חדשות ואירועים

חדשות ואירועים

למה הליד ווקאל שלי נשמע חנוק?

למה הליד ווקאל שלי נשמע חנוק?

ירון סאפר  חשיפה רוני שוורץ עמילוב

כמה טיפים ודגשים לטיפול נכון בערוץ שירה ראשי

ברוב סגנונות המוזיקה ערוץ השירה הוא השחקן הראשי של ההצגה. גם מבחינת היוצר וגם מצד היצירה. ככה שהטיפול בערוצים אלו במיקס חייב לדרוש מאיתנו תשומת לב מרכזית.
להלן מס דגשים וטיפים לגשת לעניין.

ההישג הנדרש:
ערוץ שירה יציב, עשיר ומרגש, ללא זיופים, הסאונד מחמיא לזמר/ת ולשיר, מבינים את כל המילים, פתוח ובמצב אנרגיה מתאים לשיר.

הבעיות שעלולות להקשות עלינו:
הקלטה בחדר לא מטופל, הקלטה עם ציוד בינוני, חוסר דינמיקה בשירה, זיופים קלים (שיכולים לקרות לכולם גם למי ששרה כמו מדונה), עיצורים שורקים/ נבלעים, סופי מילים וסלסולי גרון שיוצאים בווליום חלש מאוד.
 

צילום: יח"צ באישור ירון סאפר

 

כמה עצות לפיתרונות:

חדר לא מטופל - יוסיף תדרים (בד"כ מאוד ספציפיים) להקלטה. נסו למצוא אותם (ניתן ע"י סריקה עם נקודת eq בפעמון מוגזם) ופשוט לחתוך (עם q גבוה כמובן).

ציוד לא מקצועי - הציוד ה"לא מקצועי" שלנו היום הוא ברמה די גבוהה. זמר/ת טובים שיביאו טייק טוב. ישמע מעולה על כל ציוד כמעט ואף אחד לא יבחין שמדובר במיקרופון של אלף שקל (מנסיון!). ככה שציוד זה נחמד וחשוב אבל לא בתור תירוץ לערוץ שירה לא טוב.

חוסר דינמיקה - זאת הנקודה המרכזית והעבודה המרכזית בטיפול שלנו. כדי לא לחנוק את הערוץ מומלץ להשתמש בכמה קומפרסורים (עם אופי שונה - מנורות/ אופטי/ vca ) שכל אחד יוריד מעט. שימוש באטק מהיר יוריד את הפיקים ויחנוק את השירה, נסו להשתמש בלימיטר בתחילת הצ'יין כדי לחתוך פיקים ולצמצם את טווח העבודה של הקומפרסורים. רליס מהיר ישאיר את השירה פתוחה ואוורירית. שימוש בערוץ פרלל עם קומפרסיה מוגזמת (עם אטק מהיר ורליס איטי יחסית. ה1176 מעולה בשביל זה!) יעזור להעלות את כל מה שנמצא למטה, ויתן לנו השלמה של תמונה יציבה גם במקומות השקטים יותר. בנוסף ניתן להשתמש ביותר מערוץ פרלל אחד (בקומפרסיה עדינה) כאשר בכל ערוץ יעבוד קומפרסור אחר (עם אופי שונה כנ"ל) ועם פרמטרים שונים, ככה כל קומפרסור "יטפל" באזור אחר של הסורס וזה עובד נהדר. ערוץ פרלל אגרסיבי גם יתן ויוסיף לטייק המון אנרגיה איפה שצריך. אם אתם מרגישים שהקומפרסור עובד קשה מידי בגלל עודף באזור המיד הנמוכים, כמובן שאיקיו עדין (או eq דינמי למתקדמים) לפני יעזור. אם אתם רוצים את אותם נמוכים ולא רוצים לוותר עליהם ניתן גם להשתמש בשני eq. אחד שיחתוך את אותו איזור בעייתי, אחריו הקומפרסור יעבוד. ולסיום אותו איקיו במצב מראה (בדיוק הפוך) ככה זה יחזיר את אותם תדרים אבל לאחר העבודה של הקומפרסור. דבר אחרון אל תנסו להגיע ל100% שליטה בדינמיקה של הערוץ בכל רגע נתון עם כלים דינמיים. בשביל זה יש אוטומציה (ועל כך נדבר בהמשך)

