חדשות ואירועים

תובנות לגבי שוק פתרונות ניהול הלמידה בישראל – עדכון 2019


דר' ערן גל | ינאי זגורי
המכון הטכנולוגי חולון - HIT



המאמר המקורי נכתב ב 2017 וברובו עדיין רלוונטי.


העדכון (יוני 2019) מתייחס למספר פתרונות ניהול למידה בשוק הישראלי שנוספו או שודרגו מאז כתיבת המאמר המקורי. העדכון מופיע בהמשך טבלת פתרונות בשוק הישראלי בהמשך המאמר. 


פתרונות ניהול למידה (LMS – Learning Management Systems) הנן מערכות מידע האפשרות לארגון לתכנן, לבצע ולהעריך את כל מהלכי הלמידה המבוצעים בו ועבורו. המערכות קיימות למעלה מ 25 שנים ונמצאות לפי סקרים אחרונים בלמעלה מ 90% מהארגונים הגדולים בארה"ב (Training Magazine 2018).  לפי הערכות שונות קיימות היום בעולם כ-900 מערכות שונות המחזיקות יחד בשוק המוערך במיליארדי דולרים בשנה. גם בישראל נמצא כי מרבית הארגונים הגדולים וגם הבינוניים בשנים האחרונות מטמיעות פתרונות ניהול למידה. השוק ישראלי באופן טבעי קטן וממוקד יותר מהשוק העולמי אך בשנים האחרונות חלו בו מספר תמורות שהופכות אותו למעניין ומגוון יותר כיום.


מטרת מאמר קצר זה הנה לרכז את התובנות שהשגנו בשנים האחרונות בעשרות פרויקטים בהם אפיינו, בחנו והטמענו פתרונות ניהול למידה עבור ארגונים בשוק הישראלי. המאמר כולל סקירה השוואתית של פתרונות הלמידה המצויים כיום בארץ ומאשר לארגון הבוחן את דרכו בתחום להכיר את הסביבה והחלופות השונות הקיימות בה. אין מטרתנו לייעץ בדבר מערכת זו או אחרת, כפי שיוסבר בהמשך תהליך אימוץ פתרון ניהול למידה הנו תהליך התאמה בין מאפיינים ארגוניים למאפייני הפתרון. אין פתרון מושלם אלא פתרון מתאים ואין יכולת לבחור פתרון מבלי להגדיר את מאפייני הארגון המנבאים הצלחה בפרויקט הטמעת LMS.

מדוע אנחנו צריכים LMS בארגון שלנו


ארגון המאמץ פתרון ניהול למידה עושה כן בשל אחד או יותר מהערכים הבאים שהפרויקט עתיד להניב עבורו:

 

א.    יעילות

  • ניהול מערך ההדרכה (מרכז הדרכה, קמפוס). 
  • ניצול אופטימלי של משאבי הדרכה 
  • אוטומציה של תהליכי ליבה: רישום, הנגשה, בחינה והערכה, הסמכה ואחרים.
  • למידה מתוקשבת
  • הפחתת עליות תפעול מערכי ההדרכה

 

ב.    אפקטיביות

  • ניצול מקסימלי של זמן הלמידה
  • התאמת מסלולי למידה פר תפקיד או פער הדרכתי
  • ניהול הכשירות
  • גיוון שיטות למידה \ למידה יחדנית

 

ג.    ניהול

  • תמונת מצב עדכנית לבעלי עניין (מנהלים\מדריכים\לומדים)
  • קישור הלמידה ליעדים עסקיים
  • תמונה רחבה ומדויקת של מערך הלמידה הארגוני

 

ד.    חווית משתמש מקדמת למידה

  • הנגשת וניהול למידה באמצעות ממשק עדכני
  • יצירת לומדים ומנהלים עם מעורבות גבוהה
  • אפשרות ללמידה מתוקשבת, ניידת, עצמית

כמובן שלא כל הצרכים קיימים בכל ארגון, אך ברוב הארגונים ניתן למצוא לפחות שלושה צרכים מרכזים. כחול שהארגון גדול יותר כן גם גדל מספר הצרכים, השילוב בניהם ואף לפעמים הקושי להבחין בניהם.

