חדשות ואירועים

" לתואר השני הגעתי עם מטרות וציפיות מוגדרות, כמו רענון ה'שפה' האקדמית העכשווית ושינוי דפוסי מחשבה"

 
עודד פדהצור, בן 58 מיפו, מגדיר עצמו כיזם, מעצב ומנהל פרויקטים. לתואר השני הוא הגיע כשמאחוריו רקורד מרשים של עשייה וניסיון בתחום, הן בארץ והן בחו"ל. צורך מוחשי בהתחדשות עצמית ורצון להתעדכן בעולם העיצוב העכשווי, ניצחו את החששות מהחזרה לספסל הלימודים.
 
עודד פדהצור
 
 
עודד פדהצור, 58, מיפו למד את התואר הראשון בעיצוב תעשייתי בבצלאל, ירושלים. את התואר השני בעיצוב משולב בחר ללמוד ב HIT מכון טכנולוגי חולון.
 
מה ההבדל בין לימודים לתואר ראשון בעיצוב ללימודי תואר שני בתחום?
עודד: "את התואר הראשון למדתי לפני למעלה מ 30 שנה כך שקשה לי להשוות... יש פערים עצומים בין לימודי תואר ראשון בעיצוב בעיצוב אז והיום. בתקופה ההיא הכל היה ידני, ספרי סקיצות למשל, ואילו היום הרוב ממוחשב. המידע היום עצום ונגיש תוך שניות. פרויקטים והגשות אז היו בעיקר באמצעות מודלים שנעשו בעבודת יד לעומת כיום, שניתן להדפיס מודלים להמחשות במצגות תלת ממד בלחיצת כפתור. אני חש בר מזל שיצא לי ללמוד אז, ושאני עדיין לומד כל הזמן גם כיום, כי דרך הפערים העצומים הללו אני יכול להגדיר לא מעט תהליכים בהתנהלות שלי כמעצב, וזה גם מעורר מחשבה לגבי הצורך בשימור, אני חושב שמאד חשוב שגם הסטודנטים כיום ילמדו, בנוסף, את שיטות ומיומנויות העבודה והטכניקות שהיו נהוגות בעבר".
 
לאילו אפיקים מקצועיים לקחו אותך לימודי התואר הראשון?
"עם תום לימודיי, בסוף שנות ה 80 שהיתי תקופה ממושכת בלונדון, שם עבדתי כסמנכ"ל עיצוב ב Infosite לונדון, חברה שעיצבה וייצרה מערכות מידע מתקדמות של שלטי הכוונה לתיירות.
בהמשך, עדיין בלונדון, הייתי יזם ומנכ"ל Broadway Quartet [חברה בת של Broadway Communications Group, חברת פרסום, תערוכות ועיצוב תדמית] החברה סיפקה את כל שירותי העיצוב והשיווק לחברות ישראליות כמו: אל-על, אלקטרה ואחרות, בכל אירופה ".
 
עם חזרתו לישראל בשנות ה 90 עמד עודד מאחורי מיזם הקמת "דרייב" - רשת סניפים ארצית ללימודי נהיגה, בשיתוף BSM [רשת לימודי נהיגה הגדולה בעולם] שבנוסף לעיסוקה הטבעי פיתחה שיטות עבודה וניהול מתקדמות שהוטמעו ברשתות דומות באירופה. הוא עסק גם בפיתוח "ערכת הנהג החדש" פרויקט הדגל של עמותת אור ירוק. עודד: "כל הפרויקטים היו תחת השפעות והדגשים עיצוביים. תקופה הזו גם הובילה אותי להתמחות שהייתה בחיתוליה, בפיתוח ויישום תכנים לסימולאטורים גראפיים ייחודים ב 3D להדרכות נהגים ברמות ובתחומים שונים, תחום שאני עוסק בו עד היום"
 
מתוך הגשת פרויקט הגמר
מתוך הגשת פרויקט הגמר
 
אחרי כל-כך הרבה שנים של עשייה ויזמות, מה גרם לך להירשם ללימודי תואר שני?
"ההחלטה לחזור לספסל הלמודים נבעה מהבנה פנימית של צורך מוחשי בהתחדשות עצמית. היו כל מני אופציות מעניינות שגלגלתי במחשבות, ולימודים הכי התאימו לי באותו זמן. היו קצת חששות, כי בכל זאת להיות סטודנט זו יכולה להיות משימה תובענית ולא קלה.
 
