דגשים להוראה ב-Zoom

קורסים רבים במכון משלבים שיעורים ב־Zoom, וחלקם אף מתנהלים באופן מקוון לחלוטין ללא מפגשים פרונטליים. לשימושכם, מספר המלצות ודגשים חשובים להוראה ב־Zoom:

  • אתגר מרכזי בלמידה והוראה ב־Zoom הוא שמירה על קשב לאורך זמן והעלאת מעורבות הסטודנטים/ות בלמידה. לכן, בשיעורי Zoom חשוב במיוחד לשבור רצפים של מע"מ (מרצה עומד/ת מדבר/ת) ולשלב פעילויות למידה מגוונות. בחלק הבא של המדריך תמצאו מגוון רחב של מתודות ופרקטיקות מומלצות ללמידה פעילה.
  • היעזרו בכלים דיגיטליים לצורך תכנון פעילויות הלמידה בשיעור. למיטיבי לכת – ניתן לשלב כלים חיצוניים. למתחילים – מומלץ להיעזר בכלים המובנים בתוך ה־Zoom, דוגמת Zoom poll או כלי חיווי כמו annotate.
  • יתרון משמעותי בהוראה ב־Zoom הוא קלות העבודה בקבוצות. חלקו את הלומדים/ות לחדרים לצורכי דיון, תרגול ויישום הנלמד (לא יותר מפעם אחת בשיעור).
  • השתמשו במצגת מלווה לכל שיעור: במצגת כללו מעט מלל והרבו בתמונות ואינפוגרפיקה. זכרו להעלות את המצגת – כמו גם את כלל חומרי הלמידה – לאתר הקורס.
  • חשוב להקפיד על תקשורת רציפה ואפקטיבית עם הסטודנטים/ות, גם בין השיעורים – במיוחד בקורסים שלמים המתנהלים ב־Zoom. בתום כל שיעור, שלחו הודעה באתר הקורס ב־Moodle, המזכירה מה נלמד עד כה ומה צפוי בשיעורים הבאים, בדגש על מטלות/הגשות/אירועי הערכה קרובים.

דגשים להוראה היברידית (הייפלקס)

קורסים רבים במכון מועברים במתכונת היברידית "הייפלקס": אלו קורסים המועברים באופן פרונטלי אך מאפשרים הצטרפות של תלמידים/ות מרחוק, באופן מקוון, בהתאם לנסיבות מסוימות או אפילו לבחירתם (Hyflex – Hybrid+Flexible).

בקורס הייפלקס ישנן שלוש אוכלוסיות שונות הלומדות בו זמנית: הסטודנטים/ות שלומדים באופן פרונטלי בכיתה, הסטודנטים/ות שמצטרפים מרחוק באמצעות ה־zoom והסטודנטים/ות שיצרכו את תכני השיעור באופן א-סינכרוני. כדי להעניק מענה פדגוגי כמה שיותר מותאם לכל אחת משלוש האוכלוסיות, עקבו אחר הצעדים הבאים:

אם הכנתם פעילות אינטראקטיבית – חשבו על פתרון לכל אוכלוסייה: מי שבכיתה – עושה זאת כך. מי שבזום – עושה זאת כך. מי שלומד באופן א-סינכרוני – עושה זאת כך. חשבו מה כל אוכלוסייה צריכה כדי להצליח לבצע את הפעילות הלימודית באופן מיטבי.

חשוב להימנע ממצב שבו הלמידה מרחוק תיתפס כ"קלה" יותר. השתדלו לתת ערך מוסף לשיעורים הפרונטליים כדי לעודד הגעה לקמפוס.

פתיחת שיעור קבועה, הקניה, תרגול, סיום.

כתבו הודעה לסטודנטים/ות עם מידע מפורט: מה פירוש שיעור/קורס הייפלקס, תאריכי/מועדי הפגישות, המיקום הפיזי של המרצה ומתי נמצא/ת היכן, קישור למפגש הווירטואלי הקבוע.

התשתית הדיגיטלית חשובה במיוחד בשיעורי הייפלקס. המעיטו בפעילויות שנגישות רק למי שנמצא/ת פיזית בכיתה.

העלו את תוכנית הלימודים, פרטי איש הקשר, מטלות, פורומים, פעילויות למידה, דרישות ציון. בראש כל שיעור ציינו את נושא השיעור, הקדמה קצרה על תכני השיעור, מה הלומדים/ות נדרשים לעשות בלמידה ובאיזה סדר.

הקפידו על ריכוז הגשת המטלות במקום אחד – בעדיפות, אתר הקורס ב־Moodle.

במהלך שיעור הייפלקס:

גם בכיתה וגם מרחוק. שאלו לשלומם, הזמינו אותם להדליק מצלמות ולהשתתף בשיח. צרו קשר עין, השתמשו בשמות, התעניינו בהם. גישה כזו תיצור חווית למידה משופרת שמובילה לקשב וריכוז מוגברים ולהישגים טובים יותר.

חזרו על שאלות של סטודנטים/ות שנשאלו בכיתה כך שגם מי שבזום ישמע, ולהפך. עודדו את הלומדים/ות לציין את שמם כדי שכולם ידעו מי מדבר ומתי. הקצו זמן ללומדים/ות מרחוק להשתתף בדיון, אל תדלגו על תורם. אם יש עוזר/ת הוראה שיכול/ה לעקוב אחרי הצ'אט תוך כדי השיעור, מה טוב.

הוראת הייפלקס דורשת מעט יותר מעקב בין מפגשים. תקשורת עם סטודנטים/ות מחוץ לשיעור היא שלב חיוני בכינון האמון ותחושת הקהילה הלומדת. שלחו תזכורות לפני השיעור או אחריו על מטלות, שינויים וכו'. ההודעות הללו יסייעו לסטודנטים/ות להתכונן למפגש ולסכם, לחזק ולהבהיר רעיונות מרכזיים שנלמדו.

רוצים לדעת עוד? הצטרפו לסביבת ה־Moodle של המרכז לקידום ההוראה וגלו תכנים נוספים בנושאי פדגוגיה, טכנולוגיה וחדשנות בהוראה!