 
מה מאפשרת לנו ה LMS 

כאמור LMS הנה מערכת מידע המאפשרת לארגון לתכנן, לבצע, לנתר ולהעריך את כלל מהלכי הלמידה. כדי לעמוד ביעד זה מרבית פתרונות ניהול הלמידה יציעו לנו את היכולות הבאות

    

יכולת     מה כולל
ניהול הדרכה - ניהול קמפוס \ מרכז הדרכה
- ניהול משאבי הדרכה (כיתות\מדריכים\מתקנים)
- רישום ומעקב אחר קורסים והסמכות
-ניהול משתמשים במערכת 
למידה מתוקשבת - מסלולי למידה ברשת
- למידה בקצב אישי
- רישום עצמי או בדחיפה
- פורטל לומד
הערכה ומדידה  - מחולל מבחנים \ סקרים
- ניהול קטלוג שאלות
- טפסים ממוחשבים
- שיחות משוב והערכה
ניהול הכשירות - שיוך כשירויות (מיומנות וידע) פר מקצוע
-מימוש לוגיקת שמירה על כשירות (לפר תוקף\הערכה\שינוי)
- עץ כשירויות- ניהול מערך הקשרים בין כשירויות (קדימות, יחס חשיבות ושילוב נכון בין הכשירויות)
- שיוך פריט למידה לפער כשירות
למידה חברתית - מסגרות תקשורת בין עובדים\מנהלים
- הקמת קבוצות למידה \ עניין \ מומחיות
- תרומת ידע על ידי לומדים: אפשרות פרסום תכנים וקבצים ע"י העובדים ועבורם
ניהול החניכה - ציוות חונך חניך
- הגדרת תהליך חניכה לתפקיד: קביעת סדר ותוכן לפעילות חניכה
- שיוך חונך לנחנך
- מעקב ודיווח
ניהול הידע ההדרכתי - ניהול מאגרי יד של תכנים הדרכתיים
- מעקב אחר גרסאות ושינויים
- ניהול קטלוגים של חומרי הלמידה
הנגשת למידה ניידת - הנגשת למידה בכל זמן ובכל מקום
- תיאמות למכשירי קצה
- On/Off Sync – אפשרות עבודה בסביבה ללא רשת  
מערך דוחות - דוחות קבועים מראש בדבר הישגי לימוד, משאבים, כשירויות וכו'
- דוחות למנהלים בארגון לגבי כשירות ותהליכי הלמדה של העבודים שלהם
- דשבורדים- שעוני כשירות 
- מחולל דוחות המאפשר תצוגת נתונים לפי דרישה
- BI – כלי ניתוח עומק המאפשרים תובנות באמצעות ניתוח מסדי נתונים

 
חלופות עקרוניות לפתרון ניהול למידה בארגון

כל ארגון העומד בפני ההחלטה האם לאמץ לראשונה או לשדרג מערכת קיימת ניצב בפני ארבע אפשרויות עקרוניות באשר לפתרונות ניהול למידה


חלופות אלו מייצגים שילוב של מימוש טכנולוגי, מימוש מתודולוגי והטמעה אפשרית

 