איך שמעת על התכנית לתואר שני בעיצוב משולב ב HIT?
"על התכנית לתואר שני במכון שמעתי בזמן ראיון ללימודי תואר שני בעיצוב תעשייתי בטכניון, המראיינת אמרה לי שבשמחה יקבלו אותי ללימודי התואר השני, אך הציעה שאקח בחשבון שהתואר שם מתמקד בעיצוב רפואי, והיא המליצה לי לבדוק גם על התואר הנלמד במכון. מסתבר שהיא ידעה מה היא אומרת, כי באמת התכנים שהוצעו בתכנית הלימודים של התואר השני במכון התאימו לי יותר, ועל כך אני אסיר תודה לה".
 
"אל לימודי התואר השני, תואר רב דיסציפלינארי, הגעתי עם מטרות וציפיות מוגדרות, כמו רענון 'השפה' האקדמית העכשווית, שינוי דפוסי מחשבה, פיתוח חשיבה ועשייה מחוץ לקופסא. לשמחתי הציפיות שלי נענו במלואן, למרות שאני חייב להודות שלא תמיד היה קל, ובסוף שנת הלימודים הראשונה אפילו שקלתי לעשות הפסקה בלימודים. איכשהו דרור ק' לוי, ראש התכנית לתואר השני שמע על כוונתי, והזמין אותי לקפה הבית שלו שליד הבימה, הוא דיבר איתי במשך שעתיים ולא הרפה, עד שהתחייבתי שאני לא פורש, כך שגם הוא שותף מאד לעובדה שבטקס הקרוב אקבל את התואר השני".
 
במה עסק פרויקט הגמר שלך בתואר השני?
"חיפשתי פרויקט שישלב עיצוב ותחבורה, שהם שני העיסוקים המקצועיים העיקריים שלי. חיפשתי נושא שיאפשר לי לשחק עם המציאות והעתיד, מה שאי אפשר לעשות בחוץ כי אף אחד לא משלם בשביל זה, ובטח לא מערב קבוצת מוחות לצורך פידבק...."
 
מתוך תקציר פרויקט גמר, מערכת השקיה - מנועי מים
מתוך תקציר פרויקט גמר, מערכת השקיה - מנועי מים
 
"התכנית 'מערכת תנועה אורבאנית' נועדה להציע פתרונות לאתגרים תחבורתיים איתם תאלצנה ערים להתמודד בעשרות השנים הבאות, לאור מגמת האורבניזציה הברורה שתחייב התמודדות עם עלייה דרמתית בביקוש לסחורות, משאבי טבע, מזון, דלק וקרקעות, ותצטרך לעסוק גם במתן פתרונות להסעת המונים וסחורות. מגמת האורבניזציה מכוונת לאיגום משאבים וטכנולוגיות ירוקות, כשהתחבורה מהווה רק היבט אחד מסך הפעולות של המערכת."
 
"התכנית אינה מגבילה את החשיבה על תנועה במרחב האורבאני באמצעות המרכיבים המאפיינים אותה כיום, כפי שנעשה בתכניות הערים המרכזיות שעוברות כיום תהליכי פיתוח ברחבי העולם, אלא מציעה חשיבה מחודשת על המרקם האורבאני, באמצעות פלטפורמות תנועה חדשות של מערכת כלי רכב כדוריים להסעת נוסעים ושינוע סחורות ומתוכננת גם לשמש באמצעותם כמפעל נייד לייצור עצמי של אנרגיות חשמליות נקיות בייצור עצמאי, המאפשר את אספקת האנרגיה הנחוצה למערכת התחבורה ולעיר, ללא תלות באספקת אנרגיות חיצוניות, ומשפיעה על התפתחותן של מערכות אקולוגיות שימושיות במרחב האורבאני."
 
