כתבות ואירועים

כתבות ואירועים

תוכניות לעידוד לימודי מדעי המחשב אצל בנות

על אף העובדה שמחשבים הם חלק בלתי נפרד מחיינו מספר הסטודנטיות במחלקות למדעי המחשב נותר קטן. הנוכחות הנשית בכלל בפקולטות ובמחלקות הריאליות, מצומצמת למדי והגידול הקיים עדיין מזערי.

אמנם יש כבר נשים שזוכות בפרסי נובל במקצועות שאוישו עד לא מזמן ע"י גברים בלבד, אולם למרות הגאווה הרבה מדובר בטיפה בים.

 

ד"ר אילת בוטמן, מרצה במחלקה למדעי המחשב ב-HIT מלווה את הסטודנטים במשך כל שנות הלימוד ומציינת כי הנוכחות הנשית במחלקתה עדיין אינה משביעה רצון 20%-30%.

"השינוי במספר הסטודנטיות הוא עדיין קטן מדי" היא אומרת. "אין סיבה שנשים לא תהיינה נוכחות במספרים גדולים בכל תחומי המקצועות הריאליים. לדעתי מדובר במסרים העוברים לבנות כבר מגיל צעיר על העיסוק בעתיד שלהן וקיימת סטיגמה לא מוצדקת בכל מה שקשור למקצועות הללו. כבר בגיל צעיר הבנות חשופות להפרדה המגדרית שבאה לידי ביטוי בצעצועים שונים ואפילו בצבעים וגם אם, כאמור, מסתמן היפוך כלשהו במגמה הזו הרי שהוא איטי מדי.

 

ד"ר אילת בוטמן

 

כאישה הנמצאת בעולם מדעי /אקדמי שנחשב גברי, אומרת ד"ר בוטמן כי תקרת הזכוכית לנשים בתחום הזה קיימת והיא די עבה.

"אני בטוחה שהשיחה שאנו מנהלות עכשיו תיראה מגוחכת בעוד מאה שנה", היא אומרת "אולם נכון לרגע זה העובדות הן די עצובות. "באופן אישי אני יכולה להעיד על עצמי שכל השנים אהבתי את התחום. היה לי ברור מאז ומעולם שבתיכון אלמד מתמטיקה ומחשבים".

 

תוכנית אליסקוד

 

לדברי ד"ר בוטמן הבעיה טמונה בחינוך. בנות מוסללות באופן אוטומטי למקצועות ההומאניים ובנים- לריאליים. זה עדיין קורה. ולכן השינוי חייב לבוא מלמטה. צריך לעשות אפליה מתקנת.

"השאלה היא האם אנו בכלל מעודדים למידה אצל בנות. עוד לפני שנשאל איזה מקצועות הן תלמדנה צריך לבדוק האם הן עושות את אותו מספר היחידות בבגרות או עדיין התפיסה התת מודעת היא שאשה למטבח והגבר ללימודים. "המסרים עוברים באופן תת הכרתי" היא אומרת "ולכן עלינו לשים לב כשאנחנו מדברים עם בנות צעירות לכך, שלא יהיה הבדל במסרים הללו ביניהן לבין הבנים. הייתי רוצה לראות את הצבא מגייס יותר ויותר בוגרות של מגמות פיזיקה וכימיה ומנתב בנות לתחום הסייבר.

לדבריהעל משרד החינוך לעודד ולתת תמריצים לבתי ספר שמעודדים בנות ללמוד במגמות ריאליות בתיכון. זו בהחלט תקרת זכוכית שעלינו עדיין לשבור", מסכמת ד"ר בוטמן.

 

תוכנית אליסקוד

 

עו"ד אורנה קופלוביץ' יועצת נשיא HIT להוגנות מגדרית, אומרת כי המספרים מעידים שהחשש ממדעי המחשב מתחיל כבר בגילאי היסודי. בדקנו את המחקרים והסקרים בנושא וגילינו חשש של בנות צעירות ממדעים בכלל וממדעי המחשב בפרט. בנוסף לחשש קיים, לדבריה, גם אלמנט של דימוי עצמי המשויך למקצועות הללו ובנות חוששות להיתפס ע"י קבוצת הגיל שלהן כחנוניות ולא נשיות. לזה חוברת הסללה של המערכת שמנתבת בנות למקומות אחרים ולכן חשבנו שהפיתרון שלנו צריך להיות רב גילאי ולהתייחס לכמה אלמנטים ברי תיקון, גם אם הם ארוכי טווח" אומרת עו"ד קופלוביץ.

 

עו"ד אורנה קופלוביץ'

 

לצורך העניין בנינו תוכנית משותפת יחד עם עמותת אליסקוד בנות לומדות תכנות. במסגרת התוכנית המשותפת שלנו סגל התוכנית מכשיר סטודנטיות, שמרכזות את התוכנית ומכשירות תלמידות תיכון ואלו מלמדות תכנות בבתי הספר היסודיים.

בתום הלימודים מקבלות הבנות גם הכשרה בתחומי מנהיגות ועמידה מול קהל.

הבנות הצעירות מגיעות פעמיים או שלוש בשנה למכון לימי שיא שכוללים גם הקאתון וסיור במעבדות.