סוג פתרון הסבר ודוגמאות יתרון חסרון
1. מערכות מדף פתרון גנרי. בר התאמה ברמה בסיסית יחסית.
דוגמאות: Fox, Blossom, Blackboard, Docebo 
ועוד 700 אחרות
- פתרון קיים ומוכן להטמעה
- ניסיון שרכשה החברה
- מענה רחב 
- מוצר ממשיך להתפתח על בסיס הטמעות בשוק
- חוסר התאמה אפשרי לצרכים מקומיים
- קושי אפשרי בממשקים
- חוסר גמישות יחסי
- תלות בספק
2. ERP (מערכת ניהול משאבים כלל ארגונית) מודול ניהול למידה של מערכת ניהול המשאבים הארגונית – ERP
לדוגמה: LSO (SAP), OLM (Oracle), Success Factors (SAP)
- עלויות נמוכות יחסית בשל החוזה הקיים עם הספק
- ממשקים טבעיים עם מערכות HR
- פונקציונאליות מוגבלת (בחלק מהמקרים)
- תועלות הפתרון באות ליידי ביטוי בהטמעת כלל מרכיבי במערכת
3. קוד פתוח התאמת מערכת בקוד פתוח המפותחת ע"י קהילה. דוגמה בולטת: Moodle - עלות: ללא  עלויות רישוי
- גמישות משמעותית
- ידע וניסיון של הקהילה
- גרסת בסיס מוגבלת מאוד
- אין גוף נותן שירות או אחריות בעת תקלות
- עלויות פיתוח משמעותיות פנים ארגוני או מול קבלן
4. פיתוח עצמי כתיבת קוד או שימוש בפלטפורמה קיימת באמצעות משאבי IT בארגון. לדוגמה: יישומי Excel, SharePoint, כתיבת קוד  - התאמה מקסימלית לצרכים - עלויות פיתוח משמעותיות
- קושי בפיתוח גרסאות עתידיות
- תלות מוחלטת ב IT
- זמן: לרוב יהיה פרויקט ארוך יחסית 


כמו כל דיון במערכות מידע ובפתרונות ניהול למידה בפרט, אין פתרון מושלם אלא פתרון מתאים. על כל ארגון לבצע חשיבה ולבחון חלופות ביחס לאפשרויות המענה וביחס לחלופות העומדת לפניו. נציין שבבואנו לבחור פתרון עקרוני עלינו להתחשב במאפיין אב נוסף הוא תצורת ההתקנה\עבודה עם הפתרון: ענן למול התקנה מקומית.


התקנה מקומית (On Premise) – הפתרון מותקן בשרתי הארגון ומתוחזקת בתוך הארגון בלבד. כל פיתוח או התאמה מבוצעת על הגרסה המקומית בלבד. לארגון שליטה ואחריות על תקלות, שדרוגים וגישה למערכת. באופן כללי ניתן לומר כי פתרון מקומי הוא פתרון יקר יותר.


תצורת ענן או Software as a Service) SaaS) – הפתרון נמצא על שרתי החברה ואנו ניגשים אליו דרך הרשת. אין לנו יכולת לשלוט על מקרי תקלה או עדכוני מערכת או התאמות המערכת לצרכים ספציפים של הארגון. הכל מתבצע באמצעות הספק. מצד שני אין לנו עלויות אחסון או תחזוקת שרתים. 


חשוב לציין כי עולם מערכות המידע הארגוני בכלל לרבות פתרונות ניהול למידה "עולים" באופן משמעותי לענן. לפי סקרים שונים כיום כ-80% מכלל הפתרונות נמצאים כבר בתצורת ענן. 


המעבר לענן בכלל מערכות הארגון מתרחש בשנים האחרונות ועתיד להתעצם בשנים הקרובות. גם כלים בסיסים כמו Office נמצאים כבר בענן וכן מערכות ליבה כמו ERP או CRM. השוק המסורתי יותר ובוודאי הביטחוני עדיין לא מקיימים מהלכי ענן נרחבים (בארץ) בשל הסיכון הפוטנציאלי או הנתפס במעבר לענן. סביר שאלו יעלו אחרונים לענן אך די ניתן לקבוע כי ב 5-10 השנים הקרובות יעברו כל הארגונים לשירותי ענן בהם גם פתרונות ניהול למידה. 


קיום קיימת גם האפשרות, עבור חלק מהמערכות, להתחיל פרויקט הטמת מערכת בענן ולאחר תקופה (לאור גדילת הארגון או צורך בהתאמה) להעביר את הפתרון להתקנה מקומית.
לאחר שהכרנו את המערכות ואת האפשרויות העקרוניות לאימוץ או פיתוח פתרון בארגון, בואו ונכיר את השוק הישראלי והחלופות המציע בתחום

 

נעים להכיר – שוק ה- LMS בישראלי

השוק המקומי קטן בכל קנה מידה וכולל מספר קטן יחסית של אפשרויות מימוש פתרון ניהול למידה עבור הארגונים בארץ. שתי סיבות עיקריות למצב זה הנכונות לכול מערכות מידע בכל תחום:

  1. גודל השוק. השוק קטן יחסית ואינו מציג פוטנציאל מסחרי משמעותי עבור השחקניות הגדולות בעולם
  2. פער השפה. עברית מהווה אתגר בשל היישור לימין. חלק גדול מהמערכות אינן תומכות בשל חוסר העניין במזרח התיכון בכלל (עברית או ערבית).

