חדשות והודעות

כנס ננו טכנולוגיה: מאקדמיה לתעשייה


בימים ד' וה' 14.6-15.6.2023 התקיים ב-HIT כנס משותף לפקולטות להנדסה ולמדעים: "ננוטכנולוגיה: מהאקדמיה לתעשייה". הכנס ה-6 במספר הפגיש בין אנשי תעשייה לאנשי אקדמיה העוסקים בתחום הננוטכנולוגיה.

 

כנס ננו טכנולוגיה: מאקדמיה לתעשייה צילום: דורון מסרנו

צילום: דורון מסרנו

 

"ננוטכנולוגיה: מהאקדמיה לתעשייה" הנו כנס בתחום הננוטכנולוגיה והחידושים האחרונים בנושא . שיתוף הפעולה בין האקדמיה לתעשייה משמש למעשה לפיתוח נוסף של מוצרים מבוססי ננוטכנולוגיה. כנס זה מפגיש אנשי מקצוע מהאקדמיה והתעשייה, כדי לחלוק את הניסיון המשותף במחקר ננו-מדעי. 


הכנס נערך זו הפעם השישית בין כותלי HIT מכון טכנולוגי חולון. השנה הכנס נתמך ע''י מענק תחרותי של משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה. כמו כן החסות לכנס ניתנה ע''י מספר חברות הי-טק, ע''י כתב עת מדעי מוביל בתחומו, וכמובן ע''י הנהלת המכון. 


הוועדה המארגנת של הכנס מורכבת מיו"ר כבוד פרופ' רשף טנא, ממכון ויצמן למדע וחבר המועצה האקדמית ב-HIT ; ו מיו"ר הכנס פרופ' אלה זאק, דיקנית הפקולטה למדעים וראש המעבדה לננו חומרים; מרכזי הכנס : פרופ' אלכס לייכטמן, סגן דיקנית הפקולטה למדעים, שיזם הגשה וזכה במענק של משרד החדשנות, וד"ר עמוס בר-דע, ראש התכנית לתואר ראשון בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה; מד"ר אמיר הנדלמן, מרצה בכיר בפקולטה להנדסת חשמל ואלקטרוניקה ופרופ' בוריס פיינברג, מהפקולטה למדעים. 


נשיא המכון, פרופ' אדוארד יעקובוב פתח את הכנס בעוד הוא סקר את הפעילות האקדמית ואת הפקולטות השונות של המכון, וציין בגאווה, את הגידול של 200 אחוזים במספר התוכניות האקדמיות במכון, מאז מגפת קורונה. כמו כן, בדבריו צין פרופ' יעקובוב את חשיבות הקשר בין המכון לתעשייה. סגן נשיא המכון לחדשנות, יזמות ובינלאומיות, ד"ר רפאל ברכאן ציין בפני האורחים הנכבדים כי הכנס מהווה אפשרות ללמוד על ההתפתחויות החדשות בעולם הננו טכנולוגיה אלא גם אפשרות עבור חוקרים צעירים להציג את הפרויקטים שלהם ולהחליף רעיונות עם גדולי המומחים בתחום.


ביום השני של הכנס ד''ר אבי רווה - מנהל תחום מדעי הכימיה, חומרים, ננוטכנולוגיה ואנרגיה במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה סקר למשתתפי הכנס את פעילות המשרד והממשלה לתמיכה של המוסדות האקדמיים בארץ במחקר ובארגון כנסים מדעיים. בדבריו ד''ר רווה ציין לשבח את הארגון המופתי של הכנס, לרבות התמיכה שנתנו מארגני הכנס במדענים הצעירים, והאיכות המדעית היוצאת מן הכלל של ההרצאות והפוסטרים.


פרופ' אלה זאק, בעבר מדענית ראשית בחברת "ננו-מטריאלס" ומארגנת הכנס, אמרה כי: התחום של ננו-חומרים, או ננו- טכנולוגיה, הוא תחום צעיר יחסית וקיים רק כ20-30 שנה, אבל בין המובילים בעולם המדע בימינו. המחקרים מראים שחומרים ידועים מקבלים תכונות חדשות אם מסנתזים אותם כגבישונים (ננו-חלקיקים) בצורות שונות שמידתם ננו-מטרים בודדים או כמה עשרות ננו-מטרים. מדובר על תכונות אופטיות, תכונות אלקטרוניות ותכונות מכניות, ויש לכך שימושים בעולם התרופות - טיפול נקודתי בבעיה בעזרת ננו-חלקיק ה'מסיע' את התרופה למקום הנכון (Drug Delivery), לצרכים של אבחון רפואי מהיר ומדויק, לחיישנים שונים, לאנרגיה חדשנית, לסוללות שמש מתוחכמות, לחיזוק חומרים-פולימרים עבור מטוסים, רכבים, מזל"טים, ועוד".


בכנס השתתפו יותר מ-200 חוקרים, נשמעו 21 הרצאות מוזמנות, הוצגו 31 פוסטרים המייצגים 31 מיזמים ופרויקטים אשר נעשו בתחום הננו טכנולוגיה על ידי סטודנטים וחוקרים צעירים. הדוברים בכנס היו מהחוקרים המובילים ממרבית המוסדות האוניברסיטאיים בארץ ומהחוקרים המובילים בעולם בתחום הננוטכנולוגיה, וביניהם כמו פרופ' דמיטרי גולברג מבית הספר לכימיה ופיזיקה, הפקולטה למדעים באוניברסיטת קווינסלנד לטכנולוגיה, באוסטרליה וכן פרופ' רון נעמן, המחלקה לפיזיקה כימית וביולוגיה במכון ויצמן למדע, פרופ' שלמה מגדסי, מרכז קזאלי לכימיה יישומית, המכון לכימיה והמרכז לננו-מדעים וננו-טכנולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים, פרופ' עודד שוסיוב מהפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה באוניברסיטה העברית בירושלים.

 

בנוסף, בכנס התארחו מומחים בעלי שם ומוניטין ממספר מדינות העולם כגון ארה"ב, סין, איסלנד, אוסטרליה, רומניה, שוויץ וישראל. החברות שנתנו חסות בכנס והציגו את המוצרים שלהם בתערוכת הכנס הם:El-Tan Technologies, Spacetek (שוויץ), LAS Photonics, ROSH Electroptics, VST.

 

כתב העת מהמובילים בתחומו Functional Composite Materials (מבית הוצאה לאור SPRINGER) הציע מיוזמתו לתמוך בפרסים לפוסטרים המצטיינים וזה מתוך הערכה למוניטין הרב שצבר הכנס בשנים הקודמות: שם הכנס ושל HIT הולך לפניו!

 

 

קישור לעמוד הכנס