חדשות ואירועים

איך נראית מניפולציה בעידן דיגיטלי?

 

סטודנטים לתואר שני בטכנולוגיות למידה ב-HIT לקחו חלק בקורס ייחודי עם אחד המרצים המובילים בעולם בלמידה דיגיטלית

 

פרופ' מרקו קאלץ מעביר את הסדנה לתלמיד התואר השני בפקולטה לטכנולוגיות למידה

פרופ' מרקו קאלץ מעביר את הסדנה לתלמיד התואר השני בפקולטה לטכנולוגיות למידה

 

קבוצת סטודנטים  לתואר שני בפקולטה לטכנולוגיות למידה ב-HIT מכון טכנולוגי חולון זכו לקחת חלק בקורס ייחודי וחדשני, בהנחייתו של מומחה בעל שם עולמי ללמידה דיגיטלית, פרופ' מרקו קאלץ, מאוניברסיטת היידלברג שבגרמניה והאוניברסיטה הפתוחה (Open Universiteit) בהולנד.


במהלך הסדנה, הסטודנטים למדו וחקרו אודות פרופגנדה שנעשית במרחבי המרשתת באמצעות הפצה של תמונות ותוכן כתוב, אשר מהימנותו לא תמיד ידועה לנו, קל חומר בעידן של הבינה המלאכותית בו אנו חיים. "בעידן קריטי כמו היום, הסטודנטים חייבים להכיר ולהשתמש בכלים השונים על מנת לדעת כיצד לבחון טוב יותר את החומר שמועבר אלינו באמצעות פרופגנדה על מנת שנוכל לבחון ולהכריע לגבי "האמת"', אומר פרופ' קאלץ. "היום יש מגמה עולמית שקוראת להרוס פסלים של אישים שהיו מעורבים בתנועות שונות ושנויות במחלוקת כמו עבדות, אבל האמת היא שעלינו לא להרוס את הפסל אלא ללמוד ממנו כדי לדאוג שאירועים כאלו לא ישנו שוב".


בפרויקט הסיום בסדנה, התבקשו הסטודנטים  להעביר מסר באמצעות שימוש באסטרטגיות פרופגנדה ובאמצעות כלי בינה מלאכותית. "המטרה היא להראות לסטודנטים אילו מטרות חינוכיות חיוביות  ניתן לקיים באמצעות שימוש בפרופגנדה" מוסיף פרופ' קאלץ. 


הנושאים שנבחרו על ידי הסטודנטים לפרויקט הסיום של הקורס עסקו באספקטים ה-"חמים" במציאות שלנו. "אני יצרתי סרטון שעוסק בהדרת נשים בישראל. בתחילת הסרטון נראות הנשים כאשר הן הולכות לתומן ברחובות תל אביב ולאט לאט, הנשים נעלמות בהדרגה במה שנראה כמו מציאות סוריאליסטית שעוד עלולה להגשים עצמה" מספרת שחר מהלל, סטודנטית לתואר שני ומפתחת למידה דיגיטלית במרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח). "הדבר הכי חשוב שאני אקח איתי מהקורס הזה הוא חשיבה ביקורתית. בעולם שהעובדות הן כבר לא עובדה ויש טשטוש מאד גדול בין מה שמציאותי לבין מה שלא. היה חשוב שנלמד למצוא את הנקודות שבעזרתם נוכל להבדיל בין מודעה אמיתית לפייק. פרופ קאלץ לימד על דיפ פייק וקיבלנו כלים פרקטיים כדי להבין איך אנחנו מנתחים סרטון או תמונה".


הסדנה של פרופ' קאלץ היא רק חלק מתכנית הלימודים בתואר השני בפקולטה לטכנולוגיות למידה בהובלתם של הדקנית, פרופ' גילה קורץ וד"ר ערן גל, ראש החוג אשר מכשירה את בוגריה לשמש בתפקידי מפתח וניהול בעולמות הלמידה הארגונית ומערכת החינוך. "אנחנו בפקולטה מקפידים על עדכון תכני הלימוד בהתאם להתפתחויות בתחום. הסדנה של פרופ' קאלץ היא דוגמא להתמודדות עם נושא עכשווי כמו דיפ פייק" אומרת פרופ' גילה קורץ, דיקנית הפקולטה.


שילוב כלי בינה מלאכותית וכן, העמקת הידע בשימוש בהם, הן רק חלק מהמטרות שהמכון שם לו לנגד עיניו בשנים הקרובות. במסגרת הלימודים לתואר שני בפקולטה לטכנולוגיות למידה נפתחה תכנית התמחות חדשה ב-AI במסגרת ההתמחות רוכשים הסטודנטים כלים לאפיון, פיתוח והשקת פתרונות למידה מבוססי בינה מלאכותית.