חדשות ואירועים

רשמים מכנס הלמידה המתוקשבת הגדול בעולם שהתקיים בברלין

 
ד"ר ערן גל מהמחלקה לטכנולוגיות למידה חזר עמוס רשמים ותובנות מכנס הלמידה המתוקשבת הגדול בעולם שנערך החודש בברלין

רשמים מכנס הלמידה המתוקשבת בברלין: Online Educa Berlin 2014
 
בפעם ה 20 ברציפות נערך גם השנה כנס הלמידה המתוקשבת הגדול בעולם (לפי המארגנים לפחות) בברלין. Online Educa Berlin ממוקד ביישומי למידה מתוקשבת בהשכלה הגבוהה והתעשייה, ומזמן חוויות למידה שונות ומגוונות: הרצאות (מושבים) במה פתוחה, קבוצות דיון, מפגשי Brain Storm, דיוני פרלמנט (Debate) ואירועי Mingling במהלך ומחוץ לכנס הרשמי.

הכנס נערך כול שנה באותם תאריכים בדיוק (שבוע ראשון של דצמבר, ימים רביעי-שישי) באותו מקום: מלון ומרכז כנסים Intercontinental Berlin.
 

מקומה של יחידת הלמידה ומקומם של אנשי הלמידה בארגון כיום
היה מעניין לשמוע את Laura Overton מחברת המחקר Towards Maturity אשר הציגה ממצאי מחקר בו משתתפים זה מספר שנים מאות אנשי למידה (L&D) לצד אלפי לומדים בארגונים שונים.
 
הסקר קובע בין היתר מה הוא ה -DNA של אותן יח' הדרכה השורדות והגדלות לאורך השנים:
  • חיבור לליבה העסקית של הארגון והשגת משאבים כתוצאה מכך.
  • ייצור תהודה בתוך הארגון, תקשורת שוטפת ודו כיוונית עם לומדים ומנהלים כאחד.
  • תכנון למידה "לאחר הקורס"
  • פרואקטיביות ביצירת הקשר ברמת הפרט (העובד\לומד). תקשורת ובחירה פתוחה של הפרט איך ומה ללמוד.
 
הסקר מתאר גם פערים בין מה שאנשי הלמידה (L&D) רוצים או מבקשים לעשות, לבין מה שהם עושים בפועל: רובם מדווחים שהם לא מצליחים לממש את כל התוכניות שלהם. רק 51% חושבים שהם מייצרים פתרונות התואמים את קצב הארגון.
 
בנוסף, רק אחד מתוך 5 מנהלי הדרכה מבצע איזה שהיא פעילות בתחום ה Mobile , בעוד למעלה מ 85% מהלומדים מדווחים כי משתמשים באפליקציות ככלים במהלך היום יום.
 
את הסקר המלא ניתן להוריד (לאחר רישום) באתר החברה: http://www.towardsmaturity.org/article/2014/11/05/modernising-learning-delivering-results-2014/
 
מחקר מקרה (Case Study) - חברת נוקיה
במהלך הכנס הוצגו מספר מחקרי מקרה (Case Studies) שהותירו עלי את רשמם. אחד מהם הוצג על-ידי Peter Holmark מחברת Nokia אשר שיתף בסיפור ההבראה של החברה בשנים האחרונות מזווית יחידת משאבי האנוש וההדרכה בארגון.
 
הוא סיפר, כי ב 2011 החברה הבינה כי נותרה לה 8 רבעונים להתקיים אלא אם תבצע מהלכים דרסטיים של התחדשות והתייעלות. אלו כותרות יפות למהלך כואב בו פותרו 17 אלף עובדים ברחבי העולם. הסיפור של Holmark התרכז בתכנון לקראת היום שלאחר ההבראה. ההנהלה אשרה פיתוח תכניות למידה ל'יום שאחרי' בהתאם לקווים מנחים מעודכנים של הארגון.
הוקמו תשתיות למידה חדשות בארגון, בעיקר קהילות לומדות וערוצי שיתוף בידע. הוא טען, שאנשים צריכים הכוונה כיצד להפיק תועלת מקורסים מתוקשבים, ושעל יח' ההדרכה להגדיר עצמה מחדש כמאמנים לקראת למידה (Coachers). היחידה עברה על כל התכנים המוצאים ללמידה בארגון וסיננה את התכנים המתאימים ביותר עבור העובדים.
 
