חדשות והודעות

סטודנטים ב- HIT מעדיפים לימודים מקוונים


בחלוף עידן הקורונה סטודנטים אינם להוטים לחזור לכיתות פרונטליות בקמפוס

 

Illustration

 

מחקר חדש שנערך ב- HIT מכון טכנולוגי חולון, מצביע על כך שאחרי שהתרגלו ללימודים מקוונים במהלך מגיפת הקורונה, רוב תלמידי HIT מעדיפים לא לחזור ללימודים פרונטליים בכיתות.
המחקר נערך על ידי פרופ' אריק שדה, לשעבר דקאן הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול טכנולוגיה, ואליהו (אלירן) מרדכי הירש, בוגר HIT וכיום מרצה במחלקה למדעי המחשב. המאמר הוצג בכנס הבינלאומי השנתי ה-14 לחינוך, מחקר וחדשנות, שהתקיים בסביליה, ספרד, בנובמבר 2021.


פרופ' שדהפרופ' אריק שדה: "מגיפת הקורונה אילצה מוסדות אקדמיים בכל רחבי העולם להעביר את הקורסים שלהם באינטרנט, ולא בקמפוס. מצב חריג זה סיפק לנו הזדמנות ייחודית לבחון את האפקטיביות של למידה מקוונת, וכיצד היא נתפס על ידי קהל היעד החשוב ביותר שלו: התלמידים שלנו. כדי לחקור נושא קריטי זה, הרלוונטי ביותר הן למורים והן לתלמידים ברחבי העולם, פיתחנו ויישמנו מחקר מיוחד.


240 סטודנטים לתואר ראשון ושני ב-HIT, רובם מהפקולטות לניהול מדע וטכנולוגיה, ענו על שאלון מיוחד בן 12 שאלות שהשוו בין לימודים מקוונים למפגשים פרונטליים במספר היבטים שונים. כמו כן הושוו הציונים שהושגו בשני הפורמטים השונים, ולאחר מכן נותחו הנתונים שנאספו סטטיסטית. לבסוף, הסטודנטים נשאלו ישירות אם הם רוצים לחזור ללמידה פרונטלית בקמפוס.


הממצא אולי המפתיע ביותר היה שרוב הסטודנטים לא היו להוטים מאוד לחזור למצב הפרונטאלי בקמפוס וככל הנראה היו מוכנים להקריב את האינטראקציות החברתיות של חיי הסטודנטים לטובת היתרונות של לימודים מקוונים בבית.


ממצאים נוספים מצביעים על מידה מסוימת של העדפה ללימודים מקוונים ברוב הפרמטרים: מיקוד במהלך השיעור, אחיזה בחומרים, השתתפות בשיעורים והיערכות לבחינות. מתוכם, ההבדלים בתפיסת החומר ובהכנה לבחינות הם מובהקים סטטיסטית. הציונים היו מעט גבוהים יותר גם עבור קורסים ומבחנים שנמסרו באינטרנט. רק פרמטר הנוכחות קיבל דירוג גבוה יותר מובהק סטטיסטית בכיתות פרונטליות - כנראה בגלל שהשיעורים המקוונים מוקלטים וניתן לצפות בהם בכל עת.


 מר הירשאליהו (אלירן) מרדכי הירש: "הממצאים שלנו מצביעים על מגמה מעניינת בקרב סטודנטים לאחר שהתנסו בלימודים מקוונים בתקופת המגיפה, כאשר רוב קל מעדיף את הפורמט הזה על פני שיעורים פרונטליים מסורתיים.

 

עם זאת עלינו להדגיש כי המחקר מבוסס על מדגם קטן יחסית ממוסד אקדמאי בודד בעל אוריינטציה טכנולוגית, במדינה אחת. על מנת לקבל תוצאות אמינות המייצגות את כלל אוכלוסיית הסטודנטים בעולם, אנו ממליצים לחזור על המחקר עם מדגמים גדולים יותר של סטודנטים, מדיסציפלינות אחרות, מוסדות אקדמיים אחרים וממדינות נוספות. חקירה מקיפה של נושא זה עשוי להוביל לשינויים משמעותיים במבנה הלימודים האקדמיים ברחבי העולם".

 

 

פורסם: 06/10/2011