''הנבחרות''

פרויקטים

מתמגנטים לשגרה

מטרת הפרויקט: לסייע לאנשים על הספקטרום בהתמודדות ועשייה של שגרות היגיינה בבוקר ובערב

תמונה מייצגת של הפרויקט: מגנטים של שגרת בוקר ושגרת ערב

הסדר יום של רובנו נראה לנו דיי טריוויאלי, אנחנו קמים בבוקר, מצחצחים שיניים, שותים כוס קפה, אוכלים משהו קטן ויוצאים לעבודה. אוטיסטים מתקשים לעשות את ההקשרים שלנו נראים כל כך פשוטים, הם צריכים ללמוד כל דבר על משמעויותיו.
סדר יום קבוע הינו קריטי לילדים רבים על הספקטרום שמתקשים עם שינויים. הקפדה על סדר יום קבוע יוצרת תחושת ביטחון ושליטה.


אריאל וינבלט ונועה שפירא סטודנטיות מהפקולטה לטכנולוגיות למידה ומשתתפות בתכנית הנבחרות, יצרו ערכת מגנטים שנועדה לסייע לאנשים על הספקטרום בהתמודדות ועשייה של שגרת בוקר וערב.

אריאל וינבלט
אריאל וינבלט
נועה שפירא
נועה שפירא


אריאל ונועה מספרות על תהליך יצירת הפרויקט והאתגרים בדרך:


אריאל: במסגרת תוכנית ״הנבחרות״, עברנו בין היתר סדנאות בנושא יזמות במסגרתן התבקשנו לחשוב על בעיה מסוימת שאנו יכולות לתת לה פתרון.
באופן די אינסטנקטיבי, העולם שלכיוונו הלכנו הוא עולם האוטיזם. אוכלוסיה זו מתמודדת עם לא מעט אתגרים יום יומיים שלעתים לא מקבלים מענה או מספיק חשיבות.
יצרנו קשר עם חברה שלומדת את התחום ושאחותה על הרצף, על מנת להבין ממנה יותר לעומק אילו אתגרים צפים במהלך היום-יום. אחד מהאתגרים שהיא ציינה היה קושי ביצירת סדר / שגרה בתחומים מסוימים, למשל בשגרת הבוקר והערב הכוללים טיפוח / סידור תיק וכו׳. לאחר חשיבה על כלל האתגרים, בחרנו לנסות לתת מענה לאתגר זה, מתוך מחשבה שייתכן והוא לא מקבל את החשיבות הנדרשת כיום.


נועה: במהלך הפרויקט נתקלנו בכמה קשיים. הראשון היה להבין מה הן הפעולות הבסיסיות ביותר שכל אדם על הספקטרום אמור לבצע ויכול לבצע ללא עזרה מאחרים.
תוך כדי תהליך ההתמקדות שלנו בפעולות, התלבטנו אם יש צורך להוסיף פעולות שאינן קשורות להיגיינה, לאחר חשיבה מעמיקה הוספנו לפעולות ההיגיינה - גם פעולות של התארגנות הבוקר והתארגנות לשינה כי הבנו שגם פעולות אלה קשות לזכירה אצל אנשים על הספקטרום.
הקושי האחרון היה שמתחילת פיתוח הפתרון בפרויקט זה – רצינו שהשימוש בו יהיה דיגיטלי. במידה והיינו בוחרות באתר/אפליקציה – כנראה שזה היה מוביל עשוב לצורך לקבל עזרה מההורה בתפעול המוצר, דבר שלא עונה על המטרה העיקרית שלנו בפרויקט.
בסופו של דבר, לאחר הבנה כי אופן שימוש זה לא מתאים לקהל היעד שלנו, החלטנו ליצור מגנטים כך שכל אחד יוכל להשתמש בתוצר זה ללא תלות באחר.
אריאל ביצעה את תהליך המחקר של קהל היעד שלנו, היא דיברה עם חברה שלה מספר פעמים ומיקדה את כלל הפעולות שבהן צריך שנתמקד. לאחר איסוף הפעולות ציירתי את הפעולות האלו לציורים הרומזים על הפעולה הספציפית, היה לנו חשוב ליצור מגנטים מקוריים שהם שלנו ושאנחנו חושבות שיהיו מובנים לקהל היעד שלנו.
ביחד בחרנו את התבנית של המגנטים ואת הצבעים בהם נשתמש. לאחר סיום תהליך הפיתוח היה צורך לחשוב האם יש פעולות שצריך לבצע גם בבוקר וגם בערב ובהתאם יצרנו העתק של מגנט כך שיופיע פעמיים במסמך שנדפיס.


מה למדתן על עצמכן דרך עשיית הפרויקט ומה זה נתן לכן?


אריאל: הפרויקט נתן לי הזדמנות לעבור שלבים מהותיים בתהליך בניית פרויקט, החל מהחשיבה על בעיה, הגדרתה, חשיבה על פתרון וביצועו והיכולת לראות כיצד המשתמש מגיב למוצר הסופי. בנוסף, במסגרת תוכנית הנבחרות ניתנו לי הכלים לדרך חשיבה נכונה, הסתכלות מדויקת יותר על בעיה קיימת ובעיקר הבנה כי הדבר אפשרי.


נועה: מתחילת התואר אני מעידה על עצמי כמישהי שמאוד אוהבת את הפן התכנותי בתואר ופחות את העיצובי, מה שגרם לי לרצות גם לשלב תכנות בפרויקט ושהשימוש במגנטים יהיה באופן דיגיטלי ולא פיזי. בסופו של דבר ויתרנו על פיתוח דיגיטלי כי הבנו שלא כולם יסתדרו עם אופן שימוש זה. "בלית ברירה" עסקתי בעיקר בעיצוב המוצר – מה שגרם לי להבין שאני כן אוהבת עיצוב.
אריאל ואני לומדות ביחד בתואר לטכנולוגיות למידה, מה שנתן לנו יתרון בפרויקט זה. יש לנו ניסיון בביצוע עבודות יחד וגם אנחנו מכירות את החולשות והחוזקות אחת של השנייה כך שחלוקת העבודה תתבצע לפי החוזקות של כל אחת. אני מרגישה הרבה פעמים שעבודת הצוות שלנו הופכת את הפרויקטים שלנו לטובים יותר ממה שחשבנו – כי כל אחת יודעת לתת את ה100% מעצמה בחלק שעליו היא אחראית וגם הכי טובה.



פורסם: 02/01/2022

חדשות