הסיכום שלו מהמהלך היה:
  1. מודל 70-20-10 דורש יציבות ארגונית כדי להתממש. בתקופה המדוברת המודל היה חסר משמעות לארגון.
  2. אנשים צריכים הכוונה ועזרה לקיום למידה אפקטיבית
  3. ההנהלה הנה הבעלים של ההדרכה. החיבור תחת קו מנחה זה מסייע ליח' ולארגון בכלל.
  4. אנשי למידה צריכים להפוך להיות מאמנים מבחינת תפיסת העבודה בארגון
 
 
מחקר מקרה (Case Study) - הבנק העולמי
בכנס הוצג חקר מקרה יפה של הבנק העולמי, שם חל שינוי תרבותי בתהליכי למידה ברמת כלל הארגון: למידה חברתית, יצירת ידע שיתופי ושימוש במגוון שיטות למידה ושיתוף בידע להבדיל מלימוד בכיתה בלבד. הם ניסו להילחם בסטטיסטיקה של עקומת שיחכה (10-15% שימור ידע). הדוברים מציינים מספר עקרונות שתרמו משמעותית להצלחת המהלך: אינטראקציה, שיתופיות, bit size learning וכיף. התהליך המוצלח ביתור הוא זה בו אנשים יצרו תכנים לבד.
 
מחקר מקרה (Case Study) - JP Morgan
חקר מקרה אשר דיבר על תהליך שינוי תרבות למידה באמצעות טכנולוגיות למידה הוצג בקשר לשינוי תרבות הלמידה ב JP Morgan באמצעות טכנולוגיות למידה. זה תואר בכמה נקודות:
  • יצירת תכנית הדרכה שמטרה לשנות את האופן בו לומדים בארגון.
  • היעד היה 16 שעות למידה לעובד לשנה, 75% מתוקשב.
  • תכנית קורסים (Curriculum) על בסיס תפקידים. השתמשו ב Big Data Analysis להבין איזה קורסים תואמים את הצרכים (בהתאם לניתוח נתוני משתמשים).
  • מתוך ההנחה שרק JP Morgan יודעים מה ש JP Morgan יודעים יישמו גישות למידה ועבודה ברשתות חברתיות: למידת עמיתים ותוכן המיוצר ע"י העובדים עצמם.
  • למידה בכל מקום באמצעות Mobile and Gaming. מציינים את הפלטפורמה mLevel לשילוב משחקים בתהליכי למידה.
 
 
למידה חברתית
גם השנה ממשיכים לדגול בלמידה בין עמיתים ותקשורת פתוחה בארגון ככלי מרכזי להכשרת עובדים וכמסגרת אפקטיבית לתהליכי למידה. אני בוחר להביא סיכום קצר של אחד "מאבות המזון" של הגישה בהשכלה גבוהה:
Howard Rheingold מאוניברסיטת Stanford . הוא אדם צבעוני ומעניין מאוד, והוא מדבר (קצת מטיף אפילו) שנים רבות בדבר מקומה של הלמידה החברתית במערכות ההשכלה הגבוהה בעולם.
 
בהרצאתו תיאר את הפיתוחים השונים להם היה שותף לאורך השנים. הוא נחשב לראשון להשתמש במונח Virtual Community ואז הגה יחד עם שותפיו למסע את המונח Peeragogy, שילוב של המונחים למידת עמיתים ופדגוגיה. האמירה שלו אכן מתמקדת במהות ופחות בכלים.
כאיש אקדמיה חרוץ כל פעולותיו וכתביו נמצאים ברשת למי שמבקש לקרוא יותר.
 
