''הנבחרות''

פרויקטים

מילון מושגים ראשוני לתלמידי תקשורת חזותית

 

ברטה שפירו, לירון אבן-פייטלסון סטודנטיות מהפקולטה לעיצוב ורותם כרמי סטודנטית מהפקולטה לטכנולוגיות למידה משתתפות המחזור החמישי של תכנית הנבחרות עברו הכשרה במסגרת התכנית ביזמות חברתית בהובלתה של שאנה קרקובסקי, מנהלת את הרציף, מרכז עירוני ליזמות וחדשנות של עיריית תל אביב-יפו. במסגרת ההכשרה הן יצרו מיזם חברתי עבור סטודנטים לשנה א' מהפקולטה לעיצוב.

 

המיזם החברתי הוא מילון מושגים ראשוני לתלמידי תקשורת חזותית בתחילת דרכם, שמטרתו לגשר על הפער הלשוני הקיים בין סטודנטים לבין מרצים בתחילת הלימודים. מדובר במיזם חברתי שנועד לסייע לתלמידי שנה א' שמתחילים את הלימודים במחלקה לתקשורת חזותית, להתמודד טוב יותר עם השנה הראשונה ללימודים - להפחית את הלחץ והתסכול הראשוניים ולאפשר התרכזות בפיתוח כישורי העיצוב. לשם כך, ריכזו הסטודנטיות את מושגי הבסיס מתחום התקשורת החזותית והנגישו אותם לסטודנטים באמצעות לומדה פשוטה וידידותית.

 

 

מטרת המיזם

הנגשת מושגי יסוד בתחום העיצוב לסטודנטים/ות בשנה א' ללימודי תקשורת חזותית כאמצעי עזר ולשם צמצום פערים. הלומדה מאפשרת לסטודנטים/ות ליישר קו ולהבין את המרצים כבר בשיעורים הראשונים, וכתוצאה מכך היא תסייע במניעת לחץ מיותר ותקדם למידה מיטבית.

 

העקרונות המנחים

שימוש בידע וכלים שנרכשו במהלך הלימודים לטובת סטודנטים/ות חדשים – פרויקט של סטודנטיות למען סטודנטים/ות ושיתוף פעולה רב-תחומי. הכישורים והידע המשותפים שלנו אפשרו לנו לפתח לומדה זו, המגדירה מושגי יסוד בלימודי תקשורת חזותית (ותחומי עיצוב נוספים).

 

האני מאמין

אנו מאמינות שעזרה הדדית ושיתוף ידע הן המפתח לקידום עולם העיצוב. היכולת שלנו לקדם אחד את השני ולייצר שיתופי פעולה, תפתח אין סוף אפשרויות בעולם המקצועי. ייעול ושיפור מודל הוראת העיצוב דורשים הסקת מסקנות מניסיונות העבר של סטודנטים/ות בוגרים/ות.
אנו מאמינות שכלי זה, המסתמך על חקר צרכים וקשיים בקרב סטודנטים מהחוג לתקשורת חזותית, יכול לסייע במניעת תסכולים מיותרים ותחושת חוסר אונים שקיימת אצל חלק לא מבוטל מהסטודנטים שמגיעים ללימודים ללא רקע בעיצוב ואמנות.

 

החזון

במיזם זה בחרנו להתמקד בסטודנטים לתקשורת חזותית, אך כמובן שאנו מזמינות סטודנטים ממחלקות אחרות בפקולטה להשתמש בעקרונות דומים גם עבור מושגים שכיחים במחלקות העיצוב הנוספות. אנו רואות במיזם זה קול קורא ראשוני לסטודנטים הבאים להציע וליזום שינויים אמיתיים בתוך מערכת הלימוד ועולם העיצוב בכלל. אין צורך לחכות לפתרון, במיוחד לא כשאתם מסוגלים לייצר אותו.

 

 

 

המיזם לא היה נטול אתגרים, היינו צריכות לדייק את המיזם ואת דרך הפעולה על מנת לענות על המטרה שהצבנו לעצמנו, ובהתאם לשיתוף הפעולה עם גורמים שונים ולאילוצי הקורונה, שהפתיעו אותנו. כמו כן, ההתמחות של כל אחת מאיתנו, אף היא היתה מרכיב קריטי בתוצר הסופי. אין ספק שהכלים שרכשנו בתוכנית הנבחרות סייעו לנו להתמיד ולמצוא כיוונים חדשים גם כשהדברים לא הסתדרו בדיוק לפי התוכנית המקורית.