"המערכת שאני מציע בפרויקט מושתת על שינוי יסודי בגישה התכנונית, בעצם החלפת רשת הכבישים והמכוניות המסורתית במערכת היסעים כדוריים שתשפיע על הקטנת הנפח הפיסי של הקרקע הדרושה לתנועה בכשני שליש. הגדרת השימוש המשותף במשאבי קרקע של המערכת הכוללת כלי רכב כדוריים, רוכבי אופניים והולכי רגל תגדיל עוד יותר את החיסכון ותאפשר מחזור מסיבי של משאבי קרקע. התנועה הרב ממדית משלבת עקרונות תנועה של רכבים ומעליות המייצגים תנועה במישורים אופקיים ואנכיים, ושימוש בעקרונות דחיפה פיזיקאליים להנעת והתקדמות מסות תנועה באמצעות אנרגיות משותפות של מאות אלפי רכבים-כדורים המתאפיינים ומתנהגים כנחילים בתנועה והמכוונים למספר עצום של יעדים בדרכים המהירות, החסכוניות והקצרות ביותר."
 
מתוך תקציר פרויקט גמר, משטחי התנועה - אפקט הלוטוס
מתוך תקציר פרויקט גמר, משטחי התנועה - אפקט הלוטוס
 
בהזדמנות זו, תודה מיוחדת למנחה שלי דר' יעל אילת ואן-אסן שסייעה ועודדה, ובו בזמן לא חסכה ממני ביקורת נוקבת בעת הצורך.
 
במה אתה עוסק כיום ומה התכניות לעתיד?
בימים אלה אני עמל על הקמת סטודיו שיעסוק בפיתוח הדרכות ייחודיות לנהגים באמצעות סימולאטורים גראפיים תלת ממדיים, ע"פ התמחויות נהיגה שונות כמו: ספורט מוטורי, תיירות (נהיגה בארצות זרות) וכד'.
 
הפיתוח מבוסס על שימוש בכלי תוכנה וכלי בינה מלאכותית מתקדמים, המבטיחים יעילות בהטמעתם בסימולאטורים המשמשים כ'שולחנות חול' וככלי הדרכה ועבודה, ומציגים את התרחישים השונים תוך שהם מביאים לידי ביטוי את השפה החזותית, התנאים הסביבתיים ומצבי תנועה משתנים לתנאים הקרובים ביותר למציאות.
 
 
סרטון פרויקט הגמר
 
מטרת השימוש בסימולאטורים היא ביצוע הדרכות יעילות ומהירות לציבור הנהגים מהתחומים השונים המהווים את הקהילה החברתית הגדולה בעולם שמאוחדת באמצעות שפה תחבורתית שהנה שפה מלאכותית חזותית המורכבת בעיקר מסמלים, אידאוגרמות וכתב. השפה בשימוש על ידי נהגים ומשתמשים אחרים בדרך, במצבי תנועה סטטיים ודינמיים. מיקום של תמרורים ושלטים, צורתם והתשתית עליהם הם מונחים, משלימים את חלקה הפיזי של השפה. הטמעת השפה הנה עניין מרכזי אצל נהגים, התהליך צריך להתחשב בקושי של לימוד שפה חדשה (משותפת לדוברי כל השפות בעולם) ושל השפעת התנאים הסביבתיים המשתנים באופן תמידי אשר מעודדים את התפתחותה.
 
תכניות לעתיד יש כמה. אני מתחיל להרהר על לימודי המשך לדוקטורט בתחום של 'מערכות תנועה אורבניות'.
 
 
 
סיפורי בוגרים נוספים