למידה פעילה בקבוצות קטנות

(תמונה של הלל אייל)
מרצה: ד"ר הלל אייל
מחלקה: לימודים רב-תחומיים
קורס: יזמות וחדשנות במבט היסטורי

מטרה

  • להסביר את המושג "הרס יצירתי" – מושג מפתח בהיבט העיוני של לימודי יזמות וחדשנות
  • להמחיש את משמעות המושג "הרס יצירתי" על-ידי ניתוח של טכנולוגיות חדשניות, בעבר ובהווה
  • לקדם למידה אינטראקטיבית וחשיבה פעילה על רעיונות תיאורטיים

רציונאל פדגוגי

בקורס זה אנו דנים בהיסטוריה של היזמות והחדשנות, הן לשם היכרות עם העבר, והן לשם הבנה של עולם החדשנות בימינו (בעיקר זו הטכנולוגית), לאור ההיסטוריה. זהו קורס רב-תחומי במהותו המשלב בין היסטוריה, פילוסופיה, כלכלה ושאר מדעי החברה, כדי לבחון על-ידי חשיבה ביקורתית את המקורות של שינויים טכנולוגיים ואת תוצאותיהם הכלכליות והתרבותיות.

 

המושג "הרס יצירתי" המזוהה עם הכלכלן והאינטלקטואל יוזף שומפטר מתאר את הדינמיקה בה טכנולוגיות ושיטות חדשניות באות לעולם ומחליפות את קודמיהן. מושג זה מחבר בין יזמות וחדשנות, ועל כן משמש ככלי ניתוח לשינויים טכנולוגיים, בעבר ובהווה. בעידן הדיגיטלי של ימינו "הרס יצירתי" זוכה לעדנה מחודשת לאור התאוצה של חדשנות טכנולוגית והשינויים הכלכליים והחברתיים שבאים בעקבותיה.

 

כדי להסביר את משמעות המושג ולהשתמש בו לניתוח שינויים טכנולוגיים, הן בעידן התעשייתי של המאות ה-19 וה-20 והן בעידן הדיגיטלי של המאה ה-21, קיבלו הסטודנטים מטלה פשוטה אותה ביצעו בחדרים מפוצלים. כל קבוצה בת כארבעה סטודנטים קיבלה סוג של טכנולוגיה ונדרשה לענות בקצרה על כמה שאלות הנוגעות להשלכות של כניסת אותה טכנולוגיה לשימוש נרחב. בחדרים יכלו הסטודנטים לקיים דיון קצר על הנושא שקיבלו. לבסוף, אחרי שהתכנסו מחדש בחדר הראשי הציגה כל קבוצה את הטכנולוגיה בה עסקה, מה קדם לה ומה היו השלכותיה החברתיות והכלכליות.

 

מטלה קצרה זו מאפשרת לסטודנטים לעבור מן המופשט אל הקונקרטי, ו"להתנסות" במשמעות של מושג וכלי-ניתוח חשוב, דוגמת "הרס יצירתי". במטלה הם מתמודדים עם אתגר עיוני בו הם נדרשים לבחון, על קצה המזלג, את הקשר בין חידושים טכנולוגיים לבין תהליכים היסטוריים, כלכליים וחברתיים.

כלים טכנולוגיים

חדרים מפוצלים ב-ZOOM

בנימה אישית

--- דגמי ההוראה הופקו בשיתוף עם עמרי כהנא מצוות הפיתוח של הפקולטה לטכנולוגיות למידה ---