור לכם להגיע לתוצאה סופית איכותית

  1. העלו מצגת קיימת, מערך שיעור או פשוט ציינו את נושא ומטרות השיעור: בקשו מהבינה להציע לכם מבנה למצגת על בסיס זה.
  2. סקרו את המבנה המוצע ודייקו אותו. כעת, בקשו מהבינה להרחיב על כל שקף: ודאו שהתוכן המוצע מדויק ומהימן.
  3. בחרו טמפלייט מעוצב למצגת באתרים דוגמת SlidesGO או Canva וצקו לתוכו את התכנים. מומלץ להוסיף תמונות/סרטונים.

פרומפט מוכן לשימוש:

אני מכין/ה מצגת לשיעור בנושא ____ (נושא+העלאת מצגת קיימת, אם יש). מטרת השיעור היא ____ (מטרה). השיעור אורך ____ (משך) ומיועד ל____ (קהל יעד). אנא הצע/י מבנה למצגת, כולל חלוקה לשקפים, תוכן מרכזי והמלצות לוויזואליזציה. 

טיפ | השתמשו בכלי AI כמו DALL-E או Canva ליצירת תמונות ודימויים מותאמים אישית, וב־Napkin AI לתרשימים ודיאגרמות.

המציאות משתנה תדיר והמצגות וחומרי ההוראה שלנו זקוקים לעדכון מתמיד. הבינה המלאכותית יכולה לעזור (גם) בזה

  1. העלו לבינה את חומרי השיעור הקיימים (מצגות, מערכי שיעור, חומרי קריאה) ובקשו ניתוח של חלקים הדורשים עדכון.
  2. זקקו מה אכן דורש עדכון ובקשו מהבינה להציע תחליפים: דוגמאות עדכניות, מחקרים חדשים ומקרי בוחן עכשוויים.
  3. בקשו מהבינה לזהות תכנים חסרים בחומר המקורי לאור התפתחויות בתחום הנלמד, והצעות כיצד לשלבם.

פרומפט מוכן לשימוש:

הנה חומרי הלימוד הקיימים שלי בנושא ____ (נושא הקורס). הקורס מיועד ל____ (קהל יעד) ומטרתו ____ (מטרת הקורס). עזור/י לי: 1) לזהות אילו חלקים דורשים עדכון 2) להציע דוגמאות ומקורות עדכניים 3) לזהות נושאים חדשים שכדאי להוסיף. 

טיפ | דוגמאות מעולמות התוכן של הסטודנטים יסייעו להם להתחבר לנושא הנלמד ולהבין אותו טוב יותר. בקשו מהבינה למצוא עבורכם דוגמאות מרשתות חברתיות, תרבות פופולרית, טרנדים עכשוויים וכו'.

סטודנטים פעילים הם סטודנטים שלומדים! בקשו מהבינה המלאכותית לסייע לכם בשילוב למידה פעילה לאורך השיעור: כרטיסי כניסה/יציאה, סימולציות, למידה מבוססת פרויקטים ועוד

  1. התייעצו עם הבינה אילו אסטרטגיות ללמידה פעילה יתאימו לשיעור שלכם: ציינו נושא, משך, מקוון/פרונטלי, קהל יעד וגודל קבוצה משוער.
  2. לאחר שבחרתם את הפעילות המתאימה לשיעור, בקשו מהבינה לתכנן אותה בפירוט: הנחיות, משכי זמן, אתגרים אפשריים.
  3. הימנעו מעומס יתר של פעילויות – בקשו מהבינה להגביל את ההצעה שלה לפעילות אחת או שתיים עבור כל שיעור של שעה וחצי.

פרומפט מוכן לשימוש:

הנה מערך השיעור/המצגת שלי בנושא ____ (נושא+העלאת קבצים). השיעור מועבר באופן ____ (פרונטלי/מקוון) ואורכו ____ (משך). מטרות השיעור הן ____ (מטרות). יש בכיתה ____ (מספר) סטודנטים. אנא הצע/י: 1) היכן לשלב למידה פעילה, 2) אילו סוגי פעילויות יתאימו, 3) הנחיות מפורטות להפעלתן.

טיפ | היעזרו במדריך שיצרנו בנושא למידה פעילה ובקשו מהבינה ליצור פעילויות לפי המודלים השונים המופיעים בו!