חדשות והודעות

שמירה על השלום היא אחת המשימות החשובות ביותר

מאמר דעה של פרופ' אדוארד יעקובוב, נשיא HIT בעקבות נאומו של נשיא אוזבקיסטן באו"ם. 

 

פרופ' יעקובוב

פרופ' אדוארד יעקובוב, נשיא המכון הטכנולוגי חולון HIT

 

העצרת הכללית ה-75 של האו"ם נפתחה במטה הארגון בניו יורק. בעקבות נאומו של נשיא אוזבקיסטן, שבקט מירזאייב, כתב פרופ' אדוארד יעקובוב, נשיא HIT, מאמר דעה:

דברים חיוניים וחשובים מאוד לאנושות כולה נשמעו בנאומו של נשיא הרפובליקה של אוזבקיסטן שבקט מירזאייב, בעצרת הכללית ה-75 של האו"ם.

"המטרה שלנו היא ליצור במשותף מערכת גלובלית הוגנת שתבטיח את זכויות היסוד והחירויות, הבריאות והרווחה של כל אדם. בהקשר זה אנו לוקחים יוזמה לפתח, בחסות האומות המאוחדות, קוד בינלאומי למחויבות מרצון של מדינות במהלך מגיפה. מסמך זה אמור לשקף את חובותיה של כל מדינה כלפי אזרחיה ושותפיה הבינלאומיים ", אמר הנשיא שבקט מירזייב.

 

לא במקרה ציטטתי את המילים האלה. אלה דבריו של אדם שמבין את אחריותו העצומה לא רק לתושבי אוזבקיסטן, אלא גם לעמי העולם כולו.

לפנייה זו חשיבות מיוחדת בעיצומה של מגיפה, שלא רק "מחקה גבולות" בין מדינות ועמים, אלא גם מיקדה את תשומת הלב לשבריריות היציבות העולמית, ולפגיעותינו הכללית מול אויב בלתי נראה וחסר רחמים.

 

אני רוצה להאמין כי יוזמתו של הנשיא שבקט מירזייב תיבחן ביסודיות ותתקבל הן באו"ם והן על ידי מנהיגי המעצמות המובילות בעולם.

 

נשיא אוזבקיסטן מבין זאת ממקור ראשון. כבר בימים הראשונים לשלטונו התחוללו שינויים מהותיים בארצו. בארבע השנים האחרונות היקף הסחר ההדדי בין אוזבקיסטן למדינות השכנות לה גדל פי חמישה. אך חשובה במיוחד היא המחוייבות מרצון של מדינות מרכז אסיה זו לזו, כפי שהדגיש זאת, הנשיא שבקט מירזאייב בנאומו, "בתקופה קשה זו לכולם, מדינותינו לא התרחקו זו מזו, אלא סיפקו זו לזו תמיכה הדדית."

 

באופן אישי, אהבתי והתרשמתי משאיפותיו של הנשיא שבקט מירזאייב, כפי שבאו לידי ביטוי בדבריו, להציג מעל במה כה חשובה כמו האו"ם יוזמות החשובות לכל תושבי כדור הארץ.

 

בין היוזמות הללו, כמובן, תמיכה בקיום פסגה בנושאים אקטואליים של ביטחון תזונתי על רקע המשבר המתמשך, אימוץ אמנת האו"ם לזכויות הילד, אימוץ החלטה מיוחדת של האסיפה הכללית של האו"ם בנושא הרחבת תפקידם של הפרלמנטים בהשגת מטרות הפיתוח בר קיימא, והבטחת זכויות האדם.

אני מייחס לנאומו של נשיא אוזבקיסטן חשיבות רבה מאוד, בשל פנייתו הישירה לכל עמי העולם ושיתופן בחזונו בדבר הסיכויים לפיתוח שיתוף פעולה בין מדינות ולחיזוק השלום, הביטחון והיציבות הבינלאומיים.

 

אוזבקיסטן תופסת מקום גיאופוליטי מיוחד על מפת העולם, בהיותה המדינה המובילה במרכז אסיה. במשך מאות שנים התפתחה כאן מערכת יחסים מיוחדת בין מדינות ועמים, הדוברים עשרות שפות ומאמינים בדתות שונות. בהקשר זה, פעילותו של נשיא הרפובליקה של אוזבקיסטן לקיים שלום מתמשך ויציב עם כל השכנים, כולל קזחסטן, קירגיזסטן, טג'יקיסטן, טורקמניסטן ואפגניסטן, היא אחת המשימות החשובות ביותר שיש להן לא רק משמעות כלכלית, אלא גם פוליטית.

 

המחויבות של אוזבקיסטן לשלום מתמשך ולאי סובלנות לקיצוניות ולטרור, הם תנאי מוקדם ליצירת אלפי מקומות עבודה לצעירים. כיליד אוזבקיסטן, אני יודע ממקור ראשון על צעירים וצעירות מוכשרים השואפים לידע ורוצים ללמוד באוניברסיטאות יוקרתיות לשפר את ידיעותיהם, ולפתח את כישוריהם . נשמח לתרום להנחלה והעשרת הידע הזה בתחומים כמו טכנולוגיית מידע, טכנולוגיות דיגיטליות ברפואה, וטל-רפואה, וניהול עסקים.

 

אני שמח לציין ששיתוף הפעולה האקדמי בין המכון הטכנולוגי בחולון HIT ושותפינו מהאוניברסיטה הלאומית של אוזבקיסטן, ואוניברסיטאות סמרקנד ובוכרה החל לשאת פרי. אנו מתכננים להרחיב ולהעמיק את שיתוף הפעולה שלנו עם אוניברסיטאות וארגוני נוער במדינה למען פיתוח אוזבקיסטן.

 

אני בטוח שנאומו של נשיא אוזבקיסטן בעצרת הכללית ה- 75 של האו"ם הינו בגדר ציון דרך, והראה בבירור כי למרות מגפת הקורונה ששטפה את כל העולם, אוזבקיסטן נותנת דעתה לנושאים בעלי חשיבות עולמית, ומבצעת עבודה חשובה ורבה במגוון רחב של נושאים העומדים המטרידים את האנושות כולה.

 

ברצוני לאחל לממשלת הרפובליקה של אוזבקיסטן ולכל האזרחים בריאות טובה, והצלחה רבה ביישום כל התוכניות החשובות שלהם.

 

פרופ' אדוארד יעקובוב,

נשיא HIT מכון טכנולוגי חולון.

 

פורסם לראשונה בסוכנות הידיעות הלאומית של אוזבקיסטן
 
http://uza.uz/ru/society/sokhranenie-mira-odna-iz-vazhnykh-zadach-24-09-2020

 

פורסם: 24.9.20