חדשות ואירועים

נציגת הפקולטה לטכנולוגיות למידה הרצתה בכנס משחקולוגים חינוכיים

 

מיטל אמזלג, מרצה בפקולטה לטכנולוגיות למידה, השתתפה לאחרונה בכנס משחקולוגים חינוכיים ביחידה לפיתוח מקצועי בבי"ס לחינוך באוניברסיטת בר אילן. 

 


בכנס לקחו חלק משחקולוגים חינוכיים מכל רחבי הארץ, לצידם של אנשי עסקים, מתכנתים, אנשי הדרכה, אנשי חינוך ואקדמיה. את הכנס יזם וארגן איגוד המשחקולוגים החינוכיים בישראל.
הרצאתה של מיטל אמזלג עסקה בעמדות הורים כלפי שילוב משחקים לימודיים דיגיטליים כתחליף לשיעורי הבית המסורתיים.  ההרצאה עוררה עניין רב ופתחה פתח לאפשרויות מגוונות לשיתופי פעולה עתידיים, הן עם אנשי הדרכה והן עם אנשי אקדמיה.

 

מתוך הרצאתה של מיטל אמזלג: העולם שלנו הוא עולם גלובלי שמתפתח כל הזמן. מערכת החינוך צריכה ללמד את תלמידה מיומנויות שונות לצד תכנים, וזאת כדי להכשירם לעולם עתידי ולא ידוע. ואכן, בשנים האחרונות מדברים רבות על מיומנויות המאה ה- 21, אך מעט מאוד מחקר בדק את הקשר בין משחקים לימודיים דיגיטליים לבין מיומנויות אלה. 

 


בנוסף, למרות יתרונות מוכחים של משחקים לתהליכי למידה, מורים ממעטים לשלבם בתהליכי למידה בגלל סיבות שונות כגון חוסר זמן וחשש מתגובות ההורים על שילוב משחקים.
לא כל תהליכי הלמידה מתבצעים בכיתה, ישנם תהליכים שניתן לבצעם בבית. ואכן, במערכת החינוך נהוג לתת שיעורי בית לצורכי תרגול. אך, תלמידים רבים אינם מעוניינים להכין את שיעורי הבית וסביב סוגיה זו ישנם חיכוכים רבים בין הורים לילדיהם. 


המחקר מלמד כי למשחקים בכלל ולמשחקים חינוכיים בפרט ישנם יתרונות רבים עבור הלומדים (הן משחקים פיזיים והן משחקים דיגיטליים). הם רלוונטיים ללומדים, מעוררי מוטיבציה, אתגר, מאפשרים למידה עצמית ועוד.
במחקר הנוכחי רציתי לבחון את עמדות ההורים כלפי החלפת שיעורי הבית המסורתיים במשחקים לימודיים דיגיטליים. לצורך כך שאלתי שלוש שאלות:

  1. אילו מיומנויות באות לידי ביטוי במשחק לימודי דיגיטלי, לפי עמדות ההורים?
  2. האם קיים הבדל בין עמדות ההורים כלפי המשחק הדיגיטלי, המשחק הלימודי הדיגיטלי והמשחק הלימודי הדיגיטלי כתחליף לשיעורי הבית המסורתיים?
  3. מהם הגורמים המשפיעים על עמדות הורים כלפי שימוש במשחקים דיגיטליים כשיעורי בית?

 

המחקר נערך בגישה הכמותית והשתתפו בו כ- 200 הורים, כמחציתם הורים לתלמידי בתי ספר יסודיים ומחציתם הורים לתלמידי חטיבת ביניים ותיכון.

ממצאי המחקר מפתיעים: בניגוד לכתוב בספרות, מצאתי כי להורים עמדות חיוביות כלפי החלפת שיעורי הבית המסורתיים במשחקים לימודיים דיגיטליים. יתכן והסיבה לכך היא חשיפתם של מבוגרים (ולא רק של ילדים) לעולם הדיגיטלי, הכולל בתוכו גם משחקים, והבנת יתרונותיהם ברכישת מיומנויות ובלמידה.

 

עוד נמצא שככל שההורים מעורבים יותר בהכנת שיעורי בית של ילדיהם, כך עמדותיהם כלפי החלפת שיעורי הבית המסורתיים במשחקים לימודיים דיגיטליים חיוביות יותר. לכך ישנם שני הסברים אפשריים, האחד, הורים מעורבים אלה נחשפים לשיעורי הבית אותם מקבלים ילדיהם ורואים עד כמה הם אינם רלוונטיים לעולמם של הילדים, והשני, משחק מעורר מוטיבציה רבה יותר מהכנת שיעורי בית בדרכים מסורתיות, ולכך יש פוטנציאל להפחתת מתחים סביב סוגיית שיעורי הבית, בין הורים לילדיהם.

 

פורסם: 6.2.2020