מניעת אלימות ברשת מתחילה בבית הספר היסודי

200 תלמידות ותלמידים מכיתות ה', מורות והורים מלווים, גדשו את האודיטוריום שבקמפוס HIT מכון טכנולוגי חולון, לאירוע סיום הקורס למניעת אלימות ברשת.

אירוע סיום הקורס למניעת אלימות ברשת
אירוע סיום הקורס למניעת אלימות ברשת | צילום: דורון מסרנו

האירוע, המתקיים זו השנה החמישית, הוא אחד מרגעי השיא של הקורס, שבסופו מקבלים המשתתפים תעודות גמר וזוכים לספר מעל הבמה על הפרויקט שבו נטלו חלק.

התלמידים מבתי הספר היסודיים "התבור" ו"ניב" בחולון, השתתפו בקורס הרב תחומי המתקיים מטעם היחידה למעורבות חברתית בדקנט הסטודנטים, במסגרת קורסים משלבי עשייה חברתית.

הקורס, ביוזמתו של ד"ר אבשלום אדרת מבית הספר ללימודים רב תחומיים במכון, מציע ידע ותרגול מעשי בנושא המורכב של "שימוש נבון ברשת", וכולל גישה וכלים לעשייה חברתית הלכה למעשה. תוך שיתוף פעולה של התלמידים בבתי הספר מתבצעים פרויקטים שונים לצד יישום פתרונות יצירתיים להתמודדות עם הבעיה הנפוצה בקרב בני הדור הצעיר. הסטודנטים המשתתפים בקורס נפגשים בקביעות עם התלמידים בכיתות ה' ומפתחים יחד איתם פתרונות מעשיים תוך הטמעת הרגלים של כבוד הדדי, זיהוי אלימות ברשתות והימנעות ממנה.

פרופ' אדוארד יעקובוב, נשיא HIT מכון טכנולוגי חולון פנה אל הילדים בתחילת האירוע. לדבריו, "כולנו חיים בשני עולמות: האמיתי והווירטואלי, ונוכחים לדעת שההשפעה של העולם הווירטואלי גדולה לעיתים הרבה יותר מזו של העולם האמיתי. כל אחד ואחת מכם תמיד צריכים לחשוב איך למצוא דרך ללב הזולת מבלי לפגוע זה בזה."

"מה ששנוא עליך, אל תעשה לחברך" אמר מר שמואל גולדברג, מנכ"ל HIT והדגיש בפני התלמידות והתלמידים את החשיבות הרבה של כבוד הדדי ושמירה על שפה מכבדת בשיח ביניהם פנים אל פנים וברשת כבר בגילם הצעיר. ד"ר לימור סהר־ענבר, דקנית הסטודנטים, אמרה כי "הקורס הזה הוא הרבה מעבר ללימוד תאורטי. הוא תרגול מעשי של מנהיגות, של חינוך ושל חתירה לעולם בטוח וטוב יותר. בעידן שבו הבינה המלאכותית הופכת לחלק בלתי נפרד מהיומיום שלנו, מתעצמת האחריות שלנו כחברה להוביל שיח המושתת על ערכים, אמפתיה והגנה על הזולת. הרשתות החברתיות והטכנולוגיה הן כלים רבי עוצמה, אך יש להשתמש בהן שימוש מושכל כדי שלא תהפוכנה לקרקע פורייה לאלימות, הסתה ובריונות." ד"ר סהר ענבר הודתה לד"ר אבשלום אדרת, למנהלות בתי הספר, לתלמידים ולסטודנטים. עוד הודתה ליפה סיטבון, מנהלת היחידה למעורבות חברתית, על עבודתה המסורה ותרומתה לקורס ולאירוע.

הפרויקטים שיצרו משתתפי הקורס יחד עם התלמידים:

במרוץ לרשת – בוחרים בנפש!
הסטודנטים המשתתפים: עדי קלימיאן, טוני אזולאי, מאיה אוחנה, גיא דורון, שי קורן.
בפרויקט נבנה משחק המדמה את תוכנית הריאליטי ״המרוץ למיליון״, ומורכב מחמש תחנות שעוסקות בנושא הבריונות והאלימות ברשת. בכל תחנה משחק ופעילות מגוונים, והוראות שונות המתייחסות למניעת בריונות.

חדר בריחה – לכודים ברשת המשימה לשחרור
הסטודנטים: שני בסון, שילת כהן

מטרת הפרויקט היא לעורר מודעות לשיח פוגעני ברשתות החברתיות ולחזק ערכים של כבוד, אחריות ודיווח בעת הצורך.
במהלך המשחק, המשתתפים עוברים סדרה של משימות וחידות המדמות מצבים אמיתיים שילדים יכולים לחוות ברשת – כמו חרם, הפצת סרטונים, שיימינג, הלשנה ועוד.
כל משימה מובילה את המשתתפים לתובנה חשובה ורק באמצעות שיתוף פעולה, חשיבה
חיובית ופתרון יצירתי הם יצליחו "להיחלץ מהחדר".

מרוץ האינטרנט הבטוח
הסטודנטים: בן אשר, גיל ברוכים, נועם מורדו, עודיי גאנם

נבנה משחק המדמה את משחק ״אליאס״ ,המורכב ממפה בצורת ׳105׳ וכולל 44 שלבים. כל קבוצה מקבלת בתורה זמן מוגדר של דקה, שבמהלכה ככל שענתה הקבוצה נכון על יותר שאלות, כך התקדמה במפה.

חדר בריחה
הסטודנטים: ליאור בלגודרסקי, ליאור ליסקר, עמית שמש, גבריאלה אביטן

חדר בריחה בנושא "מניעת אלימות ברשת", שמטרתו העלאת מודעות בקרב תלמידי כיתה ה' לנושא האלימות ברשת, זיהוי הסכנות השונות והקניית כלים להתמודדות נכונה עימן.

משחק 'מונופול'
הסטודנטים: קריסטינה אסנר, מאי אשכנזי, כריסטינה גלרט, לידור צוקרל, אוראל כספי

הפרויקט מועבר באמצעות משחק 'מונופול' הכולל חידות בנושא אלימות ברשת ושיימינג, ובנוי על חוקי המונופול, אלא שבמקום כסף הילדים צוברים מילים טובות על כל תשובה נכונה, ובעזרתן הם יכולים לרכוש אפליקציות שנוחתים עליהן במהלך המשחק.

HIT מכון טכנולוגי חולון רואה במעורבות החברתית בקהילה חלק בלתי נפרד מחזונו ובקורסי המעורבות החברתית, המועברים בשיתוף הדקנט ובית הספר ללימודים רב תחומיים, דרך נפלאה להרחבת אופקים בתחומי החברה, מתוך גישה של סובלנות והכרת האחר, מתינות ושיתוף פעולה. הקורסים מזמנים מרחב של התנסויות בממשק בין לימוד תאורטי לפעילות בקהילה ומעניקים לסטודנטים מודעות חברתית ומיומנויות חברתיות גבוהות.

קריאה נוספת