ארבע שנות הלימודים של מחזור הסטודנטיות והסטודנטים הזה היו רוויות אתגרים – החל ממגפת הקורונה ועד לאירועים הטראומטיים של השבעה באוקטובר, שירות מילואים ממושך, התמודדות עם אובדן בשדה הקרב ואובדן של חברות וחברים לספסל הלימודים. כל אלה השפיעו על הבוגרים והבוגרות ומצאו ביטוי גם בפרויקטים.
אירוע פתיחת התערוכה המרגש משך קהל רב של מבקרים ואורחים רבים של המסיימות והמסיימים, ובניין הפקולטה לעיצוב הפך לגלריה ענקית, גדושה במוצגים ופרויקטים מרתקים.
"תערוכת הבוגרים והבוגרות היא רגע סמלי של הכתרה. זהו קצהו של מסלול תלול, שבו אנו מניחים את חרב ההסמכה על כתפיהם של הבוגרים והבוגרות ומכריזים: 'הנכם מעצבים ומעצבות!' אך מעבר לטקס, מדובר בתצוגה אמיצה של עמדות, שאלות, חלומות ופתרונות, שכולם יחד יוצרים את רשת הדופק של הדור הבא של עולם העיצוב בישראל. תערוכת הבוגרים והבוגרות מנכיחה שוב ושוב את המעצב ומרכזיות תפיסת עולמו, כפי שבאה לידי ביטוי בעבודתו המקצועית גם בעידן של AI," אומר פרופ' דודי ראב"ד, דקן הפקולטה לעיצוב ב־HIT, מכון טכנולוגי חולון.
"השנתיים הקשות שעברנו במלחמה השפיעו על חלק ניכר מהפרויקטים, שמתמקדים בשאלות הנוגעות לאוכלוסיות שנפגעו, לשיקום פיזי ונפשי. לצד זאת, יש גם פרויקטים שאינם נוגעים ישירות במציאות העכשווית, אלא מציפים שאלות מהותיות על הדרך שבה אנו חיים," אמר אדר' אודי קרמסקי, ראש המחלקה לעיצוב פנים, והוסיף "מטרתנו היא לכוון את הבוגרים אל מציאות משתנה ומתפתחת. הדרישה העירונית והקיימותית מובילה לחשיבה מחודשת על שימושים במבנים קיימים, דפוסי מחייה, תרבות ומסחר, גם בקנה מידה גדול של חשיבה תכנונית וגם בקנה מידה קטן של טיפול בחלל, חומרים וטכנולוגיות."
חלק מהעבודות בתערוכה עוסקות בסוגיות חברתיות וקהילתיות, כמו פרויקט הגמר של ליאורה מנשירוב מהמחלקה לעיצוב פנים, "רפאים אורבניים" – העוסק בהחייאת "נקודות חושך" עירוניות, כלומר מבנים נטושים ומרחבים מוזנחים. הפרויקט מציע מערכת מודולארית המותאמת למרחבים אלו ומשמשת פלטפורמה לאירועים עירוניים.
גם הפרויקט "Pivot" של גליה ניומן מהמחלקה לעיצוב פנים, עוסק בקיימות ובחברה. הוא נולד מתוך רצון לשנות דפוסי צריכה ולקדם רכישה מיד שנייה כחלופה מודרנית, נגישה ומעוררת השראה. הפרויקט שואף להשתלב במבנה קניון קיים וליצור מרכז ידע, חלל חינוכי וקהילה פעילה המעוררת דיון בערכים של החברה הישראלית.
"הפרויקטים השנה מגוונים מאוד ונוגעים, בין השאר, בפיתוח חומרים, קולינריה, סביבה חיצונית, רפואה וצבא," אומר עופר זיק, ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי.
"זהו מחזור הקורונה והמלחמה, וההשפעות הרגשיות ניכרות בעבודות. הנתון הזה מעיד על כך שהסטודנטים שלנו מגיבים למה שקורה סביבם ומבטאים זאת גם בפרויקטים הללו. למשל, ארבעה פרויקטים עוסקים בכלבים, מתוכם שניים מתמקדים בכלבי יחידת 'עוקץ'. אחד הפרויקטים המצטיינים, של נהר כהן, היה עיצוב ווסט לחובש. הסטודנט הזה היה חצי מתקופת הלימודים במילואים ועשה את פרויקט הגמר תוך כדי השירות בצבא, ובהפוגות הבית שלו נפגש עם המנחה שלו ועבד עליו, וזה נטל לא קטן."
אסף צאודר, מהמחלקה לעיצוב תעשייתי, עיצב מקרר לפירות וירקות שנועד לצמצם את בזבוז המזון בבית. המקרר מציג תצוגה "מגרה" המזמינה צריכה מהירה של ירקות ופירות.
ניקול סרגייב מהמחלקה לעיצוב תעשייתי, מציגה את "מכאוס לסדר" – תיעוד מסע אישי בעיצוב קומקום, תוך שימוש בבינה מלאכותית .(AI) הפרויקט בוחן כיצד כלים טכנולוגיים משנים את עבודתנו ואת מושג היצירתיות. הוא מעלה שאלות עמוקות על מקומו של המעצב האנושי בעידן של אינסוף אפשרויות שמציעה הבינה המלאכותית, ועל הערך של אינטואיציה ורגש מול אלגוריתמים.