שירה עשירה - תוספים של דיסטורשיין לימינהם: טייפים, ערוצי קונסולות, דיסטורשנים, הרמונייזרים כל מה שיכול להעשיר את השירה שלנו בהרמוניות זה מעולה. בשביל זה הם קיימים. גם כאן שימו לב שלא נכנסים לשם תדרים שמוסיפים לכלוך ובלאגן. לשם כך השתמשו בeq לפני/אחרי.

איקיו לשירה - ערוץ שירה לא צריך נמוכים כמעט. חתכו בתור התחלה את כל התדרים הנמוכים שלא שומעים ולא מוסיפים כלום. בכללי איקיו יכול להדגיש איזורים מחמיאים בגוון של הזמר/ת חפשו אותם והוסיפו בעדינות (נסו את ה: 200Hz, 800Hz, 1.5kHz, 3/4/5khz ותגלו דברים מעניינים). כמו כן השתמשו שוב בeq לחתוך תדרים ואזורים לא מחמיאים/כואבים. פתחו בשלף את הגבוהים 8/10/12Kh זה יפתח ויכניס אוויר לשירה. 

זיופים - דבר טבעי שקורה לכולם. כל עוד זה ברמה סבירה. השתמשו בכל פלגין שנועד לשם כך ותסדרו את זה בצורה אוטומטית. אם יש מקומות יותר חריפים. ניתן להשתמש בעריכה ידנית של המקום המסויים.

עיצורים שורקים - בתור התחלה התחילו עם deesser בתחילת הצ'יין או אחרי הלימיטר הראשון (כנ"ל), בנוסף אם לזמר/ת יש באופן טבעי הדגשות בעיצורים מסויימים, תהיו מודעים לכך. הם בד"כ גם יהיו רגישים לכך אז אל תזלזלו בזה. פשוט בכל שלב תבחנו האם הבעיה החריפה או נשמרה/נפתרה. השתמשו בeq כדי לשלוט בעניינים.

רגש - אחרי כל זה השתמשו באפקטים כדי לרגש, לעניין, לשנות אופי בין החלקים בשיר, להדגיש מילים וסתם להשתעשע להנהתכם. איך בדיוק עושים את זה נשאיר לפעם אחרת. בנתיים נסתפק רק ב 3 טיפים קטנים וחשובים: 1- תעשו לי טובה ותכוונו את הרוורב עם פרהדיליי יחסית ארוך, ניתן גם לשים דיליי לפני הרוורב כדי לזרוק אותו אחרי השירה. זה מבאס שאחרי כל המאמצים ערוץ השירה שלכם ימרח מרוורב לא מכוון. 2- תמיד תשלטו עם eq כמובן על מה בדיוק נכנס לאפקט. לא צריך את כל התדרים שם. זה סתם מעמיס וממסך. 3- אל תתעצלו ותשתמשו בשליחות לערוצי auxiliary , רק ככה אפשר באמת לשלוט על האפקט. מה נכנס וכמה, כמה יוצא ומתי.

דיוק מירבי - לסיום התהליך דייקו את הערוץ עם אוטומציה פשוטה על הווליום. ככה תוכלו להגיע לרמת דיוק מירבית. להגדיש עיצורים/אותיות/מילים/נשימות/סלסולים וכו' וככה שום פרט בסיפור לא ילך לאיבוד.
אוטומציה על השליחות וההחזרים מהאפקטים ומערוצי הפרלל גם יעזור לשלוט ולדייק את התמונה למאה אחוז!
 

תמונה: יח"צ באישור ירון סאפר

 

פורסם: 22/07/2020