מעבדת חקר חווית משתמש

The User Experience Research Lab at HIT

ראשי ומקימי המעבדה:
ד"ר היילי וייגלט-מרום - ריכוז פעילות אקדמית, מומחית תחום מחקר.
אורן בן אהרון - מייסד המעבדה, מומחה UX.

המעבדה

מעבדת חקר חווית משתמש, User Experience Lab at HIT, הינה מעבדה ייחודית בישראל, העוסקת בהבנה של תהליכי העיבוד, אופני השימוש ולמידה של כלים טכנולוגים (למשל אפליקציות, לומדות ואתרי אינטרנט) המוצגים על גבי מסך המחשב, הטאבלט והטלפון החכם. המעבדה משמשת את הסגל האקדמי להוראה ולמחקרים בתחום חקר חווית משתמש, וכן את הסטודנטים לתואר ראשון ושני לטכנולוגיות למידה בפרוייקטי גמר שונים ועבודות מחקר. המעבדה פתוחה לשימוש לכלל הסגל והסטודנטים של המכון וכן לשיתופי פעולה עם התעשייה.


במעבדה לומדים ומתנסים במתודות מדעיות מעולם המחקר האיכותני והכמותי, ובמכשירים למדידת פעילות קוגניטיבית, כמו למשל במכשיר למעקב אחר תנועות עיניים. תחומי עיסוק נוספים הינם: תהליכי אפיון, בדיקות שמישות, בדיקת מוצר משלב הקונספט עד לפרוטוטייפ, שימוש בכלי אנליטיקס מתקדמים ואינטגרציית נתונים.


פרט לפעילות האקדמית השוטפת, אנו רואים חשיבות רבה בשיתופי הפעולה עם התעשייה ליצירת פרוייקטים ומחקרים הנותנים מענה לבעיות אותנטיות מהשטח המצריכות מחקרי UX מתקדמים.

סטודנטים במעבדת המחקר
מעבדת המחקר

הטכנולוגיה - EYE TRACKING

מעקב עיניים הינה טכנולוגיה סנסורית המודדת את מיקוד העיניים, תשומת לב ומודעות, בחווית הלקוח - המשתמש. באמצעות טכנולוגיה זו בוחנים את תנועות העיניים של המשתמש בתרחישים שונים. מעקב העיניים מאפשר להבין על מה המשתמש מסתכל וכך ניתן למדוד את אפקטיביות הממשק וכן לבצע אופטימיזציה בהתאם.
תנועות העיניים מומרות לנתונים מספריים וכן לנתונים ויזואליים כגון: מפות חום.

ויזואליזציה של נתונים:
  • מפות חום מפת חוםכלי שימושי לאופטימיזציה של ממשקים. ממחיש באופן גרפי את האזורים שהגולשים נוטים להתעכב עליהם - האזורים ה״חמים״. האזורים החמים ביותר נצבעים באדום, האזורים הצהובים הם האזורים הפחות חמים, וה״קרים״ ביותר הם האזורים הירוקים.
  • GAZE PLOT Gaze Plotכלי נוסף המאפשר לראות את דפוס המבט בממשק על פי רצף מספרי, כלומר מהי הנקודה הראשונה שהסבה את מבטו של המשתמש ועד לנקודה האחרונה אליה הסתכל בממשק.

שאלות UX שניתן לענות עליהן באמצעות מעקב עיניים: מה הדבר הראשון שהמשתמש רואה? האם זה הדבר החשוב ביותר? מה הסב את תשומת ליבו? מהם אזורי העניין המשמעותיים? אילו חלקים בממשק אינם מובנים? כיצד משתמשים סורקים את הממשק? האופן בו מבחינים בסוגי מדיה שונים כגון: טקסט, תמונה, וידיאו, אייקון או אלמנט גרפי אחר ועוד.

ביצוע AB TESTING

בסיס הגדרת השיטה: הטוב מבין השניים.
AB TESTING הינה מתודולוגית בדיקה הנמצאת בשימוש נרחב בתחומים מגוונים בתעשייה ובפרט בתחומי חקר שימושיות (Usability) וחווית משתמש (User Experience) במסגרת המתודה, משווים בין שתי גרסאות (למשל גרסה A וגרסה B) או יותר, בכדי להבין מי מבין הגרסאות הנה הגרסה העדיפה ו/או המניבה את תוצאות הביצוע הטובות ביותר והקרובות ביותר למטרות שהוגדרו. באמצעות טכנולוגיות מעקב העיניים ניתן לבחון מצבים שונים של אותו הממשק ולראות כיצד המשתמש מתנהל מולם וכן לבחור את היעיל ביותר.

איזו גרסה תעדיפו? גרסה A מול גרסה B

קורסים הנלמדים במעבדה במסגרת התארים בטכנולוגיות למידה

המעבדה משמשת עבור לימוד קורסים שונים ולפרוייקטי גמר שונים, במסגרת תכנית הלימודים של התארים הנלמדים בפקולטה לטכנולוגיות למידה - תואר ראשון B.A. ותואר שני M.A., הסטודנטים מתנסים בקורסים השונים במעבדה ולומדים מתודות מדעיות מעולם המחקר האיכותני והכמותי, מבינים תהליכי UX ועוד.

  • הבנת המשתמשים
  • בדיקת שמישות של ממשק
  • בדיקה ניטרלית לממשק
  • זיקוק חווית המשתמש
  • נתונים אודות דפוסי התנהגות
  • ייעול ממשקי משתמש ושיפור החוויה
  • מעקב עיניים למחקר חווית משתמש


יצירת קשר -  uxlab@hit.ac.il