כתבות ואירועים

כתבות ואירועים

יום האישה הבינלאומי 2019 –מה למדנו?

עו''ד אורנה קופלוביץ' יועצת הנשיא לקידום נשים באקדמיה
לקראת יום האשה הבינלאומי ביקשנו לשמוע מעו"ד אורנה קופלוביץ' יועצת הנשיא לקידום נשים באקדמיה, כיצד היא רואה את העשייה בתחום במכון ובכלל. אילו תוכניות מציע המכון להעצמה וקידום נשים וכיצד היא רואה את ההתקדמות בנושא. 


"אחד הדברים המשמעותיים שהושגו ביחס לנשים היא ההבנה שאנחנו צריכות  מודל השראה שהוא הרבה מעבר להתבוננות על נשים מצליחות", אומרת עו"ד קופלוביץ'. "בעבר דיברו על נשים כמקור השראה כאשר נהגו להסתכל על פועלן ולהעריץ אותן מרחוק.


בשנים האחרונות מודל ה"מנטורינג" תופס מקום נכבד ברשימת הדרכים  בהן ניתן להראות מודל לחיקוי. השיטה הזו מאפשרת לעמוד מקרוב ולהכיר באופן אישי את  ה"מודל" שכן בתהליך בינאישי של חונכות מהסוג הזה ניתן למצוא מודל להשראה ולתרגם אותו להחלטות יומיומיות, פשוטות לכאורה, אך משמעותיות מאוד לנשים בתחילת דרכן.

 


לדעת עו"ד קופלוביץ' לנשים רבות אין באמת מודל השראה בחלק המקצועי של חייהן, כי תמיד היה ברור כיצד גבר "מקצועי" צריך להתנהל אולם איננו יודעים כלל כיצד אשה "מקצועית" צריכה לעשות זאת. אם אשה גדלה במשפחה שבה האם לא הייתה אשת קריירה –לא הייתה לה שום יכולת לדעת איך היא אמורה להתנהל בסביבת העבודה וכיצד היא יכולה להתפתח ולהגיע להישגים ולאיזה מודל היא רוצה להידמות. אצל גברים, לעומת זאת, הכל שונה כי גם אם גבר גדל במשפחה שבה האב לא היה איש קריירה, הרי שאת מודל ההשראה הוא יכול היה לקבל מכל הסביבה הגברית שבה חי. אצל הגברים זה היה מובן מאליו. היה תמיד מודל לחיקוי. 


עכשיו המשוואה הזו מתחילה להשתנות מהטעם הפשוט, שחלק מהנשים הצעירות של היום גדלו בבתים בהם אימהות עבדו מחוץ לבית בדיוק כמו האבות והן לומדות מתוך התבוננות ביומיום ובנוסף יש להן עם מי להתייעץ.

 

 

אולם בשנים האחרונות נולדה תובנה נוספת. היום מבינים יותר ויותר שמקורות השראה  רחוקים ובלתי נגישים אינם מספקים והדבר הנכון הוא לספק ליווי צמוד. מנטורית המלווה אישה/סטודטית בתהליך לימודיה היא קודם כל נגישה, זמינה וקרובה מאפשרת תהליך לימודיי חוויתי ומלא יותר. המפגש הבלתי אמצעי מספק הבנה מעמיקה יותר לדרך שבה הדברים צריכים להיראות. מדובר במפגש בינאישי בזמן אמת המאפשר ירידה גם לפרטים הקטנים ביותר.


"אחד הדברים החשובים בעיני הוא לחשוף את הסטודנטיות לסוגים שונים של מנטוריות ומנטורים, למודלים מגוונים של נשים מצליחות" מדגישה עו"ד קופלוביץ'. "המגמה הזו הולכת ותופסת מקום בעולם כולו כאשר יש נטייה להצמיד לנשים (וגם לגברים) אישה או נשים שמלוות אותה.  במכון הטכנולגי מתקיים פרויקט "הנבחרות" אשר השנה מתנהלים בו במקביל 3 מחזורים במסגרתו ניתנת חשיבות רבה לנושא המנטורינג. במסגרת הזו הסטודנטיות מקבלות כלים, רוכשות מיומנויות נטוורקינג, עמידה מול קהל, ניהול פרויקטים ויזמות חברתית, לומדות לנהל מו"מ ומשתמשות בכלים הללו בפרויקט הסיום שלהם, שהוא גולת הכותרת של התוכנית. הן יוזמות ומפתחות פרויקט חברתי המיושם בתעשייה או בקהילה במהלכו הן מלוות על ידי מנטוריות מהתעשייה או מהאקדמיה.

 


דוגמה לפרויקט כזה הוא פרויקט משותף עם עמותת Alice code שמטרתו להנגיש לימודי מחשבים לבנות צעירות, החל מבית הספר היסודי. הסטודנטיות שלנו עוברות הכשרה בעצמן, ומלוות ע"י מנטוריות מהתעשייה, ולאחר ההכשרה הן מכשירות תיכוניסטיות ומלוות אותן, התיכונסטיות מכשירות תלמידות בביה"ס היסודי. כך שיש כאן שרשרת שלמה שמטרתה למגר את החשש של נשים צעירות מלימודי מדעי המחשב.

 


המנטורית שמלווה את הסטודנטיות שלנו בפרויקט נותנת מענה למכלול של שאלות והתלבטויות שקשורות בקבלת החלטות תוך כדי ביצוע הפרויקט. החל מבניית מערך ההכשרה ועד להתלבטות כיצד לנהל את לוח הזמנים, כיצד לפנות לבתי הספר, כיצד לטפל באתגרים היומיומיים שעולים ועוד. המנטורית אינה  מקור השראה מרוחק, אלא ממש מישהי ללכת איתה. תוך כדי הליווי הן נחשפות לעיתים, גם לדילמות שהיא התמודדה ומתמודדת איתן בתעשיה, באקדמיה, באיזון בין בית לעבודה ועוד. יש כאן ערך מוסף משמעותי  עבור הנשים הצעירות הללו ובהמשך, כפי שהמנטוריות שלנו מעידות, גם עבורן.


נושא המנטורינג הולך לאחרונה וצובר תאוצה ואף קיימת הבנה  הן בתעשייה והן באקדמיה שיש צורך להצמיד מנטור לא רק בראשית הקריירה, שכן זה נדרש לאורך כל הדרך.

 

פורסם: 10.3.19