 

תוכנית אליסקוד

 

חשיבותה של התוכנית היא שהיא מלמדת את הבנות שניתן לפתור בעיות מהחיים בעזרת תכנות, הן עושות את זה כמשחק והן נוכחות לדעת שהן מסוגלות לעשות את זה", אומרת אורנה קופלוביץ. הילדות מטמיעות את המסר "את יכולה לעשות את זה".
"אני מאמינה בתהליך, הוא אומנם ארוך טווח ומצריך התמדה וסבלנות", מסכמת עו"ד קופלוביץ "יש כאן שני מימדים, הראשון הוא התוצאות המספריות, שאנחנו מקווים שיראו בפועל בתוך כעשור, והשני, קורה כבר עכשיו מול עיננו, ומתייחס לתחושת מסוגלות, להבנה בחשיבות של למידת מדעי המחשב, בכלים והמיומנויות שהמדריכות רוכשות למנהיגות ועמידה מול קהל, בתחושת השליחות שממנה הן פועלות ועוד. יצרנו שותפות נפלאה עם עמותת אליס קוד, שכל שלב במערכת יוצא ממנה נשכר כבר עתה ויש לך ערך מוסף רב לכל המשתתפות".

 

תוכנית אליסקוד

 

רשמים של סטודנטיות המשתתפות בתכנית ומספרות:

 

מאי פיצחזדה, סטודנטית בפקולטה לטכנולוגיות למידה ואחראית על הכשרה מקוונת באליסקוד.

להיות חלק ממלגת אליסקוד זה אומר להיות חלק מצוות ענק שביחד עם המון מוטיבציה נותן הכשרה לילדות שבעתיד יוכלו להשתלב במקצועות טכנולוגיים בעתיד.

אני מרגישה שהתרומה למען מטרה מדהימה חיזוק בנות לקראת עתיד טכנולוגי שבנתיים קצת מלא בגברים.

 

ירין ברום, סטודנטית למדעי המחשב ורכזת סטודנטיות באליסקוד.

על אליסקוד שמעתי דרך הנבחרות, תוכנית מנהיגות לסטודנטיות שעשיתי דרך המכון.

היה לי עצוב לשמוע שגם בדור הצעיר בנות בוחרות לא ללמוד מקצועות טכנולוגיים בגלל הסטיגמות שיש עליהם ובדיוק את זה אליסקוד באה לשנות.

אני גדלתי בסביבה שבה לימדו אותי שהכל תלוי בי ואם אני רוצה להשיג משהו אז אני צריכה להשקיע כדי להשיג אותו.

מעבר לחיזוק הכוח הנשי ויצירת קשרים, התהליך שהילדות עוברות באליסקוד הוא מדהים, מחניכות הן יכולות להמשיך להיות תומכות הדרכה ולאחר מכן מדריכות.

אפילו מלווים אותן בגיוס לצבא.

 

עדי יצחקוב, סטודנטית למדעי המחשב, ניהול צוות בחממה ופיתוח פרוייקטים.

התחלתי את המסלול באליסקוד בשנה השנייה שלי בתואר מדעי המחשב דרך HIT

ברגע ששמעתי על התוכנית הזאת אמרתי, איך אצלי בעיר אין את המסלול הזה?!

המסלול הכי מטורף שנערה/ילדה יכולה להיחשף למדעי המחשב בגיל צעיר כל כך. התמיכה, הלמידה, ההסבר והנתינה שניתנים בגיל הזה בשביל להיחשף לתחום.

 

חן אשכנזי, סטודנטית למדעי המחשב ומדריכה בהסמכה.

הצטרפתי לאליסקוד בתחילת שנת הלימודים במסגרת מלגה ואני לחלוטין שמחה על ההחלטה הזאת.

מעבר לחשיבות של התנדבות באופן כללי, אליסקוד מעודדת שילוב נשים בהייטק על ידי חשיפה של הדור הצעיר לתכנות במפגשים שבועיים, פעילויות וגם ימי כיף!

לצד התרומה שלי למטרה, גם אני בעצמי מרוויחה. למדתי איך להדריך ואיך ללמד חומר, איך להתמודד עם כיתה ועם הקשיים שבכך, וגם למדתי שפת תכנות חדשה.

ממליצה בחום לכל סטודנטית למדעי המחשב שמחפשת מלגה עם תרומה לנושא שללא ספק קרוב לליבנו!

 

אור מאובר, סטודנטית ניהול טכנולוגיה ומדריכה באליסקוד.

כמדריכה לילדות בגילאי 9-11 יש לי את היכולת לעצב את היכולות שלהן בגיל צעיר, לגרום להן להבין שתכנות זה אפשרי ואפילו כיף.

אליסקוד היא חממה חברתית ומקצועית, אני תומכת ברצון של מובילות התוכנית לפתח תנועה חברתית שסוחפת אחריה עוד ועוד ערים כל שנה.

למדתי להעביר מסרים מול קהל של בנות צעירות ובכך התפתחה יכולת ההדרכה שלי.

להיות חלק מהקבוצה של נשים חזקות ומובילות ששמו לנגד עינייהן את המטרה לקדם בנות צעירות.

 

 

פורסם: 16/03/2020