למידה מתוקשבת- האם אנו לקראת מהפכה?
Lisa Lewin מחברת Pearson התייחסה גם היא ללמידה מתוקשבת בהשכלה הגבוהה. היא הציגה את רשימת המדינות בהן יש למעלה מ 40% זכאים לתואר ראשון לפי ה OECD (ישראל בפנים תשמחו לשמוע) וניבאה כי אנחנו לקראת מהפכה בתחום בו מדינות רבות ישלימו את הפער. להערכת Pearson אנחנו נמצאים בקצה עקומת ה-S הראשונה של טכנולוגיות הלמידה.
 
 
Exploring the Limits of the Technology s-curve, Christian 1992
 
לדבריה הקפיצה לעקומת ה S הבאה בטכנולוגיות למידה תגיע בשנים הקרובות כתוצאה מהאצה ב-4 תחומי חקר רלוונטיים:
  • חקר המוח בהיקשר של למידה – אנחנו יודעים היום יותר מאי פעם בעבר על תהליכי למידה כפי שמתרחשים בתוך מוחנו.
  • חקר המידע – היכולת לאסוף ולעבד מידע ברגע הלמידה (להבדיל מאחרי הלמידה לפי גישות מסורתיות יותר) מאפשר לנו להבין מזווית הלומד ובהתאם לקונטקסט איך והאם מתבצעת למידה. המונח Big Data המתייחס לעיבוד כמויות מידע (data) גדולות ליצירת תובנות חוזר על עצמו בכל הרצאה פחות או יותר בכנס
  • חקר המחשב – פיתוחים טכנולוגיים שאינם נוצרו בעולמות הלמידה מוצאים את דרכם בצורתם המקורית או ע"י קסטומזציות שונות למצבי למידה.
  • חקר מדעי הלמידה. זהו סיכום של שלושת הנקודות הראשונות שיוצר תחום ידע (מדע) בשילוב גישות ותיאוריות מתחום למידת המבוגרים וחינוך.
 
Mark Stevenson הנו עתידן בולט מאוד באירופה (מסתבר) וזה שם ששווה להכיר. דמות צבעונית מאוד ואנרגטית המאפשר לחברות ומדינות (לדבריו) לצפות ולהתכונן לעתיד הקרוב והרחוק (מציג רשימה מרשימה של חברות שנעזרות בשרותיו).
 
מארק בעיקר מדבר על כך שאנו לא מוכנים למהפכות שבדרך כפי שלא היינו מוכנים למהפכות טכנולוגיות קודמות. לדוגמה מהפכת הדפוס בתלת מימד הנמצאת "מעבר לפינה". לדבריו בעוד שנים אחדות נוכל להדפיס כל מוצר שנרצה והכול יהיה למעשה Tailor Made מבגדים ועד תרופות בייצור עצמי.

מה זה אומר לגבי פרדיגמות בחינוך ולמידה בכלל עבורנו כאנשי מקצוע בתחום? האם אנחנו מוכנים לשינוים דראסטיים בסביבת המחיה והעבודה שלנו מבחינת האופן בו אנו לומדים ומלמדים. התשובה היא, ככל הנראה, לא. אנחנו מתקשים לאמץ טכנולוגיה חדשה ובוודאי ליישם אותה בסביבות עבודה שלנו. התייחסות מעניינת לנושא של Douglas Adams המתאר את הקשר בין גיל ליכולת לאמץ טכנולוגיה (אחרי גיל 30 זה כבר קשה הרבה יותר).
 
INTUITEL - פרויקט המחקר שהצגתי בכנס
זהו כנס OEB השלישי עבורי. השנה הצגתי את פרויקט המחקר INTUITEL של האיחוד האירופאי בו אני לוקח חלק מטעם המחלקה לטכנולוגיות למידה בHIT מכון הטכנולוגי חולון. בפרויקט משתתפים 12 חברות ואוניברסיטאות אירופאיות המפתחות יחד מערכת הנחיה חכמה לתמיכה בלומדים מרחוק- An Intelligent Tutoring System.
המערכת אוספת נתונים בדבר התנהגות הלומד במהלך קורס ב LMS (כל LMS) ובהתאם מציגה המלצות בדבר מסלול למידה אופטימאלי (בהנחה שיש יותר ממסלול אפשרי אחד). הפרויקט מתנהל כבר מעל שנתיים (מתוך 3) ואנו נמצאים בשלבי הפיתוח האחרונים, לקראת ניסויי שדה שיערכו ב 3 אונ' באירופה בפברואר הקרוב. פרטים נוספים על הפרויקט באתר: http://www.intuitel.de/
 