בחצי הכוס במלאה נוכל לציין כי בשנים האחרונות נכנסות לשוק המקומי שחקניות גדולות ומשמעותיות בעולם. כמו כן התפתחות התחום בעולם הערבי מביאה עוד ועוד מותגים לתמיכה ביישור לימין ולפוטנציאל עבודה גם בעברית.

להלן החלופות לפתרון ניהול למידה אותם מיפינו בשוק המקומי במסגרת ייעוץ ומחקר בשנים האחרונות. 


חשוב להדגיש: אין בכוונתנו לצין עדיפות או נחיתות של פתרון אחד עלפני אחר אלא לפרוס את האפשרויות בלבד. כאמור אין פתרון מושלם אלא פתרון מתאים ועל כל ארגון לערוך השוואה על בסיס המאפיינים הייחודיים לו והמטרות לשמם יוצא לפרויקט LMS.

 

החלופה נתוני בסיס כרטיס ביקור
Fox יצרן: Britannica-KS
ארץ יצור: ישראל
סוג: מערכת מדף
נציגות בארץ: ישירות מול היצרן
תצורה: ענן או מקומית
הפתרון קיים בשוק הישראלי מאז נוב' 2010, ומהווה "הגלגול המודרני" של מערכת "ברקת". המערכת יציבה יחסית ובעלת חשיפה גבוהה בשוק הישראלי והעולמי (בדגש תחום התעופה). בעלת ניסיון משמעותי בתהליכי למידה ארגונים.
CornerStone יצרן: CornerStone
ארץ יצור: ארה"ב
סוג: Talent Management System
נציגות בארץ: מטריקס /ג'ון ברייס
תצורה: ענן בלבד
הפתרון הוא מענה ה Talent Management שנמצא בשוק העולמי מאז 2000. נחשבת לאחת המערכות הנפוצות בעולם עם מיליוני משתמשים בסקטורים שונים בתעשייה. נמצאת בארץ במסגרת חברות הי-טק הפועלות תחת מטרית מע' המידע של חברות האם ואצל ארגונים המבצעים הטמעה עם הספק המקומי.
Success Factors  - SAP יצרן: SAP
ארץ יצור: ארה"ב
סוג:  Talent Management System
נציגות בארץ: AKT,  AdvanTech
תצורה: ענן בלבד
הפתרון הוא מענה ה Talent Management שנמצא בשוק העולמי מאז 2005, ונרכש ע"י SAP בשנת 2011. כמו כל מע' ה talent גם במקרה זה התועלת הגדולה מגיעה בהטמעה מלאה של כלל מרכיבי המערכת להבדיל מהטמעת מודול הלמידה בלבד (המטעה זו אפשרית אך פחות מומלצת). 
גם במקרה זה מדובר במערכת בעלת מיליוני משתמשים בעולם ועם מספר הטמעות רחב יחסית בארץ.
HCM – Oracle יצרן: Oracle
ארץ יצור: ארה"ב
סוג: Talent Management System
נציגות בארץ: Oracle ישראל
תצורה: ענן בלבד
הפתרון הוא מענה ה Talent Management שנמצא בשוק העולמי מאז 2004, ונרכש ע"י Oracle בשנת 2012. הפתרון בעל חיבור מלא למערכת HR (אשר מגיע כחלק מהפתרון השלם), והתועלות המרכזיות של המערכת באות לידי ביטוי כאשר מתבצעת אימפלמנטציה מלאה של הפתרון. כרגע לפתרון אין מענה לשפה העברית אך התאמה זה קיימת על ה Roadmap של החברה.
Moodle יצרן: קהילה פתוחה
