תשפ"א

תשפ"א

אפיון מערכת לדיווחי היגיינה במקומות ציבוריים

חברי צוות:
אלמוג ספורטה ♦  שרי קליין  ♦  אילן ספיטקובסקי

מנחה:
ד"ר סופי אמדור-נלקה  ♦  ד"ר אריאל בניס

מוטיבציה לפרויקט

שמירה על ההיגיינה מאז ומעולם הייתה נחוצה לצורך מניעת הפצה והידבקות במחלות, וידועה כתורמת לעלייה בתוחלת החיים. אך כיום, בעקבות התפרצות מגפת הקורונה, נוצרו צרכים חדשים לבקרה על רמת ההיגיינה בציבור, שכן בעבר ייחסו לנושא חשיבות מועטה יותר ועל כן השקיעו פחות בפיתוחים בנושא זה. בעקבות כך, ראינו כי קיים צורך בכלים טכנולוגיים ושיתופיים על מנת לסייע בשמירה על ההיגיינה בציבור. היישומון המוצע בפרויקט זה מיועד לכלל הציבור ומטרותיו העיקריות הן: שיפור ההיגיינה במקומות ציבוריים, מתן מענה מהיר ושיתוף מידע בנושא ההיגיינה בציבור ויצירת כלי מעקב יעיל ואמין לבעלי עסקים אחר מצב ההיגיינה.

סקירת ספרות

בסקירת הספרות עסקנו בשלושה נושאים: היגיינה ובריאות הציבור, טכנולוגיה מבוססת IOT ומערכות היגיינה מבוססות IOT (קיימות / בפיתוח). המסקנה העיקרית שלנו מחלק זה בפרויקט הינה כי הכלים הטכנולוגיים כיום אינם שיתופיים ואינם נותנים תמונת מצב על כל תחומי המרחב הציבורי. אך עם זאת, אנו משוכנעים כי במציאות הטכנולוגית בה אנו חיים כיום, ניתן לייצר כלים מבוססי IOT העונים על הצורך במעקב אחר מצב ההיגיינה בציבור וטיפול מהיר במפגעים. על-פי דוקטור Mathur, מעקב אחר מידת הציות באוכלוסייה בנושא ההיגיינה יכול להיעשות באמצעות: תצפית ישירה, ניטור אלקטרוני אוטומטי, צריכת מוצרים ודיווח עצמי. בנוסף, על-פי החוקרים B. Allegranzi and D. Pittet מערכות IOT בתחום ההיגיינה מייעלות את תהליכי הניקיון ובכך מונעות הפצת מחלות וזיהומים. כלים אלו יתרמו רבות לשיפור ההיגיינה במקומות ציבוריים תוך יצירת מנגנון שיתופי ועדכני המעביר את המידע באופן מלא לכלל המשתמשים, הן לציבור והן לבעלי העסקים, ובכך יסייעו בשמירה על בריאות הציבור.

מתודולוגיה

באפיון היישומון נשים דגש רב על איכותו ונשאף לסטנדרט גבוה ככל הניתן של נגישות לציבור. קבלת הדיווחים בטלפון המשתמש תהיה מבוססת על מיקום המכשיר, כך שיקבל את הדיווחים הרלוונטיים לו בלבד. תחילה, ביצענו סקר לכלל הציבור, באמצעותו בדקנו מהם הצרכים והמקומות העיקריים בהם היו מעוניינים במידע נוסף בנושא ההיגיינה. בנוסף, ביצענו גם סקר לבעלי עסקים אשר מתעתדים להשתמש ביישומון במטרה להבין את צרכיהם. על-פי שאלונים אלו ביצענו אפיון ותכנון של המערכת על מנת שתתאים באופן מיטבי לכלל המשתמשים. עבור בעלי העסקים, בנינו באמצעות כלי BI דשבורדים אשר מציגים את נתוני הדיווחים בצורה הרלוונטית ביותר עבורם כך שיוכלו להפיק מהיישומון את המיטב בכל הנוגע למצב ההיגיינה בבית העסק שלהם. בנוסף, עשינו שימוש בכלי AWS כדי לתת התרעת SMS לבעל העסק על מצב ההיגיינה בעסק שלו במקרה והאינטרנט במכשירו לא עובד.

ממצאים וסיכום

בהתאם לממצאים הגענו למספר מסקנות באשר לאפיון היישומון :

  • מגפת הקורונה יצרה צורך חדש לכלי שיתופי לדיווחי היגיינה במרחב הציבורי, המוצע על ידינו בפרויקט, שכן רוב המשיבים העידו כי ימשיכו להשתמש ביישומון גם לאחר תום מגפת הקורונה (86.1% מהמשתמשים ו- 80% מבעלי העסקים) וכן העידו כי להיגיינה במרחב הציבורי חשיבות רבה יותר עבורם מאז מגפת הקורונה (89.1% מהמשתמשים ו- 83% מבעלי העסקים). על כן, ניתן להסיק כי בעקבות מגפת הקורונה דעת הקהל בנושא ההיגיינה בציבור השתנתה בצורה מובהקת ונראה כי עלתה לראש סדר העדיפויות.
  • הגענו לתובנות בנוגע לאפיון היישומון, כך שייטיב בצורה האופטימלית ביותר עם צרכי המשתמשים ובעלי העסקים. בממשק המשתמשים ובממשק בעלי העסקים, יכללו מיקומי הדיווח והפיצ'רים הנפוצים ביותר על-פי תוצאות השאלון בהתאם למדדים שהגדרנו.

יחד עם זאת, לאור הממצאים, קיים נושא העלול להוות מכשול עבורנו באפיון היישומון:

  •  לא ניתן לקבוע מיהו קהל היעד אליו כדאי לייעד את היישומון, שכן באף אחת מן השאלות שנועדו להכווין אותנו לבחירת קהל היעד לא קיבלנו מסקנות חד משמעיות. עובדה זו עלולה להקשות על פיתוח ושיווק היישומון משום שללא קהל יעד מוגדר יש קושי בהתאמת היישומון בצורה מיטבית כך שסיכויי הצלחתו בשוק ורווחיותו יהיו אופטימליים.
    ערך מוסף של הפרויקט ותרומתו- העלאת המודעות להיגיינה במקומות ציבוריים, שיתוף מידע מהיר בין משתמשי היישומון, צפויה תרומה עבור בעלי העסקים בתכנון יעיל וחסכוני של כוח האדם העוסק בניקיון, שימור לקוחות ושיפור חווייתם.