חדשות והודעות

מחקרים פורצי דרך הוצגו בסדנה דו לאומית

הסדנה הדו לאומית השנייה ישראל - איטליה של HIT, אוניברסיטת תל אביב והאוניברסיטה של נאפולי, פדריקו השני "פיזיקה וישומים של ננו- פוטוניקה ופפטידים"

 


המכון קיים סדנה דו לאומית מקוונת משותפת לחוקרים מהמכון הטכנולוגי, אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת נאפולי, פדריקו השני, המציגה מחקר משותף שנערך בשלושת המוסדות בנושא פיזיקה ויישומים של ננו פוטוניקה ופפטידים. 


ננופוטוניקה היא שם כולל לתחום מחקר וטכנולוגיה המשלב מערכות שגודלן האופייני מזערי כ 1–400 ננומטר לבין תחום הפוטוניקה - תת-תחום באלקטרואופטיקה הדן בפוטונים על הספקטרום מאזור אינפרה אדום ועד האולטרה סגול. פפטידים הם שרשראות קצרות של חומצות אמינו הקשורות ביניהן בקשר פפטידי. די-פפטיד מורכבות משתי חומצות אמינו.

 

השימוש בננו נקודות פולטות אור מאפשרות לשלב יכולות אבחנתיות וטיפוליות ברפואה מדויקת. הסדנה הדו לאומית מתמקדת במחקרים בסיסיים בפיזיקה ובהנדסה של התקנים פולטי אור. הפרדיגמה החדשה הזו נשענת על שימוש בנקודות פולטות אור והתקנים פולטי אור שניתן לשתול בתוך הגוף.


מטעם המכון עוסקים בתחום מחקר זה ומציגים בכנס: ד"ר בוריס אפטר – מרצה בכיר בפקולטה להנדסה, ראש תחום אלקטרו-אופטיקה, ד"ר אמיר הנדלמן, ראש המעבדה לאופטיקה ישומית בפקולטה להנדסה, פרופ' בוריס פיינברג, פרופסור מן המניין בפקולטה למדעים.


המחקר מתבצע בשיתוף פעולה עם קבוצת חוקרים מאוניברסיטת תל אביב: פרופ' גיל רוזנמן מהפקולטה להנדסה ופרופ' פאבל גינצבורג מהפקולטה להנדסה ושני חוקרים מאוניברסיטת נאפולי פדריקו השני, פרופ' מורלי ופרופ' אקארדו. הקבוצה זכתה בשנת 2019 במענק מחקר גדול על סך 2.5 מיליון ₪ וזו השנה השנייה שבה הוא מתבצע.


על בסיס המחקר פרסמו החוקרים מאמר בכתב העת המדעי היוקרתי Advnaced Optical materials,שזכה לשבחים רבים. בכנס מציגים החוקרים את המחקרים האישיים שלהם במסגרת המחקר הכללי:


ד"ר אמיר הנדלמן הציג תוצאות ממחקרו: "תכונות אופטיות של חומצת אמינו היסטדין" 
המחקר עוסק במבנים של חומצות אמינו והתקנים אופטיים. בין היישומים העתידיים של המחקר הזה - יצירת חומרים פולטי אור ומוליכי אור ליישומים ביו- רפואיים כגון התקנים אופטיים בתוך הגוף ואופטו-גנטיקה.


פרופ' בוריס פיינברג הציג את מחקרו: "Beta Sheets מאקטיבי לפסיבי- פליטה של פולאריטון". 
מחקר תיאורטי העוסק בהתפשטות אור במבנים.


ד"ר בוריס אפטר הציג תוצאות ממחקרו: " ננו פוטוניקה ופפטידים- פיזיקה והנדסה של ביו אופטיקה משולבת". 
מחקרו של ד"ר אפטר עוסק בחקר מיקרו חלקיקים וסיבים מיקרומטריים בעלי תכונות אופטיות מעניינות, היכולים לשמש כערוצים להעברת אותות אופטיים בתחום הראייה.


בין היישומים העתידיים בתחום הביו-רפואה- העברת אור ממקור חיצוני לאובייקט ביולוגי דוגמת תאים ביולוגיים. בשל העובדה שהסיבים הללו דומים בתכונותיהם לתכונות של סיבים במוח המתפתחים עם מחלת האלצהיימר, ניתן יהיה להשתמש בהם לטובת מחקר וטיפול באלצהיימר במצב מסונתז במעבדה.

 

המחקר המשותף והסדנה שהתקיימה בפעם השנייה מחזקים את הקשרים של המכון עם המוסדות השותפים ומהווה נקודה לפיתוח שיתופי פעולה נוספים בין המוסדות על פיתוחים חדשים ומחקרים נוספים. 

 

 

פורסם: 21/10/2020