כלים ומערכות בולטות\ים בשוק
Craig Weise הפך בשנים האחרונות להיות הבלוגר המוביל בתחום. הוא סורק את השוק העולמי כל הזמן ומדווח על כלים וטרנדים לפני שאלו הופכים להיות נחלת הכלל. כמו כן הוא מתפאר בלמעלה מ90% ניבוי מוצלח לגבי מגמות בשוק. רצוי לעקוב אחר הבלוג שלו כדרך קבע: http://elearninfo247.com/

קרייג הציג רשימת כלים בולטים לדעתו בתחום הלמידה המתוקשבת, רובם חינמיים:
 
  1. Office Mix. PPT add on. Office 2013 only.
  2. PhoneGap. Create apps using web apps. Open source code.
  3. ScoTube. Convert video to SCORM 1.2 video. Build into the SCORM cloud (don’t have to buy it). Video is exploding today. Bookmarking capability (cookie corms). allows you deeper data when someone watches the video.
    [Video learning platform: media core (UK) -if all you are doing is video you can use this end to end. Looks like youtube. Pinacio – another vendor in video LMS].
  4. Picmonkey. Thems like a comic book. Edit your picture to look like anything you want
  5. Gimp. Mimics Adobe Photoshop.
  6. Amazon storyteller. Create your own course story board. Creating a scrip (originally for the movies). Also "scrip builder" – free
  7. Kahoot. Quiz creator. Real time polling. Has also a leader board.
  8. Fuze or Joine.me. Online meeting services. Free. Web conferencing (virtual classroom). Fuze has an app. Works with video streaming. Competitor for products like http://bigbluebutton.org/.
    Joine.me – totally SaaS. Can be interfaced to the LMS (by API).
  9. Explain everything App. Create content any way you want. Edit your content and upload. The phone becomes a laser pointer. 2.99$
  10. Handy Snap. Same thing as SnagIt only it's free.
 
במהלך ההרצאה הוא הזכיר כלי חדש לגמרי של Google מחוץ לרשימה: Cart Board. מדובר במתקן מציאות מדומה עשוי קרטון. עלות 10$ בלבד. ניתן לפתח אפליקציות פשוטות ולשדר למכשיר דרך המכשיר הנייד. הפוטנציאל ללמידה עצום כמובן.
 
מגמות בולטות בשנים הקרובות
כאמור Waise נחשב למי שמסוגל לנבא את המגמות המרכזיות בטכנולוגיות למידה. להלן הצפי שלו לחמש השנים הקרובות (בשפת המקור):
 
  • 2015 – Integration and API
  • 2016 – Mobile is going to hit, LRS makes the move (Learning record store – TIN CAN learning data depositary).
  • 2017 – Close to a 1000 LMSs. Next generation LMSs, traditional LMS, micro learning.
  • 2020 – eLearning is the requirement, 90% of learning.
 
Weise מציין מהם ה LMS של היום המייצגות לדעתו את הדור הבא של מערכות ניהול למידה:
 
 
ולסיכום...
הכנס בברלין מלמד מאוד, מחבר מאוד לאנשים, לחברות ולרעיונות בתחום.
הוא מומלץ בחום לכול מי שעוסק בתחום ורוצה לבלות 3 ימים מלאים בחברת אנשי מקצוע דומים מכל העולם. זו בהחלט חוויה מעוררת השראה. רק 4 שעות טיסה מישראל.

למי שמעונין לקרוא עוד זווית לגבי הכנס, קישור ל Blog Post של Craig Weise לגבי החוויות שלו בכנס:
http://elearninfo247.com/2014/12/10/online-educa-berlin-2014-conference-review-oeb14/.