חדשות ואירועים

על Adaptive Learning ופרויקט INTUITEL

 
בסוף אוגוסט השנה הגיע לסיום פרויקט INTUITEL של האיחוד האירופאי בו לקחו חלק 12 קבוצות מחקר בהן המחלקה לטכנולוגיות למידה במכון הטכנולוגי חולון. בפרויקט תוכננה ויושמה מערכת ללמידה אדפטיבית עבור לומדים בקורס מקוון.
 
לרגל סיום הפרויקט הנה פסקה על למידה אדפטיבית ועל הפרויקט עצמו:
למידה אדפטיבית הינה גישה לפיה יש להתאים למידה למאפייני, סגנון והישגי הלומד זאת בניגוד לגישה המסורתית לפיה כולם לומדים את אותם התכנים באותו קצב ולרוב גם באותו מקום. מערכות למידה אדפטיבית מנסות להתחקות אחר מאפייני והישגי הלומד ובהתאם לבצע שינויים במסלול הלמידה בתחום תוכן מסוים. התחום התפתח רבות בשנים האחרונות ועוד עתיד להתעצם במקביל ליישומי Learning Analytics המאפשרים לנו ללמוד יותר על הלומד ועל התהליך הלמידה שלו ולהסיק מסקנות בהתאם. מגזין Forbs מציין את הלמידה האדפטיבית כאחד מ 5 המגמות העתידות לשנות את פני הלמידה ב 10 השנים הקרובות (http://www.forbes.com/sites/centurylink/2015/08/11/5-tech-trends-that-will-transform-education-by-2025/)
 
פרויקט INTUITEL (Intelligent Tutoring System) ביקש לפתח מערכת למידה אדפטיבית אשר תציע ללומד מסלולים מותאמים אישית בקורס מקוון. מדובר בתוסף ל LMS (כל LMS) המציג הודעות משוב והמלצות ללומד בדבר אופן הלמידה שלו ואפשרויות התקדמות במסלולי למידה שונים במסגרת תחום התוכן.
המנגנון האדפטיבי של INTUITEL נשען על שני יסודות:
  1. הגדרת מפה קוגניטיבית ללימוד תחום תוכן מסוים ע"י מומחה התוכן (מורה\ מרצה וכו'). המפה כוללת מסלולי לימוד שונים בהתאם לאסטרטגיות למידה שונות. למשל Inquiry based learning. עם הכניסה לקורס מוצעים ללומד מסלולים שונים בהתאם לסגנונות לימוד. מרגע שבחר במסלול המערכת תנחה אותו להתקדמות לאורך המסלול ותתריע בחריגות ממנו.
  2. מאפייני הלומד והסיטואציה הלימודית בה נמצא. המערכת מנטרת כל הזמן את התנהגות הלומד (למשל מהירות למידה, מספר כניסות ליחידה או ציון במבחן) ואת הסיטואציה בה נמצא (מקום פיזי, מכשיר, עוצמת חיבור לרשת וכו'). בהתאם ממליצה על התקדמות לעצם הלמידה הבאה בקורס.
 
 

חלונית INTUITEL המכילה המלצות ללומד על גבי ה-LMS בה מתנהל הקורס (ILIAS LMS)
 
הפרויקט בוצע במסגרת תכנית המחקר של האיחוד האירופאי (FP7). בפרויקט לקחו חלק 12 קבוצות מחקר מאירופה בהן אוניברסיטאות וארגונים מתחום הלמידה המתוקשבת וחקר המידע, בהם גם צוות חוקרים מהמחלקה לטכנולוגיות למידה במכון הטכנולוגי חולון (פרופ' מיקי רונן, דר' ערן גל ודן כהן-וקס).
עיקר הפרויקט הוקדש לפיתוח ובחינת המערכת. מבדקי אמת שנערכו לקראת סיום הפרויקט בספרד (Universidad de Valladolid) נמצא כי המערכת תורמת לשביעות רצון הלומד, חווית המשתמש שלו והישגיו הלימודיים בקורס מקוון בו הופעל התוסף של INTUITEL.
 
פרטים על הפרויקט ועשרות הפרסומים שנכתבו במהלכו באתר הפרויקט: http://www.intuitel.de/
 

קבוצת המחקר INTUITEL במהלך ביקור בישראל, יוני 2014