ארץ יצור: אוסטרליה (גרסת המקור)
סוג: Open Source (קוד פתוח)
נציגות בארץ: מס' חברות המתמחות ביישומי Moodle
תצורה: ענן או מקומית
LMS הנפוצה בעולם מבחינת מספר משתמשים ומספר הטמעות, זאת בין היתר תודות לאימוץ הרחב בקרב ארגונים אקדמיים בארץ ובעולם. המערכת הנה Open Source המפותחת על ידי קהילת מפתחים גדולה. המערכת המקורית הגיע מתחום ניהול הלמידה באקדמיה ובמוסדות לימוד/חינוך, ובעשור האחרון עבר התאמות משמעותיות לתהליכי הלמידה הארגונים. הפתרון בעיקרו הוא התאמות ופיתוחים (Customizations) פר אימפלמנטציה על ידי החב' המטמיעה (לרוב באמצעות קבלן).  מידי שנה מופצות 3 גרסאות לרוב.
בארץ מוטמעת בצורה מלאה באקדמיה וכן בקרב מס' ארגונים עסקיים.
Blackboard יצרן:  Blackboard Corp
ארץ יצור:  ארה"ב
סוג: מערכת מדף 
נציגות בארץ: מל"מ (, אלטל), IBM
תצורה: ענן או מקומית 
הפתרון הוא אחד הפתרונות הנפוצים ביותר בעולם העסקי. ומהווה פיתרון מוביל מתחום ה LMS לארגונים. המוצר עבר עיצוב מחדש בשנת 2012 וקיום כולל את כל הפונקציונאליות הנדרשת ממערכת ניהול למידה.
כרגע לפתרון אין מענה לשפה העברית אך התאמה זה קיימת על ה Roadmap של הספק המקומי.
Blossom יצרן: Blossom-KM
ארץ יצור: ישראל
סוג: מערכת מדף 
נציגות בארץ: Blossom
תצורה: ענן או מקומית
פתרון ישראלי, נמצא בשוק מאז 2008. מספר המטעות גדול יחסית בשוק הישראלי ובעל מספר פרויקטי גדולים בעולם
כולל מספר מודולות בהם מערכת פיתוח תוכן מתקדמת, רכיב נדיר יחסית בפתרונות מסוג זה. הפתרון עבר בשנתיים האחרונות עיצוב מחדש של ממשקי המשתמש ומייצג חווית למידה מודרנית. 
Docebo יצרן: Docebo
ארץ יצור: איטליה
סוג: מערכת מדף 
נציגות בארץ: iLearn Group
תצורה: ענן בלבד
הפתרון הוא מערכת LMS אשר קיים בשוק ב 10 שנים האחרונות ובעל חשיפה גדולה מאוד בשוק העולמי, בעיקר בקרב חברות טכנולוגיות וחברות בינוניות, בנינוניות-קטנות. בעל מודל תמחור נוח וגמיש. למערכת מענה מלא ורחב ליכולות LMS מודרני ויכולת חיבור גבוהה למערכות ארגוניות.
OLM – Oracle יצרן: Oracle
ארץ יצור: ארה"ב
סוג: ERP
נציגות בארץ: Oracle ישראל
תצורה: מקומית בלבד
פתרון מיושן יחסית. מכיל מגוון פתרונות ניהול למידה עם ממשק מיושן יחסית. יתרון מרכזי הינו הממשק המובנה ל Oracle בארגונים בהם מוטמע הERP. לפתרון מספר הטמעות גדולות בארץ והוא ממוקד בעיקר בניהול התהליכים המנהלתיים של גפי ההדרכה.
SAP-LSO יצרן:  SAP
ארץ יצור: גרמניה
סוג: ERP
נציגות בארץ: SAP
תצורה: מקומית בלבד
