תשפ"א

תשפ"א

ניתוח, התאמה, הקמה ויישום של מערכות מידע בחברת שמאות מקרקעין

חברי צוות:
עמית גרנך  ♦  ברק מקסימוב  ♦  חן בצלאל

מנחה:
ד"ר אירנה מילשטיין

מוטיבציה לפרויקט

הפרויקט נערך עבור חברת שמאות מקרקעין חדשה. מטרת החברה היא לצמוח בענף והבעיה המהותית עמה היא מתמודדת הינה כניסה לשוק רווי. התחרות החזקה מאלצת את החברה לטפל בלקוחותיה ביעילות, מהירות ומקצועיות. בשל כך, להטמעת והתאמת מערכת מידע חדשה בחברה חשיבות רבה, ומכאן נובעת המוטיבציה לאפיין את צורכי המידע של החברה ולבחור את מערכת המידע המתאימה ביותר לחברה. תוצרי הפרויקט יסייעו לחברה בתהליך חדירה לשוק על ידי ניתוח, התאמה, הקמה, יישום והטמעה של מערכת לניהול המידע.

סקירת ספרות

עם התגברות הגלובליזציה ומערכות המידע, קם צורך ליצור מערכת סימנים ופעולות מוסכמים ומובנים הניתנים לפיתוח אשר יצרו שפה משותפת בין המשתמשים.
(Siau, & Cao, 2001;Warnars, 2011). מודל ה-UML נבנה דרך התבוננות על צרכי השוק הקיימים, לפיהם צורת ההבנה של עובדים, היא באמצעות תרשימי זרימה, כלומר דיאגרמות מופשטות (Warnars, 2011). ASP היא תפיסה מרכזית ולפיה הקמת יוזמה עסקית אינה מצריכה השקעה רבה Yao, & Murphy, 2005)), תחת תפיסה זו יש מגוון רחב של רמות שליטה ונגישות כפי שמתואר במודל SaaS ובמודל IaaS (Yao, & Murphy, 2005; Jungck, & Rahman, 2015). SaaS היא תפיסת מודל עסקי המרכזת תחתיה חברות שהמוצרים והשירותים אותם הן מציעות הם כמעט מוגמרים Jungck, & Rahman, 2015)).

מתודולוגיה

הפרויקט ינוהל לפי עקרונות מתודולוגיית Agile, מתודולוגיה "זריזה" ואיטרטיבית לניהול פרויקטים ובהתאם לגישה של מתודולוגיית Scrum.
ניתוח צורכי המידע של הלקוח יתבצע באמצעות דיאגרמות UML אשר יסייעו בהכרת תהליכי העבודה של הלקוח ובאפיון דרישות הלקוח ממערכת המידע. ייבחנו שיטות שונות להתאמת והטמעת מערכת בארגון. יתקיימו פגישות מול הלקוח וגורמים רלוונטיים לצורך איסוף וניתוח הנתונים הנדרשים אודות החברה, הסביבה, תהליך העבודה והבנת צרכיה. התאמת המערכת תבוצע בעזרת מקורות מידע מקצועיים מהספרות האקדמית והמקורות האמינים באינטרנט. יבוצע סקר שוק ויוגדרו קריטריונים להשוואה ולבחירת מערכת המידע המתאימה. יוקם ויוצג אב טיפוס ראשוני ללקוח. התהליך יסתיים בהתאמת המערכת הנבחרת לצורכי החברה והטמעתה בעבודה השוטפת.

ממצאים

התקיימו פגישות ראשוניות עם הלקוח ובוצעה היכרות עם הסביבה העסקית בה הוא פועל ועם תהליכי העבודה שלו על מנת לזהות את צורכי המידע שלו מן המערכת. בוצע סקר שוק ראשוני של המערכות הקיימות כיום בענף השמאות וסקר שוק מעמיק בקרב ספקי מוצרי המדף הקיימים. התקיימה פגישה לצורך הגדרת הדרישות הפונקציונליות של הלקוח ממערכת המידע ובוצע סינון ראשוני של מערכות מידע המוכרות ללקוח. בוצע אפיון ראשוני של מבנה מערכת המידע והוקם אב טיפוס במערכת Trello לצורך בחינת יכולותיה והתאמתה ללקוח. לצורך ניתוח מערכת המידע נבנו שלוש דיאגרמות UML אשר נסקרו במסגרת סקר הספרות. לאחר בחינה וסקירת מערכות נוספות הוחלט להמשיך בהקמת מערכת על בסיס פלטפורמת Trello. על בסיס הדיאגרמות בוצעו שיפורים ותיקונים באב טיפוס. אב הטיפוס הועבר ללקוח לשימוש ראשוני לצורך בחינת ההתאמה וקבלת משוב. הלקוח העביר משוב על חוויות המשתמש ויעילות מערכת המידע ובוצעו במערכת תיקונים בהתאם למשוב. לבסוף נכתב מדריך מפורט למשתמש אשר הועבר ללקוח.

סיכום

תהליכי העבודה של השמאי וכניסתו לשוק רווי הצריכו ניתוח, הקמה, התאמה ויישום של מערכת מידע יעילה, נוחה לשימוש, נגישה ובעלות מינימלית. לאחר אפיון צורכי המידע, ניתוחם וביצוע סקרי שוק תוך שימוש בכלים שנסקרו נבחרה מערכת Trello, פלטפורמה דיגיטלית גמישה ונוחה המאפשרת לנהל משימות ולקוחות, בעלת תצוגה נוחה ובעלת ממשק משתמש פשוט. בהתאם להערות ולמשוב שהתקבלו לאורך הדרך הלקוח קיבל מוצר שעשוי להוות משקל מהותי להצלחתו וכניסתו לענף.