 

בימים אלו הלומדה נשלחה לכל הסטודנטים שמתחילים את הלימודים השנה במחלקה לתקשורת חזותית. בעוד שברור לנו שחלק גדול מלימודי העיצוב הוא התהליכים והטעויות שעושים בדרך, אנו מאמינות שהכלי שפיתחנו יסייע במניעת תסכולים מיותרים הנובעים מפערים באוצר המילים המקצועי המלווים את השלבים הראשונים של הכניסה לעולם העיצוב, ובמיוחד כאשר אלו נעשים בתיווך וירטואלי בימי קורונה.
אנו מאחלות בהצלחה לכל הסטודנטים והסטודנטיות המתחילים/ות את שנת הלימודים!

 

 

 

לצפייה בפרויקט

 

 

 

 

רותם כרמי:

"במקור, היו לי תוכניות אחרות לגמרי, שיותר מקושרות לתואר שלי (טכנולוגיות למידה), אך בעקבות הקורונה והעובדה שיש יותר קושי מהרגיל לבצע פרויקטים, החלטתי לשלב כוחות ביחד עם ברטה ולירון. הרעיון מאוד קרץ לי כי זה מקרה הדרכה קלאסי בו דרוש פתרון יצירתי. לאחר שכלולים וחשיבה לעומק, פיתוח מילון מושגים אינטראקטיבי היה ללא ספק הדרך הכי טובה לענות על הקושי, בעיקר לאור העובדה שהסטודנטים לשנה א' השנה ילמדו דרך המחשבים ויהיה להם קלות לגשת במהירות לממשק מהסוג הזה שיוכל לעזור להם להבין יותר דברים חיוניים בתואר. למדתי הרבה על התהליך, על יזמות ועל יצירתיות, דברים שללא ספק אני אקח איתי לפיתוח פרויקט הגמר שלי השנה. בנוסף, עד כה בלימודי התואר שלי, לרוב לקחתי על עצמי את הפן העיצובי בתואר, ולעומת זאת, בפרויקט הזה, דווקא הייתי במקום היותר תכנותי. עובדה זו אפשרה לי לחזק את היכולות האלה ואילצה אותי לצאת מאזור הנוחות. אני מאמינה שהיציאה הזו מאזור הנוחות מאד חשובה מפני שזה מלמד אותך המון על עצמך ועל היכולות המגוונות שלך. ללא ספק יצרנו תוצר מדהים שבלי שאלה נוסף לתיק העבודות שלי".

 

 

 

לירון אבן-פייטלסון:

"החיבור שלי לפרויקט הגיע מתוך מקום של מישהי שהגיעה לתואר שני בעיצוב ללא כל רקע בעיצוב. השבועות הראשונים היו מלווים בתחושה של זרות - לא הבנתי חלק גדול ממה שנאמר בשיעורים, למרות שכביכול הכל היה בעברית...הצורך בכלי מגשר בתחילת הלימודים היה לי מאד ברור. אני גם מאמינה גדולה בכך שעל מנת ליצור שינוי צריך לפעול ולא רק להתלונן, כל אחד ואחת במה שהם יכולים - במקארו או במיקרו. באופן אישי, הפרויקט אפשר לי להתנסות בעבודת צוות רב תחומי וליישם תהליך חשיבה ופיתוח עיצובי - עיצוב משולב פר אקסלנס! זכיתי לעבוד בצוות של סטודנטיות מוכשרות ולמדתי שעבודה בצוות היא הדרך שבה אני במיטבי לקידום מיזמים שחשובים לי".

 

 

 

ברטה שפירו:

"נכנסתי לתכנית הנבחרות בשנה האחרונה לתואר, הרגשתי שאני נמצאת בצומת דרכים וצריכה לבצע החלטה בחיים. התלבטתי האם ללכת בדרך הבטוחה שבה כולם צועדים אחרי התואר, או לבחור בדרך עצמאית יותר. דרך שדורשת ממני הרבה אומץ, ויוזמה להתקיים כלכלית ולקדם דברים שאני מאמינה בהם. לשמחתי הרבה, תכנית "הנבחרות" והעבודה על הלומדה נתנו לי הזמנות ומסגרת לבחון את עצמי מול המציאות. קיבלתי כלים ואומץ לקדם מיזם שבאמת שואף לשנות את המציאות. ממקום של לקבל את המצב הקיים - של איך מלמדים את התואר כבר שנים - למקום של בחירה. הבחירה להציע פתרון לקשיים שחווינו על בשרנו, ולנצל לשם כך את הניסיון שצברנו. אני שמחה שהמיזם שיצרנו מייצג את החזון הזה, חזון שיכול להשפיע על התפיסה כלפי עתיד לימודי העיצוב ב-HIT".

 

 

 

פורסם: 22/11/2020

חדשות