 פתרון ישן יחסית. ממוקד ביכולות ניהול מערך הלמידה הארגוני. מציג ממשקים בעלי עיצוב מיושן יחסית. משווק כחלק מפתרון ה ERP המסורתי של SAP. נמצא בשימוש ארגונים גדולים, ממשלתיים בעיקר שרכשו ורוכשים את הפתרון כחלק מפרויקט SAP גדול בארגון.
עדכונים מ 2019
Totara - LearningZone יצרן: LearningZone
ארץ יצור: אנגליה
סוג: מערכת מדף.
נציגות בארץ: LearningZone
תצורה: ענן
הפתרון הוא התאמה של מערכת Moodle (קוד פתוח) בהתאם לצרכי ארגונים איתם עובד ועבד הספק. חברת LearningZone ביצע התאמות מרובות למערכת המקור ויצרה גרסת "מדף", של המערכת לצרכים של גופי למידה פנים ארגונים. ההתאמות בעיקר נועדו על מנת לאפשר ל Moodle "לדבר בשפה הארגונית", לעמוד בתקני אבטחת מידע ולהכיר בהיררכיה ארגונית. הפתרון מוטמע בארץ במספר ארגונים עיסקיים.
מכלול 4 יצרן: חב' ראשים
ארץ יצור: ישראל
סוג: מערכת מדף + רכיב Open Source
נציגות בארץ: טלדור, חב' ראשים
תצורה: מקומית או ענן
הפתרון בשוק הישראלי מאז 2010. התפתח מתוך מערכת מנהל סטודנטים באקדמיה. בשנים האחרונות הפתרון הרחיב את יכולות ניהול התלמידים וניהול הרישום ליכולת LMS על בסיס Moodle. לפתרון מספר משתמשים גדול מאוד בקרב גופי אקדמיה וכן מספר הטמעות בשוק הארגוני, בעיקר בקרב חב' ממשלתיות. 
ב 2019 הושקה גרסה עדכנית תחת השם "מכלול 4" אשר בין היתר מאפשרת פתרון ענן של המערכת.
Wendimu - Wendi יצרן: eWave
ארץ יצור: ישראל
סוג: מערכת מדף 
נציגות בארץ: eWave  בע"מ
תצורה: ענן או מקומית
פתרון ישראלי, נמצא בשוק מאז 2009. פתרון גמיש יחסית, ובעל תהליכים פשוטים הפתרון כולל מספר מודולות בהם מערכת פיתוח תוכן, רכיב נדיר יחסית בפתרונות מסוג זה. היישומים המרכזים של הפתרון קיימים בתעשייה הקימונאית ובקרב חברות בינוניות ובינוניות קטנות. 
ב 2019 הושקה מערכת עדכנית תחת השם Wendi. מערכת ענן על בסיס המוצר המקורי בעלת שדרוגים ונראות עדכנית.
נוספו לרשימה – 2019
Echo – Time to Know יצרן: Time to Know
ארץ יצור: ישראל
סוג: מערכת מדף 
נציגות בארץ: Time to Know
תצורה: ענן/מקומי
מערכת ניהול למידה משולבת מחולל תוכן מתקדם. מאפשרת הקמה מהירה של פורטל קורסים ו Market Place. נראות וחווית משתמש מתקדמים. התאמה גובהה לסביבות נייד. בנוסף יש למערכת חיבורים לסביבות עסקיות רבות אשר מאפשרות לבחון אפקטיביות למידה אל מול תוצאות עסקיות.
קמפוס - Edx יצרן: מוצר בסיס – MIT Edx ארה"ב. עברית והתאמות מקומית – קמפוס (ישראל דיגיטלית)
ארץ יצור: ארה"ב (התאמות ופיתוח מקומי בארץ)
