חדשות ואירועים

בואו להכיר את פרופ' דודי ראב"ד


ראש המסלול לתואר שני  בעיצוב משולב בפקולטה לעיצוב.

פרופ' ראב"ד שימש במשך 6 שנים ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי בפקולטה לעיצוב במכון.
הוא בוגר בצלאל ובעל סטודיו פעיל לעיצוב.

במכון הטכנולוגי הוא חולק את תפקידו כראש התוכנית לתואר שני עם הוראה בסטודיו לתואר ראשון.
"אני רואה באקדמיה אתגר", אומר פרופ' ראב"ד. " העולם האקדמי דורש ממך, כאיש מקצוע שמצטרף אליו, לנסח במילים את מה שאתה מאמין בו ועושה אותו ובמקרה שלי מילים זו אהבתי השנייה אחרי עיצוב".
 
פרופ' ראב''ד
 

"תחומי העיצוב הם מהתחומים היחידים שאינם רק לימוד אלא חינוך", הוא מציין "חינוך לחשיבה אחרת, מערכתית ומתודולוגית. כאשר אתה מוביל תהליך אתה בעצם לוקח אחריות למשתמשים, ללקוחות ולשותפי הפיתוח ולכן חלק מהלימוד כאן עוסק בלימוד של ערכים אוניברסאליים, שמעבר לערכים אסתטיים".

בלימודי העיצוב כיום אין עוד הסתכלות על אובייקט, אלא על המערכת שהאובייקט מתפקד בה: חברות שונות, תרבויות שונות ומצבים סוציו אקונומיים שונים. השאלות הנשאלות כיום בתחום הן רחבות הרבה יותר. יש צורך להבין למה צריך בכלל את המוצר הנוסף הזה, כאשר העולם מוצף במוצרים.

לדברי פרופ' ראב"ד  אחת ממתודולוגיות העבודה החשובות ביותר  היא יצירת שיתופי פעולה עם התעשייה ,דוגמת השת"פ שיצר בעצמו עם חברת Tiny Love  במסגרתה סטודנטים של HIT  לוקחים חלק בתהליך פיתוח מוצרים עוד במהלך לימודיהם. "השותף הטבעי של מעצב תעשייתי הוא התעשייה" הוא אומר . "אנו הולכים עם התעשייה. עיצוב תעשייתי מיישר קו עם התעשייה, מה שגורם לו להיות אחד המקצועות הדינמיים ביותר שקיימים.

תחום העיצוב עבר מהפך רציני לפני כחמישים שנה.  אם בעבר עמדו מעצבים בפני השאלה "איך לייצר מוצר"?  הרי שכיום השאלה הנשאלת היא "מדוע לייצר מוצר?".  תחום העיצוב  הוא תחום רב- תחומי הנוגע בבני אדם ורמת המרוכבות שלו אדירה. כל החלטה עיצובית נשענת על מבנה תרבותי, חברתי, על כלכלה וטכנולוגיה שמשתנה בקצב מטורף.
 
מקצועות העיצוב ממוצבים כיום כמקצועות בעלי מקדם השתנות תכוף ודינמי ויכול להיווצר מצב שבו סטודנט שמתחיל ללמוד בשנה א' עשוי להיתקל בחומר שאיננו רלוונטי בשנה ד', היות שקצב השתנות הדברים מהיר מאוד. למרות שתואר ראשון בעיצוב הוא אחד התארים האינטנסיביים ביותר, והבוגרים שלנו יוצאים מבין כתלי המכון כשהם מאוד מקצועיים, זה עדיין לא מספק ויש צורך בתהליך התנסות לא קצר. תואר ראשון מתרכז ביצירת מיומנות מקצועית שתאפשר השתלבות מקצועית בתחום, אבל הצרכים המקצועיים מחייבים נקודת מבט אסטרטגית ויכולת להבין את השוק ומשתניו הרבים, נושאים שהתואר הראשון אינו מתמקד בהם והם כולם נחלתה של תוכנית הלימודים בתואר שני.

תואר שני הוא במהותו סוג של התמחות. התואר השני ב"עיצוב משולב" בפקולטה לעיצוב במכון הטכנולוגי, מתייחד בכך שהוא מתמקד דווקא בהיבט הרחב של עיצוב (כל תחום עיצוב), ובהתממשקות שלו גם עם תחומי פעילות שכביכול אינם קשורים לעיצוב כמו עיצוב שירות, עיצוב אסטרטגי של חברות שאינן תעשייתיות, החיבור בין טכנולוגיה ומשתמש וכל כיוצא באלו.  הרב-מערכתיות המובנה בו, מאפשרת לבוגרים להבין את התמונה הכוללת של פעילות חברות וארגונים ולעצב את עתידם.
 
 
אולי יעניין אותך גם...