תקשורת מרצה-סטודנט בכלים שונים

(תמונה של נטלי קוצ'רנקו)
מרצה: נטלי קוצ'רנקו
פקולטה: ניהול טכנולוגיה
קורס: פרקים בכימיה וביולוגיה

מטרות

  • תקשורת עם הסטודנטים
  • הערכה - האם הסטודנטים שולטים בחומר?
  • משוב כללי על הקורס ודרך ההוראה

רציונאל פדגוגי

הקורס הוא "פרקים בכימיה וביולוגיה לנה"ט", ובו הסטודנטים לומדים מגוון גדול של נושאים בכימיה ובביולוגיה. רובם מגיעים ללא רקע קודם ונתקלים בחומר לראשונה.

בהרצאות הפרונטליות אנחנו כמרצים רואים את הסטודנטים ויכולים לקבל פידבק מיידי – האם החומר קשה וצריך לחזור על הנושא? האם הנושא הוטמע היטב, ואפשר להמשיך לנושא הבא, או אולי יש צורך בעוד כמה שאלות לתרגול? או אולי הנושא הוא יותר מדי אבסטרקי, וכדאי לשלב עוד דוגמאות מהמציאות?

כל אלה הולכים לאיבוד בשיעורים המקוונים בין הקוביות השחורות בזום, ואנחנו כמרצים צריכים למצוא דרכים חלופיות לקבל את המשוב החשוב הזה מהכיתה.

 

כדי ליצור תקשורת טובה עם הסטודנטים ועל מנת להעביר את החומר בצורה מיטבית נעזרתי ב-3 כלים:

  • קבוצת ווטסאפ של הקורס, המשמשת לתקשורת מיידית ולעיתים פחות פורמאלית עם הסטודנטים. בקבוצה אפשר לשלוח הודעות כלליות, חומרי העשרה רלוונטיים לקורס, לקיים דיונים, והסטודנטים יכולים לשתף שאלות על החומר ולעזור אחד לשני עם פתרון תרגילים.
  • שימוש בסקרים בזום במהלך ההרצאה. בסוף כל תת נושא בקורס אפשר להציג בזום שאלה מסכמת (אמריקאית). השאלות מהוות הפסקה מתודית בשיעור, מאפשרות לסטודנטים ליישם את הנושא בתרגיל, ובכך להפנים את הנושא בצורה מיטבית.
  • סקר כללי על הקורס באמצעות google forms. הסקר מאפשר הערכה כללית על אופן העברת הנושאים בקורס, וביצוע התאמות במהלך הסמסטר תוך שיתוף הסטודנטים בתהליך.

כלים טכנולוגיים

Google Forms, פתיחת קבוצת וואטספ, סקרים בזום

בנימה אישית

--- דגמי ההוראה הופקו בשיתוף עם עמרי כהנא מצוות הפיתוח של הפקולטה לטכנולוגיות למידה ---