סוג: קוד פתוח 
נציגות בארץ: קמפוס –ישראל דיגיטלית
תצורה: ענן/מקומי
פורטל קורסים פתוחים (MOOC) ומערכת ניהול למידה מבוססת מערכת Edx האמריקאית. במסגרת פרויקט "ישראל דיגיטלית" המערכת עברה "גיור" הכולל התאמה מלאה לעברית ופיתוחים מקומיים. המערכת מכילה כבר היום עשרות קורסים מהאקדמיה ומוסדות ציבוריים. עולם פתוחים לקהל הרחב ללא עלות. המערכת נמצאת בשלבי שדרוג מתמיד.
בארץ מתקיימים מספר תהליכים מקבילים שמבטחים המשך פיתוח קורסים שיעלו למערכת בשנים הקרובות לכל הפחות.
המערכת מותאמת להנגשת תוכן, בעיקר במסגרת קורסים ובעיקר מסוג וידיאו. המערכת לא עברה התאמות לסביבה הארגונית (לדוגמה: עץ מבנה ארגוני המשתף בדוחות המערכת*
MyQuest  יצרן: MyQuest
ארץ יצור: ישראל
סוג: מערכת מדף 
נציגות בארץ: MyQuest
תצורה: ענן
מערכת פיתוח וניהול מסלולי למיד מותאמים אישית. משלבת לימוד עצמי עם שיח חברתי. ומאפשר תהליכי חניכה קבוצתיים ואישים. ממשק משתמש ונראות כללית חדשניים ונוחים לשימוש. מאפשרת בעיקר קהילות למידה הממוקדות בתחום תוכן מסוים . התאמה גובהה לסביבות נייד.
Juno יצרן: Juno
ארץ יצור: ישראל
סוג: LXP 
נציגות בארץ: Juno
תצורה: ענן
פלטפורמת למידה חווייתית (תרגום בעייתי למונח LXP – Learning Experience Platform). מערכות למידה בעלות תפיסת שימוש שונה מה LMS. פה הלומד נמצא באמת במרכז וקובע פרמטרים מרכזיים לגבי תהליך הלמידה שלו. המערכת מאפשרת גישה למאות מקורות למידה ברשת במקביל למקורות פנים ארגוניים. מכילה מחוללים פשוטים ליצירת למידה in house.  
נכון להיום עדיין אין גרסה בעברית. 
BITES יצרן: BITES
ארץ יצור: ישראל
סוג: מערכת מדף 
נציגות בארץ: Bites
תצורה: ענן
כלי פשוט המאפשר להפוך את WhatsApp לסביבת למידה אינטראקטיבית. בעזרת כלי ניהול פשוט מאפשר לחולל תוכן, להפיץ אותו ללומדים בעזרת קבוצות WhatsApp או קישורים ולנהל את השימוש בעזרת מנגנוני בקרה, מעקב וניתוח. אומנם הכלי בעל יכולות מאוד בסיסית של LMS אבל יכול לתת מענה לאתגרי למידה פשוטים.
Connecteam יצרן: Connecteam
ארץ הייצור: ישראל
סוג: מערכת מדף
נציגות בישראל: Connecteam
תצורה: ענן
מערכת תקשורת פנים ארגונית הכוללת בין היתר פתרון ניהול למידה פשוט ונוח לשימוש. מבוסס בעיקר על אפליקציית נייד. קל מאוד להקמה וניהול בשוטף. ממשקי משתמש מתקדמים. התאמה מלאה לנייד. 
Infor יצרן: Infor 
ארץ הייצור: ארה"ב
סוג: מערכת מדף
נציגות בישראל: GIV Solutions
תצורה: ענן (LMS), ענן או מקומי (ניהול קמפוס)

אחת המערכות המובילות בעולם לפי סקרי שוק שונים. בעלת יכולות רחבות מאוד בתחום ניהול הלמידה ולמידה דיגיטלית. מערכת ניהול הקמפוס מאפשרת ניהול כלל משאבי ההדרכה בארגון. נמצאת בארץ בהטמעה במרכזי הדרכה גדולים כגון עיר הבה"דים והמכללה לשוטרים.  

      

אז איך לבחור את הפתרון הכי מתאים לארגון שלי?

אז אמרנו ונומר שוב ושוב אין פתרון מושלם אלא מתאים. בחירת פתרון הנה שילוב בין הבנת הצרכים, המאפיינים הארגוניים ויכולתו של פתרון ז או אחר לתת את המענה המתאים ביותר.


אנו ניצבים מול מספר קטן מאוד של פתרונות בהנחה שעלינו לעבוד עם מערכת תומכת עברית וספק מקומי (אגב, אם אין לכם מאפיינים אלו תוכלו תיאורטית לגשת לעוד עשרות ספקים בעולם. רצוי לבדוק סקרים בתחום וכן בקרב חברות דומות בדבר פתרונות נוספים על אלו שהוזכרו במאמר זה).


מספר האפשרויות הקטן מהווה חיסרון ביחס לשוק הגלובלי אך גם יתרון בתהליך הבחירה. סה"כ יש היום בארץ מערכות מעולות וידע רב נצבר בתחום בקרב הארגונים והספקים. ובין החלופות בארץ ניתן למצוא גם את הפתרונות המובלים בעולם.


תהליך בחירה נכון, של מערכת אשר תשמש את הארגון בין 5 ל 10 שנים דורש אפיון הראשוני לפחות. תהליך זה דורש היכרות עמוקה ומדוקדקת עם החלופות וגם צרכי למידה בזירה העסקית, בעיקר לאור השפעות הטכנולוגיה, דור הלומדים והצרכים העסיקים המשתנים. בדרך כלל תהליך אפיון מסוד זהיבדל את סוג הפתרון ואיתו ישאיר אותנו לרוב למול 4-5 חלופות לכול היותר. כתהליך ראשוני ניתן לבצע את האפיון הבא, נסו לענות על שאלות הבסיס הבאות ובהתאם לזהות חלופות רלוונטיות בטבלה:

  1. האם מערכת ענן הנה אופציה? כאמור מדובר במגמה הצוברת תאוצה אך בהחלט יתכן שהיום ובשנים הקרובות הארגון שלכם עדיין לא יעלה לענן מבחינת IT ובהתאם רשימת החלופות קטנה. השתדלו לא להיות "החלוצים בענן" (מערכת המידע הראשונה אשר עולה לענן) מכוון שבדרך כלל פרויקט זה יתארך וידרוש הגדרות רבות שארגון תרם התחיל להבין.
  2. האם מדובר במהלך HR כולל (Talent Management) או מודול ניהול למידה בלבד? ברשימה 3 פתרונות ניהול HR המכונות Talent Management.  היתרון המרכזי שלהן הנו בהטמעת כלל החבילה ובה מודול ניהול הלמידה. ניתן לבצע פרויקטים עם מודול ניהול הלמידה בלבד עם ממשקים למערכות HR קיימות בארגון אך יתכן כי מהלך זה ימנע ממימוש הפוטנציאל המלא של ה-LMS. במידה וה HR כולו מחפש פתרון בטווח הקצר יש לשכול חלופות אלו כמעומדים מובלים.
  3. מהם צרכי ניהול הלמידה שלכם? מדוע אתם יוצאים לפרויקט? הגדרת הצרכים וכאבים הארגוניים בגינם אתם יוצאים לפרויקט תעזור למקד במערכות בעלי חוזקות מסוימות. לדוגמה: האם עיקר הצורך נובע מהרצון לממש למידה מתוקשבת או אולי הרצון לנהל את מרכז ההדרכה והמשאבים בו. לכול מערכת ניסיון, חוזקות וחולשות. ניתן (במקרה זה באמצעות יועץ) לסמן מערכות התואמות את הצורך שלכם.

בהמשך חשוב ומומלץ מאוד לכתוב אפיון ומסמך דרישות (RFP – Request for Price) בעזרת יועצים בלתי תלויים שיסיעו בזיהוי הצרכים ומאפייני הארגון הייחודיים. תהליך זה יובלי לבחירה מודעת של הפתרון המתאים. לרוב גם נמליץ להמשיך לניסוי קצר (POC) עם החלופות אשר הגיע "לקו הגמר".

לסיכום:

פרויקט בחירת והטמעת פתרון ניהול למידה ארגוני מהווה אתגר ניהולי, טכנולוגי ותרבותי ונחשב פעמים רבות לאתגר המשמעותי ביותר עבור גוף הלמידה הארגוני. ניהול נכון של שלבי הגישה והתנעת יסייעו בהבניית פרויקט אפקטיבי ונקי ככל האפשר ממכשלות פנים וחוץ ארגוניות. פתרון המתאים לארגון מקנה ערכים מוספים לגוף הלמידה ולארגון כולו מעבר לכל יישום טכנולוגי אחר.


מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה או בקשה בנושא


תודה על תשומת הלב ונשמח לעמוד לשירותכם.

ערן גל erang@hit.ac.il    ינאי זגורי yanayz@hit.ac.il