השנה משתתפים, לראשונה בתערוכה, גם בוגרי המחזור הראשון של התוכנית לתואר שני בעיצוב לסביבה טכנולוגית. המסלול עוסק בחקירת הממשק בין אדם, טכנולוגיה וסביבה בעידן הדיגיטלי. התוכנית מכשירה מעצבים ומעצבות בעלי חשיבה ביקורתית ויכולות טכנולוגיות מתקדמות, תוך שיתוף פעולה עם התעשייה ולמידה דרך פרויקטים מעשיים.
"בעידן של טכנולוגיות פורצות דרך ואתגרים גלובליים חסרי תקדים, תפקיד המעצב/ת עובר טרנספורמציה עמוקה. לא עוד מוגבלים לאסתטיקה או לפונקציונליות גרידא, "המעצב/ת העתידיים" ניצבים בצומת דרכים של חדשנות, אתיקה ואחריות סביבתית. "מעצב/ת העתיד" עוסקים בדילמות האתיות המכריעות שיעצבו את עתיד עולמנו. כיצד מבטיחים מעצבים/ות הכלה ונגישות בנוף אוטומטי יותר ויותר? מהן ההשלכות של תכנון עם מערכות אוטונומיות, וכיצד אנו מגינים על הפרטיות והנתונים?" אומר פרופ' חנן קמינסקי, ראש התוכנית.
במשך הלימודים, בוגרי ובוגרות התוכנית ניסו לדמיין עתיד שבו עיצוב אינו רק יצירת דברים, אלא יצירת שינוי – עתיד שבו יצירתיות, טכנולוגיה, אתיקה ואקולוגיה מתכנסות כדי לעצב עולם שוויוני ודמוקרטי יותר, בר-קיימא ומעורר השראה עבור כולם. דרך חקירת נוף העיצוב המתפתח, שבו טכנולוגיות חדישות כמו בינה מלאכותית, מציאות מדומה ורבודה, מחקר ומתודולוגיות עיצוב חדשות אינם רק כלים, אלא שותפים בתהליך היצירתי.
שלושה פרויקטים שונים ממחישים היטב את העקרונות שעיצבו את תוכנית התואר השני בעיצוב לסביבה טכנולוגית:
OCTOCARE | פרויקט של הדר בר-דוד ואביחי חיים
עיצוב שירות לגן ילדים לחינוך מיוחד. הסטודנטים צפו בצוות ובילדים בגן 'ספיבק' ברמת גן ופיתחו מתודולוגיה חדשה למעקב, לאיטגרציה של דטה וייעול שיתוף הפעולה בין כל אנשי ה־PARA MEDICAL והצוות החינוכי של הגן. לצורך זה, המתודולוגיה פורצת הדרך משתמשת בבינה מלאכותית, במיני BODY CAM ובתקשורת ONLINE. השיטה כבר פועלת ונמצאת לפני ניסויה.
SYNCSENSE | פרויקט של שגיא שכטר
פרויקט בעיצוב למערכות בריאות. הכשרה במיומנויות כירורגיות SURGERYCAL SKILLS) TRAINING) חדישות, ללא צורך בגופה אלא בטכנולוגיות חישה VR וחומרים חדשים. שגיא עבד בצמוד לרופאים בבית החולים וולפסון.
כיסון | פרויקט של לופה רוחס ואורן רון
פרויקט עיצובי בנושא גסטרונומיה (תרבות האוכל), כדי להחזיר את תרבות האוכל לחברה. היא עולה חדשה ממקסיקו והוא ישראלי ושף לשעבר, ושניהם מביאים את התרבות והטעם שלהם דרך האוכל. הפרויקט KissOn- From feeling to filling מאפשר למשתמש ליצור כיסון אישי על פי דמיונו וטעמו, בעזרת טכנולוגיות פורצות דרך כמו הדפסת תלת ממד, הולוגרמות, בינה מלאכותית ועוד.
בוגרים נוספים עוסקים בשאלות פוליטיות ואישיות כאחד. עידן לב מהמחלקה לעיצוב תקשורת חזותית, יצר את "בוחר להישאר" – סרטון המציג את הדילמה של צעירים בישראל: להישאר בארץ או לחפש עתיד אחר.
ליאור זיצר מהמחלקה לעיצוב תקשורת חזותית, יצר את "יד ביד" – פלטפורמה דיגיטלית התומכת במסע סוף החיים ומציעה כלים מותאמים באופן אישי, מידע אמין ומרחב אנושי רגיש ומכבד.
"זו השנה השנייה של עיצוב ויצירה בזמן מלחמה," אומר ארז בכר, ראש המחלקה לעיצוב תקשורת חזותית ועיצוב ניו מדיה. "האובדן וההתמודדות נוכחים מאוד בעבודות, אך גם נושאים אישיים, חברתיים ותרבותיים. הבינה המלאכותית באה לידי ביטוי בפרויקטים רבים. התערוכה מדגימה כיצד עיצוב יכול לייצר מסר משמעותי, מקורי וערכי דווקא בתוך עולם של פרומפטים ומכונות."
ראשי מחלקות |
אוצרים |
7–20 באוגוסט
HIT מכון טכנולוגי חולון, הפקולטה לעיצוב, בניין 6
רחוב אליעזר הופיין 59, חולון
פתיחה חגיגית: 7 באוגוסט בשעה 19:00
ימים ושעות פתיחה: ימים א'-ה', בין השעות 10:00–21:00