דימוי האדריכל או המעצב כגאון יוצר בודד הוא תוצר של תפישת העולם המודרנית והנאורה, שהעמידה במרכז את הפרט האוטונומי בעל זהות מובחנת ויד אמנותית ייחודית. תפישה זו הגיעה לשיאה בתופעת כוכב-אדריכל, כגון פרנק גרי או זאהה חדיד, שזהותם האישית הפכה למותג. תרבות הסלבריטאות הזו מסתירה את העובדה שמאחורי כל אחת מהדמויות הללו עומד ארגון של עשרות ולעתים מאות אנשים כגון מעצבים, מהנדסים, בוני-מודלים ומתכנתים. הכוכב-אדריכל הוא נרטיב כוזב שמאפשר לשוק ולתקשורת לספר סיפור פשוט, אך הוא מעוות ומסתיר את המציאות של עבודת העיצוב העכשווית.
במקביל, עידן המידע והפוסט-אנושיות מציע מודלים חלופיים של יצירה: אינטליגנציה משותפת, מחבר מבוזר, ותהליכי עבודה רשתיים. מרשל מקלוהן כבר צפה כיצד העידן האלקטרוני יביא לצורות חדשות של תודעה קולקטיבית (מוח-כוורת), שמתממשת היום בפלטפורמות מדיה חברתית, בפרויקטים של קוד-פתוח ובעבודה משותפת בענן. אם האדריכל מספרה של איין ראנד, המעיין המתגבר מייצג את האידיאל המודרני של היוצר הבלתי מתפשר, הבורג ממסע בין כוכבים, ישות חוצנית קולקטיבית שבה אינדיבידואליות מתמזגת לתודעה משותפת, מציע מטאפורה קיצונית ואפילו דיסטופית למה שעשוי להיות עיצוב בפועל בעידן הנוכחי.
המציאות המקצועית נעה בין שני הקטבים הללו. בפועל, שיתופי פעולה כבר מעצבים מחדש באופן דרמטי את אופני היצירה בעיצוב פנים. צוותי מעצבים עובדים באופן קולקטיבי, שיתופי פעולה בין-תחומיים מחברים מעצבים עם מהנדסים, יועצי תאורה ואקוסטיקה, יצרנים ובעלי מלאכה, ולאחרונה, בינה מלאכותית הופכת גם היא לשותף יצירתי משמעותי. כל זה מתאפשר, בין השאר בזכות טכנולוגיות דיגיטליות המאפשרות עבודה משותפת על פלטפורמות ענן, שיתוף מידע בזמן אמת, וניהול פרויקטים מבוזר.
כל אחד מהמודלים הללו מעלה שאלות מורכבות: מהו מעמד המחבר כאשר התרומה היצירתית מפוזרת על פני עשרות משתתפים? כיצד מתנהלים יחסי כוח בעבודה קולקטיבית? איך נראים תהליכי עבודה כאשר הם תלויים בפלטפורמות דיגיטליות? מהי המשמעות של "לעצב" כאשר חלק מהתהליך מופקד בידי האלגוריתם? האם שיתוף פעולה עם בינה מלאכותית מביא לתוצרים שהם יותר מסכום חלקיהם – או שמא הוא מוביל להיפוך: לסינתזה פשרנית שמשרתת את המכנה המשותף הנמוך ביותר? האם עבודה קולקטיבית
תורמת לחדשנות ולמצוינות, או שמא היא מקדמת הומוגניזציה ונורמטיביות של תוצרי העיצוב?
מעבר לשאלות של יצירתיות ומקוריות, עולות גם שאלות של זהות מקצועית: כיצד שיתופי פעולה משפיעים על דמות המעצב/ת העתידית? מהי הזהות המקצועית שלנו כאשר הגבולות בין דיסציפלינות מטשטשים ותהליך העיצוב הופך לרב-קולי יותר? והאם מוסדות החינוך לעיצוב מכשירים את הדור הבא לעבודה משותפת, או שהם ממשיכים לטפח את המיתוס של היוצר הבודד? איך נראה קוריקולום שמכין מעצבים לעבוד בצוותים, בממשקים בין-דיסציפלינריים, ועם טכנולוגיות משתנות – תוך שמירה על אחריות אתית ואומנותית?
הכנס יתמקד בשלושה צירים מרכזיים של שיתוף פעולה: