חדשות והודעות

חולצה שהיא מכנסיים ובד שמתרחב לכל המידות: המתמטיקה שמובילה לחדשנות בעיצוב

 

3 סטודנטיות מ-HIT הציגו מחקר ומיצגים שמשלבים עיצוב ומתמטיקה בכנס בינלאומי מיוחד שהתקיים בקנדה

 

הסטודנטיות פז אמסלם ותאיר גולדברג לצד ד''ר גול

הסטודנטיות פז אמסלם ותאיר גולדברג לצד ד"ר שי גול


כנס Bridges עוסק במולטי-דיסציפלינריות במתמטיקה ובקשר בינה לבין אמנות, מוזיקה ועוד. השנה הכנס התקיים באוניברסיטת דלהוסי (Dalhousie University) הממוקמת בהליפקס שבפרובינציית נובה סקוטיה בקנדה. מאז 1998, הכנס שעוסק בקשר ובשלוב של מתמטיקה עם תחומים נוספים משך בכל שנה כ-400 משתתפים מיותר מ-30 מדינות. הכנס כולל דוברים מוזמנים, הרצאות, סדנאות מעשיות, תערוכות ומופעי אמנות.


בכנס השתתפו פז אמסלם, תאיר אורי גולדברג ומילנה ליחטריוב, סטודנטיות במחלקה לעיצוב תעשייתי ב-HIT אשר לוקחות חלק במעבדה לעיצוב מתמטי (LAB DESIGHNING MATH) של המכון בבית הספר למדעי המתמטיקה. במסגרת המעבדה, הסטודנטים שמגיעים מהפקולטה למדעים או מהפקולטה עיצוב, עובדים ביחד כדי לפתח פרויקטים מתמטיים כאשר נעשה שילוב עם כלים נוספים כמו עיצוב, אמנות ואופנה. פז אמסלם הציגה את המחקר בנושא Dynamical tiling. המחקר עוסק במבנה אלגברי בשם תנועת סריגים שאנו מיישמים אותו בעיצוב ומנסה לענות על השאלה, איך אתה לוקח את המבנה המתמטי הזה וכיצד הוא יכול לספר למעצב מתי תנועה דינמית אפשרית או לא. פז דיברה על המחקר בהרצאה שעשתה בכנס ובנוסף, הציגה מיצג פיזי שממחיש במסגרת תערוכה מתמטית.


"זה היה מאד מיוחד. כאשר התחלתי את התואר בעיצוב מעולם לא חשבתי שאני אציג בכנס שעוסק בכלל בשימוש מתמטי בכלים עיצוביים. אחר כך הבנתי שזה משהו שבדרך כלל לא קורה בתואר ראשון. שמחתי שהייתה לי את ההזדמנות לעשות את זה. זה היה מאד לא צפוי שזה ילך לכיוון כזה והכל בזכות הקורס אצל ד"ר שי גול- "המעבדה לעיצוב מתמטי". זה משהו לגמרי שאני אקח איתי קדימה- השימוש במתמטיקה" אומרת פז אמסלם שאף קיבלה מלגת לימודים על סך 750 דולרים ממארגני הכנס על הפרויקט הייחודי ומלגת השתתפות מהמכון.


הסטודנטיות פז ותאיר, התלוו אל ראש אל המעבדה לעיצוב מתמטי, ד"ר שי גול, אשר ציין את המחמאות שקצרו הסטודנטיות של המכון בכנס. "הסטודנטיות היו נהדרות והדהימו כמעט כל מי שפגש בהן או ראה את עבודתן. פז הייתה היחידה מבין המרצים בכנס שהייתה במהלך התואר הראשון שלה, לצד דוקטורנטים ומתמטיקאים בכירים. ההרצאה שלה ריתקה צופים רבים שאחר כך נשארו ושאלו שאלות ואף הביעו התעניינות רבה במכון ובפועלו" מספר ד"ר שי גול.

 

פז אמסלם עם עבודת המחקר שלה - Dynamical tiling

פז אמסלם עם עבודת המחקר שלה - Dynamical tiling


מלבד המחקר של פז אמסלם, במסגרת הכנס, התקיימה תערוכה שעוסקת בקשר בין אופנה ומתמטיקה, ובה הציגו 2 סטודנטיות האחרות, מילנה ותאיר, את עבודותיהן שזכו להרבה תשומת לב ועוררו עניין. תאיר גולדברג, שאף נכחה בכנס, הציגה את המיצג שלה שהוא למעשה בגד אחד שיכול לשמש גם חולצה וגם מכנסיים באמצעות סגירה או פתיחה של רוכסן אחד בלבד. הפרויקט מתבסס על משפט הקלסיפיקציה בטופולוגיה אלגברית. "הופתעתי שהמושגים המתמטיים האלה, שבדרך כלל נשארים אצל מתמטיקאים יכולים להגדיר חדשנות בעיצוב אופנה" מספרת גולדברג.


מיצג נוסף שזכה לביקורות מהללות ותשבחות רבות היא "חולצת מולטי-מידה" שמבוססת על הרעיון המתמטי של פרקטלים. המיזם של מילנה ליחטריוב הוא למעשה בד מתרחב ומתכווץ כך שיכול להתאים לייצור של בגדים שיוכלו להשתנות בהתאם למידה של הלובש אותם ולחסוך בצריכה חדשה של בגדים. מילנה לא הגיעה פיזית לכנס אבל עבודתה הוצגה. "ילדים גדלים מהר, מה שמוביל לקנייה והחלפה של בגדים לעתים קרובות. עבודתי זו מנסה להשתמש בעקומות מילוי חלל כפתרון לבעיה זו. הרעיון העיקרי שלי הוא להשתמש במאפיין של הקימורים הצפופים האלה שבדרך כלל משמשים דווקא לריצוף של מטוס, כדי לייצר גופייה אחת אשר מתאימה לכל הגדלים" אומרת ליחטריוב.


המעבדה LAB DESIGHNING MATH בהובלתו של ד"ר שי גול פועלת כבר שנתיים במכון, והיא חלק מבית הספר למדעי המתמטיקה. במעבדה עובדים יחד מתמטיקאים, מעצבים ומתכנתים לעתיד אשר משלבים יחד את היכולות שלהם על מנת לנסות ולפתור בעיות מורכבות ואתגרים משמעותיים בחיי היומיום.